Aanschaf (zeer) kleine auto max. 2000 euro

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:17
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan (per 1 april) en ik kan dan elke dag meeliften naar het werk.

Nu is het volgende het geval: diegene (familielid) met wie ik mee ga rijden, woont zo'n 6 km bij mij vandaan en langs mij gaan om vervolgens naar het werk te gaan is helaas geen optie aangezien het (totaal) niet op de route ligt. Nu zoek ik dus een (zeer) kleine auto om daar elke dag heen te rijden, om vervolgens te liften.

Toevoeging: m'n partner zal waarschijnlijk in mei ook bij het zelfde bedrijf werken, dus kunnen we samen liften.

Budget is max. 2000 euro. Bij een kleine auto is de eerste gedachte direct een Smart for Two, begon als een grap maar na wat nader onderzoek blijkt dat toch wel een serieuze optie te zijn:

- Valt binnen het budget
- Wegenbelasting +/- 42 euro per kwartaal
- Zuinig (gecombineerd zo'n 1:18)
- Verzekering zo'n 17 euro p/m

Is er binnen dit budget nog wat anders (die ook voldoen aan de laatste 3 genoemde dingen), of is zo'n Smart hiervoor ideaal.

Opmerkingen:
- De auto wordt dus echt alleen gebruikt voor 6 km heen, 6 km terug (grotendeels 80 km weg), 5 dagen per week.
- Er zal niet mee worden gereden op de snelweg.
- Een 4-5 persoonsauto zal geen meerwaarde hebben voor de 2 ritjes per dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Jolly_Jumper op 12-03-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Lupo 3L niet wat? 1 op 33, volgens mij wegenbelastingvrij tot 2014.

Aankoopwaarde bij 160~180 is ongeveer een 2500~2750, dus iets boven budget.

Ik zou voor een snorscooter gaan voor die 6km.

[ Voor 49% gewijzigd door RedHat op 12-03-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het betreft niet een antwoord op je vraag, maar heb je ook gedacht aan een tweewieler al dan niet aandreven door potjes pindakaas?

En waarom vind je het verbruik van belang bij zo weinig kilometers? Een Lupo 3L is vrij duur in aanschaf bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 26-07-2013 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:18
Is voor die 6 km een fiets geen overweging? Veel voordeliger en gezonder. Incidenteel een keer regen over je heen krijgen is helaas niet te vermijden. Bij echt heel slecht weer zou misschien een auto lenen of OV een optie zijn?

Vergeet niet dat een auto nog meer kosten meebrengt, zoals onderhoud, afschrijving, eventuele boetes etc.

[ Voor 19% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-03-2013 21:21 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou ook zeggen: Ga lekker met de fiets. Is gezond, kost minder, beter voor het milieu, etc.

Maar als je echt een kleine auto wil, leef je uit: Wikipedia: Miniklasse

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Snorscooter of fiets voor die afstand. Een auto is gewoon zonde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Mijn 1e optie was een snorscootertje, maar vanwege de soms wat mindere weersomstandigheden (ijzel, regen etc.) valt die af (werd ook afgeraden door mensen in m'n omgeving). Anyways, ik zal even kijken naar zo'n Lupo :).

OV is helaas geen optie, aangezien de heenrit al om 6:15 is en er dan nog geen bussen daar naar toe rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Jolly_Jumper op 12-03-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Peugeot 106
Citroen Saxo
Toyota Yaris (misschien iets te duur)

Zijn wel een paar euro duurder in de MRB. Heb geen idee hoe het met de betrouwbaarheid zit, maar zelfs als ze betrouwbaar zijn zou ik voor een oudere auto met wat meer kilometers op de klok sowieso wat reparaties budgetteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjaps op 12-03-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jolly_Jumper schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:16:
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan (per 1 april) en ik kan dan elke dag meeliften naar het werk.

Nu is het volgende het geval: diegene (familielid) met wie ik mee ga rijden, woont zo'n 6 km bij mij vandaan en langs mij gaan om vervolgens naar het werk te gaan is helaas geen optie aangezien het (totaal) niet op de route ligt. Nu zoek ik dus een (zeer) kleine auto om daar elke dag heen te rijden, om vervolgens te liften.

Toevoeging: m'n partner zal waarschijnlijk in mei ook bij het zelfde bedrijf werken, dus kunnen we samen liften.

Budget is max. 2000 euro. Bij een kleine auto is de eerste gedachte direct een Smart for Two, begon als een grap maar na wat nader onderzoek blijkt dat toch wel een serieuze optie te zijn:

- Valt binnen het budget
Een Smart die daadwerkelijk rijdt gaat een probleem worden...
- Wegenbelasting +/- 42 euro per kwartaal
Dat is erg lastig, daarmee beperk je je tot auto's van minder dan 750kg. Dat betekent icm budget dat je ofwel erg oude koekblikjes moet bekijken (waar zuinigheid en trouwens betrouwbaarheid een issue gaat zijn) danwel nieuwere submini's die teveel kosten.
- Zuinig (gecombineerd zo'n 1:18)
Haalbaar iha, maar allicht niet icm de twee bovenstaande punten.
- Verzekering zo'n 17 euro p/m
Valt niets over te zeggen als we niet weten hoe oud je bent en hoeveel schadevrije jaren je hebt.
Is er binnen dit budget nog wat anders (die ook voldoen aan de laatste 3 genoemde dingen), of is zo'n Smart hiervoor ideaal.
Doe eens op Autotrack.nl uitgebreid zoeken en voer je eisen in (verbruik, gewicht, prijs). Je vindt naast afgeragde Smarts alleen de Suzuki Swift 1.0 Eco.

Een Citroen AX 1.0 of een Daihatsu Cuore zou trouwens ook net kunnen.

IMHO veel betere keuze, los van ruimere auto (al is het nog steeds een zakjapanner) kun je binnen budget een nieuwere auto nemen en zijn de onderdelen veel 'normaler' waardoor onderhoud goedkoper is en kans op afgeragd geval kleiner zijn.
Opmerkingen:
- De auto wordt dus echt alleen gebruikt voor 6 km heen, 6 km terug (grotendeels 80 km weg), 5 dagen per week.
Yeah right... de auto gaat binnen de kortste keren bij de Ikea gesignaleerd worden :z

Als je een auto voor de deur hebt gaat het gebruikt worden. Onzinnig om dat niet te doen. En als je er twee hebt en de ene is zuiniger dan de andere (en dat zal deze snel zijn), dan pak je de zuinige.

Overigens rekent het een stuk makkelijker als je aangeeft hoeveel km per jaar dat is. Uitgaande van 48 werkweken kom je uit op 12x5x48=2880km/j. Ik zou uitgaan van 3500km/j omwille van de onvermijdelijke extra trips. Dan nog een dermate laag getal dat je sowieso voor benzine moet gaan ivm lage wegenbelasting en relatief minder belangrijk verbruik.
- Er zal niet mee worden gereden op de snelweg.
Lijkt me sterk gezien bovenstaande punt. Dan nog, boeit niet. Alles op vier wielen waar je rijbewijs B voor nodig hebt kan desnoods op snelweg rijden.
- Een 4-5 persoonsauto zal geen meerwaarde hebben voor de 2 ritjes per dag.
Eens.

