Switch uitzoeken

Pagina: 1
Acties:

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 14:45
Beste iedereen,

Momenteel heb ik thuis een switch met 8 porten direct aan de router van Ziggo hangen. Alle wired devices thuis hangen aan deze switch. Echter is deze switch maar 100mbit, terwijl ik een 120mbit inter abonnement heb. Tevens wordt er hier aardig wat gedaan aan bestanden delen via devices als de NAS, TV's, PC's etc. De huidige kabels hier zijn cat5, welke ik van plan ben allemaal te vervangen door cat6 kabels.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe switch die voldoet aan de wat modernere eisen hier binnen het huis. De 8 porten op de switch zijn allemaal in gebruik, dus eentje met 16 porten zou fijn zijn.

Allerlei termen als (un)managed, 9k jumbo frames, 32gb bandbreedte en 8k mac tables lees ik hier en daar. Is dit van belang voor een relatief simpel thuis netwerk? Ik weet niet of je echt verschil gaat merken tussen en goedkoop en duur model namelijk.

Nu ben ik niet helemaal bekend in deze wereld, dus ik zou graag de experts hier om hulp willen vragen. Als ik zo rondkijk moet ik met een budget van ~100 euro wel aardig slagen?

Fanaleds.com

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:08
Wat je zelf al vermoed lijkt mij ook te kloppen. Het gaat om een relatief simpel thuisnetwerk dus elke simpele unmanaged 16 poorts gigabit switch is meer dan voldoende voor je.

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 16:34
Ik zou zeggen, speur eens in de pricewatch ;)

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:37
En ik zou eerst eens kijken of cat5 niet al voldoende is:) Eerst andere switch plaatsen.
Pas daarna al dan niet besluiten om nieuwe kabel te nemen, kan immers altijd nog.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou zeggen: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D
Voldoet prima, en die kabels hoef je in principe niet te vervangen, tenzij er problemen zijn die opgelost zijn met een andere kabeltje :P.

[ Voor 19% gewijzigd door ShadowAS1 op 15-03-2013 01:21 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Bose321
Bedankt voor het advies iedereen. Die kabels vervangen kost vrijwel niks, dus daar ga ik den ik niet op besparen nu, hoef ik het voorlopig niet meer te doen. :)

Zo een TP-Link is spotgoedkoop, dus het zal waarschijnlijk die worden dan.

Fanaleds.com

Verwijderd

Ik zou er gelijk Cat 6e neerleggen.

• Bose321
Volgens mij is Cat 6e alleen nodig als je 10gbit over meer dan 100 meter wilt halen. Dat is voor thuis gebruik dus niet nodig. Correct me if I'm wrong.

Fanaleds.com

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
CAT5E is voldoende voor 1Gbit. Alle hogere kabel zijn, voor gigabit, niet nodig.

Als je alles nieuw legt, kan het wel de moeite waard zijn voor in de verre toekomst, maar wees eerlijk: Wanneer verwacht je dat 1Gbit niet meer voldoende is?

De enige meerwaarde voor de komende 10 jaar is als je de bekabeling ook voor andere doeleinden wilt gaan gebruiken, wat iets meer vraagt (videodistributie bijvoorbeeld). Dan kan het verstandig zijn om betere kabel te leggen.

Je moet de beste afweging maken tussen prijs/kwaliteit, en dan je keuze maken.

Belangrijker is dat je goede (koper)kabel gebruikt, en niet aluminum of staal-rotzooi zoals sommige shops verkopen (CCS / CCA)

De genoemde TPLink switch kan prima. Een duurdere kan vaak (veel) meer kwa instellingen en/of doorvoer, maar voor thuisgebruik heb je dat gewoon niet nodig.

• Bose321
Voor de duidelijkheid nogmaals; ik heb nu CAT5 liggen door het huis, dus vandaar de nieuwe kabels. Ik weet niet waarom ik een paar euro zou besparen op kabels tbh. Ik heb nu de kans om het opnieuw doen, dus ga ik geen CAT5E kabels neerleggen lijkt me?

