PSU probleem: systeem maakt PSUs (tijdelijk) onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermida
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-07-2021
Beste Tweakers, het uitvallen van de PC van een huisgenoot plaatst mij voor onderstaand raadsel.

Eerste probleem: Vrijdagavond viel hier kort de stroom uit. Kort daarna melde mijn huisgenoot dat zijn PC 'niks meer deed'. De combinatie van deze twee gebeurtenissen deed mij vermoeden dat zijn Enermax Liberty ECT620AWT PSU niet meer functioneerde. Ik had toevallig een extra PSU liggen, een Antec Truepower 650W, en besloot deze aan te sluiten om te kijken of dit de PC weer opgestart kreeg. Dit lukte. In deze configuratie heeft de PC de afgelopen dagen prima gefunctioneerd. We hebben een nieuwe PSU, een OCZ OCZ500MXSP besteld, en deze is vandaag geleverd. Tot zover een redelijk logische situatie met een duidelijk probleem & oplossing.

Tweede probleem: Vanochtend, aangesloten op de Antec PSU, weigerde de PC opnieuw op te starten. We besloten te wachten tot de levering van de OCZ PSU. Eenmaal aangesloten op de OCZ PSU starte de PC zonder problemen op. Enigszins verbaasd heb ik toen de eerste PSU, de Enermax, opnieuw aangesloten en ja: ook nu startte de PC zonder problemen op.

Bij wijze van experiment heb ik toen opnieuw alle drie PSUs aangesloten. Mijn Antec weigert nog steeds, maar de oude Enermax en de nieuwe OCZ starten het systeem beiden op (inclusief harde schijven, DVD, videokaart etc.).

Enigszins gerelateerd topic: Voeding(en) kapot, mobo schuld, of iets anders?

Vraag: Wat kan hier aan de hand zijn? Ik zie niet langer een relatie tussen de beschreven situaties. :?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. :)

Update (2013/03/16): PC draait alweer dagen met de oude PSU. Ook de Antec werkt weer. Ik heb geen idee wat zich hier heeft afgespeeld, maar goed; het werkt in ieder geval. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hermida op 16-03-2013 11:19 . Reden: Update ]