Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf Senioren Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Druss
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 08:35
Tweakerts,

Ik ben door mijn grootmoeder gevraagd opzoek te gaan naar een nieuwe laptop. Haar 5 jaar oude Dell geeft er fysiek gezien langzaam de brui aan en ze wil toch graag haar e-mail blijven lezen, de buienradar kunnen raadplegen een tweet versturen (geintje natuurlijk). Ik als ITer moedig dergelijke dingen aan en ben opzoek gegaan naar iets degelijks. En om eerlijk te zijn valt me dat erg tegen. Ik als kleinzoon heb zo'n m'n dillema's. Daarom vraag ik jullie ervaringen/advies/discussie. Begrijp me goed met een budget van een 1000 euro had ik niet een moment aan een post als deze gedacht, maar het zijn de wensen en het budget dat mij doet zoeken naar iets goeds voor weinig. Naar ervaringen van jullie ben ik opzoek!

Hier is mijn situatie:

Wat heeft mijn oma nodig?
  • Lange levensduur
    • Is het tegenwoordig veilig voor een Celeronnetje of een AMD te gaan?
    • Of is de keuze voor een Intel I processor qua levensduur toch nog altijd een aanbeveling?
  • Genoeg processor kracht voor een potje Patience (maw, het hoeft geen krachtpatser te wezen)
  • De mogelijkheid tot browsen (dus er moet een besturingsysteem op zitten ;) ).
  • Batterijtijd is geen punt van discussie, ze zal de laptop op elk gewenst moment aan het stroom kunnen hangen. Het is het gemak van opruimen in een tas waarom we voor een laptop kiezen.
  • Een middel-groot scherm (waarbij 15,6 inch genoeg is voor de nog scherpe ogen van mijn oma)
  • Een fysiek toetsenbord van normaal formaat (lees: geen tablet, noch een netbook)
Dan is er nog het Microsoft debakel.
  • Hoe gebruiksvriendelijk is reeds overal standaard meegeleverde Win8 voor een vrouw van een dergelijke leeftijd (wie een cursus XP genoten heeft).
  • Wat is jullie ervaring met de oudere medemens en het gebruik van het fiasco dat Windows 8 heet? (Zelf heb ik er trouwens niet zoveel problemen me eigenlijk)
    • Biedt Windows 8 misschien juist dat extra stukje gebruiksvriendelijkheid? Of ga ik een persoonlijke cursus periode van 6 maanden moeten uopzetten om mijn oma op weg te kunnen helpen?
  • Is het zo gemakkelijk als ik me voorstel om op een nieuwe machine de oude vertrouwde Windows 7 te zetten? Of hebben jullie andere ervaringen?
Budget?
  • Zoals je wel leest, hoeft het niks te wezen behalve goed en degelijk.
  • Ik geef liever iets meer uit voor iets dat langer mee gaat.
  • Neemt niet weg dat ik met een zeker budget leef, waarbij ik initieel aan een 400 euro zat te denken. Dat is na een bezoek aan meerdere winkels al gestegen naar een 500 euro. Hoever zit ik er naast?
Kortom wat zijn jullie ervaringen met grootouders en hun computer apparatuur. Wat kunnen jullie me aanbevelen en is er nog iets leuks te koop?

Cheers, druss

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zou voor de Lenovo Essential met i3 processor gaan, of voor de ThinkPad E530. Ze hebben allebei lekkere toetsenborden, ze hebben een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding, en het zijn gewoon degelijke laptops. En ze voldoen aan de eisen, en passen ruim in het budget. Als je Windows 7 wil hebben, kan dat er ook nog bij, want dat past dus in het budget.

