Zuinig schakelen / stotterende motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik had in mijn lesauto vw golf een schakel-indicator en die gaf eigenlijk altijd aan dat ik op moest schakelen behalve als je accelereert. Het verhaal is namelijk hoe lager het toerental hoe lager het verbruik maar als je moet versnellen dan is dat zuiniger als je dat in het koppel-bereik doet. Nou als ik op een 60 weg zit gooi ik hem graag in de 5e versnelling en de auto bokt dan soms een beetje maar dit lijkt me niet schadelijk want de VAG schakelindicator raadt je juist aan dit je dit moet doen? Maar ik hem gemengde gevoelens, ik vindt het wel prettig dat ik hem gewoon in zijn 4 kan zetten bijvoorbeeld en het gas los kan laten dan blijft hij gewoon rustig door kakken met 40kp/u. Maar moet ik de VAG schakelindicator wel geloven is het wel of niet slecht voor de motor als hij af en toe bokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Zoveel 60 wegen zijn er toch niet? Meeste is 50 of 80, hier en daar een keer 70. Maar natuurlijk is in een zo hoog mogelijke versnelling rijden in principe iets zuiniger, maar het moet wel lekker blijven rijden. Dus als hij gaat bokken gewoon een tandje terug schakelen. En dan reageert de auto tenminste ook nog een beetje als je gas geeft.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik zit altijd een versnelling hoger dan dat de schakelindicator in een Volkswagen Up! aangeeft. 60km/u in z'n 5 moet geen probleem zijn, moet je alleen acceleren naar 80 of 100 ofzo, dan kun je het beste even terugschakelen, puur omdat je dan wat sneller bij de gewenste snelheid bent en om te voorkomen dat je (als je het vaak genoeg doet) kantelende zuigers krijgt.

Ben wel erg benieuwd trouwens wat voor auto jij rijd als je vanaf 60km/u in de 5e versnelling op wil trekken en hij gaat bokken, mijn auto heeft dan niet echt veel zin om harder te gaan, maar echt bokken doet ie niet? Hooguit wat protesteren

Oh, en benzinemotoren moet je niet als een diesel behandelen, die moet je zo nu en dan gewoon lekker in de toeren jagen. Ken een aantal van die ouwe wijven die met een benzine auto bij 2000 toeren een versnelling hoger nemen (bij het optrekken) en dan met 3 jaar de auto afschrijven en niet begrijpen hoe dat kan, "ik rij er altijd zo rustig mee"

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 10-03-2013 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Over het rijden met hele lage toeren in een hoge versnelling heb ik weleens gelezen dat dat nogal belastend is voor je drijfstanglagers. Ken er niet het fijne van maar ík heb onze auto (dat is een Corsa B, bj 2000, 1.2 16V) liever in een toerental ergens rond de 2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als je in de 5e versnelling bij 60km/u ineens vol gas geeft, dan wordt er meer benzine ingespoten, de ontbrandingen worden heftiger, maar omdat hij in een zware versnelling staat is er veel weerstand. Dit levert spanning op in krukas, drijfstang, drijfstanglagers en de zuiger en cilinderwand zelf. Hierdoor heeft de zuiger de neiging om te kantelen, wat uit eindelijk ook gebeurd als je vaker bij te weinig toeren opschakelt en veel vermogen eist. En dan gaat ie als een diesel klinken, als in, de zuiger klapt dan bij iedere slag tegen de cilinderwand. Dit hoeft maar een mm (of minder) aan speling te zijn, maar het verneukt je motor en hij gaat uiteindelijk olie verbruiken (omdat er teveel ruimte ontstaat tussen zuiger en cilinderwand).