Paar tips:
- geef je woonplaats, leeftijd + schadevrije jaren, dan kunnen we meedenken over verzekering.
- pak een fiets. Of een scooter. Je doet op de fiets een halfuur over 6km, op een scooter 20 min. In een auto zal je op 80km/u-wegen max kwartiertje per dag besparen, maar de kosten liggen veel hoger.
- als je per se een auto wilt, minder focussen op losse kosten (verbruik, belasting, verzekering), meer op TCO (dus optelsom van al die dingen plus onderhoud en afschrijving)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:13
Een Swift 1.0, of nog kleiner, een Alto 0.8 uit de jaren 90. Doen het altijd, kosten geen drol aan onderhoud, belasting en verzekering en halen makkelijk 1 op 20 op 80km wegen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lupo 3L is duur in aanschaf en onderhoud. Die dingen zitten net zoals Smarts vol met specifieke dingen die vaak ook nog eens snel kapot gaan (versnellingsbak 3L :X ). Ik zou een 3L alleen aanraden als je bijzonder veel km rijdt en het geld over hebt voor de onderhoud.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 12-03-2013 21:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Zoals eerder al vermeld: Peugeot 106

Voor die prijs vindt je een hele degelijke 1.0/1.1, weegt onder de 750 Kg, kan 1 op 18 halen en is "betrekkelijk" degelijk.
http://www.autotrader.nl/.../prijs-van-1000-tot-2000/

Tijdje in gereden en afgezien dat het idd een koekblikje is rijdt en stuurt het echt wel goed.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Peenutzz schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:41:
Een Swift 1.0, of nog kleiner, een Alto 0.8 uit de jaren 90. Doen het altijd, kosten geen drol aan onderhoud, belasting en verzekering en halen makkelijk 1 op 20 op 80km wegen.
Yup, een japanner is goed en goedkoop...
En is er een keer wat mis, dan kost het ook niet meteen een fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sowieso is verbruik geen issue bij zulke afstanden. En je gaat er vanzelf de weekboodschappen mee naar halen, want het is toch wel makkelijk. Als je partner ook gaat, ga dan samen op de scooter of fietsen.

Reken erop dat je een auto meer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Starlet, Daihatsu Cuore.
Goedkoper en betrouwbaarder kun je niet riden

[ Voor 69% gewijzigd door -tom-562 op 12-03-2013 22:00 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Bedankt voor jullie input :).

Nogmaals, fietsen is geen optie gezien de eerder genoemde dingen. Er zal worden gereden van postcode 1825 naar 1705. Geen schadevrije jaren en ik kom uit 83. Voor de rest, ik zal even kijken naar bovengenoemde "zakjapannertjes" en kijken wat die doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:07
Ik zou zoals hierboven ook ergens genoemd, kijken naar een suzuki alto, 0,8. wegen niks, kosten niks, en kan weinig aan kapot. de smart iig NIET doen. Auto staat als vrij slecht in de boeken vzviw

Houd in je achterhoofd dat 't voor de auto beter is als je af en toe ook wat langere stukken rijdt. Zeker in de winter krijgt je accu dan amper de kans op te laden, je motor wordt nooit goed warm etc. Bij die oudere auto's ga j dit wat sneller merken als bij een nieuwere, het kan dus verstandig zijn om af en toe even een langere rit (+20km) te maken, en hierbij ook even wat toeren te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 12-03-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dat betreft: diesel (en dus de 3L) moet je helemaal vergeten met dit soort korte ritjes. Een dieselmotor heeft langer nodig om warm te worden en tolereert enkel koud draaien slechter dan een benzinemotor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Gewoon lekker een VW Lupo nemen. Mijn nichtje had vroeger een 1.0, geen snelheidsmonster maar prima
voldoende om normaal van A naar B te komen. Zo'n ding rijdt 17 kilometer per liter benzine en kost maar €9,-
(_O-) per maand aan houderschapsbelasting! Daarnaast kost onderhoud ook geen drol, goedkope onderdelen.

Zo'n wagentje (bouwjaar ca. 2000) kan je al vinden voor zo'n €1250. Prijs is natuurlijk afhankelijk van
kilometerstand, uitvoering, staat van onderhoud en motorisatie. (er is ook een 1.2 en 1.4 voor dat geld te krijgen)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NmGoM9h.jpg

Gewoon een leuke, kleine no-nonsense auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En die heeft een neefje die Seat Arosa heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Senor Sjon schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:13:
En die heeft een neefje die Seat Arosa heet.
Straal vergeten. Je hebt helemaal gelijk, Señor Sjon! d:)b

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SkDUfVW.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Ik zou toch echt proberen de auto uit je hoofd te zetten. Als je niet wil fietsen dan gewoon een snorbrommer en vind je het niet erg een helm op te zetten, neem dan een brommer/scooter. Die dingen rijden 1:40/50, géén wegenbelasting, verzekering is appeltje eitje en onderhoud kost ook weinig. Een scooter heb je er zo weer uit, staan zat occasions bij de lokale brommerboer.

Oh please, voor 6 km een auto. Anders gaan we weer terug naar de jaren '90 en de Niet Lopen reclames :') .

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Koop anders een brommobiel. Zit je nog droog ook? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
TS heeft aangegeven de fiets of scooter geen optie te vinden. Adviezen in die richting lijkt me dan zinloos.

Hoewel ik geen VW fan ben, zou ik voor de VW/Seat Lupo / Arosa gaan. Eenvoudige techniek, onderdelen zijn goedkoop. Japanners doen het qua onderhoud ook goed, maar de onderdelen zijn duurder.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Denk er wel aan dat je nu een vrij grote aanschaf gaat doen om 6km te rijden om vervolgens mee te liften. Is deze lift altijd beschikbaar? Ik kan me niet voorstellen dat iemand je elke keer een lift kan bieden. Wat als die persoon ziek is? Andere afspraken heeft? Op vakantie is?
Houd er wel rekening mee dat de kans groot is dat je zelf ook rechtstreeks naar werk zal moeten rijden.

Daarnaast, wil jij constant met z'n tweeën een familielid gebruiken als lift? Als je beiden werkt kan je toch ook beiden gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor het vervoer die kant op? Het komt op mij wat raar over dat je er vanuit gaat dat je altijd mee kan liften met familie en niet voor je eigen vervoer hoeft te zorgen. Nu al een auto aanschaffen en er vanuit gaan dat je de komende maanden/jaren mee kan liften lijkt me erg onverstandig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Harry schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 07:26:
Japanners doen het qua onderhoud ook goed, maar de onderdelen zijn duurder.
Fabeltje. Als je al je onderdelen bij de dealer koopt heb je in sommige gevallen gelijk, maar ga je naar een algemene garage waar ze de onderdelen bij een lokale automaterialentoko halen ben je niks duurder uit dan bij niet-japanners. Over het algemeen zijn japanners gewoon erg goedkoop in onderhoud en zéker niet duurder dan andere merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Peenutzz op 13-03-2013 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar een auto voor 6 km is bijkans nog zinlozer. De motor gaat vanzelf vol sludge zitten, de uitlaat rot onder je kont vandaan, etc.

Wat tsurany zegt. Hoe lang is deze lift. Je wilt niet meer vertellen over je situatie.
- wonen jullie nog thuis?
- is het werk met diensten? Jij, je partner en het familielid hebben altijd dezelfde werktijden?
- zijn jullie vakanties in sync met dat familielid?
- is het een vaste baan?
- wat is de afstand woon/werk als je onverhoopt zelf moet rijden?

Hou rekening met het volgende
- in het begin is het leuk en aardig, maar dat familielid zal het vanzelf een keer zat worden om te schikken aan jullie agenda of omgekeerd.
- qua reiskostenvergoeding kan het volgens mij ook tricky worden als je een meerijder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Een Smart zou ik sowiezo afraden. Goedkope auto's, behalve in onderhoud. Onderdelen voor deze auto's zijn erg duur. Een exemplaar van de eerste serie vind je wel voor € 2000,- Maaar die zijn vaak niet in heel geweldige staat.

Vorig jaar eentje van de eerste generatie Fortwo's ingeruild tegen een VW Up! Overal rondom barsten (alleen maar plastic) en krassen, interieur was verschrikkelijk smerig, dimlichten werkten niet meer en verdeed 1 liter olie iedere 600km. € 1250,- voor terug gekregen :') Die dealer is er nooit meer vanaf gekomen volgens mij, rijd ondertussen ook niet meer volgens de RDW. Dit karretje van 1999 had 68000km gereden. En niet te vergeten dat al die motoren rond 100.000km kapot gaan

Zijn leuke auto's om te rijden, maar hebben gewoon erg veel problemen. Modellen van na 2006/2007 hebben motoren van Mitsubishi ipv Mercedes, die schijnen het beter te doen. Maar die modellen vind je niet voor € 2000,-

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 13-03-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Vandaar dat ik de Smart en Lupo 3L nadrukkelijk af zou raden.