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Druss schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:01:
Dan is er nog het Microsoft debakel.
[list]
• Hoe gebruiksvriendelijk is reeds overal standaard meegeleverde Win8 voor een vrouw van een dergelijke leeftijd (wie een cursus XP genoten heeft).
• Wat is jullie ervaring met de oudere medemens en het gebruik van het fiasco dat Windows 8 heet? (Zelf heb ik er trouwens niet zoveel problemen me eigenlijk)
  • Biedt Windows 8 misschien juist dat extra stukje gebruiksvriendelijkheid? Of ga ik een persoonlijke cursus periode van 6 maanden moeten uopzetten om mijn oma op weg te kunnen helpen?
• Is het zo gemakkelijk als ik me voorstel om op een nieuwe machine de oude vertrouwde Windows 7 te zetten? Of hebben jullie andere ervaringen?
Met alle respect, maar zou zelf nooit aan Win8 beginnen voor een familielid van repectabele leeftijd. Waarom niet? Omdat een deel van de fabrikanten bij een deel van hun laptops een soort eigen schil om Win8 legt, wat me onhandig lijkt voor het geval er vragen zijn en je zelf een 'vanille' 8 hebt. Al kun je in die situaties daar wellicht een oplossing d.m.v. Remote Control op vinden.
Het zal in zekere mate denk ik zijn wat je zelf liever ondersteunt, want win7 of 8, beide zijn zeker geen XP. Al ligt waarschijnlijk de leercurve van 7 op een prettiger niveau voor iemand die XP gewend is.

Stel je gaat uit van Win7 en de andere eisen, dan kom je in de PW plusminus hier op uit.

De laptops met een AMD E serie processor lijken te slap voor een aanschaf die lang mee zal moeten gaan. Evenals de eenvoudiger Pentiums en Celerons (een snellere Pentium is best) waarschijnlijk minder in aanmerking komen?
Dan komt er in de BBG's voor de laptops vaak een argument tegen de G6 serie van HP terug: er zouden relatief veel koelingsproblemen mee zijn. Plus veel van de Toshiba's uit de C600 en C800 serie hebben een matig toetsenbord (prima typbaar, zo komt deze tekst er vanaf, maar niet top).
En dan schiet het al lekker op met de laptops die afvallen (stuk of 40 over). Je kunt het ook omkeren misschien: de BBG van afgelopen februari is een Lenovo Essential B590. Een laptop met Win8.

Wil je Win7, dan geeft de PW dit voor Lenovo en het gestelde budget & andere eisen. En houd je feitelijk twee keuzes over:
pricewatch: Lenovo Essential B570e2 (N2F23MH) en
pricewatch: Lenovo Thinkpad E535 (NZREHMH)

Wat Arthur zegt: Lenovo maakt fijne laptops. :)

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zou eigenlijk voor de Lenovo Essential B590 gaan, met de i3 processor en er dan nog een Windows 7 licentie bij gaan kopen.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 10:45
Die is in 24 uur alleen een heel stuk slechter leverbaar en duurder geworden.

Voor mij persoonlijk is het daarnaast balen dat Lenovo geen uitsluitsel geeft of het mogelijk is een bootable SSD aan te sluiten op de msata poort.

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Arthur-M. schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:58:
Ik zou eigenlijk voor de Lenovo Essential B590 gaan, met de i3 processor en er dan nog een Windows 7 licentie bij gaan kopen.
Op zich een fijne combinatie, maar een retail versie van Win7 is op dit moment zo'n €170, toch relatief veel op een laptop van rond de 500 euro.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Verwijderd

Is een linux smaak niet een optie? Afhankelijk van wat voor applicaties er gebruikt worden natuurlijk. Maar een distributie zoals Linux Mint komt toch behoorlijk dicht bij de 'Windows (7) Experience'

Of bouw Ubuntu om to Win7 clone: YouTube: Make Ubuntu Linux look like Windows 7 8)

• Joster
En een van deze: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-3521/fs ?

Zitten ook een i3 en een i5 tussen. Volgens mij ook wel prima huis tuin en keuken laptops, of zie ik iets over het hoofd?

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-11 19:44
Windows 8 met Classic Shell is toch een prima oplossing? Ik merk er zelf eigenlijk haast niks van dat ik op windows 8 zit.
En ik heb laatst even met zo'n Lenovo Thinkpad gewerkt; voelde degelijk aan!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Druss
Sorry helaas door een drukke job kan ik me niet volledig in de discussie mengen. Maar ik ben erg blij met jullie reacties! Het neemt al wat zorgen weg.