Ik schakel bij koude motor vaak ergens tussen de 2500 en 3000 toeren, zonder al te snel op te trekken. Als de motor op temperatuur is, dan trek ik sneller op, maar schakel dan meestal iets onder of net iets over de 3000 toeren. En als ik de mogelijkheid heb trek ik 'm open tot 4500 of 5000 toeren of ga ik een stukje knallen op de snelweg ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 10-03-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:33
Paar millimeter speling? Paar honderdste millimeter bedoel je ;) Je verhaal klopt verder, daar gaat het niet om, kantelende zuigers wil je gewoon niet, daar krijg je ovale lekkende cilinders van :P
Big-endlagers kunnen er ook minder goed tegen, maar met de olie van tegenwoordig wordt dat probleem goed genoeg opgevangen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:57
[b][message=39898429,noline]
Oh, en benzinemotoren moet je niet als een diesel behandelen, die moet je zo nu en dan gewoon lekker in de toeren jagen. Ken een aantal van die ouwe wijven die met een benzine auto bij 2000 toeren een versnelling hoger nemen (bij het optrekken) en dan met 3 jaar de auto afschrijven en niet begrijpen hoe dat kan, "ik rij er altijd zo rustig mee"
En terecht.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik rijd bij 60 altijd in zijn 4, maar het verschilt per auto. Als de auto zelf aangeeft dat het kan met een schakelindicator zal het inderdaad wel kunnen. Als hij dan gaat bokken ben je toch stiekem aan het versnellen (gooi hem anders op cc als je dat hebt, natuurlijk moet je dan bij steilere bruggen en dergelijke alsnog terugschakelen).
FastFred schreef op zondag 10 maart 2013 @ 01:49:
Ben wel erg benieuwd trouwens wat voor auto jij rijd als je vanaf 60km/u in de 5e versnelling op wil trekken en hij gaat bokken, mijn auto heeft dan niet echt veel zin om harder te gaan, maar echt bokken doet ie niet? Hooguit wat protesteren
Waarschijnlijk bedoelt hij dat. Bokken bij 60 km/uur kan ik me ook niks bij voorstellen. Je zou er een whiplash aan overhouden :p
Dieselmotoren moet je zo ook niet behandelen. Mijn vader had dat een tijdje consequent gedaan (hij is rijinstructeur en ging zijn leerlingen het nieuwe rijden leren). Het gevolg was dat heel het uitlaatsysteem verstopt zat met roet wat duizenden euro's ging kosten om schoon te laten maken. Uiteindelijk is het gebleven bij een paar keer een goedje toe te laten voegen door de garage en flink overdreven veel toeren maken maar die auto bleef af en toe zwarte rook genereren tot die vervangen werd :p Het nieuwe rijden geeft hij nu nog steeds wel mee, maar niet meer zo in het extreme.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Diesels :') Dat gedoe met roetfilters en al die ongein die bakken met geld kosten. Op gas moet je koken en diesel is voor boten en vrachtwagens. Auto's horen op benzine te rijden

Gewoon mijn mening
??

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 10-03-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FastFred schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:53:
Diesels :') Dat gedoe met roetfilters en al die ongein die bakken met geld kosten. Op gas moet je koken en diesel is voor boten en vrachtwagens. Auto's horen op benzine te rijden

Gewoon mijn mening
Het is een centenkwestie. Zonder de accijnsen zou diesel duurder zijn als benzine. Ik denk dat zelfs vrachtwagens dan niet op diesel zouden rijden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Marzman schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:56:
[...] Ik denk dat zelfs vrachtwagens dan niet op diesel zouden rijden.
Is dat zo? Diesel heeft zeker voor vrachtwagens toch nog wel een paar voordelen? Zoals een hoog koppel bij een laag toerental. Ik heb overigens in het buitenland wel eens vrachtwagens met van die grote gastanks achter de cabine zien rijden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fiber schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:33:
[...]

Is dat zo? Diesel heeft zeker voor vrachtwagens toch nog wel een paar voordelen? Zoals een hoog koppel bij een laag toerental. Ik heb overigens in het buitenland wel eens vrachtwagens met van die grote gastanks achter de cabine zien rijden.
Voor grote vrachtwagens heeft diesel inderdaad wel voordelen. Maar kleinere vrachtwagens rijden ook prima op benzine.

