NovapaX schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:59:
Paul,
Ik snap je in 'schrijft het bouwbesluit bizar hoge verversingsvolumes voor om te compenseren voor het luchtlek zijn van huizen' niet.
Als ze compenseren voor lekheid zoals jij schrijft, dan zou je verwachten dat ze minder ventilatievolume voorschrijven omdat de huizen toch al lek zijn. Bedoel je niet gewoon dat ze doorslaan in de minimale luchtkwaliteit.
Wat het bouwbesluit aan ventilatie voorschrijft moet overigens gehaald kunnen worden, je bent natuurlijk vrij om je ventilatie gewoon een standje zachter te zetten.
Nee, niet met de minimale luchtkwaliteit. Ik ben juist voor een hogere luchtkwaliteit, maar die kun je alleen halen als je eerst luchtdicht bouwt. Als je een Qv10kar van 1 L/s×m² hebt (d.w.z. dat er per vierkante meter 'gemiddeld per jaar' 1L/s lekt), dan heb je geen controle over de binnenlucht kwaliteit. Je kunt dan nog zo'n mooi balansventilatie installeren met F9 (fijnstof filter), maar schone lucht die je daarmee je huis inblaast wordt gemengd met een veel grotere hoeveelheid vieze lucht is onderweg naar binnen is gelekt.
Tenzij je balansventilatie relatief veel ventileert in verhouding tot de luchtinfiltratie.
Het bouwbesluit hanteert vrij hoge ventilatievolumestromen, dus in verhouding tot de luchtinfiltratie komt dat er nog redelijk vanaf. De passiefhuisnorm zit veel lager, maar daar is de eis voor luchtdichtheid ook veel strenger.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:56:
[...]
Twee vraagjes van een thuisklimaat-geinteresseerde:
1) Als je je glas vervangt met HR++, loop je dan niet de kans dat de muren het koudste oppervlak worden? Dat zou dan misschien juist condensatie en schimmelproblemen kunnen veroorzaken?
2) Niet PURren klinkt goed, maar als ik bijvoorbeeld de kruipruimte 'luchtdicht' wil afsluiten van het woonhuis, wat voor materiaal moet ik daar dan wel voor gebuiken?
1) De kozijnen worden meestal het zwakste punt. Samen met de grote thermische bruggen.
2) Ik ben niet tegen PUR, maar tegen Ad-hoc purren. PUR in de kruipruimte, mits goed aangebracht,
kan een prima oplossing zijn.
blissard schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:01:
@terpentijn
In de passief-bouwen standaard wordt wel Pur toegepast. Hiermee worden kieren echter gedicht en wordt de pur niet op maat gesneden (maar gewoon erg nauwkeurig verwerkt). het oppervlak van de pur is wel luchtdicht zolang je dit niet afsnijd.
Dit is tenminste zoals ik het begrepen heb.
PUR, mits de juiste, dus niet de standaard bouwmarkt PUR, aangebracht onder de juiste omstandigheden, voldoende dik, maar niet te dik, soms in meerdere lagen en door een vakman is luchtdicht.
elcastel schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:51:
[...]
Jazeker, al is het grootste deel, namelijk dat van de huiskamer, slecht bereikbaar, omdat het luik midden in de woonkamer zit. Daar komt wel dit of volgend jaar een nieuwe vloer op, maar ik twijfel nog over isolatie in de kruipruimte.
Ik heb een offerte gehad van Nuon (Pur), maar ben toch geschrokken van de mogelijke gevolgen ook al is de kans op ellende klein. Ik overweeg nog EPS blokken en de bodem afdekken zou ook kunnen. Mijn buurman vertelde mij onlangs dat hij niks heeft gedaan, alleen isolatie óp de vloer, dwz die folie-rollen tussen de betonvloer en de houtenvloer (waar je dus op loopt). De vloer voelt bij hem een stuk aangenamer, maar ik heb dan ook waarschijnlijk niets van isolatie op mijn vloer nu, zo te zien is het vloerbedekking op beton.
Ja, inderdaad je gaat van bizar slecht naar slecht en dat ik merkbaar. Maar goed alles relatief: Ik ken jouw woning niet.
[...]
Ik heb een offerte voor de kozijnen voor in de pijpleiding, aangezien het hier de gehele bovengevel betreft zal dit waarschijnlijk volgend jaar of het jaar erop gebeuren. Dat gaat dan om HR++ glas met kunststof kozijnen. Buiten de luchtkamers in het kozijn hebben die ramen ook 3 rubbers per openslaand deel, als extra luchtkamers. Natuurlijk zou ik het liefst gelijk het hele huis in de HR++ steken, maar hoe energiezuiniger het ook wordt, ik vind het een beetje overtrokken om goede kozijnen daarvoor te vervangen. De conditie van mijn huidige kozijnen is over het algemeen namelijk niet zo slecht.
Het is maar net wat je wilt. Prima kozijnen kun je prima laten zitten. Alleen het glas vervangen is véél goedkoper en dat is ook veel waard.

[...]
Dan zeg je dus eigenlijk; doe er maar helemaal niks aan en blijf ventileren zoals je nu doet. Het lijkt mij een utopie om een huis als dit luchtdicht te krijgen, laat staan voor een fatsoenlijke prijs?
Ik wil dit huis stap voor stap verbeteren, daarom dacht ik al eerder aan een warmtecheck, zodat ik eerst weet waar ik het meest verlies. Daarna kwam ik op de vraag of ik mijn huis niet sneller behaaglijk kan krijgen als ik de RV in de hand krijg. Om vervolgens te ontdekken hoe je dat doet, luchtdicht is prachtig, maar voor mij op dit moment niet (direct) haalbaar.
Het is jammer dat ik vanuit de branche geen eenduidig geluid hoor, daardoor vind ik dat ik eerst zelf moet weten hoe het zit voordat ik een expert laat komen. Ze kunnen mij van alles wijsmaken, tot voor kort had ik namelijk gewoon een VVE die alles regelde.
Ja, prima plan. Ik wil niet dat mensen op basis van mijn advies meer vocht problemen gaan creëren door de luchtdichting (voornamelijk van het dak) half aan te pakken. Gewoon natuurlijk blijven ventileren is dan een prima veilige oplossing. Niet energie zuinig en niet comfort verbeterend, maar wel veilig voor je huis.
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:26:
[...]
Bovenlichtjes altijd open laten staan. Misschien op dagen als vandaag met een windkracht 6 en -2 dat je ze dicht zou kunnen doen, maar in principe altijd open.
Ik zit vanuit de VVE midden in allerlei vochtproblemen en 9 van de 10 wordt er veel te weinig geventileerd. Een half uurtje een heel raam open is al kort, een klein roostertje schiet echt niet op.
9 vd 10 keer te weinig ventileren: Agreed!
De meeste huizen in NL zijn van de bouwkwaliteit dat ze functioneren als een gigantische spons (mijn huis inclusief). Al dat vocht kun je alleen onder controle houden met flink stoken én ventileren. En dat doet pijn om te zeggen.