Lenovo begin terein te winnen dankzij jullie beargumentatie. Ik werk op zakelijk gebied met een Thinkpad T420 (wel ff een ander prijs niveau trouwen). Lekker degelijk apparaat en meer dan pittig genoeg voor wat zakelijke werkzaamheden. Dell is persoonlijk een goede 2e maar zoals je in mijn start post leest heeft ze slechte ervaringen met Dell doordat haar huidige apparaat eigenlijk al vrij vroeg (lees 2 jaar) hardwarematige gebreken begon te vertonen. 10 jaar terug vondt ik zoiets normaal, tegenwoordig moet een apparaat toch wel wat langer mee kunnen gaan.

Waar ik inderdaad nog enorm mee zit is het Windows 8 verhaal. Uiteraard is een Ubuntu naar win7 een leuk project maar een big No No als ik niet elke week na een crash de boel weer moet gaan hacken en tweaken :D Windows 8 zou betekenen dat ik haar veel moet gaan aanleren en dat is op een dergelijke leeftijd niet zo gemakkelijk meer. XP kost al moeite

Die classic shell voel ik wel veel voor, maar ja wie biedt zo iets aan? Als fabrikant moet je kennelijk tegenwoordig veel druk uitoefenen op je gebruikers ervaring in de vorm van zoveel mogelijk toeters en bellen.

Verder ben ik van mening dat de huidige machines ook wel degelijk gemaakt zijn voor Win8, wat het apparaat dus eigenlijk in zijn volle glorie presenteert en gemakkelijker te onderhouden valt (drivers etc). (note to self: vergeet niet dat het voor je grootmoeder is)

Qua processoren hebben jullie mijn twijfels ruggegraat gegeven, ik stap in iedergeval af van de goedkope AMD's.

[ Voor 5% gewijzigd door Druss op 14-03-2013 11:45 ]

• Joster
Ah, in de startpost schreef je 5 jaar, vandaar dat ik Dell niet had uitgesloten ;)

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Ik zou voor een instap zakelijke laptop gaan.
Dell Vostro, Lenovo ThinkPad Edge, HP ProBook.
Ik heb voor mijn schoonmoeder een aantal jaar geleden het goedkoopste HP ProBook gekocht er draait nu Windows 7 op met Classic Shell voor het xp style start menu.
De Dell en Lenovo kan je misschien online of telefonisch met Windows 7 bestellen.
Aan de andere kant is Windows 8 met Classic Shell zo in te stellen dat je bijna niets met Metro te maken hebt. AMD of Intel maakt voor het beperkte gebruik absoluut niets uit.

• Joster
Maar een Dell Inspiron dus absoluut niet? HP ProBook gaat boven het budget denk ik, de goedkoopste zit al snel richting de € 600,-.

• Gandalf
Joster schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:40:
Maar een Dell Inspiron dus absoluut niet? HP ProBook gaat boven het budget denk ik, de goedkoopste zit al snel richting de € 600,-.
Absoluut is wel erg absoluut, maar als je voor degelijkheid gaat moet je denk ik toch naar de zakelijke lijnen, uitzonderingen daargelaten.
Ik zag ook een mooie 2e hands Lenovo ThinkPad W500 voor € 225 ex BTW als het echt degelijk moet zijn:
https://outlet.bluelink.nl/product/40612ZG en zelf daarvoor zijn Windows 8 drivers bij Lenovo beschikbaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gandalf op 14-03-2013 13:51 ]

• Joster
Die Vostro's zijn alleen niet meer te bestellen bij Dell ;)

• Gandalf
Joster schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:57:
Die Vostro's zijn alleen niet meer te bestellen bij Dell ;)
http://www.dell.com/nl/be...facets=41103~0~199307&p=1
let wel op prijzen staan daar ex BTW

[ Voor 6% gewijzigd door Gandalf op 14-03-2013 14:13 ]

• Druss
Nee helaas is dit een gevalletje "In het verleden behaalde resultaten bieden garantie voor de toekomst" Dell heeft een slechte beurt gemaakt.

Ja een mooie HP ProBook begint stiekem al weer een beetje naar overkill te rieken eigenlijk. Zoiets wil ik zelf nog wel eens in het assortiment opnemen, voor de mobiliteit :)

• Gandalf
Druss schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:15:
Nee helaas is dit een gevalletje "In het verleden behaalde resultaten bieden garantie voor de toekomst" Dell heeft een slechte beurt gemaakt.