Ga eerder voor een zo simpel mogelijk ontwerp, dan kan er minder mis gaan. Dus de Swift, Lupo/Arosa (1.0 benzine), AX/Saxo/106, Cuore, Swift etc.

Die autotjes kunnen rustig meerdere tonnen rijden mits goed onderhouden. Dat gezegd, dat gaat niet lukken met ritten van 6km. Dat is en blijft slopend voor iedere grote motor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Voor iedere motor lijkt me, een scootertje is dan al wel op temperatuur. Maar een automotor heeft dan niet eens de tijd om fatsoenlijk op temperatuur te komen en koelt al weer af voordat alles op bedrijfstemperatuur is en dat is inderdaad niet bevorderlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Mijn vriendin heeft een Lupo 1.4 uit 2001. het is een leuk autotje, eenvoudig en relatief vlug.

er zit één probleem is. Het motorblok wil 's winters kapot vriezen als de motor niet goed onderhouden is.

Het probleem zit hem in als je veel korte stukjes rijdt dat er vocht bij de motorolie komt en dit 's winters vast kan vriezen. dit heeft de lupo van mijn vriendin een motorrevisie opgeleverd.
link naar een soortgelijk verhaal

Als je zorgt dat er fatsoenlijk onderhoud is gepleegd kan er weinig fout gaan met zo'n auto.

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Heeft weinig met slecht of weinig onderhoud te maken. Vorig jaar november heeft mijn auto klein onderhoud gehad, olie en oliefilter vervangen. Niet veel later begon het te vriezen, na de eerste nacht direct al mayo in de olie, op de gehele peilstok en in de vuldop. Zodra de temperatuur weer een paar dagen boven nul is dan is de olie weer schoon

Bekend kwaaltje van deze motoren, slechte afvoer van condens/vocht bij dit type, nog nooit last gehad van bevriezing, ik denk dat het een kwestie is van carterventilatie schoonhouden

Note: Iedere dag minimaal 44km woon-verkeer (22 heen en terug) plus evt. s'avonds wat prive km's.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 13-03-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Wel eens gedacht aan een canta? Die dingen kun je met z'n tweeën in, zijn goedkoop, zijn redelijk zuinig, je mag 'm gratis overal parkeren en je hebt er geen rijbewijs ofzo voor nodig.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Jolly_Jumper schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:16:

KNIP

Opmerkingen:
- Er zal niet mee worden gereden op de snelweg.- Een 4-5 persoonsauto zal geen meerwaarde hebben voor de 2 ritjes per dag.
Wat als de persoon waar je mee rijdt ziek wordt? Auto naar de garage moet? Ander werk vindt? Jullie ruzie krijgen? Die persoon jouw kop zat wordt? :)

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JohnR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:07:
Wel eens gedacht aan een canta? Die dingen kun je met z'n tweeën in, zijn goedkoop, zijn redelijk zuinig, je mag 'm gratis overal parkeren en je hebt er geen rijbewijs ofzo voor nodig.
Je mag niet over elke 80km/u weg en moet dat eigenlijk ook niet willen omdat je absoluut niet dezelfde snelheid kan halen als het verkeer.

Daarnaast is het vrij verwerpelijk om zo'n voertuig te bezitten als je geen beperking hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Peenutzz schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 08:36:
Fabeltje. Als je al je onderdelen bij de dealer koopt heb je in sommige gevallen gelijk, maar ga je naar een algemene garage waar ze de onderdelen bij een lokale automaterialentoko halen ben je niks duurder uit dan bij niet-japanners. Over het algemeen zijn japanners gewoon erg goedkoop in onderhoud en zéker niet duurder dan andere merken.
Mijn portemonnee vond het helaas geen fabeltje Peenutzz en ik kom niet bij een dealer.

Simpel voorbeeldje, waar ik voor een Alfa voor een stappenmotor 100,- kwijt was, mocht ik voor de Mitsubishi 600,- aftikken. Ik vind 500,- verschil een duur fabeltje.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixio
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 12:03
Scooter met dak dan ;) Toyota Aygo lekker kleine auto en superzuinig..

Stoelen van de aygo zitten voor geen meter maar ja voor die afstand die je rijdt zou het niet uit moeten maken..

Update: Even zitten kijken op marktplaats maar zie niks onder de 2000 euro 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Fixio op 13-03-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Aygo is nog veel te duur voor TS, kan je beter naar een Starlet kijken.
106/Saxo vroeger ook vrij veel gereden, blijven leuke autootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fixio schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:08:
Scooter met dak dan ;) Toyota Aygo lekker kleine auto en superzuinig..

Stoelen van de aygo zitten voor geen meter maar ja voor die afstand die je rijdt zou het niet uit moeten maken..
Aygo voor EUR 2000? Lees de topicstart anders voor je blaat...
FastFred schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:49:
Voor iedere motor lijkt me, een scootertje is dan al wel op temperatuur. Maar een automotor heeft dan niet eens de tijd om fatsoenlijk op temperatuur te komen en koelt al weer af voordat alles op bedrijfstemperatuur is en dat is inderdaad niet bevorderlijk
Voor iedere motor geldt dat hij niet vrolijk is als hij niet op temperatuur komt, maar hoe lang dat duurt is direct proportioneel met formaat motor. Een scootermoter is klein en licht, dus snel warm. Een truckmotor is erg groot en zwaar dus pas na lange tijd warm.

Je wilt dus een zo klein mogelijke motor. Als ik zie dat m'n 800cc V-twin na 18km nog maar net warm is, denk ik dat je met 6km dus max 230cc wilt hebben rekensom erg kort door de bocht, dus dan heb je het over scootertje of brommobiel inderdaad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixio
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 12:03
dion_b schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:12:
[...]

Aygo voor EUR 2000? Lees de topicstart anders voor je blaat...
Als je eens met beide ogen zou lezen zie je dat er een update is, en dan nog iets ik probeer alleen maar te helpen dus hou je gezeik voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Zelf heb ik voor een vergelijkbare keuze gestaan 3 jaar geleden. Afstand was 5KM en mijn advies, neem een degelijke fiets. Gezond, makkelijk, weinig omkijken naar, geen wegenbelasting, onderhoud kan je zelf doen.
Je hoeft niet te wachten op je mede-carpooler, (dus een keer overwerken/vroeg klaar is dan ook geen probleem).

Enige nadeel zou zijn, regen, maar zoals deze fietser al aangeeft (http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/). En van de keren dat het regent komt je vaak met een degelijke jas ook nog weg.

Auto's op dat soort korte afstanden lijken mij vooral last te krijgen van roest, zelfs kleine auto's worden niet warm genoeg en de accu krijgt het er flink van langs als je ook nog eens de verwarming flink aan hebt staan.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 13-03-2013 13:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kia Picanto?:

- Geen wegenbelasting (nieuw model that is), 24 voor huidig.
- Rijd 1 op 19 (nieuwe modellen zelfs 1 op 24)

En die zijn best goedkoop te krijgen zo te zien ook: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-03-2013 13:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Beter lees je de advertentie beter. Nu 2000 euro, en over een jaar ook weer 2000 euro....

Ik blijf bij een Suzuki Alto/Daihatsu Cuore/Toyota Starlet. Goedkoper en betrouwbaarder kan je niet rjiden IMO

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:37
Renault Twingo's moeten in elke prijsklasse te vinden zijn. En die kan je in mijn ogen beter hebben dan een Saxo of een 106. Lichter en goedkoper in onderhoud en gebruik, en in mijn ogen betrouwbaarder.

Ik heb zelf 3,5 jaar in een Daihatsu Cuore gereden (1989). Die leverde meer op bij verkoop dan aanschaf, heeft bijna niets gekost in onderhoud en is zuiniger dan een Smart. Voor 2.000,- moet je een prima cuore kunnen vinden. De motor die er in ligt (1.0) is de zelfde/voorloper als er in de 107/C1/Aygo gebruikt wordt.