Het is vooral de politiek die bepaald wat we rijden.
In Nederland is G3 redelijk goedkoop, de belasting is 10 euro meer ofzo als een benzineauto wat je er zo uit hebt. Diesel is weer duur in de belasting met als uitzondering die nieuwe eco-versies van de laatste paar jaar.
In Belgie betaal je voor auto's op gas het dubbele aan wegenbelasting ten opzichte van de benzinevariant. Voor een auto op diesel betaal je hetzelfde als voor een auto op benzine.
In de VS heb ik geen idee over de belastingen, maar aan de pomp is benzine goedkoper als diesel. Daarom rijdt iedereen daar benzine.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik heb een Seat Cordoba TDI uit 2003 en schakel ook altijd zo laag mogelijk. Ik merk ook dat dit aanzienlijk zuiniger is. Je zou toch zeggen dat het geheel er tegen moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat is volgens jou zo laag mogelijk? Ook diesels moet je af en toe flink schoonbranden. Anders gaat de boel vol aangekoekte roet zitten, kan veel dure reparaties en schoonmaak beurten veroorzaken

Gewoon een keer in de zoveel tijd een stukje flink knallen op de snelweg. Goed toeren maken en schoonbranden. Bij veel aangekoekte roet (die dan loskomt) ga je een boel zwarte rook krijgen, schrik daar niet van :9

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 11-03-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandinus
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 14:14
Wat versta jij onder 'goed toeren maken' met een diesel? Is doortrekken tot 4k rpm voldoende, of moet er meerdere kilometers tot de begrenzer worden gereden om de boel schoon te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
4k voldoende, begrenzer hoeft echt niet. Ik bedoel flink veel toeren maken, terwijl je het materiaal (in dit geval de auto) met respect behandeld, zodat het niet kapot gaat. 80km/h in de 3e versnelling rijden is dus niet nodig.

Je moet de motor gewoon even goed schoon branden. Als je altijd rustig rijd heb je bij een diesel na verloop van tijd overal roet en aanslag zitten. Op de kleppen, langs de cilinderwand, op de zuiger, in het uitlaat traject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MistaDevine schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:40:
Ik heb een Seat Cordoba TDI uit 2003 en schakel ook altijd zo laag mogelijk. Ik merk ook dat dit aanzienlijk zuiniger is. Je zou toch zeggen dat het geheel er tegen moet kunnen?
Een auto hoeft in principe (nofi naar jou btw) niet hufterproof te zijn of voor elke 'manier' gebouwd te zijn.

2de versnelling optrekken, rode gebied opzoeken bij optrekken, terugschakelen bij afremmen of 5 -> 1, stoplicht vrij/1+koppeling, koude motor/warme motor.. allemaal aspecten waar iedereen wel de 'beste methode' voor weet, een auto kan in principe overal tegen, maar het 1 slijt de auto gewoon wat meer dan de ander.
80km/h in de 3e versnelling rijden is dus niet nodig.
Mwah, dat doe ik nog in z'n 2 :P

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 11-03-2013 18:14 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:12:
4k voldoende, begrenzer hoeft echt niet. Ik bedoel flink veel toeren maken, terwijl je het materiaal (in dit geval de auto) met respect behandeld, zodat het niet kapot gaat. 80km/h in de 3e versnelling rijden is dus niet nodig.

Je moet de motor gewoon even goed schoon branden. Als je altijd rustig rijd heb je bij een diesel na verloop van tijd overal roet en aanslag zitten. Op de kleppen, langs de cilinderwand, op de zuiger, in het uitlaat traject
En dat helpt.... niks want je hebt nog steeds geen 500 graden temperatuur bij de CDPF.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 11-03-2013 18:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enige voordeel van hoge toeren draaien is dat de boordcomputer de EGR dichttrekt waardoor de roetuitstoot niet meer terug je motor in gaat, maar rechtstreeks via je uitlaatsysteem in het interieurfilter van je achterligger terecht komt... Schoonbranden doet het niet echt, het laat hooguit geen extra aanslag erbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
FastFred schreef op zondag 10 maart 2013 @ 01:49:
Sommige dieselmotoren moet je wel boven de 2000 toeren jagen en met sommige benzinemotoren kun je prima rijden onder de 2000 toeren. Benzine/diesel doet er niet toe, de hefboom doet er toe. Als bestuurder moet je kunnen aanvoelen wat de hefboom van je motor is, en o.a. aan de hand daarvan moet je je schakelmoment bepalen.