Ja een mooie HP ProBook begint stiekem al weer een beetje naar overkill te rieken eigenlijk. Zoiets wil ik zelf nog wel eens in het assortiement opnemen, voor de mobiliteit :)
Dan zou ik voor een Lenovo ThinkPad Edge E530 gaan of voor die 2e hands W500 :) http://shop.lenovo.com/SE...ooks/ThinkPad%20Edge/E530
Thuis heb ik de voorganger E520, degelijk en een in mijn ogen mooi scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door Gandalf op 14-03-2013 14:20 ]

• Joster
Die ThinPad Edge's zijn de zakelijke lijnen en de Essentials zoals de B590?

Jammer dat de Vostro's geen numpad hebben zeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Joster op 14-03-2013 14:28 ]

• Gandalf
Joster schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:25:
Die ThinPad Edge's zijn de zakelijke lijnen en de Essentials zoals de B590?
Die hangt er net onder.
Qua garantie valt het onder de consumenten laptops:
THINK-branded products +31 (0)20 513 3939

IdeaPad and B, C, E, G, K, N, V, Y Series Notebooks: 0900-654-654-0 (0,15€/Min)
En gezien mijn ervaringen om specs boven water te krijgen in het andere aanschaf topic ben ik daar helmaal klaar mee...

[ Voor 17% gewijzigd door Gandalf op 14-03-2013 14:38 ]

• Joster
Ik vind het voor mij (ook op zoek naar een budget dingetje van maximaal € 500,- ) een lastige afweging worden wanneer ik kijk naar de B / E serie van Lenovo en de Inspiron / Vostro serie van Dell.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Druss schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:42:
Waar ik inderdaad nog enorm mee zit is het Windows 8 verhaal. Uiteraard is een Ubuntu naar win7 een leuk project maar een big No No als ik niet elke week na een crash de boel weer moet gaan hacken en tweaken :D Windows 8 zou betekenen dat ik haar veel moet gaan aanleren en dat is op een dergelijke leeftijd niet zo gemakkelijk meer. XP kost al moeite

Die classic shell voel ik wel veel voor, maar ja wie biedt zo iets aan? Als fabrikant moet je kennelijk tegenwoordig veel druk uitoefenen op je gebruikers ervaring in de vorm van zoveel mogelijk toeters en bellen.

Verder ben ik van mening dat de huidige machines ook wel degelijk gemaakt zijn voor Win8, wat het apparaat dus eigenlijk in zijn volle glorie presenteert en gemakkelijker te onderhouden valt (drivers etc). (note to self: vergeet niet dat het voor je grootmoeder is)
Veel van de huidige laptops werden eerst gewoon met windows 7 geleverd, dus die drivers zijn daar nog gewoon van. En als je windows 7 wilt kopen lijkt me dat je gewoon een OEM licensie kan kopen, stukje goedkoper.

Echter over windows 8. De hele metro interface kan ik me voorstellen dat het voor een ouder iemand makkelijker werkt, als er ook een touchscreen aanwezig is, en ze nog van het begin af aan moeten leren. Dat is hier niet het geval. Maar met een startmenu vervanger progje die ook metro interface overslaat ben je al een heel eind. Sinds kort ook W8 op laptop, dat erop gezet, en ineens lijkt het weer een hoop op W7. Alleen heb je nog een balk die je kan oproepen door naar de hoek van je scherm te gaan en ze kan natuurlijk altijd perongeluk in de metro interface komen.

• Gandalf
Joster schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:48:
Ik vind het voor mij (ook op zoek naar een budget dingetje van maximaal € 500,- ) een lastige afweging worden wanneer ik kijk naar de B / E serie van Lenovo en de Inspiron / Vostro serie van Dell.
Qua Lenovo, wat op dit moment mijn voorkeur heeft, zijn de B590 en E530 series aan elkaar gewaagd:
http://www.notebookcheck....JGE-Notebook.88518.0.html
http://www.notebookcheck....QGE-Notebook.76963.0.html
Op dit moment bied de B590 serie met een i3/i5 gewoon meer binnen het segment tot €500, dus als ik nu zou moeten kiezen zou ik na veel twijfelen toch voor de B590 gaan.

