Tweakerts,
Ik ben door mijn grootmoeder gevraagd opzoek te gaan naar een nieuwe laptop. Haar 5 jaar oude Dell geeft er fysiek gezien langzaam de brui aan en ze wil toch graag haar e-mail blijven lezen, de buienradar kunnen raadplegen een tweet versturen (geintje natuurlijk). Ik als ITer moedig dergelijke dingen aan en ben opzoek gegaan naar iets degelijks. En om eerlijk te zijn valt me dat erg tegen. Ik als kleinzoon heb zo'n m'n dillema's. Daarom vraag ik jullie ervaringen/advies/discussie. Begrijp me goed met een budget van een 1000 euro had ik niet een moment aan een post als deze gedacht, maar het zijn de wensen en het budget dat mij doet zoeken naar iets goeds voor weinig. Naar ervaringen van jullie ben ik opzoek!
Hier is mijn situatie:
Wat heeft mijn oma nodig?
Cheers, druss
Ik ben door mijn grootmoeder gevraagd opzoek te gaan naar een nieuwe laptop. Haar 5 jaar oude Dell geeft er fysiek gezien langzaam de brui aan en ze wil toch graag haar e-mail blijven lezen, de buienradar kunnen raadplegen een tweet versturen (geintje natuurlijk). Ik als ITer moedig dergelijke dingen aan en ben opzoek gegaan naar iets degelijks. En om eerlijk te zijn valt me dat erg tegen. Ik als kleinzoon heb zo'n m'n dillema's. Daarom vraag ik jullie ervaringen/advies/discussie. Begrijp me goed met een budget van een 1000 euro had ik niet een moment aan een post als deze gedacht, maar het zijn de wensen en het budget dat mij doet zoeken naar iets goeds voor weinig. Naar ervaringen van jullie ben ik opzoek!
Hier is mijn situatie:
Wat heeft mijn oma nodig?
- Lange levensduur
- Is het tegenwoordig veilig voor een Celeronnetje of een AMD te gaan?
- Of is de keuze voor een Intel I processor qua levensduur toch nog altijd een aanbeveling?
- Genoeg processor kracht voor een potje Patience (maw, het hoeft geen krachtpatser te wezen)
- De mogelijkheid tot browsen (dus er moet een besturingsysteem op zitten
).
- Batterijtijd is geen punt van discussie, ze zal de laptop op elk gewenst moment aan het stroom kunnen hangen. Het is het gemak van opruimen in een tas waarom we voor een laptop kiezen.
- Een middel-groot scherm (waarbij 15,6 inch genoeg is voor de nog scherpe ogen van mijn oma)
- Een fysiek toetsenbord van normaal formaat (lees: geen tablet, noch een netbook)
- Hoe gebruiksvriendelijk is reeds overal standaard meegeleverde Win8 voor een vrouw van een dergelijke leeftijd (wie een cursus XP genoten heeft).
- Wat is jullie ervaring met de oudere medemens en het gebruik van het fiasco dat Windows 8 heet? (Zelf heb ik er trouwens niet zoveel problemen me eigenlijk)
- Biedt Windows 8 misschien juist dat extra stukje gebruiksvriendelijkheid? Of ga ik een persoonlijke cursus periode van 6 maanden moeten uopzetten om mijn oma op weg te kunnen helpen?
- Is het zo gemakkelijk als ik me voorstel om op een nieuwe machine de oude vertrouwde Windows 7 te zetten? Of hebben jullie andere ervaringen?
- Zoals je wel leest, hoeft het niks te wezen behalve goed en degelijk.
- Ik geef liever iets meer uit voor iets dat langer mee gaat.
- Neemt niet weg dat ik met een zeker budget leef, waarbij ik initieel aan een 400 euro zat te denken. Dat is na een bezoek aan meerdere winkels al gestegen naar een 500 euro. Hoever zit ik er naast?
Cheers, druss