Smart zou ik sowieso afraden, ieder 60.000 km een revisie is niet iets waar ik op zit te wachten.

Toyota Starlet of Daihatsu Charade zijn ook goeie opties imo. Alto vast ook wel, maar ben ik persoonlijk geen fan van.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivado op 13-03-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:26
Mijn moeder heeft destijds een Toyota Starlet 1.3 XLi uit 1992 gekocht als boodschappenkrat op wielen. Tot nu toe is het onderhoud beperkt gebleven tot nieuwe olie, filters, paar keer een kapotte duplo pit waarvan de garage niet weet wat voor lamp dat is, een tweetal nieuwe banden en inmiddels de 2e accu (1e accu hebben ze droog gebruikt, vind je het vreemd dat ie na 2 jaar helemaal niks meer wil).

Ding is ooit gekocht voor de ritjes van 6km/week heen en weer naar de supermarkt, maar inmiddels heeft mijn broertje een rijbewijs en gebruikt hij dat ding zo'n 250km/week. Benzinekosten zijn dan niet mals, maar qua onderhoud is dat ding nog steeds betrouwbaar. Sleutelen aan dat ding is ook een pretje, je doet de motorkap open en je kunt elk onderdeel zo bereiken, geen gedoe met plastic en weggebouwde onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Tsurany schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:26:
[...]

Je mag niet over elke 80km/u weg en moet dat eigenlijk ook niet willen omdat je absoluut niet dezelfde snelheid kan halen als het verkeer.

Daarnaast is het vrij verwerpelijk om zo'n voertuig te bezitten als je geen beperking hebt.
Je mag niet op auto(snel)wegen, maar een simpele 80km weg buiten de bebouwde kom is geen probleem.

Verder vind jij het kennelijk verwerpelijk. Dat zegt meer over je eigen (wereldvreemde) ideeën als over canta's. Die dingen zijn reuze handig voor stadsvervoer / vervoer over kleine afstand. Je zit droog en gaat redelijk comfortabel van A naar B. Ik mag toch ook als niet-gehandicapte best een rolstoel kopen als ik geen zin heb om te wandelen?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JohnR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:34:
[...]

Je mag niet op auto(snel)wegen, maar een simpele 80km weg buiten de bebouwde kom is geen probleem.
Tenzij daar aangegeven is dat dit soort voertuigen er niet thuis horen. Daarom zeg ik ook dat je niet op alle 80km wegen mag rijden.
Verder vind jij het kennelijk verwerpelijk. Dat zegt meer over je eigen (wereldvreemde) ideeën als over canta's. Die dingen zijn reuze handig voor stadsvervoer / vervoer over kleine afstand. Je zit droog en gaat redelijk comfortabel van A naar B. Ik mag toch ook als niet-gehandicapte best een rolstoel kopen als ik geen zin heb om te wandelen?
Wereldvreemd? Het zijn voertuigen bedoeld voor gehandicapten met daarvoor aangepaste regels. Ze zijn irritant op de weg omdat ze niet de snelheid van het normale verkeer halen. Ze zijn irritant op het voetpad omdat ze veel ruimte innemen, ze zijn irritant op het fietspad omdat ze eveneens veel ruimte innemen en constant moeten inhalen of erg traag moeten rijden.
Wanneer het om gehandicapten gaat kan ik hier akkoord mee gaan, ik snap dat het voor hen de enige optie is. Maar als gezonde burger ben je in feite voorrechten aan het misbruiken die bij zo'n voertuig horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

Tsurany schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:39:

Wereldvreemd? Het zijn voertuigen bedoeld voor gehandicapten met daarvoor aangepaste regels. Ze zijn irritant op de weg omdat ze niet de snelheid van het normale verkeer halen. Ze zijn irritant op het voetpad omdat ze veel ruimte innemen, ze zijn irritant op het fietspad omdat ze eveneens veel ruimte innemen en constant moeten inhalen of erg traag moeten rijden.
Wanneer het om gehandicapten gaat kan ik hier akkoord mee gaan, ik snap dat het voor hen de enige optie is. Maar als gezonde burger ben je in feite voorrechten aan het misbruiken die bij zo'n voertuig horen.
Hier in Amsterdam zie je er honderden rijden, en dat zijn echt niet allemaal gehandicapten. Geen parkeergeld, geen wegenbelasting, kan stukjes over het fietspad. binnen de stad, ideaal man!

Maar voor de TS: Elke auto die je koopt voor zulke afstanden gaat gewoon binnen de korste keren naar de maan, je bent gewoon ALTIJD op een koude motor aan het rijden als je ECHT alleen die korte stukjes rijden.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Van die overdekte bromfietsen zijn er maar een heel beperkt aantal modellen die over een fietspad mogen, de rest moet allemaal over de normale rijbaan. Heeft te maken met de maximale breedte die is toegestaan op een fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nivado schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:25:
Renault Twingo's moeten in elke prijsklasse te vinden zijn. En die kan je in mijn ogen beter hebben dan een Saxo of een 106. Lichter en goedkoper in onderhoud en gebruik, en in mijn ogen betrouwbaarder.

Ik heb zelf 3,5 jaar in een Daihatsu Cuore gereden (1989). Die leverde meer op bij verkoop dan aanschaf, heeft bijna niets gekost in onderhoud en is zuiniger dan een Smart. Voor 2.000,- moet je een prima cuore kunnen vinden. De motor die er in ligt (1.0) is de zelfde/voorloper als er in de 107/C1/Aygo gebruikt wordt.

Smart zou ik sowieso afraden, ieder 60.000 km een revisie is niet iets waar ik op zit te wachten.

Toyota Starlet of Daihatsu Charade zijn ook goeie opties imo. Alto vast ook wel, maar ben ik persoonlijk geen fan van.
Hoe kon ik die vergeten. Twingo's zijn bijna onverwoestbaar en hebben lang hetzelfde model gevoerd. Ding is een verhuisdoos op wieltjes, want er kan echt veel in. Zelf ook één gehad (1998). In tegenstelling tot andere Renaults hebben de meeste Twingo's weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mits je geen Twingo neemt met een schuifdak, dat wilt nog wel eens flink gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Harry schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:30:
[...]

Mijn portemonnee vond het helaas geen fabeltje Peenutzz en ik kom niet bij een dealer.

Simpel voorbeeldje, waar ik voor een Alfa voor een stappenmotor 100,- kwijt was, mocht ik voor de Mitsubishi 600,- aftikken. Ik vind 500,- verschil een duur fabeltje.
De goedkoopste nieuwe stappenmotor die ik voor een Alfa kan vinden kost €271, die van €100 is dan waarschijnlijk een gebruikte geweest. Die van een Mitsubishi kost een paar tientjes, behalve wanneer het gasklephuis ook vervangen wordt, dan ga je richting je €600 euro. Geen vergelijkbare situatie, dus ook geen vergelijkbare prijs. Ik blijf bij mijn fabeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

_JGC_ schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:00:
Van die overdekte bromfietsen zijn er maar een heel beperkt aantal modellen die over een fietspad mogen, de rest moet allemaal over de normale rijbaan. Heeft te maken met de maximale breedte die is toegestaan op een fietspad.
Daarom dus, een canta. Dan heb je niet het gezeur van een overdekte bromfiets, maar wel de voordelen ervan.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JohnR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:11:
[...]

Daarom dus, een canta. Dan heb je niet het gezeur van een overdekte bromfiets, maar wel de voordelen ervan.
Vraag me alleen af of de prijs van die dingen past binnen het budget van 2000 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

_JGC_ schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:15:
[...]