Bij mijn oldtimer (op benzine) kun je prima al bij 1200 toeren opschakelen. Vanaf 40 naar 120 accelereren in alleen de vijfde versnelling is zelfs prima mogelijk. Bij een ander motortype mijn autotype moet je echter wel boven de 2000 toeren opschakelen.

Dus dat je een benzinemotor zo nu en dan in de toeren moet jagen is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Trommelrem schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:23:
[...]

Benzine/diesel doet er niet toe, de hefboom doet er toe.
Ik neem aan dat je koppel bedoelt? Benzine of diesel maakt in dat opzicht wel degelijk uit. Een diesel is zwaarder uitgevoerd en kan makkelijker lage toeren draaien en moeilijker hoge toeren (4500 houdt het vaak al op) dan een benzinemotor met dezelfde inhoud en gelijk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

FastFred schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:53:
Gewoon mijn mening
En ik kook elektrisch en rij op gas. _/-\o_

Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel kunnen rekenen.
Als ik de afgelopen 485.000 kilometers op lpg of benzine had gereden was ik kwijt geweest:
485.000km verbruik 1/10 met lpgprijs 0,65 betekent 31.525 euro
485.000km verbruik 1/13 met euro95prijs 1,80 betekent 67.153 euro
Nu zit er op 12 jaar tijd wel wat extra wegenbelasting bj voor gas maar dat zal niet meer zijn dan een dikke 3000 euro.

Hou ik dus wel zeker dik 20k over in het voordeel van LPG.

Rij jij maar lekker verder op benzine :X

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ah, de echte GoT'ers zijn wakker :')

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 12-03-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dus jij hebt 485.000km gereden in krap 5 jaar? Doe je goed :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zeg ik dat dan?

Het kostenplaatje over brandstofverbruik is hier ook helemaal niet relevant. Feit blijft dat voor vrijwel iedere motor het beter is om niet te weinig toeren te maken. De motor wordt lui en je krijgt (vooral bij diesels) aanslag en roet en meuk die zich overal op gaat hopen. Punt dat ik wil maken is dat eco rijden niet altijd goed is voor de motor

[ Voor 92% gewijzigd door FastFred op 12-03-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
psy schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:09:
[...]

En ik kook elektrisch en rij op gas. _/-\o_

Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel kunnen rekenen.
Als ik de afgelopen 485.000 kilometers op lpg of benzine had gereden was ik kwijt geweest:
485.000km verbruik 1/10 met lpgprijs 0,65 betekent 31.525 euro
485.000km verbruik 1/13 met euro95prijs 1,80 betekent 67.153 euro
Nu zit er op 12 jaar tijd wel wat extra wegenbelasting bj voor gas maar dat zal niet meer zijn dan een dikke 3000 euro.

Hou ik dus wel zeker dik 20k over in het voordeel van LPG.

Rij jij maar lekker verder op benzine :X
Betaal je altijd de maximale prijs van benzine? :P

Ik heb een VW Polo gehad met schakelindicator, meestal rijdt een versnelling eronder juist fijner. Pas vanaf 80 reed ik in zijn vijf. Ik heb echt helemaal niets met 50 in zijn vijf rijden en een beetje over de wegen stotteren. In geval van nood is je enige oplossing remmen, je kan niet door gas geven iets ontwijken omdat de motor gewoon niet reageert door de te hoge versnelling. Misschien zit dat erin omdat ik ook motor rijdt, daarbij wil je ook je opties openhouden door met een dot gas een gat in te kunnen duiken of remmen.