Ik denk ook dat 1Gbit genoeg is voor de komende tijd, sowieso heb ik niks aan meer omdat de NIC's in de hardware hier thuis niet hoger gaan dan dat.

De kabel is dan nog wel een belangrijk puntje misschien; ik ben van plan een rol van 50M aan te schaffen hier:

http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat6-netwerk-kabel-stug-50m

Samen met een stuk of 30 connectors:

http://www.netwerkkabel.e...e-kabel-shielded-10-stuks

Dit was de eerste hit op Google en ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit wel of niet goed is, dus als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag.

50M kabel en 30 connectors kosten ~50 euro, dus dat vind ik prima qua prijs om eerlijk te zijn. Ik heb besloten om de TPLink te bestellen die in een eerdere post vermeldt werd.

Fanaleds.com

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Check je kabels nu eerst eens, je zegt dat je Cat 5 hebt, maar weet je heel zeker dat het geen Cat 5e is?

Abort, Retry, Quake ???

• Bose321
aZuL2001 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 22:09:
Check je kabels nu eerst eens, je zegt dat je Cat 5 hebt, maar weet je heel zeker dat het geen Cat 5e is?
Yup, dat weet ik heel zeker. Ik heb eerst goed alles gecontroleerd voor ik tot het besluit kwam om nieuwe kabels te kopen.

Kan iemand mij vertellen of de kabels in mijn vorige post goed zijn?

Fanaleds.com

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Bose321 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:07:
[...]

Yup, dat weet ik heel zeker. Ik heb eerst goed alles gecontroleerd voor ik tot het besluit kwam om nieuwe kabels te kopen.

Kan iemand mij vertellen of de kabels in mijn vorige post goed zijn?
De genoemde kabels ken ik niet. Ik zie ook nergens 'koper' bij staan, persoonlijk zou ik het niet gokken.

Lees ook Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels eens door. Dan zie je dat er een hoop discutabele kwaliteit kabels is.

Vanuit dat topic komt ook https://www.netwerkwinkel...n/Netwerk-kabel-s_73.html naar voren. Die zijn iiig bekend met de 'goedkope rotzooi' en melden hun specs ook volledig.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 17-03-2013 13:57 ]

• Prx
  • Laatst online: 02-12 19:23

Prx

Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan en ben toen gegaan voor de pricewatch: Netgear Prosafe Plus GS116E. Mijn beweegreden voor die switch zat erin dat ik graag gebruik wilde kunnen maken van VLAN tagging, omdat ik internet via Glasvezel heb.

Met behulp van deze switch en een tweede (5 poorts) in de huiskamer heb ik nu een Trunk lopen die dus zowel Internet als IPTV over 1 fysieke netwerkkabel laat lopen.

Als dat soort truukjes voor jou niet nodig zijn dan kan je volgens mij uitstekend uit de voeten met enig welke 16 poorts switch. Dan is het meer een merkvoorkeur die je mogelijk hebt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:15:
[...]

Dan is kabels vervangen idd wel de beste optie, omdat CAT5 officieel niet gigabit geschikt is.
Dat is niet waar. 1000BASE-T is gespect op Cat. 5 of beter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mistraller
Let wel, de backbone van die TP link zal echt niet snel genoeg zijn om ook alle poorten met vol gigabit tegelijkertijd te laten kletsen. Juist op een wat drukker netwerk is niet de kabel, maar de switch de bottleneck. Cat6 kopen is met het oog op de toekomst natuurlijk prima, maar verwacht nu niet direct snelheidswinst. Wil je het goed doen, doe het dan goed en koop geen goedkope budget kabel, die zijn alleen bekleed met een laagje koper, ipv massief.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 17-03-2013 21:22 ]

---------------

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mistraller schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:21:
Let wel, de backbone van die TP link zal echt niet snel genoeg zijn om ook alle poorten met vol gigabit tegelijkertijd te laten kletsen. Juist op een wat drukker netwerk is niet de kabel, maar de switch de bottleneck.
http://www.tp-link.com/en...ls/?model=TL-SG1016D#spec
Switching Capacity 32Gbps
Lijkt me voldoende voor 16x full-duplex 1Gbps poortjes.