Vraag me alleen af of de prijs van die dingen past binnen het budget van 2000 euro...
Tweedehands? Met gemak. Ze staan al voor onder de 1000 euro op marktplaats. Als je dan 2000 uit wil geven, heb je waarschijnlijk nog wel een redelijk modelletje ook.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsurany schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:04:
Mits je geen Twingo neemt met een schuifdak, dat wilt nog wel eens flink gaan lekken.
Wij hadden een glazen schuifdak, daar geen problemen mee gehad. Die stoffen kapjes schijnen wel een ramp te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik zou voor deze afstanden de goedkoopste auto van marktplaats kopen die je vinden kunt en de rest reserveren voor onderhoud en vervanging. Met ritjes van 6km moet je wel heel vaak onderhoud plegen aangezien onderhoudsintervallen voor dit soort extreme gebruik echt niet opgaan. Je rijdt zo weinig dat je olie al na een paar weken zuur en vochtig is en dus weer vervangen moet worden. Het ding wordt nooit warm dus je katalysator zal ook niet al te lang meegaan, overal vocht, etc.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Senor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:37:
Wij hadden een glazen schuifdak, daar geen problemen mee gehad. Die stoffen kapjes schijnen wel een ramp te zijn.
Ja ik doel op die stoffen, wist niet dat er ook glazen schuifdaken zijn. Die willen nog wel eens lekken. Althans in de wagens waar ik ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

JohnR schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:11:
[...]

Heb je er ooit wel eens in gereden? Ik wel. Dan pak ik nog liever de benenwagen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Even een kickje, ik vroeg me af of de TS al wat duidelijkheid voor zichzelf heeft.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

voor mijn vrouw nu ook aan het zoeken, budget is max 1200 euro.
ik als auto freak zei dat komt goed, maar toch moeilijker als gedacht 8)
Zit te dubben: particulier of via een garage
moet niet een te grote/te zware auto worden.
17 km heen en 17 km terug, 4 dagen in de week.

jullie leuke tips/suggesties ?

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik blijf bij een Swift: Onverwoestbaar, onderhoudsarm, licht en zuinig, dus goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

Peenutzz schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:55:
Ik blijf bij een Swift: Onverwoestbaar, onderhoudsarm, licht en zuinig, dus goedkoop :)
al inderdaad aan het zoeken, zien er betrouwbaar uit

twingo is ook kandidaat, maar vind de suzuki "iets meer auto".
Ze neemt ook soms mijn dochter mee waarschijnlijk, dus vind veiligheid het belangrijkst.
maar ja wat wil je voor dat budget

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dat soort afstanden herhaal ik deze post nog eens:
AtleX schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:30:
Ik zou voor deze afstanden de goedkoopste auto van marktplaats kopen die je vinden kunt en de rest reserveren voor onderhoud en vervanging. Met ritjes van 6km moet je wel heel vaak onderhoud plegen aangezien onderhoudsintervallen voor dit soort extreme gebruik echt niet opgaan. Je rijdt zo weinig dat je olie al na een paar weken zuur en vochtig is en dus weer vervangen moet worden. Het ding wordt nooit warm dus je katalysator zal ook niet al te lang meegaan, overal vocht, etc.
Je bent beter af met een auto van EUR 500 en EUR 700 achter hand houden voor reparatie of vervanging, dan met auto van EUR 1200 die evengoed riskeert brak te zijn zonder dat er reserve is.

Sowieso, EUR 1200 koopt je niet veel meer dan EUR 500.

Ik zou voor dergelijke prijsklasse altijd bij particulieren kopen. Dealers moeten ergens aan verdienen en rekenen vaak al meerdere honderden EUR 'rijklaar maken', dat is op dit soort budget echt een domper. Extra 'garantie' oid hoef je bij een auto in deze categorie ook niet te verwachten. Gewoon een eerlijke oude kleine auto kopen bij een particulier met een goed verhaal en zonder ronduit verdachte zaken (gesjoemelde km-stand, kenteken (veel) jonger dan auto etc).

Mijn persoolijke voorkeur zou zijn om voor een iets ouder geval te gaan waar echt weinig aan kapot kan gaan, lees Peugeot 106/Citroen Saxo (of AX). Een Swift kan idd in zelfde categorie vallen.

En mbt "veiligheid":
1) dit zijn allemaal kleine koekblikjes, als een vrachtwagen je raakt ben je geheel plat. Dat geldt ook voor een veel nieuwere, duurder.
2) vergeet niet het psychologische component van veiligheid. Als je je veiliger voelt, neem je onbewust meer risico's. *Als* je een ongeluk hebt ben je beter af in een grote, veilige auto, maar de kans dat je in een ongeluk verzeild raakt is kleiner als je je minder veilig voelt. Onderbouwing: kijk eens naar ongeluksstatistieken van youngtimers, dus auto's van +-25 jaar oud die dagelijks gereden worden. Die dingen voldoen van geen kanten aan huidige veiligheidsnormen, toch is aantal ongelukken ver onder gemiddelde, waardoor ondanks 'slechte' veiligheid toch overall minder gewonden en doden per km vallen dan bij moderne, 'veilige' auto's.

Wil niet zeggen dat veiligheid iets is om erg makkelijk over te doen, maar wel iets om in perspectief te plaatsen. Een keer met slok op achter stuur zitten, of trouwens oververmoeid op pad gaan verhoogt kansen op letsel veel meer dan alle veiligheidsverbeteringen van de laatste decennia.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 19-07-2013 23:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Mazda 323 BG moet voor dat geld ook wel lukken. Zijn motorisch degenlijk en volledig gegalvaniseerd dus roesten ook niet. Enige wat wel eens voor komt is speling op de homokineten en de stappenmotor van het gaskleppenhuis die vervuild raakt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Mmm, je gaat toch werken? Waarom is je budget dan zo krap?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijn_tje schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:00:
Mazda 323 BG moet voor dat geld ook wel lukken. Zijn motorisch degenlijk en volledig gegalvaniseerd dus roesten ook niet. Enige wat wel eens voor komt is speling op de homokineten en de stappenmotor van het gaskleppenhuis die vervuild raakt.
Maar zijn die dingen nou klein of zuinig?

IMHO niet echt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

chario2 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:59:
[...]
Ze neemt ook soms mijn dochter mee waarschijnlijk, dus vind veiligheid het belangrijkst.
maar ja wat wil je voor dat budget
Dat kun je terugvinden op nl.euroncap.com. Even een selectie:

Citroën Saxo (2000)
Afbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/stars/255_236_0_255_0_16.gifAfbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/stars/255_236_0_255_0_16.gifAfbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/stars/255_255_255_0_0_16.gifAfbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/stars/255_255_255_0_0_16.gifAfbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/stars/255_255_255_0_0_16.gif
Afbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/file/130126b8-9e2d-4638-aeb4-9b1f63d84249/thumb__testsplashtop.pngAfbeeldingslocatie: http://nl.euroncap.com/cache/assessmentresults/1518/100px.gif

De Citroën AX staat er niet tussen, maar ik kan me herinneren dat die nog beduidend slechter scoort, dat is echt een rijdende doodskist :X

Dit zijn aardige representatieve voorbeelden voor kleine auto's van omstreeks 1995-2000. Als je veel veiligheid wilt, moet echt een auto uit een andere periode of andere klasse kiezen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:47
Zijn genoeg opties toch, swift, starlet, etc. Allemaal onverwoestbaar.

En in hoevere maakt die 1:18 nou echt uit. De auto staat bijna alleen maar stil. Kijk niet teveel naar het verbuik, als hij 1:14 zou doen dan scheelt het op die paar kilometer een paar euro op jaarbasis... En geld is schijnbaar niet het probleem anders koop je voor 6km geen auto :+

Meeste auto's zijn ook pas 'zuinig' als ze op temperatuur zijn en dat gaat deze nooit komen.. Dus ik zou kiezen voor betrouwbaar, goed uitlaat systeem (komt niet op temp, vocht erin..) en sluit me volledig aan bij meeste bovenstaande adviezen.