• Druss
furby-killer schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:51:
[...]
Alleen heb je nog een balk die je kan oproepen door naar de hoek van je scherm te gaan en ze kan natuurlijk altijd perongeluk in de metro interface komen.
Ach dan is er altijd Teamviewer om op afstand wat uit te leggen, te verhelpen, of te tweaken.
furby-killer schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:51:
[...]
Veel van de huidige laptops werden eerst gewoon met windows 7 geleverd, dus die drivers zijn daar nog gewoon van. En als je windows 7 wilt kopen lijkt me dat je gewoon een OEM licensie kan kopen, stukje goedkoper.
Ja dat is wel waar, materiaal is nog van voor release van Win8, zeker de goedkopere segment laptops.

Denk overigens niet dat ik voor 2e hands moet gaan. Beetje garantie materiaal is wel handig, en geeft ook het gevoel van nieuw en daarmee een langere levensduur.

• Joster
Gandalf schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:22:
[...]

Qua Lenovo, wat op dit moment mijn voorkeur heeft, zijn de B590 en E530 series aan elkaar gewaagd:
http://www.notebookcheck....JGE-Notebook.88518.0.html
http://www.notebookcheck....QGE-Notebook.76963.0.html
Op dit moment bied de B590 serie met een i3/i5 gewoon meer binnen het segment tot €500, dus als ik nu zou moeten kiezen zou ik na veel twijfelen toch voor de B590 gaan.
En aangezien de prijzen van de i3 en de i5 momenteel dicht bij elkaar liggen toch maar voor de i5 versie van de B590 kiezen waarschijnlijk. Alle Dell's onder de € 500,- komen in ieder geval qua CPU lager uit dan de i5 van Lenovo. Als deze vergelijkingssite tenminste betrouwbaar is.

• Gandalf
Joster schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 15:50:
[...]

En aangezien de prijzen van de i3 en de i5 momenteel dicht bij elkaar liggen toch maar voor de i5 versie van de B590 kiezen waarschijnlijk. Alle Dell's onder de € 500,- komen in ieder geval qua CPU lager uit dan de i5 van Lenovo. Als deze vergelijkingssite tenminste betrouwbaar is.
Mee eens de B590 met i5 (en eventueel zelf een SSD erin zetten).

• Druss
Gandalf schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:26:
[...]

Mee eens de B590 met i5 (en eventueel zelf een SSD erin zetten).
Hahaha hebben we het nog over een senioren laptop? Denk je dat het merkbaar is bij het openen van een potje Patience? :P

Nee geouwehoer, deze topic had natuurlijk net zogoed "Aanschaf Budget Laptop" kunnen heten. Ware het niet dat er nog een stukje onzekerheid zit in het OS waar we onze senioren mee willen verblijden.

• Gandalf
Druss schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:48:
[...]

Hahaha hebben we het nog over een senioren laptop? Denk je dat het merkbaar is bij het openen van een potje Patience? :P

Nee geouwehoer, deze topic had natuurlijk net zogoed "Aanschaf Budget Laptop" kunnen heten. Ware het niet dat er nog een stukje onzekerheid zit in het OS waar we onze senioren mee willen verblijden.
Okay, laat de SSD dan maar achterwege... maar Windows 8 is best te temmen zodat het Windows 7 lijkt.
Persoonlijk vind ik het met onderstaande Stardock oplossingen een fijn OS.
Start8 (startmenu): http://www.stardock.com/products/start8/
ModernMix (metro apps op het bureaublad): http://www.stardock.com/products/modernmix/

De patience uit de Windows 8 store is erg mooi ;)
Afbeeldingslocatie: http://wscont2.apps.microsoft.com/winstore/1x/4944ff74-9c8d-4923-a682-5e58528b8340/Screenshot.5196.1000000.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Gandalf op 14-03-2013 17:07 ]

• Joster
Druss schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:48:
[...]