De laatste keer dat ik er wat over hoorde, was dat eigenlijk praktisch elke simpele gigabit switch gewoon prima presteert. Zelfs een simpele 8 poorts Sweex gbit switch heeft een backplane van 16Gbps.

Uiteindelijk kan je aan een switch (anders dan bij routers, waar wel een boel kwaliteitverschil is) ook weinig verkloten en er zijn maar een paar fabrikanten van switch-chipsets die al dan niet met een ander stickertje in alle merken switches belanden.

Kwaliteitverschil zal eerder zitten in degelijkheid behuizing, connectors, evt. management features en dergelijke.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 17-03-2013 21:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mistraller schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:21:
Let wel, de backbone van die TP link zal echt niet snel genoeg zijn om ook alle poorten met vol gigabit tegelijkertijd te laten kletsen. Juist op een wat drukker netwerk is niet de kabel, maar de switch de bottleneck. Cat6 kopen is met het oog op de toekomst natuurlijk prima, maar verwacht nu niet direct snelheidswinst. Wil je het goed doen, doe het dan goed en koop geen goedkope budget kabel, die zijn alleen bekleed met een laagje koper, ipv massief.
Zelfs de simpelste fixed-configuration switches van de goedkoopste makers ooit doen tegenwoordig non-blocking al hun poorten volblaffen, die architectuur hebben we door. Het zijn modulaire (chassis) switches waar je überhaubt met een backplane te maken hebt.

• Bose321
Dus ik kan gewoon die switch nemen die ik in gedachten had?

Zijn er ook winkels waar ik WEL zeker weet dat dit goede, volledig koperen, kabels zijn?

Bij voorbaat dank.

Fanaleds.com

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bose321 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:08:
Dus ik kan gewoon die switch nemen die ik in gedachten had?
Ja. Pas als je speciale eisen hebt moet je goed kijken wat 't ding kan. De basics kunnen ze allemaal.

Het enige wat ik aan zou raden is wegblijven mij merken als Sweex e.d. Niet dat die apparaten niet werken, maar ze zijn in het verleden nog wel 's gesmolten bij hoge belasting. Letterlijk.
Zijn er ook winkels waar ik WEL zeker weet dat dit goede, volledig koperen, kabels zijn?

Bij voorbaat dank.
netwerkwinkel.com.

• Mistraller
My bad, ik was afgegaan op de prijs en dit verhaaltje...

http://superuser.com/ques...send-and-1-gbit-s-receive

Anyway, weer wat geleerd.

---------------

• Prx
  • Laatst online: 02-12 19:23

Prx

Ach en wij tweakers kunnen natuurlijk zo heerlijk gek worden met al dat netwerkspul, maar wie van ons komt nu echt een situatie tegen waarbij alle poorten op 1 Gbit/s belast worden? Die paar keer dat je zoiets misschien al meemaakt, kun je waarschijnlijk wel heel even wachten.

Mocht je daar wel een business case voor kunnen maken, dan lijkt het me ook niet dat je dan zit te klooien met spul van 100 euro. :)

• Bose321
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Dus; de eerder vernoemde switch ga ik bestellen en deze kabels:

https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html

plus connectoren:

https://www.netwerkwinkel...kabel-TD168M--p_4117.html

Als ik het goed lees moet dit gewoon met elkaar werken. Het is mij alleen niet duidelijk hoeveel connectoren je nou koopt, is dit er een of twee ofzo?

Fanaleds.com

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is er ééntje. Cat6 connectoren zijn wat prijziger dan cat5e connectoren.

• Bose321
Right... Dat wordt dan een aardig prijzige aankoop... :P

Out of interest, waar zit het verschil hem in eigenlijk vergeleken met een cat5e connector?

Fanaleds.com

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat6 connectoren zijn in staat de wat dikkere aders van een cat6 kabel aan te nemen en ze hebben betere performance in termen van overspraak e.d.

Pagina: 1