15" laptop voor ~€1000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasw
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-03 14:26
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een laptop. Ik gebruik nu een simpele Packard Bell desktop die 4 jaar oud is en nog redelijk werkt, maar ik ben toe aan iets nieuws. De desktop geef ik aan mijn ouders omdat de PC die zij gebruiken al moeilijk begint te doen zodra je Firefox aanklikt, maar dat geheel terzijde. :)

Het wordt mijn allereerste laptop. Ik heb er weinig verstand van, dus vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Met mijn beperkte kennis heb ik bedacht wat ik ongeveer wil hebben.
  • Full HD Scherm
  • Maximaal 15 inch (17 inch vind ik iets te groot)
  • 1 TB geheugen
  • Een goede videokaart (Ik denk dat een Nvidia GT650M of een AMD Radeon 7730M wel goed zit, maar zoals ik al zei heb ik er weinig verstand van.)
  • Intel Core i5/i7 processor
  • HDMI-uitgang, WiFi, USB-ingangen (zijn bij de meeste laptops aanwezig, maar toch.)
  • Een SSD-schijf, als het mogelijk is. Mag een kleintje zijn.
  • Windows 7 of 8. (Ik weet niet welke beter is, ik ben aan Windows Vista gewend. :F )
De laptop wordt gebruikt voor Office, browsen op het internet, films kijken (eventueel op een TV via HDMI) en gamen. Ik game momenteel alleen op een PS3, maar het zou mooi zijn als dit ook op de laptop kan. Het heeft niet de hoogste prioriteit, maar ik verwacht van de laptop dat-ie betere graphics aankan dan de PS3 (en dus een game als Battlefield 3, Tomb Raider of misschien zelfs Crysis 3 soepel kan draaien). Een Super Nintendo emulator moet hij sowieso aankunnen. :9

Ik zal de laptop vooral thuis gaan gebruiken, maar ik zal 'm af en toe ook mee naar school nemen. Een DVD/BluRay-drive is geen vereiste want die gebruik ik bijna niet. De laptop moet een tijdje mee kunnen gaan, ik heb geen zin om volgend jaar een nieuwe te kopen, bij wijze van spreken.

Ik heb al op Tweakers rondgekeken en een paar "kandidaten" gevonden.
  1. de Dell Inspiron 15R SE van €900,-
  2. de Lenovo Ideapad Y500-MBG2BMH van €1000,-
  3. de Lenovo Ideapad Y500-MBG3DMH van €1200,-.
Het volgende viel mij op bij het vergelijken van de laptops:
  • Ik had eigenlijk nog nooit van het merk "Lenovo" gehoord tot ik een paar dagen geleden de Media Markt inliep. Is het een betrouwbaar merk? (Misschien is dit een domme vraag, sorry.)
  • De Lenovo Y500 van €1000,- en de Dell Inspiron lijken gelijkwaardig aan elkaar qua specificaties. (de Dell Inspiron heeft een grotere SSD, maar de Lenovo Y500 een iets betere processor en videokaart - denk ik.) Waarom is de Y500 dan €100,- duurder? Zie ik iets over het hoofd of heeft dit geen specifieke reden? Is de Y500 beter om op te gamen en de Inspiron sneller bij het opstarten, of zie ik dat verkeerd?
  • De Lenovo Y500 van €1200,- mist een Bluray-drive maar heeft daarvoor in de plaats een tweede videokaart en meer RAM-geheugen. Maar heeft dit eigenlijk meerwaarde, of is het "overkill" en dus de prijs niet waard?
  • Bij Lenovo is de Bluray-drive makkelijk te vervangen door een extra harde schijf of videokaart. Dat is op zich fijn omdat ik geen Bluray/DVD-drive nodig heb. Heeft Dell ook zoiets?
  • In heel veel laptops zit een dvd of bluray-drive, tenzij ik bij de ultrabooks ga kijken. Maar ik heb liever een extra harde schijf dan zo'n drive. Moet ik dan een laptop kopen met Bluray/DVD-drive en die zelf vervangen door iets anders? Is dat niet heel erg zonde?
  • Kan ik bij Dell korting krijgen? Iets met EPP en kortingscodes?
  • Zijn er andere (vergelijkbare) laptops die niet in mijn lijstje van kandidaten staan?
Ik weet dat dit mijn eerste post is die tevens erg lang is, maar ik hoop dat jullie mij willen helpen en ik niet arrogant overkom o.i.d.. Ik vraag jullie hulp omdat ik bang ben dat ik anders, zonder verstand van zaken, de verkeerde laptop koop. €1000,- is veel geld, dat ik niet zomaar uitgeef. Ik ben maar een simpele student die het van zijn studiefinanciering moet doen. :P

