Verwijderd

Topicstarter
Mijn Philips LCD TV is alweer een jaar of 9 oud en dus hard toe aan vervanging. Na het lezen van de nodige forums, reviews, etc. ben ik tot de conclusie gekomen dat een Plasma TV voor mij een goede keuze zou zijn.

Voor de zekerheid ben ik naar een aantal winkels gegaan om mijn conclusie te bevestigen. Zwart is inderdaad echt zwart en andere kleuren zien er ook erg natuurgetrouw uit. Echter viel het mij op dat de Plasma TV's enorm staan de knipperen terwijl de LED TV's in dezelfde winkel dat niet doen.

Ik heb meerdere winkels bezocht (MediaMarkt, BCC, etc.) en overal lijkt zich dit voor te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit zo "hoort". Ook denk ik niet dat mijn ogen zoveel gevoeliger zijn dan normaal. Sowieso hebben we het hier over schermen van 600Hz.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is er iets in deze winkels dat Plasma TV's stoort? TL-balken misschien? Is anderen dit ook opgevallen? Zou hetzelfde probleem zich thuis ook voordoen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit is mij ook opgevallen en is de reden dat ik nooit een plasma zou kopen. Het is wat dat betreft hetzelfde als de CRT tv's van vroegah.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Dat komt omdat je deze televisies in de winkel bekijkt.

In winkels hangen voornamelijk TL-balken en TL-balken knipperen ook. Dat is op zich niet erg want onze ogen en hersens zijn goed in staat om zich hierop aan te passen waardoor je die trillingen niet waarneemt.
Echter, wanneer je een plasma in de winkel gaat bekijken, dan zijn jouw ogen al aangepast op de trillingen van de TL-balken. Daardoor kunnen jouw ogen en hersens zich dus niet meer aanpassen op de trillingen van een plasma televisie.

Wanneer ik in een normale omgeving naar plasma televisie kijk, heb ik vrijwel geen last van de trillingen. Enkel wanneer het scherm een egale felle kleur heeft of wanneer ik mij concentreer op een boek / brief en deze lees om vervolgens weer terug naar de televisie te kijken. Dan treedt er een enkel moment op dat ik die trillingen zie. Vind ik dit vervelend? Nee, want mijn ogen en hersens passen zich hier heel snel op aan.

Plasma trilt trouwens niet op 600Hz. Dit verschilt per televisie en per bron. Bijvoorbeeld 24p video welke op 96Hz of 100Hz wordt afgespeeld. Die 600Hz is voornamelijk marketing, maar dat zie je ook bij LCD terug met onmogelijke Hz waardes.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Die 6000000Hz is vaak enkel de interne verwerking, niet het paneel zelf. Over het algemeen zijn de Panasonic plasma's de betere, en daarvan is het enkel de VT serie die niet op 60Hz flikkert. Althans, dat was voorheen zo, hoe het nu is weet ik niet. Of het aan de TL verlichting ligt weet ik niet, maar met de huizen van tegenwoordig vol met spaarlampen en leds is dat wel een punt van aandacht, die knipperen net zo goed.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Misschien dat ik ergens een plasma in een betere omgeving kan zien, en anders wordt het voor de zekerheid toch maar LED.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Wanneer je hem online bestelt, kun je hem altijd nog binnen 7 dagen terugsturen. Of koop hem in een winkel waar je altijd nog binnen 14 dagen kunt retourneren.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 23:19
Let op dat hij dan niet meer dan 2 branduren heeft :+

My favorite programming language is solder.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bekijk een plasma inderdaad even in goed licht, desnoods in de buurt van een etalage (bij een raam met daglicht) en laat ze evt. de verlichting in de winkel maar even uitzetten... Als ze serieus willen verkopen is dat helemaal geen vreemd verzoek namelijk :) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 19-03-2013 20:52 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

Bever!

3

Dimens schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:33:
Wanneer je hem online bestelt, kun je hem altijd nog binnen 7 dagen terugsturen. Of koop hem in een winkel waar je altijd nog binnen 14 dagen kunt retourneren.
dat dus. ik zie het alleen tijdens commercials met grote egale vlakken. : 8)

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 16:58

MazeWing

The plot thickens...

De 1 is gewoon gevoeliger voor flikkeringen dan de ander. Zo zagen vroeger sommige mensen ook niet dat hun CRT monitor op 60hz stond, terwijl anderen de boel nog zagen flikkeren op 85hz.

Verder is het ook afhankelijk van het merk plasma. Panasonic flikkert meer dan een Samsung, die op zijn beurt ook weer meer flikkert dan een LG. Tevens kan het zo zijn dat er een defect aan de tv zit, waardoor hij blijft hangen op een bepaalde verversingssnelheid (omdat de pulldown niet werkt) waardoor 24hz (van 24p films) niet middels 4:4 pulldown naar 96hz (dus flikkervrij) wordt weergegeven, maar bijvoorbeeld op 48hz. Dit laatste heb ik meegemaakt met mijn eerste plasma (Samsung C7700) die is toen meteen vervangen, waarbij het volgende model het niet had.

Echter is het nog steeds goed zichtbaar als je naar een punt naast het scherm kijkt en in je ooghoeken op het plasma scherm let. Ook maakt het verschil uit of je 24p, 50hz (gewone tv) of 60hz kijkt. Ook zal Cinema Smooth (bij Samsung), Intelligent Frame Creation (bij Panasonic) en Real Cinema (bij LG) minder flikkering oplever omdat hij alles op een andere hz weer gaat geven (technische details zal ik maar achterwege laten).

Als laatste is flikkering het beste zichtbaar op lichte kleuren waarbij wit de grootste boosdoener is. Hoe meer wit, hoe meer flikkering.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik ben ook gevoelig voor flikkeringen, ik moest ook altijd crt monitoren met minimaal een refresh van 85 Hz hebben. Maar ik kan eerlijk zeggen dat het geflikker van een plasma tv me niet stoort, je zit er ook verder vanaf dan een monitor dus de hele beleving is anders. Verder heeft Dimens het precies goed verwoord.
Pagina: 1