Alle tweeters op oorhoogte?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
De R300 heeft zijn tweeter aan de bovenkant staan en de R700 heeft zijn tweeter tussen de woofers staan.
Moet ik dan de achterste speakers in dit geval de "R300" met zijn tweeter op dezelfde hoogte brengen als de R700 of is het gelijk houden van de bovenkant van alle speakers voldoende?

Wel belangrijk om weten, wanneer je de staanders nog moet kopen.

R300: Tweeter aan bovenkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.newaudiounited.com/image/cache/data/Kef/kef-r300b-500x500.jpg

R700: Tweeter tussen de woofers.
Afbeeldingslocatie: http://www.kefdirect.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/r/7/r700gb.jpg

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Muziek of films? Voor films is het prima als de achter tweeters 30-60cm boven je oren zitten.

Nickname does not reflect reality

• Moris
Allebei, verhouding 50%

[ Voor 186% gewijzigd door Moris op 11-03-2013 20:24 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
In dit geval maakt het niet zoveel uit, het verschil is niet zo groot. Surrounds op oor hoogte klinkt het beste, maar het geluid moet niet geblokkeerd worden door degene die naast je zit, dus het is vaak beter ze wat hoger te plaatsen. Desnoods kantel ze je een klein beetje.
Aan de voorkant moeten de speakers ter hoogte van je scherm komen (of andersom), en L, C en R zoveel mogelijk in 1 lijn.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Moris
Verschillende hoogtes van staanders en opties.

1) 70cm: Wanneer ik staanders kies van 70cm hoogte, dan staan alle bovenkanten van de speakers op gelijke hoogte, behalve de tweeters tussen de fronts en rears niet.

2) 60cm: Wanneer ik staanders kies van 60cm hoogte, dan staan de tweeters van de speakers niet op gelijke hoogte, net als de bovenkanten tussen de fronts en rears.

3) 50cm: Wanneer ik staanders kies van 50cm hoogte, dan staan alle tweeters van de speakers op gelijke hoogte, behalve de bovenkanten tussen de fronts en rears niet. Bij deze hoogte van 50cm, staat de woofer lager dan de leuning van de zitbank

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 09:32
Als de tweeters direct op je oren gericht zijn hoor je voortdurend geluidsveranderingen als je beweegt, dat is niet prettig. Vergelijk het met een koptelefoon die je een beetje verschuift, dat hoor je onmiddelijk.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Moris
Zelf had ik begrepen dat de hoge tonen afkomstig van de tweeter veel richtingsgevoeliger zijn bv de woofer.
De rear speakers staan op ongeveer 90cm van elke hoek van de bank of 210cm van het midden van de bank.

• Moris
ShittyOldMan schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:22:
In dit geval maakt het niet zoveel uit, het verschil is niet zo groot. Surrounds op oor hoogte klinkt het beste, maar het geluid moet niet geblokkeerd worden door degene die naast je zit, dus het is vaak beter ze wat hoger te plaatsen. Desnoods kantel ze je een klein beetje.
Ik ben net het volgende tegen gekomen, dus denk dat je met je stelling wel goed zit KLIK ;)
Voor optimale prestaties moeten deze luidsprekers net iets boven oorhoogte geplaatst worden en worden ze naar de luisterpositie gericht.

Ik denk dat de staanders van 70cm het beste zijn, omdat volgens jou redenering er inderdaad geen andere personen in de straling van de rearspeakers kunnen zitten.

• mjtdevries
  • Laatst online: 14-11-2025
De plaatjes zijn gekopieerd van de Dolby website, die kloppen wel ja.

De hoogte voor de surrounds is afhankelijk van de bronsignaal.
Voor Dolby Surround had je één achterkanaal. Het was niet de bedoeling dat je de speakers daarvan kon plaatsen. Dat geluid moest overal om je heen vandaan komen.
Daarom had je daarvoor ook dipool speakers. Met een gewone speaker was het daarom het beste om de speaker niet rechtstreeks op je hoofd te richten. En vandaar het advies om ze wat hoger te plaatsen. (Was meestal ook het meest praktische in de luisterruimte)

Bij Dolby Digital 5.1 / 7.1 en DTS heb je meerdere achterkanalen en daarbij moet je geluid naast en achter je kunnen plaatsen. Daarvoor moet je de speakers wel richten op de luisteraar.
Om te voorkomen dat iemand naast je het geluid afschermt helpt het niet om ze wat hoger te hangen. Je moet ze dan namelijk veel te hoog hangen.
Iets achter je luisterpositie hangen ipv naast is veel efficienter en bovendien beter voor de plaatsen van het geluid.

Meestal heb je tegenwoordig DD of DTS, dus ik zou me vooral daarop richten.

• Moris
In mijn geval staan de rearspeakers schuin achter me in een 5.1 opgesteld, dus eigenlijk kan niemand het geluid echt hinderen.
Dus volgens jou stelling neem ik best de speakers/staanders op oor hoogte, dus keuze 3.

Verschillende hoogtes van staanders en opties.
1) 70cm: Wanneer ik staanders kies van 70cm hoogte, dan staan alle bovenkanten van de speakers op gelijke hoogte, behalve de tweeters tussen de fronts en rears niet.

2) 60cm: Wanneer ik staanders kies van 60cm hoogte, dan staan de tweeters van de speakers niet op gelijke hoogte, net als de bovenkanten tussen de fronts en rears.

3) 50cm: Wanneer ik staanders kies van 50cm hoogte, dan staan alle tweeters van de speakers op gelijke hoogte, behalve de bovenkanten tussen de fronts en rears niet. Bij deze hoogte van 50cm, staat de woofer lager dan de leuning van de zitbank

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Gewoon doen wat je het mooist vindt staan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Moris
Als het allemaal niet echt uitmaakt lijken me deze Norstone's van 72cm hoogte, het beste te passen bij de pianolak speakers van Kef.

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/images/dynamic/Supports/articles/NorStone/NORSTMOONWALKSTD/NorStone-Walk-Stand_P_1200.jpg

• mjtdevries
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat ook meespeelt is hoe ver die speakers van je af staan. Tweeters stralen niet zo weid (hoog) uit, maar dat is voornamelijk een punt als je speakers erg dicht bij staan.

Als er een beetje redelijke afstand is, dan speelt 10cm hoger of lager geen rol en dan zou ik ook gaan voor de optie die het mooiste is, of het meest praktisch.

• Moris
De rear speakers staan op ongeveer 90cm van elke hoek van de bank of 210cm van het midden van de bank.
De mooiste optie, is een staander van 70cm hoogte, waardoor alle speakers met de bovenkant op gelijke hoogte staan.
Het zal dus een staander worden van 70cm hoogte.
Pagina: 1