Home Theater System

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Hallo,

Binnenkort ga ik mijn studentenkamer inruiilen voor een eigen huisje.
Ik ben een behoorlijke film en media fanaat en download films en muziek, in mijn nieuwe huisje moet dit natuurlijk goed voor elkaar zijn.

Daarom probeer ik het eerst van te voren een beetje uit te dokteren voor ik in het wilde apparatuur ga aanschaffen welke ik dan weer moet vervangen omdat het net niet is wat ik zoek.

Mijn eisen:

- Energiezuinige setup (dus laag in onderhoudskosten, of ik moet met power instellingen etc wat doen).
- Centralisatie van alle media op één plek in het huis, shared over het netwerk.
- Geschikt voor het afspelen van alle moderne media (Full HD, 3D, Bluray, DTS etc..).

Daarom zit ik aan een volgende setup te denken;

NAS -> HTPC -> RECEIVER -> TV

De NAS centraal in de meterkast waarschijnlijk, en onder elke TV een goedkope zuinige HTPC en in de woonkamer uiteraard ook een receiver om mijn geluidset aan te sturen.

Waarom deze setup? Omdat het aan mijn eisen voldoet en daarnaast;

NAS
Uitbreidbaar en veel app mogelijkheden, waarschijnlijk een Synology.
Geen zin om meer te slepen met externe HD's en Mediaplayers met beperkte opslagmogelijkheden.
Waarschijnlijk gebruik hem enkel voor centraal download en opslag, daarom heb ik ook aan een HomeServer gedacht, maar ik denk dat een NAS energiezuiniger is en meer gebruiksgemak biedt en minder uitzoekwerk vereist :D.

HTPC
Snel en energiezuinig en om alle media op de NAS af te spelen (bekabeld streamen over het netwerk), alle PC mogelijkheden middels draadloze bediening, Windows Media Center (zoiets) en een Bluray speler. De Bluray speler is voor mij niet een harde eis, maar een "nice to have" voor als het nodig is.
Ook gedacht aan een mediaspeler zoals een popcornhour o.i.d. maar vaak bieden die me niet genoeg gebruiksgemak of ziet de interface en grafisch gezien gewoon slecht uit. Daarom denk ik dat een HTPC mij meer voordelen biedt.

Receiver
Om de geluidsset aan te sturen. Met "passthrough" functie, zodat de receiver niet perse aan hoeft te staan maar het signaal wel door wordt gestuurd naar de TV. Waarschijnlijk één uit de Sony STR-DN serie, versie nader te bepalen.

TV
Om de films op te bekijken 8)7 , waarschijnlijk ook een Sony, welke weet ik nog niet.

Uiteraard zitten er ook nog de nodige routers en hubjes tussen, en toen zat ik me dus te bedenken dat ik best wel wat apparatuur aan zou hebben staan als een ik een film o.i.d. zit te bekijken, en dat vreet natuurlijk stroom. Kan dat niet slimmer, zonder bovenstaande voordelen te verliezen?

Zou ik bijvoorbeeld de HTPC er niet tussen kunnen weglaten en de films middels een receiver kunnen decoderen/afspelen? En als ik een Smart TV aanschaf zou ik alle internet zaken via de smarttv zelf kunnen doen en daarmee zou een deel van de HTPC doeleinden ook vervangen worden.

Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de HTPC er tussen uit te laten?
Hoe doen jullie dit of kijken jullie hier tegen aan?
Zijn er nog zaken waar ik mogelijk rekening mee moet houden?

[ Voor 10% gewijzigd door RegurBellej op 11-03-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de HTPC weg wilt laten, waarop wil je dan de films af gaan spelen? Dan zul je er toch iets van een mediaspeler tussen moeten knopen, of je TV moet zelf met die bestanden om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Je zou mogelijk direct via DLNA kunnen streamen naar je TV toe, maar dat is niet echt aan te raden. Heel veel wordt daar (nog) niet op ondersteund.
Je kan wel kiezen voor bijvoorbeeld een mediaplayer of een raspberry pi of iets dergelijks.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Bedankt voor de reacties.
De DLNA optie had ik ook al bekeken, maar volgens mij is dat nog niet een stabiele factor.
Een mediaplayer zie ik nog niet zo zitten, dan geef ik liever 300 euro uit aan een simpel, doch doeltreffende HTPC. Een Raspberry Pi is denk ik niet krachtig genoeg om grote videobestanden te decoderen?