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 21-07-2013 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2

chario2

Chario2 (818126)

heb een seat arosa op het oog, 118 k km, uit 1998.
dealer onderhouden, te koop bij een seat dealer die de auto ook onderhouden heeft.
eur 1200, denk dat ik hem wel voor 1100 mee krijg.
wel enkele krasjes/deukjes, maar ja wat wil je voor het geld.
vind het wel prettig dat ik alle facturen en onderhoud kan zien.

swift en startet ook nog op het oog

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een oudere peugeot 205, die dingen gaan ook vrijwel niet kapot, onderdelen zijn goedkoop, en in aanschaf veel minder dan die kleine meer gewilde Japannertjes.
zoiets dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan natuurlijk kijken naar kleine auto's (= zuinig), maar deze zijn vaak in aanschraf vrij duur. Misschien is het een idee om je meer te richten op grotere onzuinige auto's (maakt toch niet uit met 12km per dag)?

Zelf heb ik 3 jaar lang met plezier een BMW 3 serie uit '96 op LPG gereden, alleen was mijn gebruik wel anders (105k in 3 jaar tijd). Ik denk niet dat ik goedkoper had kunnen rijden als met die auto (vooral door lpg en nihil onderhoud). Initiele aanschaf was 2150 euro (APK, 200k km en LPG) en verkocht voor 180 euro. De auto was ook echt op met 3 ton op de teller.

Het onderhoud op een grotere auto is wél duurder, maar vooral een sedan van 15-20 jaar oud zijn heel goedkoop in aanschaf. Daarnaast heb je bij zo een auto het pluspunt dat je ook gemakkelijk een keer zelf naar je werk kan rijden. Qua merk zal ik kijken naar Volvo/Mitsubishi (tenzij aanzien je niet uit maakt dan is BMW of Mercedes ook een goeie keus).

Als je toch liever een kleine auto heb zou ik aanraden om de goedkoopste te zoeken op Marktplaats die technisch in orde lijkt. Op deze manier hou je het meeste over voor onderhoud (wat je grootste kosten post zal worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nadeel van grote auto is dat de vaste lasten ook hoger worden. Zelf rijd ik een Peugeot 206 1.4HDI, voor een diesel nog een vrij licht karretje, ding valt in de 851-950kg klasse (949kg). Daarvoor betaal ik 60 euro per maand aan wegenbelasting. Als ik een klasse groter zou zoeken, zegmaar een 307, en dan op benzine overstap, betaal ik dankzij het extra gewicht zelfs meer dan ik nu voor een dieseltje betaal.
Als je weinig kilometers maakt en je budget krap is, denk ik niet dat je per maand meer wegenbelasting wilt betalen dan je bij de pomp aan brandstof haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies.

Verbruik telt relatief minder mee (al tikt het nog steeds flink aan - paar honderd EUR per jaar verschil is significant), maar vaste lasten wegen zwaar. Daarom dat je snel richting bezine en laag gewicht gaat. LPG is goedkoper dan diesel in wegenbelasting maar nog steeds een stuk duurder dan benzine.

Omslagpunt verschilt afhankelijk van verbruik, maar dat is des te meer argument om een klein autotje te nemen als je LPG overweegt. Bij een auto van rond de 1000kg die 1:12 gemiddeld LPG doet, is omslagpunt onder de 8k km/j tov benzine 1:15 (lees: Peugeot 206 oid). Maar als je 6k km doet, is benzine toch gunstiger. Als je kijkt naar bijv een middeklasser van 1300kg die 1:10 met LPG doet maar 1:13 met benzine, dan moet je 12k km rijden om het te laten lonen, vooral ivm hogere belasting LPG. Dat is met 6k km/j gewoon niet interessant. Voor diesel mag je in beide gevallen rustig 3k km/j optellen bij omslagpunt, zelfs al heb je het over een zuinige 1:20 diesel. De belastingen zijn daar gewoon ranzig.
chario2 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:57:
heb een seat arosa op het oog, 118 k km, uit 1998.
dealer onderhouden, te koop bij een seat dealer die de auto ook onderhouden heeft.
eur 1200, denk dat ik hem wel voor 1100 mee krijg.
wel enkele krasjes/deukjes, maar ja wat wil je voor het geld.
vind het wel prettig dat ik alle facturen en onderhoud kan zien.

swift en startet ook nog op het oog
Arosa is een licht en klein gevalletje. Als je je zorgen maakt om veiligheid niet anders dan een Peugeot 106 oid, maar zoals ik al aangaf zijn die zorgen gewoon onterecht. Wel aandachtspunt: de stoelen van goedkopere VAG-auto's zijn vrij brak. Ik word er iig totaal niet vrolijk van. Nu rij ik een stuk meer, en dan vooral lange ritten (>1u, vaak veel meer), maar ik vond onze Seat Cordoba (die dezelfde stoelen had) wat dat betreft een miskoop. Ja, ik heb er wel eens 2900km in een weekend mee gereden, maar nee, dat ging niet van harte :o

Dat gezegd, met 6k km/j gaat het ws om korte ritjes en dan boeit het allemaal wat minder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik blijf de Nissan micra aanmoedigen als het gaat om goedkoop en betrouwbaar. Kan je makkelijk krijgen voor 1000 euro en ze zijn onverwoestbaar. Alleen ook lelijk. Arosa of Lupo is een stuk beter :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Zou eerder voor een Lupo/Aroza gaan.
Rijdt wat degelijker dan een Swift of 106. Swiftjes roesten gigantisch op de kokerbalken. Dat is elk jaar feest bij de apk. 106 is Frans. Nuff said..

Lupo ziet er tijdloos uit. Rijdt volwassener en is zuinig in onderhoud en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Persoonlijk vind ik de Lupo nog best aan de prijs, dan hou je amper wat over qua onderhoud. Ik heb zelf goede ervaring met de Fiat Cinquecento 1.1 Sporting en Lancia Ypsilon 1.1. Zuinig/licht en een bewezen degelijke 1100 cc motor die in vrijwel alle kleine wagens van Fiat group heeft gezeten. Onderdelen zijn spotgoedkoop en als je een beetje handig bent, kan je een hoop zelf doen. Ik was zowel met mijn Ypsilon als Cinq op basis van 500km per maand nog geen 120 incl onderhoud, verzekering, belasting en brandstof kwijt.

Overigens is elke dag 6 km heen op koude motor en weer terug echt funest voor je wagen. Voor het ding op gang komt stap je weer uit en dat bevorderd je brandstof verbruik en levensduur van je wagen niet bepaald. Het zal je zelfs extra kosten qua onderhoud gaan geven als je hem niet eens in de week gewoon voor grotere afstanden gaat gebruiken. Kan je niet een regeling treffen met je collega om af en toe eens af te wisselen qua wagen? Hoeft hij ook eens niet te rijden en ik neem aan dat jij ook gewoon een km vergoeding krijgt als je zelf rijdt :)

[ Voor 34% gewijzigd door DjVe op 22-07-2013 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
goedkoop fransje zou ik ook niet doen.

vw aroza ofzo zou kunnen, maar zijn niet zuinig ook onderdelen/onderhoud is duurder als japanner/fransoos.

zou voor dit geld mooi bij een japanner blijven en dan idd zoals hierboven gezegd voor een 1.1micra
doen 12.5sec naar de 100 (ja echt!), hebben geen distributieriem (aandachtspuntje!) onderdelen zijn spotgoedkoop (kijk maar op ebay) en je hebt een degelijke voor onder de 1k euro.

swift zou ook kunnen, maar die zijn meestal een stuk meer opgereden.

voor de grap ga eens op de sloop kijken, het aanbod franse auto's is daar groot, dat zegt toch wel iets :P

cinquecento en twingo zijn niet zulke beste auto's dan zou ik sparen voor de apk (en niet over de snelweg gaan :P)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:55:
Precies.