Verbruik is veel meer afhankelijk van de motor. Ik heb nu weer een andere voorloper (VW Golf TSI), maar die rijdt ook 1:13-1:14 net als de Polo. Verschil was: Polo was een 1.2 70pk BlueMotion en de Golf is een 1.4 122pk TSI. Onderling zit er ook zomaar 100+kg tussen. Oftewel, die kleine eco bakkies zijn in mijn geval niets waard. Door het gebrek aan vermogen moeten ze op de snelweg gewoon te hard werken en zijn ze niet zuinig. Je rijdt meer volgas omdat er toch weinig gebeurt. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Plus die kleine motoren hebben veel te weinig koppel bij echt weinig toeren. Ik haat dat echt. Ik wil vanaf pak hem beet 1000 toeren toch ook vaart kunnen maken en dat kan je echt vergeten met zo'n 1,2 litertje
Ik rij op rotondes rustig in zijn drie en bij het uitkomen kan ik gewoon vlot accelereren vanaf 1000 toeren zonder dat de motor ook maar een beetje protesteert. Maarja dat is een "oude" 2.0 liter.
En dan verbruik ik ook gewoon 1:13 op benzine met 1300kg. Nou nou, wat een vooruitgang heeft de automobielindustrie gemaakt dan sinds '2000 :/
Een grote schertsvertoning als je het mij vraagt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Snelwegrijden is nou niet echt hard werken voor zo'n ding. Lekker continu hetzelfde toerental snorren. So be it dat dat 3000RPM of 3500RPM is op zo'n motor, maar verder is het verre van "hard werken". Enige harde werken is om even op gang te komen op de invoegstrook, maar dat doe je als het goed is ook maar een paar keer op een dag.
Zou graag zien dat ecohokrijders eens wat minder bang zouden zijn voor toeren maken. Voor geen meter optrekken op de invoegstrook, maar vervolgens wel met 140 om je heen komen zeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_JGC_ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:51:
Snelwegrijden is nou niet echt hard werken voor zo'n ding. Lekker continu hetzelfde toerental snorren. So be it dat dat 3000RPM of 3500RPM is op zo'n motor, maar verder is het verre van "hard werken". Enige harde werken is om even op gang te komen op de invoegstrook, maar dat doe je als het goed is ook maar een paar keer op een dag.
Zou graag zien dat ecohokrijders eens wat minder bang zouden zijn voor toeren maken. Voor geen meter optrekken op de invoegstrook, maar vervolgens wel met 140 om je heen komen zeilen.
Nou ja, ik rijdt dagelijks 120 km snelweg en ik denk dat daarvan 60 KM filevorming hebben en 30 km echt met stilstaan. Eigenlijk is het continu afremmen en weer optrekken. De stukjes dat ik dan even door kan rijden doe ik dat dan ook maar, dus zuinig rijden zit er niet in.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
FastFred schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:34:
Zeg ik dat dan?

Het kostenplaatje over brandstofverbruik is hier ook helemaal niet relevant. Feit blijft dat voor vrijwel iedere motor het beter is om niet te weinig toeren te maken. De motor wordt lui en je krijgt (vooral bij diesels) aanslag en roet en meuk die zich overal op gaat hopen. Punt dat ik wil maken is dat eco rijden niet altijd goed is voor de motor
Wat was de relevantie van jouw post dan inzake rijden op gas of diesel? Klinkt mij ook als ouwe wijven praat. ;)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:31
In mijn oude auto van mijn pa (Astra uit 2003 geloof ik met 1.6 16V motor erin), was het echt dramatisch om zo laag in z'n toeren te rijden. 50 in z'n 4 en 60 in z'n 5 reed hij niet constant. Je had het gevoel dat hij soms wat harder en dan weer wat zachter reed. Alsof hij schokte zeg maar. Daarom reed ik altijd tussen de 2000 en 3000 toeren en schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren.

Maar goed, dat was een wat ouder beestie. Geen idee hoe dat tegenwoordig is met nieuwere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Peenutzz schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:25:
[...]

Ik neem aan dat je koppel bedoelt? Benzine of diesel maakt in dat opzicht wel degelijk uit. Een diesel is zwaarder uitgevoerd en kan makkelijker lage toeren draaien en moeilijker hoge toeren (4500 houdt het vaak al op) dan een benzinemotor met dezelfde inhoud en gelijk vermogen.
Koppel is niet alleen afhankelijk van de brandstofsoort. Ook de hefboom heeft een enorme invloed op koppel.

Liever een langeslag benzine dan een korteslag diesel. Die benzine zal veel meer koppel hebben op lage toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Robkazoe schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:09:
In mijn oude auto van mijn pa (Astra uit 2003 geloof ik met 1.6 16V motor erin), was het echt dramatisch om zo laag in z'n toeren te rijden. 50 in z'n 4 en 60 in z'n 5 reed hij niet constant. Je had het gevoel dat hij soms wat harder en dan weer wat zachter reed. Alsof hij schokte zeg maar. Daarom reed ik altijd tussen de 2000 en 3000 toeren en schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren.