Maar er bestaat volgens mij nog niets zo iets als een receiver/amp/mediaspeler in één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-07 21:51
kroegtijger schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:06:
Je zou mogelijk direct via DLNA kunnen streamen naar je TV toe, maar dat is niet echt aan te raden. Heel veel wordt daar (nog) niet op ondersteund.
Jawel hoor, kan prima. Met een recente tv heb je bijna geen HTPC nodig. Stream vanaf mijn pc over het netwerk naar mijn tv. Tv via HDMI ARC verbonden aan mijn receiver. Werkt uitstekend.

Ik zou dus beginnen met een recente tv te kopen en kijken hoe dat bevalt. Kan je daarna eventueel een mediaplayer ertussen zetten mocht het niet bevallen. Huidige tv's kunnen veel meer afspelen dan je denkt, mijne speelt 95% van alle mkv's die ik heb. Ondertitels kun je ook prima selecteren e.d,

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

RegurBellej schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:48:
NAS
daarom heb ik ook aan een HomeServer gedacht, maar ik denk dat een NAS energiezuiniger is
Een NAS is zeker niet (veel) energie zuiniger dan een goed gebouwde homeserver(HS), en de zuinigheid is vooral afhankelijk van hoeveel HDDs je gebruikt, bij 4 HHDs is een server redelijk veel zuiniger als je een aparte 2.5'' OS/download HDD gebruikt, zodat je array wanneer niet in gebruikt gewoon in slaapstand kan.
meer gebruiksgemak biedt
Nee, een HS is veel veelzijdiger en krachtiger dan een NAS, en vooral gemakkelijk uitbreidbaar.
en minder uitzoekwerk vereist :D.
Klopt een NAS is min of meer PnP, maar ook een NAS kan de nodige kopzorgen geven, maar de kans is daar op wel kleiner.
"passthrough"
Wil je ook games in 5.1 spellen op je HTPC, is een DD-Live kaart nodig, wil je alleen Video en Geluid afspelen, dan is de S/PDIF uitgang dat op de meeste mobos zit voldoende.

Maar dat is iets dat je er later altijd bij kan prikken indien nodig.
Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de HTPC er tussen uit te laten?
Je kan prima je server en HTPC combineren in een kast, en de beslissing om ze te scheiden naar later door te verplaatsen.

Een van deze behuizingen passen gemakkelijk 5 of 6 3.5'' HDDs, en kan je dus beide prima combineren in een kast, maar een gewone mooie mini-tower is ook een optie.

Ook hier is XBMC een goede optie, die zowel op Linux als op Windows mogelijk is, waar mijn voorkeur naar Linux uitgaat van wegen de betere ondersteuning voor je file systeem, en Linux is een stuk minder moeilijk in gebruik dan je eerst zult denken.

Heb ook al eerder over HTPC en Servers wat ge schreven, daar zitten vast wel wat tips tussen die je kan gebruiken.

Home Server

Processor
Een Intel Celeron G1610 is een van de zuinigste en goedkoopste keuzes op het moment, maar het maakt eigenlijk niets uit welke S1155 dual core versie je neemt qua CPU kracht of voor je stroom verbruik.
En zelfs een quad core is maar 4W meer per jaar.

Het gebruik maken van een zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.

Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik: Stroomverbruik van een systeem

Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zwaardere quad CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een ondergeklokte 2600K@1.8GHz in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.

CPU-koeler
De standaard boxed koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies echter wel een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met onodigeveel opties.

Behuizing
Mijn eerste keuze valt op de Nexus Thrio 310 Silent Case, welke een redelijk stille behuizing is waar je toolless 8 HDDs in kwijt kan, en eventueel nog eens 3 via adapters in de 5.25'' bays, of zelfs nog eens 5 met deze HDD bay.

Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 2.5'' van 250GB of grotere als als OS en download HDD.

Het is aan te bevelen om een 2.5'' download/OS schijf te hebben ipv 3.5'' waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.

HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.

Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.

OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.

- WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)

Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.

Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.

- Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Tip: kies voor zo groot mogelijke HDDs als je, je array begint, daar je later altijd SATA aansluitingen te kort komt, en hoewel die grote HDDs nu nog duur zijn, worden ze (veel) goedkoper als je 2de of 3de koopt, daarnaast bespaar je ook energie als je minder HDDs in je array hebt zitten.

En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.

Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)

Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))

Met Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even Googled

Heb je nog steeds problemen kijk of je een Linux gebruiker (via via) kent, daar de meeste Linux gebruikers/nerds net jehovah getuigen zijn en je maar wat graag helpen je server op te zetten, alleen zorg wel dat je zelf alles zelf doet, daar je dan zelf het meeste leert.

De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg

Overwegingen voor uitbreidingen en alternatieven

Is een kleine kast echt een must, dan is deze dure maar compacte kast een goed alternatief: Lian Li PC-Q08 (ITX 1x 2.5'' 6x 3.5'') of de echt hele goede Lian Li PC-V354B (mATX 2x 2.5'' 7x 3.5'')

De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
Hey, en hoe die zijn die Western Digital Red en/of WD RE - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil, en zijn die er niet speciaal voor raid?
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)

Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,31€ 36,31
1Gigabyte GA-B75M-D3P€ 76,20€ 76,20
1Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 61,55€ 61,55
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 41,20€ 41,20
1DeepCool GammaXX 300€ 17,20€ 17,20
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 47,99€ 47,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,45

HTPC

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.
Alternatief een stille 2.5'' HDD, die zijn ook super zuinig en stil, alleen niet zo snel als een SSD, maar wel verkrijgbaar tot en met 2TB

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig foam tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing maar die zonder een AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt en stevig als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 108,95€ 108,95
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 65,80€ 65,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,30€ 48,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 43,45€ 43,45
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 26,99€ 26,99
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 42,50€ 42,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,99

Hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met je project ;)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
InfinityG35 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:28:
[...]
Jawel hoor, kan prima. Met een recente tv heb je bijna geen HTPC nodig. Stream vanaf mijn pc over het netwerk naar mijn tv. Tv via HDMI ARC verbonden aan mijn receiver. Werkt uitstekend.

Ik zou dus beginnen met een recente tv te kopen en kijken hoe dat bevalt. Kan je daarna eventueel een mediaplayer ertussen zetten mocht het niet bevallen. Huidige tv's kunnen veel meer afspelen dan je denkt, mijne speelt 95% van alle mkv's die ik heb. Ondertitels kun je ook prima selecteren e.d,
Bedankt voor de tip, ARC is voor mij ook wel een vereiste trouwens.
Player-X bedankt voor je uitgebreide reactie ;)
player-x schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:35:
[...]

Een NAS is zeker niet (veel) energie zuiniger dan een goed gebouwde homeserver(HS), en de zuinigheid is vooral afhankelijk van hoeveel HDDs je gebruikt, bij 4 HHDs is een server redelijk veel zuiniger als je een aparte 2.5'' OS/download HDD gebruikt, zodat je array wanneer niet in gebruikt gewoon in slaapstand kan.

[...]

Nee, een HS is veel veelzijdiger en krachtiger dan een NAS, en vooral gemakkelijk uitbreidbaar.

[...]

Klopt een NAS is min of meer PnP, maar ook een NAS kan de nodige kopzorgen geven, maar de kans is daar op wel kleiner.
Waarschijnlijk wil ik gaan beginnen met een simpele 2bay nas van Synology, ik heb er veel positieve reviews over gelezen.
Keuze gaat hier naar uit vanwege het gebruiksgemak, waarschijnlijk vereist het ook een stuk minder kennis en verdieping vergeleken met een HomeServer. Ik denk dat een standaard NAS mijn voldoende veelzijdigheid moet bieden voor enkel downloaden en streaming van media, ik sluit het hoofdstuk HomeServer niet per definitie af, maar denk dat het voor mij "overkill" is.

[...]

Wil je ook games in 5.1 spellen op je HTPC, is een DD-Live kaart nodig, wil je alleen Video en Geluid afspelen, dan is de S/PDIF uitgang dat op de meeste mobos zit voldoende.

