Hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar een laptop. Ik gebruik nu een simpele Packard Bell desktop die 4 jaar oud is en nog redelijk werkt, maar ik ben toe aan iets nieuws. De desktop geef ik aan mijn ouders omdat de PC die zij gebruiken al moeilijk begint te doen zodra je Firefox aanklikt, maar dat geheel terzijde.
Het wordt mijn allereerste laptop. Ik heb er weinig verstand van, dus vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Met mijn beperkte kennis heb ik bedacht wat ik ongeveer wil hebben.
Ik zal de laptop vooral thuis gaan gebruiken, maar ik zal 'm af en toe ook mee naar school nemen. Een DVD/BluRay-drive is geen vereiste want die gebruik ik bijna niet. De laptop moet een tijdje mee kunnen gaan, ik heb geen zin om volgend jaar een nieuwe te kopen, bij wijze van spreken.
Ik heb al op Tweakers rondgekeken en een paar "kandidaten" gevonden.
Alvast bedankt en een prettige zondag gewenst.
Ik ben op zoek naar een laptop. Ik gebruik nu een simpele Packard Bell desktop die 4 jaar oud is en nog redelijk werkt, maar ik ben toe aan iets nieuws. De desktop geef ik aan mijn ouders omdat de PC die zij gebruiken al moeilijk begint te doen zodra je Firefox aanklikt, maar dat geheel terzijde.
Het wordt mijn allereerste laptop. Ik heb er weinig verstand van, dus vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Met mijn beperkte kennis heb ik bedacht wat ik ongeveer wil hebben.
- Full HD Scherm
- Maximaal 15 inch (17 inch vind ik iets te groot)
- 1 TB geheugen
- Een goede videokaart (Ik denk dat een Nvidia GT650M of een AMD Radeon 7730M wel goed zit, maar zoals ik al zei heb ik er weinig verstand van.)
- Intel Core i5/i7 processor
- HDMI-uitgang, WiFi, USB-ingangen (zijn bij de meeste laptops aanwezig, maar toch.)
- Een SSD-schijf, als het mogelijk is. Mag een kleintje zijn.
- Windows 7 of 8. (Ik weet niet welke beter is, ik ben aan Windows Vista gewend.
)
Ik zal de laptop vooral thuis gaan gebruiken, maar ik zal 'm af en toe ook mee naar school nemen. Een DVD/BluRay-drive is geen vereiste want die gebruik ik bijna niet. De laptop moet een tijdje mee kunnen gaan, ik heb geen zin om volgend jaar een nieuwe te kopen, bij wijze van spreken.
Ik heb al op Tweakers rondgekeken en een paar "kandidaten" gevonden.
- de Dell Inspiron 15R SE van €900,-
- de Lenovo Ideapad Y500-MBG2BMH van €1000,-
- de Lenovo Ideapad Y500-MBG3DMH van €1200,-.
- Ik had eigenlijk nog nooit van het merk "Lenovo" gehoord tot ik een paar dagen geleden de Media Markt inliep. Is het een betrouwbaar merk? (Misschien is dit een domme vraag, sorry.)
- De Lenovo Y500 van €1000,- en de Dell Inspiron lijken gelijkwaardig aan elkaar qua specificaties. (de Dell Inspiron heeft een grotere SSD, maar de Lenovo Y500 een iets betere processor en videokaart - denk ik.) Waarom is de Y500 dan €100,- duurder? Zie ik iets over het hoofd of heeft dit geen specifieke reden? Is de Y500 beter om op te gamen en de Inspiron sneller bij het opstarten, of zie ik dat verkeerd?
- De Lenovo Y500 van €1200,- mist een Bluray-drive maar heeft daarvoor in de plaats een tweede videokaart en meer RAM-geheugen. Maar heeft dit eigenlijk meerwaarde, of is het "overkill" en dus de prijs niet waard?
- Bij Lenovo is de Bluray-drive makkelijk te vervangen door een extra harde schijf of videokaart. Dat is op zich fijn omdat ik geen Bluray/DVD-drive nodig heb. Heeft Dell ook zoiets?
- In heel veel laptops zit een dvd of bluray-drive, tenzij ik bij de ultrabooks ga kijken. Maar ik heb liever een extra harde schijf dan zo'n drive. Moet ik dan een laptop kopen met Bluray/DVD-drive en die zelf vervangen door iets anders? Is dat niet heel erg zonde?
- Kan ik bij Dell korting krijgen? Iets met EPP en kortingscodes?
- Zijn er andere (vergelijkbare) laptops die niet in mijn lijstje van kandidaten staan?
Alvast bedankt en een prettige zondag gewenst.