Het [NBBG] Basisnotebook april 2013 topic loopt niet zo'n storm ;)

• Druss
Heren, gisteren was mijn deadline. Dat wil zeggen met m'n oma op pad geweest om iets te gaan kopen. Ik heb het online bestellen wat in de windgeslagen omdat ook daar de vorige keer bij Dell wederom enige moeilijkheden zijn geweest, en het tradioneel afrekenen waarschijnlijk ook iets prettiger aanvoelde. Het is een Lenovo G580 geworden. De prijs is uiteindelijk 500 euro geworden, waarbij we een gratis Norton Internet Security pakket hebben gekregen twv 40,-- ("sorry meneer ik kan niks doen in prijzen" (-"tuurlijk kun je dat niet, zeephoofd" :) )). Ik ga jullie verklappen dat pakket blijft in "mint-condition", want we gaan de nieuwe machine natuurlijk niet onnodig vertragen met vage software. Maar ja we zeggen nooit geen nee natuurlijk, uitmelken die handel! Wie weet is er nog een gek op marktplaats. 8)7. Wellicht wel de hoofdprijs betaald zelfs wat boven budget, maar ik verwacht geen slechte keuze.

Ploatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.nl/uploads/tx_nbc2/lenoG580.jpg
*exclusief win7 en NVidia Stickers

Even verwoorden waarom mijn/onze keuze is gevallen voor Lenovo.

Alleereerst bouwkwaliteit, het viel me meteen op dat de machine een enorm degelijke behuizing bezit. Iets wat ik zelf al kende vanuit de zakelijke lijnen. De body bezit een aluminium plating en heeft vrijwel geen torsie. Ook de kap van het beeldscherm ligt aluminium op en zelfs daar is weinig "wrikken" mogelijk. Kortom voelt erg stevig aan.

Het toetsbord ligt er heel strak op ook hier geen losse toetsen, en het paneel druk niet door. wederom, chapou chapou lenovo lekker degelijk!

Verder heb ik zakelijk gezien goede ervaringen met Lenovo, hoewel dat de ietwat duurdere ThinkPads zijn. Toch voelt de machine minstens zo stevig aan, en kun je rondom doos, stickers en geinstalleerde software weinig poespas ontdekken. Je koopt echt een machine en geen merk/imago. Overigens vindt ik hem er oook erg mooi uitzien met z'n mooie "Dark Brown" kleurtje :9~

Specs:
Type Processor: intel I3-3120M
Snelheid: 2,5 Ghz
Geheugen: 4G DDR3 SDRAM
HD: 500GB
Videochip: Intel HD 4000
Display: 15,6 inch
Interfaces: 1 x USB 2.0, 2 x USB 3.0, HDMI, VGA, SD-cardreadert, DVDRW, Webcammetje (Skype met m'n oma?)
Netwerk: IEEE 802.11b/g/n

Eigenlijk uiteindelijk toch een overkill aan specs welke weinig aangeroepen zullen worden, maar voor de toekomst nooit weg denk ik. Verdere eerste indruk na het opstarten van de machine: Lekker pittug (maar ja er staat nog geen drol geconfigureerd en/of geinstalleerd) én (en wederop chapou chapou Lenovo) weinig echte meuk-software van Lenovo zelf.

-----

Nu rest mij enkel de taak nog, de machine om te turnen in bruikbare Windows 8 Machine. Waarbij de tips van Gandalf (how can a wizard be wrong?) boven aan mn todo lijstje staan.
Gandalf schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:57:
[...]

Start8 (startmenu): http://www.stardock.com/products/start8/
ModernMix (metro apps op het bureaublad): http://www.stardock.com/products/modernmix/

De patience uit de Windows 8 store is erg mooi ;)
[afbeelding]
Verdere configuratie/installatie tips voor het verbeteren van de gebruikers ervaringen met Win8 voor senioren zijn natuurlijk weer vanharte welkom! Laten we deze tread vooral niet laten sterven.

p.s. Twas ergens wel zielig mijn Oma de "Thuis-Kopie-Heffing" te moeten zien betalen.. We are living in a strange world my friends... :X

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Je kunt ook een gratis versie van zo'n startmenu installeren. Die Start8 van Stardock kost namelijk €5,- ;)
Link: www.classicshell.net

Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/2153/startmenud.png

Edit: Hier heb je nog wat trucjes om het helemaal als Windows XP te laten lijken :)
http://winxp4life.tk/

[ Voor 21% gewijzigd door N0EPie0910 op 17-03-2013 12:40 ]