Maar dat is iets dat je er later altijd bij kan prikken indien nodig.
Ik ga de HTPC niet gebruiken voor gaming, onderaan mijn bericht heb ik overigens een gedeelte van de HTPC (zoals nu voor ogen) toegevoegd.
Het geluid wil ik middels HDMI afspelen, is er een goede reden voor om S/PDIF aan te sluiten als het ook via hoogwaardige HDMI kabels kan, het mobo ondersteunt dit toch ook gewoon lijkt me of doe ik hierin een verkeerde aanname?

[...]

Je kan prima je server en HTPC combineren in een kast, en de beslissing om ze te scheiden naar later door te verplaatsen.

Een van deze behuizingen passen gemakkelijk 5 of 6 3.5'' HDDs, en kan je dus beide prima combineren in een kast, maar een gewone mooie mini-tower is ook een optie.

Ook hier is XBMC een goede optie, die zowel op Linux als op Windows mogelijk is, waar mijn voorkeur naar Linux uitgaat van wegen de betere ondersteuning voor je file systeem, en Linux is een stuk minder moeilijk in gebruik dan je eerst zult denken.
Hier heb ik eerder ook aan gedacht, een homeserver/nas combineren met een HTPC. Een soort van alles-in-1 "Mediatank" onder je TV.
Je kan dan ook centraal beschikking hebben over de bestanden in je netwerk, maar uiteindelijk resulteert dit denk ik in een grote stroomverbruik.
Stel dat je nu vanaf zolder een film wil streamen, dan moet naast je "streaming device" de "MediaTank" dus ook aan, daar waar je dan normaal gesproken enkel een NAS en je "streamingdevice" aan hebt.

Linux ben ik eigenlijk nauwelijks bekend mee, mag geen belemmering zijn, maar denk dat de keuze voor een NAS al vast staat.
XBMC ben ik ook fan van, ziet er grafisch mooi en zeer gebruiksvriendelijk uit, ga ik zeker gebruiken, mits bestuurbaar via een externe afstandsbediening, maar dit moet wel lukken lijkt me.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.
Dit wist ik niet, leuke tip. Geld dit ook voor NZB's/nieuwsgroepen? In dat geval is het, het overwegen wel waard om extra geheugen aan te schaffen.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies echter wel een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met onodigeveel opties.
Dit is volgens mij voor veel mensen de lastigste keuze. Als ik een HTPC aanschaf, zouden dit grofweg mijn eisen zijn;
- snelle post & boot (wil snel booten i.c.m. een ssd);
- gigabit lan uiteraard;
- HDMI output;
- afstandsbediening compatible (of hoort dit bij de behuizing?);
- energiezuinig;
- "wake on"-mogelijkheden (lan, bluray opening, toetsenbord/muis/afstandsbediening hit.

HTPC

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Gaming ga ik dus niet doen, 3D compatible is niet een musthave, maar wel een optie die ik wil open houden.
Waarschijnlijk kom ik dan op een A8 of een A6 uit, wellicht een optie om dit nog ff te veranderen, nu heb ik een A4 voor ogen.

Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 108,95€ 108,95
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 65,80€ 65,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 43,45€ 43,45
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,99

Hoop dat je er wat aan hebt, en veel succes met je project ;)
Zoals ik het tot nu toe voor ogen heb:

De HDD's in de NAS zullen 2 of 3 TB versies worden van WD, welk type weet ik nog niet precies, waarschijnlijk zo zuinig en stil mogelijk.

Behuizing ben ik nog niet over uit (voor nu maar even die Epsilon behuizing gebruikt, ziet er wel mooi uit), net als dat ik nog niet weet welke bluray speler ik er in wil plaatsen. De processor ga ik dan wellicht nog even aanpassen naar een A6 of een A8, en mocht het downloadverhaal ook gelden voor nieuwsgroepen dan overweeg ik ook nog extra geheugen aan te schaffen.
Voeding (net als moederbord) heb ik overgenomen uit de BBG, maar als de Seasonic beter/stiller is dan geef ik liever een tientje extra uit.

Dit had ik in eerste instantie.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,50€ 75,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9€ 26,90€ 26,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,75

Maar zou dus misschien beter naar zoiets toe kunnen werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 91,90€ 91,90
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,50€ 75,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 51,80€ 51,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,10

[ Voor 16% gewijzigd door RegurBellej op 12-03-2013 21:34 ]