Verbruik telt relatief minder mee (al tikt het nog steeds flink aan - paar honderd EUR per jaar verschil is significant), maar vaste lasten wegen zwaar.
[...]
Dat gezegd, met 6k km/j gaat het ws om korte ritjes en dan boeit het allemaal wat minder.
Verbruik maakt in dit geval eigenlijk hoegenaamd niets uit:
[b]Jolly_Jumper schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:16:

In een jaar zitten ruim 200 werkdagen, de rest is weekend of vakantie. Met 12 km per dag komt dat neer op 2500 km per jaar. Laten we eens gek doen en de kilometers naar boven afronden: 3000 km. Bij de huidige benzineprijs van ongeveer € 1,80 en een (onrealistisch) zuinig verbruik van 1:20 kom ik op een jaarbedrag van € 270 voor benzine. Bij een realistischer verbruik van 1:14 is dat op jaarbasis € 385. Het verschil in verbruik tussen een zeer zuinige en een 'normale' kleine auto is dus in de orde van € 100 per jaar - absoluut geen selectiecriterium voor de autokeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Powrskin schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:07:
voor de grap ga eens op de sloop kijken, het aanbod franse auto's is daar groot, dat zegt toch wel iets :P
Nee, dat zegt werkelijk niets.... Je hebt toch geen enkel idee hoeveel Franse wagens er verkocht zijn? Dus een Ferrari is een goede wagen omdat je ze nooit op de sloop ziet liggen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, zo kan ik ook zeggen dat BMW waardeloos is. Als ik in Winneweer naar de sloop ga liggen daar alleen maar BMW's.

Meeste slopen specialiseren zich in bepaalde auto's. Als je vervolgens bij een sloop komt die zich specialiseert in Franse auto's zal je vnml Peugeot en Citroen vinden.

Overigens wil "veel op de sloop" niks zeggen over de betrouwbaarheid. Hoeveel van die dingen wel niet total-loss verklaard worden na een aanrijding, brand, etc... zegt meer over de bestuurder dan over de betrouwbaarheid van de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Of hoe populair die dingen zijn in bepaalde delen van de wereld.

Je zult bijvoorbeeld relatief weinig grote sedans op LPG vinden op een sloop, waarom, deze gaan allemaal naar polen/Litouwen etc -> lage loonkosten daar maakt 't rijden van een grote auto op deze manier betaalbaar voor mensen daar.
Terwijl een vergelijkbare (qua leeftijd kilometers en staat) kleinere auto wel op de sloop beland omdat die minder interessant zijn voor export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
DjVe schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:39:
[...]

Nee, dat zegt werkelijk niets.... Je hebt toch geen enkel idee hoeveel Franse wagens er verkocht zijn? Dus een Ferrari is een goede wagen omdat je ze nooit op de sloop ziet liggen :F
ghehe, je probeert te zeggen dat ze zoveel meer verkocht zijn als de andere merken dan??? want die cijfers zijn gewoon bekend hoor, dus heb een vrij goed idee.
en neej een ferrari ligt bijna (nooit op de sloop omdat ze duur zijn en blijven. Zoals veel auto voorbeelden het slaat net nergens op.

maar een goede indicatie is het inderdaad niet echt, wist ik ook wel toch valt het me altijd op.

Verbruik idd geen enkel criterium dus.

blijft over onderdelenprijs, zwakke punten auto en goede punten.
en als het rijden ook nog iets uitmaakt, zullen er sowieso testritjes gemaakt moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Powrskin op 22-07-2013 23:38 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wil niet veel zeggen, maar je komt met een stel ononderbouwde vooroordelen uit je onderbuik... daar help je de vraagsteller niet mee :o

Land waar een auto vandaan komt is in ieder geval een heel slecht criterium om op te kiezen. Je kunt van elk autoproducerend land wel een waardeloos/onbetrouwbaar geval noemen en evengoed een juweeltje. Zelfs merk zegt niet zoveel, ieder merk met genoeg modellen heeft types of jaargangen waar je met grote boog omheen wilt lopen, maar evengoed erg goede die je graag wil hebben.

Er zijn waardeloze Franse auto's (Laguna's en Meganes van 10-15 jaar geleden bijvoorbeeld) die veel onbetrouwbaarder zijn dan gemiddeld, en evengoed zeer zuinige, betrouwbare Franse auto's (bijna alle echt kleine, kale gevallen zoals 205, AX, Saxo en 106, maar ook recenter 107/C1). Idem bij de Japanners slechte (Mazda 121 uit 2e helft jaren '90 heeft neiging uit elkaar te rotten) en goede (Toyota Starlets uit zelfde periode zijn bulletproof). Een van de twee oudste ontwerpen wat je nog regelmatig op de weg tegenkomt is toevallig ook Frans (de Citroen 2CV oftewel Eend is in 1939 , dus bijna 75 jaar geleden, ontworpen :o ), die gaat decennia lang door voor goedkoop, betrouwbaar en simpel te onderhouden. Anno 2013 zou ik het niet aanraden aan iemand die geen die-hard liefhebber is en een goede zou niet binnen budget kunnen, maar het onderschrijft dat je niet zomaar een land weg moet strepen omdat ze er Laguna's maakten ;)

Je zou sterker nog naar specifieke jaargangen, uitvoeringen en motoren moeten kijken, zo is de reguliere VW Lupo 1.1 of 1.4 simpel en betrouwbaar, maar de halfautomaat versnellingsbak in de Lupo 3L 1.2TDI is gammel en erg duur om te vervangen.

Laat die onderbuik lekker links, doe gewoon de moeite om goed speurwerk te verrichten en als je de vraagsteller wilt helpen, onderbouw wat je roept, of wees tenminste specifiek.

Verder vind ik verbruik zelfs hier een criterium. Het gaat maar om EUR 100 max verschil per jaar, maar dan nog - als de aanschafprijs slechts EUR 1200 is en men er 5 jaar mee wil rijden, dan is het verschil EUR 500, nog altijd 40% van het aanschafbudget. Dat is geen gerommel in de marge.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powrskin schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:07:
...

cinquecento en twingo zijn niet zulke beste auto's dan zou ik sparen voor de apk (en niet over de snelweg gaan :P)
Borrelpraat van mensen met weinig verstand van auto's.

Een franse auto zoals de 106 en 205 zijn juist zeer betrouwbaar, lekker simpele techniek en de onderdelen zijn vele malen goedkoper dan van toyota of bijv nissan.

Vraag het anders eens op het autoweek forum, http://www.autoweek.nl/forum/

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:58:
[...]
Borrelpraat van mensen met weinig verstand van auto's.

Een franse auto zoals de 106 en 205 zijn juist zeer betrouwbaar, lekker simpele techniek en de onderdelen zijn vele malen goedkoper dan van toyota of bijv nissan.

Vraag het anders eens op het autoweek forum, http://www.autoweek.nl/forum/
ken je mij? of klets je nu (ook) uit je nek? ;)
beetje simplistisch gezegd, wat ik ook toegaf er dan op deze manier op doorgaan is een beetje kneuzig.
dus de onderdelen van het merk toyota en nissan zijn vele malen duurder als van het type peugeot 106 en 205 jaja.
Van het autoweek forum heb ik geen hoge pet op, al zitten er natuurlijk wel meer mensen met autokennis als hier (of ze ook gezond verstand hebben houdt ik in het midden), balletje opgooien kan geen kwaad natuurlijk.

Dion-b onderbouwd het tenminste nog een beetje met een paar voorbeelden:

Hij vergeet wel 1 groot punt: die franse gebakjes die genoemd worden rijden alleen nog maar omdat:
ze veel verkocht zijn en de onderdelen goedkoop zijn. niet omdat ze nu zo super betrouwbaar zijn. mensen willen gewoon nog wel investeren in de auto omdat bijna alles aan de auto niet erg duur is om te vervangen. AX betrouwbare auto noemen gaat wel wat ver, goedkoop was ie wel (gek zeg dat je die niet veel meer ziet (zelfs niet op de sloop :P).

En de Eend, die zie je alleen nog maar als collectors item of hippie kar.

