Tips voor eerste casemod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-04 19:30
Dag allemaal,

Ik heb een vraagje over casemodden.
Ik heb al vaak gekeken naar andere casemods en vond het tijd dat ik zelf eens wat ga maken.

Toen kwam ik op het idee van een Volkwagen Van.
Ik heb de tekeningen inmiddels bijna af, maar zit nu met de uitvoering.

Want hoe kan ik nu makkelijk het frame maken.
Ik wil namelijk geen modelauto kopen en daar alles in bouwen.
Maar alles zelf helemaal van de grond op bouwen.
En daar komt nog eens bij dat bijna niet met metaal enzo kan werken aangezien ik daar het gereedschap / de kennissen niet voor heb.

Ik zat zelf al te denken om het frame van pur te maken door het in een mal te spuiten en daarna bij te schuren. Daarna wou ik de bodem maken van een MDF plaat die ik daar dan in maak.
Maar het probleem is dat ik denk dat je met grote holtes omdat pur nooit mooi dicht is.

Heeft iemand tips voor mij om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om iets te bouwen dat nog niet eerder is gedaan. ;)
Een VWbusje zijn wij al mee bezig: [CIP] T-Einz! Ik zou zeggen, kijk eens hoe eea gedaan is, MDF kan prima, wij hebben gekozen voor glasvezel, dat gaat ook best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
Haha ik ook, maar wist niet dat jullie dat ook al hadden gedaan
Had gehoopt iets te maken wat nog niet eerder was gedaan, maar dat valt altijd tegen met een wereld met internet :P

Misschien toch maar een andere auto maken dan.

Maar hoe gaat het werken met glasvezel dan?

EDIT:
ik weet nu zo'n beetje hoe dat met die glasmatten werkt, maar hoe dik moet zo'n glasmat zijn voordat het stevig genoeg is voor een casemod?
En wat kun je gebruiken om die glasmatten te harden?
En klopt het dat je die glasmatten nooit mooi perfect krijgt waardoor je het nog een keer mag schuren?

[ Voor 31% gewijzigd door red123nax op 14-03-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
ik weet nu zo'n beetje hoe dat met die glasmatten werkt, maar hoe dik moet zo'n glasmat zijn voordat het stevig genoeg is voor een casemod?
Lees deze: [CIP] Project E.L.I.S.A. , [CIP] T-Einz! topics eens, daarin worden al je vragen wel beantwoord :) Daar staan o.a. nuttige gebruikerservaringen van TERW_DAN over verschillende soorten epoxy, zeker de moeite waard om even door te nemen.
En klopt het dat je die glasmatten nooit mooi perfect krijgt waardoor je het nog een keer mag schuren?
Ligt eraan hoe je werk.
  1. Met een goed afgewerkte (spiegelgladde) negatieve mal kan je prachtige vormen maken waar vrijwel geen afwerking (plamuren, schuren) bij nodig is, maar dan is de mal maken waarschijnlijk net zoveel werk als de rest van de casemod (en niet echt goedkoop) ;) (*edit*: voorbeeld van een negatieve mal zoals gebruikt bij zweefvliegtuigen. How its made, op bezoek bij Schempp-Hirth: YouTube: How It's Made Gliders)
  2. Positieve mallen zoals bij bovenstaande mods werken ook prima. Zeker als je het geheel tijdens het uitharden vacuum kan trekken, kan je wederom erg mooie resultaten behalen, maar een goede vacuumpomp + drukregelaar is een beetje een overkill voor een enkel project (ik heb wel eens een test gedaan met de pomp uit een oude koelkast, dat ging, maar was niet ideaal), en als je niet oppast trek je de gehele mal met zo'n pomp aan stukken.
  3. Hoe dan ook is het grote voordeel van glasvezel/epoxy juist dat je lekker aan kan klooien :9 Is je constructie te zwak dan kan je er altijd nog een paar lagen glasvezel bij leggen. Glasvezel is prima te schuren, dus wat minder nette resultaten kan je altijd (al dan niet met behulp van bijv. polyesterplamuur of een mengsel van epoxy/katoenvlokken, zie bovenstaand youtube filmpje) bijwerken. Met een beetje geduld (en wat eigen onderzoek, internet staat vol met voorbeelden uit bijv. de modelbouwwereld) kom je een heel eind.
Viel Spaß!

[ Voor 6% gewijzigd door julby op 14-03-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

red123nax schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:10:
Haha ik ook, maar wist niet dat jullie dat ook al hadden gedaan
Had gehoopt iets te maken wat nog niet eerder was gedaan, maar dat valt altijd tegen met een wereld met internet :P

Misschien toch maar een andere auto maken dan.

Maar hoe gaat het werken met glasvezel dan?

EDIT:
Werken met glasvezelmatten vond ik zelf eigenlijk helemaal niet zo lastig zoals je overal leest eigenlijk. Het is een kwestie van plannen en zorgen dat je een goede mal hebt. Daar ben ik zelf de eerste keer mee de mist in gegaan. Nu gaat het gelukkig een stuk beter.