• Gandalf
N0EPie0910 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:34:
Je kunt ook een gratis versie van zo'n startmenu installeren. Die Start8 van Stardock kost namelijk €5,- ;)
Link: www.classicshell.net
Klopt maar persoonlijk vind ik Start8 beter, van ModernMix is geen gratis versie.
Een vergelijking van Startmenu's : http://arstechnica.com/in...and-i-miss-my-start-menu/

Verdere adviezen voor een seniorenlaptop:
Hou het zo simpel mogelijk.
Bij voorkeur 1 programma voor 1 taak.
Windows Live Mail of Thunderbird voor email.
IE10 (desktop) of Google Chrome voor internetten. (bij beiden word flash onafhankelijk van de gebruiker geüpdate)
Unpin of uninstall apps die ze nooit zullen gebruiken etc.
Nog wat leesvoer:
http://www.tweakhound.com/tweaking-windows-8/
http://www.tweakhound.com...ndows-8-freeware-machine/

Verder is teamviewer onmisbaar om vanaf afstand hulp te kunnen bieden. http://www.teamviewer.com/nl/

• Druss
Ja met teamviewer hadden wij beiden al goede ervaringen. Gebruiken we al een aantal jaren.

Ik ben inderdaad nu een aantal apps aan het selecteren voor het dagelijks gebruik. Deze zullen een Desktop, Startmenu en een Live-tile shortcut krijgen. Verdere poespas is wel te vinden in de "all apps" en het start menu. IE10 heeft mijn keuze gekregen maar ik kan nog niet helemaal ontdekken hoe ik er voor zorg dat dat lelijke uitgeklede Metro style ding te omzeilen en me volledig op de Desktop variant te richten (waarom uberhaubt 2 versies MS??)

Zonder het toegestuurde leesvoer te hebben gelezen, is het mogelijk dat hele live-tile gebeuren helemaal uit te schakelen eigenlijk? zodat mis-navigeren uitgesloten raakt? (hahaha zoekt langzaam al om z'n win7 black-edition dvdtje...)

• Gandalf
Druss schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:39:
Ja met teamviewer hadden wij beiden al goede ervaringen. Gebruiken we al een aantal jaren.

Ik ben inderdaad nu een aantal apps aan het selecteren voor het dagelijks gebruik. Deze zullen een Desktop, Startmenu en een Live-tile shortcut krijgen. Verdere poespas is wel te vinden in de "all apps" en het start menu. IE10 heeft mijn keuze gekregen maar ik kan nog niet helemaal ontdekken hoe ik er voor zorg dat dat lelijke uitgeklede Metro style ding te omzeilen en me volledig op de Desktop variant te richten (waarom uberhaubt 2 versies MS??)

Zonder het toegestuurde leesvoer te hebben gelezen, is het mogelijk dat hele live-tile gebeuren helemaal uit te schakelen eigenlijk? zodat mis-navigeren uitgesloten raakt? (hahaha zoekt langzaam al om z'n win7 black-edition dvdtje...)
Configuratiescherm ==> Internetopties ==> tabblad Programma's ==> instellen bij kies hoe u koppelingen wilt openen Atijd in Internet Explorer op het bureaublad en indien mogelijk vinkje zetten bij Internet Explorer - tegels openen op het bureaublad en je ziet nooit meer de metro versie van Internet Explorer.

Wat wil je precies uitschakelen?

• N0EPie0910
Zoals Gandalf al zegt: Wat wil je uitschakelen?
De 'mogelijkheid' om in de Metro UI te komen is uit te schakelen met Classic Shell. Van Start8 weet ik dit niet, omdat ik die niet gebruik (classic shell wel). Voor Classic Shell:
Rechtermuisknop op je startknop -> instellingen -> All Settings aanvinken -> Windows 8 Settings tab -> Disable Active Corners: All & Skip Metro Screen (beide aanvinken).