Die 3L was duur in aanschaf en idd dure versnellingsbak om te vervangen welke bijna allemaal een keer aan de beurt zijn, die rijden alleen nog maar rond vanwege wegenbelasting en verbruik (rijdt ook wel prima als hij gechipt is).

om constructief te blijven:

nog maar een voorbeeld om te kopen dan: daihatsu cuore, retesloom, maar wel licht, zuinig en goedkoop.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Een cuore retesloom? Collega van me heeft zo'n ding gehad, tot een kilometer of 100 was die niet bij te houden. Nadeel was alleen dat zijn rijstijl (hard optrekken met koude motor) niet bevorderlijk was voor het olieverbruik na verloop van tijd (1 liter op 75 kilometer :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan nog - we hebben het hier over een boodschappenwagentje die voor ditto ritjes ingezet wordt en door een vrouw gereden wordt. Dat schreeuwt niet "scheurenscheurenscheuren 200pk is niet genoeg bij 750kg" ofzo :z

Hoe kleiner de motor, des te sneller hij op temperatuur is, dus <1l is juist een pre bij dit soort korte ritjes - maar dan moet ze hem niet gelijk redlinen met koude motor idd. Als ze rustig rijdt, zal ze langer plezier hebben van auto met kleine motor dan een grote die bij dit soort ritjes gewoon niet warm wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Powrskin schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:27:
[...]

Hij vergeet wel 1 groot punt: die franse gebakjes die genoemd worden rijden alleen nog maar omdat:
ze veel verkocht zijn en de onderdelen goedkoop zijn. niet omdat ze nu zo super betrouwbaar zijn.
Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb 8 jaar met een Citroën ZX gereden en 8 jaar met veel plezier en alleen standaard onderhoud.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maasluip schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:01:
[...]

Sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb 8 jaar met een Citroën ZX gereden en 8 jaar met veel plezier en alleen standaard onderhoud.
Wat er niet op zit kan niet kapot, enige wat mis kan gaan met deze bakken is eigenlijk roest. Dat is met sommige Franse auto's een probleem (probeer maar eens een Citroen uit 1980-1985 te vinden :+ ), maar tegen jaren '90 had PSA dat in ieder geval goed onder controle, waardoor de AX'en, Saxo's, ZX'en en hun Peugeot tegenhangers (106, 306 etc) niet wegroesten en gewoon erg betrouwbare bakken zijn.

Roestproblemen heb je bij Japanse/Koreaanse auto's ook, zeker uit de jaren '80 (een Hyundai Pony is om die reden even zeldzaam als een Citroen Visa), sterker nog, bij Mazda leken ze het pas 5 jaar later onder controle te hebben dan in FR of bij overige JP merken, de 121 uit begin jaren '90 rot gewoon onder je kont vandaan.

Maar goed, dat is allemaal oud zeer, ik zou voor een niet-hobbyist geen auto aanraden van meer dan 15 jaar oud. Dan heb je het over 1998 of nieuwer en dan is roest niet grootste probleem. Waar je dan wel tegenaan loopt is electronica, eerste generatie boordcomputers enzo. Gelukkig werden die destijds alleen in de mid/high-end geinstalleerd, dus onderdeurtjes zijn nog 'dom' en betrouwbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb op een gegeven moment de Smart Forfour overwogen. Leuk wagentje hoor en in vergelijking met andere auto's van dat formaat en die leeftijd vrij veilig vanwege de sterke kooiconstructie. Alleen ik weet niet of je daar een redelijk goede van te pakken kan krijgen voor €1200...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb een beetje hetzelfde dillema alleen hoeft de auto niet zeer klein maar klein te zijn. :P Kheb per 1 aug een nieuwe baan waar ik zo'n 8 km voor moet rijden, fietsen kan maar daar heb geen zin in met het vaak slechte weer in nl. Vrijdags moet ik er mijn dochtertje mee ophalen bij mijn ouders wat zo'n 40-50km rijden is. Als primaire auto hebben we een A3 sportback maar die gebruikt mijn vrouw en bij mijn vorige werk had ik de luxe om te kunnen carpoolen.

Vroeger heb ik ooit eens een starlet gehad, koste destijds 1000 gulden, mankeerde weinig aan en was toen volgens mij zo'n 10 jaar oud.

Dus ik ben vol goede moet gaan zoeken maar voor 1000 euro koop je tegenwoordig bar weinig! Ik heb de hoop al op geveven om iets te vinden waar ik mij niet voor hoef te schamen om in te rijden. Veel iets nieuwere kleine auto's vindt ik best redelijk zoals de Punto, fiesta, corsa heck zelfs de nieuwere fiat panda zou ik wel willen rijden maar dat zijn modellen die vaak bij bouwjaar 2000-2003 beginnen en die koop je niet voor onder de 1500,-

Dus heeft iemand nog tips voor een low budget karretje?

[ Voor 44% gewijzigd door Chaoss op 26-07-2013 09:52 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals al gezegd, een micra, een 106, een AX. Dat zijn prima bakkies.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuw+klein+zuinig=niet goedkoop. Je zult dus met dat budget op een van die punten concessies moeten doen. Ik zou als eerste nieuw laten varen. Auto uit 1998 heb je makkelijk voor dat budget, ook een kleine betrekkelijk zuinige in motorisch prima staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
Kan jij geen fatsoenlijke auto kopen en die collega z'n wagen laten staan? Dan haal je die tocht gwoon dagelijks. Hoef je ook voor 12 km / dag een wagen te kopen.
Anders gewoon een Canta :)

Oja en waar een scooter niet fijn is bij sneeuw / kou / ijzel is een auto dat ook niet voor 6km. 10 minuten ramen krabben / beslagen ruiten en weet ik veel wat, om daarna 6 km met een zeer koude motor benzine te gaan verbruiken... Kan ie wel zo zuinig zijn, maar opwarmen zal het blokje die de gehele winter dus niet doen...

[ Voor 46% gewijzigd door caspervc op 26-07-2013 12:02 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Chaoss schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:43:
Ik heb een beetje hetzelfde dillema alleen hoeft de auto niet zeer klein maar klein te zijn. :P Kheb per 1 aug een nieuwe baan waar ik zo'n 8 km voor moet rijden, fietsen kan maar daar heb geen zin in met het vaak slechte weer in nl.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog even over veiligheid van oude gebakjes:

1997 Citroën Xantia onveiligste auto ooit volgens EuroNCAP
De Citroën Xantia uit 1997 is de onveiligste personenauto van de 276 modellen die de EuroNCAP sinds de oprichting in 1997 aan een botsproef onderwierp. Bij de crashtest kunnen 40 punten worden gescoord en de Xantia bleef indertijd steken op slechts 9 punten. [...] Tweedehands worden de Xantia’s volop aangeboden, maar een gewaarschuwd mens telt dus voor twee. Ondertussen heeft Citroën de kwaliteit fors verbeterd, want de C5 uit 2004 staat op de tweede plaats van veiligste auto’s.

[...]

Zwaar onder het gemiddelde vinden we naast de Xantia de 1997 BMW 3-serie, 1997 Rover 600, 2000 Fiat Seicento, 1997 Saab 900, 2000 Citroën Saxo en 1998 Hyundai Accent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57

911GT2

en blazen maar!

Wij hebben als tijdelijke auto een Lupo. Een 1.4i dat ding heeft 165.000 km gelopen en rijdt nog steeds top. Sterker nog ik rijd in de stad liever in de lupo dan in mijn passat. Snel, makkelijk te parkeren simpel en vooral heel blauw. :)

Misschien houden we hem wel gewoon totdat hij echt niet verder meer kan. Goedkoper kun je niet rijden imho.

Mijn smartje vroeger was net zo zuinig alleen heel duur in onderhoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:03:
Nog even over veiligheid van oude gebakjes:

[...]
Volgens mij is er maar een enkeling die er zo'n punt van maakt hoor. Je hier bij koekblikjes druk om maken betekent dat het budget opgerekt moet worden.

En vooralsnog hangt de netto veiligheid nog altijd meer af van de bestuurder en hoeveel en waar ermee gereden wordt dan de crashveiligheid van het betreffende model.

En anders neem je als referentiepunt een motorrijder.
Pagina: 1 2 Laatste