Zelf gebruik ik epoxy die ik bij mrboat.nl heb gehaald. Als je hiermee gaat beginnen zou ik je aanraden om daar de glasmatten en epoxy te helen. Ten eerste zijn ze niet absurd duur, sterker nog, ze zijn een van de goedkopere die ik heb kunnen vinden (voor gewoon retailverkoop). Ten tweede is de epoxy en harder die zij leveren fijn om mee te werken. Een hele makkelijke mengverhouding, meuk die niet stinkt (ik doe het gewoon lekker in de woonkamer, en je ruikt het amper) en goede verwerkingstijd.
Daarnaast hebben ze ook genoeg kennis in huis om je vragen te beantwoorden.

Die glasmatten na het uitharden schuren ontkom je eigenlijk niet aan, tenzij je een perfecte mal hebt zoals julby zegt, en je totaal geen plooitjes oid erin hebt zitten. Maar denk niet dat je daaraan ontkomt. Zeker niet als je wat dikkere matten gebruikt (en dat wil je wel voor de stevigheid). Ik ga nu 300g/m2 gebruiken om de binnenkant te verstevigen. Zie [CIP] Project E.L.I.S.A. als je het allemaal een beetje wilt volgen.

Twijfel je of het haalbaar is, pak dan eerst iets anders, desnoods papier mache oid om te kijken of je de juiste vorm eruit krijgt.

Zeker als je nieuwe materialen gaat gebruiken is het veel trial and error. Er is niet veel bij mij in 1 poging gelukt zoals ik het wil (nu ben ik ook vrij perfectionistisch met dit soort dingen. En een rasechte zeikert, dus ik ben al snel niet tevreden met m'n eigen werk). Maar je leert er van en met wat logisch nadenken kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
Okee bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb inmiddels bedacht dat ik (als het enigzins mogelijk is) een 1934 Ford Pickup wil gaan maken.
Dit is wel een heeeeeel stuk lastiger, maar goed het mag ook tijd kosten en ik houd van uitdagingen :)

Maar TERW_DAN, jij had het over 300g/m2 glasvezelmatten. Is dat ongeveer het minimum wat je aan moet houden voor zo'n casemod?
Ik zat dan zelf te denken aan 300g/m2 of 450g/m2 van polyestershoppen. Zijn allebij even duur ongeveer.

Zit dan ook nog te twijvelen of ik dan voor gewone matten moet gaan of voor die keper geweven matten.
En ik zag ook dat je Glasrovingweefsel hebt, wat nog goedkoper is dan gewone glasvezelmatten. Is alleen wel grof. ?Dus niet fijn met bewerken?

En wat is het verschil met polyester of epxy hars?

[ Voor 3% gewijzigd door red123nax op 19-03-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

300g/m2 is wel vrij sterk. Je kunt ook voor dikker gaan, maar vergeet niet dat je sowieso in meer lagen moet gaan werken die je kruislings legt, wil je het echt stevig maken.

De bovenste helft van m'n mod heb ik met vrij licht spul gedaan, en daar 3 lagen van. En dat is op zich dik genoeg als het verder niets hoeft te dragen. De onderste helft is een stuk steviger, omdat daar ook de aansluitingen e.d. in moeten komen.

De precieze verschillen ken ik allemaal niet. Ik heb met keperweefsel gewerkt omdat dat op diverse fora aangeraden werd, en ik moet zeggen dat dat ook een prima resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
300g/m2 is wel vrij sterk. Je kunt ook voor dikker gaan, maar vergeet niet dat je sowieso in meer lagen moet gaan werken die je kruislings legt, wil je het echt stevig maken.
Okee en hoeveel lagen raad je ongeveer aan dan?
Laag of 2/3 ?
De precieze verschillen ken ik allemaal niet. Ik heb met keperweefsel gewerkt omdat dat op diverse fora aangeraden werd, en ik moet zeggen dat dat ook een prima resultaat geeft.
En aangezien naast die mensen jij ook al zo'n tevreden klant bent zal ik dat ook maar doen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op de T-Einz hebben we op de hoeken een laag of 4 tot 5 zitten, die zijn dan ook wel echt goed stevig.

Ik heb op Project E.L.I.S.A nu 5 lagen op de onderste helft, 2 dikke matten en 3 dunnen. Dat is al behoorlijk stevig, maar nog steeds wel buigzaam, het hangt dus ook enorm van de vormen af.
Dit is met de standaard epoxy van mrboat, ik weet niet hoe het natuurlijk zit met andere epoxy en harders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu kan ik natuurlijk niet achter blijven ;)

de epoxy van mrboat is ideaal om mee te werken. Na een enkele keer heb je het goed door.
ik raad aan min 4 lagen te doen en hoeken te verstevigen met losweefsel en een extra laag.

en.. 1934 Ford Pickup : NICE!!! (ik ben een groot fan van pick-ups)
Pagina: 1