• Joster
€ 500,- is wel een goede prijs volgens mij, hoe / waar heb je dat voor elkaar gekregen? :)

[ Voor 38% gewijzigd door Joster op 17-03-2013 21:49 ]

• Gandalf
N0EPie0910 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 21:45:
Zoals Gandalf al zegt: Wat wil je uitschakelen?
De 'mogelijkheid' om in de Metro UI te komen is uit te schakelen met Classic Shell. Van Start8 weet ik dit niet, omdat ik die niet gebruik (classic shell wel). Voor Classic Shell:
Rechtermuisknop op je startknop -> instellingen -> All Settings aanvinken -> Windows 8 Settings tab -> Disable Active Corners: All & Skip Metro Screen (beide aanvinken).
Ook mogelijk met Start8 :)
Bij "Bureaublad" kan je alle Windows 8 functies uitschakelen en bij "geavanceerd" instellen dat je als je toch een metro app gebruikt dat je na het afsluiten van die app weer op het bureaublad komt.

Nog een tip.
Als je klaar bent met configureren maak een custom refresh image zodat je altijd weer terug kan naar hoe je de laptop geleverd hebt.
How to create a system image to refresh your Windows 8 PC

[ Voor 15% gewijzigd door Gandalf op 17-03-2013 23:03 ]

• Druss
Thx voor alle tips! Een mooie image maken is inderdaad geen slecht idee.

Zal vanavond de toegezonden links eens bestuderen en een keuze maken voor een goede Start button. Merk op het internet al wel dat Start8 dan wel Classic Shell de concurrentie ver achter zich laten, waarbij Start8 griezelig dichtbij dat gene komt wat windows 8 gewoon bij zich had moeten hebben qua look and feel. Vanavond maar eens ouderwets features vergelijken.

Verder als ik jullie zo hoor ga ik inderdaad proberen zo veel mogelijk van de Live-Tiles screen af te geraken. En wat ik zo her en der hoor is dat best te doen, begreep zelfs dat Start8 meteen het "Startmenu" opent als je met muis links onderinklikt en/of de windows toets gebruikt. Doet Classic Shell suks ook?

• Joster
Zou je mijn vraag omtrent de € 500,- nog willen beantwoorden? :) Vast bedankt!

• N0EPie0910
Druss schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:54:
Thx voor alle tips! Een mooie image maken is inderdaad geen slecht idee.

Zal vanavond de toegezonden links eens bestuderen en een keuze maken voor een goede Start button. Merk op het internet al wel dat Start8 dan wel Classic Shell de concurrentie ver achter zich laten, waarbij Start8 griezelig dichtbij dat gene komt wat windows 8 gewoon bij zich had moeten hebben qua look and feel. Vanavond maar eens ouderwets features vergelijken.

Verder als ik jullie zo hoor ga ik inderdaad proberen zo veel mogelijk van de Live-Tiles screen af te geraken. En wat ik zo her en der hoor is dat best te doen, begreep zelfs dat Start8 meteen het "Startmenu" opent als je met muis links onderinklikt en/of de windows toets gebruikt. Doet Classic Shell suks ook?
Ja, met Classic Shell werkt het ook door linksonder op je startknop te drukken. Je kunt zelfs Windows 8 helemaal veranderen in XP (zie eerder gestuurde link). Ook de windows-key indrukken werkt met Classic Shell, net zoals het in Windows 7 en XP deed (en vista, maar dat blijft vista :P ).
Ik heb geen idee hoe Start8 werkt, maar die zal vast evnveel, zo niet meer, kunnen.

Ps. Excuses voor typfouten, een smartphone typt minder makkelijk ;)

• Druss
Joster schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:30:
Zou je mijn vraag omtrent de € 500,- nog willen beantwoorden? :) Vast bedankt!
Zeker! Mediamarkt, het tweede concern met een grote M. waar ik persoonlijk niet veel kom. "Ik ben toch niet gek?" Maar goed geen gekke prijs en een fysieke winkel voor de garantie e.d.

Edit: moet overigens nog uitzoeken of we niet gewoon iets van directe, of zelfs pickup and return garantie hebben van Lenovo.

[ Voor 14% gewijzigd door Druss op 18-03-2013 11:57 ]

• Joster
Bedankt! Vreemd dat die niet terug komt in de pricewatch eigenlijk. Daar is de G580 alleen vanaf de i5's te vinden: http://tweakers.net/produ...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB

Sterker nog, als ik op de site van Mediamarkt zoek op g580 vind ik hem wel, als ik er via een keuze menu (prijs, scherm grootte, merk, etc) naar op zoek ga niet!

[ Voor 58% gewijzigd door Joster op 18-03-2013 13:22 ]

Pagina: 1