Alvast bedankt en een prettige zondag gewenst. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:54

Quad

Doof

Je hebt eigenlijk drie mogelijkheden:

Dell Inspiron 15R SE, Lenovo Y500 en de Asus N56.
Is budget een belangrijk detail, dan kom je op de 15R SE terecht. Als specificaties toch belangrijk zijn dan zit je te kijken naar een Asus N56 / Lenovo Y500.

Als het budget het toelaat is de y500 met SLI een goede keuze.
Volgens notebookcheck haal je de volgende FPS:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/13yqnwo.jpg

Nadeeltje kan zijn dat er games zijn die niet SLI optimized zijn dus zullen de framerates niet optimaal zijn.

Bij bijvoorbeeld in de review zie je dat goed bij NFS Most Wanted.
Je kan hem vergelijken met een GTX675M dus.

Op gamegebied zit er in de Y500 met GT650M SLI het meeste rek in.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik ben momenteel met precies hetzelfde bezig :)

Nieuwe game laptop ~1000 euro

Ik ga waarschijnlijk de y500 kopen. Ik zit momenteel te zoeken naar een y500 met:
3630qm
8gb ram
full hd
1 of 2 keer gt650. (ik wil er 2 maar je kan vanaf de 31ste bij lenovo je 2de gpu bestellen voor 170 euro).

Momenteel ben ik naar 2de handse y500's aan het kijken en of ik ze uit duitsland kan laten komen.
mijn doel is om het onder de 1000 euro te houden voor gt650 in sli :)

Als ik nog een paar tientjes over heb vervang ik miss de msata ssd nog. (hoewel ik ergens dacht te hebben gelezen dat hij vast zat ofzo maar dat kan ik me moeilijk voorstellen)

Als je vragen hebt hoor ik het graag maar deze specs zijn voor 1000 euro echt prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasw
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-03 14:26
Bedankt voor de tips, ik zal er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjaniki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 10:55
Een collega zit in hetzelfde schuitje en tijdens het zoeken viel ons deze MSI op welke momenteel voor 699 in de lijst staat bij alternate.de.
Specs : Intel® Core™ i5-3230M
NVIDIA GeForce GTX 660M 2GB
15.6 inch Full HD
8 GB DDR3

Qua specs heeft die veel weg van de nederlandse variant welke 300,- meer moet kosten.
Nadeel van duitsland is de qwertz toetsenbord layout en het feit dat er geen Windows licentie opzit (Freedos) Maar de meeste tweakers geven de voorkeur aan Win7 ipv de momenteel standaard meegeleverde Win8

@ hieronder : Die GT650 in SLI is ook minimaal 300 duurder, heb zelf nooit een MSI gehad maar op notebookcheck hebben ze de i7 variant getest en de bouwkwaliteit van het chassis kan op punten beter maar slecht is het niet. Daarbij heeft die Lenovo ook puntjes (oa de touchpad welke nu opgelost schijnt te zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door anjaniki op 18-03-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:54

Quad

Doof

De GTX660M is aanzienlijk minder dan een GT650M in SLI, sterker nog, een GTX660M is een GT650M die 10% hogere clocks heeft :).

Daarbij is MSI niet bekend als de betrouwbaarste notebooks..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1