Maar goed, dat was een wat ouder beestie. Geen idee hoe dat tegenwoordig is met nieuwere auto's.
Toevallig airco in dat ding? Heeft mijn ZX ook, de airco schakelt automatisch in/uit, om het extra benzine verbruik terug te dringen vermoed ik.

In ieder geval, als ik de airco aan heb, en ik rij constant 80km/h. Dan hoor ik een relais *klik zeggen, waarop de auto optrekt tot ongeveer 85km/h. Minuutje later schakelt hij weer in, *klik: en de snelheid zakt weer terug naar 80km/h :D

Dat is lastig constante snelheid rijden, ik mis cruise controll :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Trommelrem schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:20:
Koppel is niet alleen afhankelijk van de brandstofsoort.
Niet alleen, maar daarom zeg ik ook bij dezelfde motorinhoud, misschien had ik daar ook boring en slag bij moeten vermelden. Dus: Bij gelijke boring en slag en aantal cilinders zal de dieselmotor bij lage toerentallen altijd meer koppel leveren dan de benzinemotor bij datzelfde toerental.
Ook de hefboom heeft een enorme invloed op koppel.
Wat bedoel je nu precies met die hefboom van je? Het is geen term die in de autowereld voorkomt in ieder geval. Bedoel je de versnellingsbakverhoudingen en het uiteindelijke koppel aan de wielen? Zeg dát dan gewoon :)
Liever een langeslag benzine dan een korteslag diesel. Die benzine zal veel meer koppel hebben op lage toerentallen.
Zou kunnen, hoeft niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38

Bommes

Capo del formaggio

psy schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:44:
Plus die kleine motoren hebben veel te weinig koppel bij echt weinig toeren. Ik haat dat echt. Ik wil vanaf pak hem beet 1000 toeren toch ook vaart kunnen maken en dat kan je echt vergeten met zo'n 1,2 litertje
Ik rij op rotondes rustig in zijn drie en bij het uitkomen kan ik gewoon vlot accelereren vanaf 1000 toeren zonder dat de motor ook maar een beetje protesteert. Maarja dat is een "oude" 2.0 liter.
En dan verbruik ik ook gewoon 1:13 op benzine met 1300kg. Nou nou, wat een vooruitgang heeft de automobielindustrie gemaakt dan sinds '2000 :/
Mijn 1,2 tje met iets van 85 pk kan ook gewoon in zijn 3 de rotonde over zonder te bokken of te stoten en trekt dan nog vlot genoeg op om met het normale verkeer mee te rijden.
Wil ik een beetje vaart maken tik ik hem gewoon een verzetje (of 2) terug en gaan. (in zijn 3 door naar de 120 >:) )
Gecombineerd verbruik van 1 op 14,5 voor een 940 kg zware auto uit 2000 met dus een 1,2tje.
Het is absoluut niet bloed snel, maar rap genoeg om af en toe flink door te kunnen gassen.

Overigens veranderd het ook je rijstijl (onbewust), ik rijd er gewoon het zelfde mee als mijn service bus (een 2.0 TDI) Optrekken en voor de 2500 over naar de volgende gang, 50 in zijn 4 en bij 70 naar zijn 5.
Veel koppel zit er inderdaad niet in, maar ik mis het niet zeker omdat het gewoon rustig zonder bokken draait.
Ik heb trouwens een Fiat Bravo Trofeo 1.2 16v.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 13-03-2013 18:05 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:20:
Een lange slag is leuk maar zodra je ook maar iets van de ontsteking moet gaan verlaten dan gaat je rendement ook enorm naar de haaien. Ergo: geen hoge cilinderdruk en dus ook... geen koppel.
Peenutzz schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:21:
Wat bedoel je nu precies met die hefboom van je? Het is geen term die in de autowereld voorkomt in ieder geval.
Hij bedoelt de kruktap offset tov de hoofdlagertap. Omdat daarbij je eventueel meer kan winnen, alleen vergeet hij de limit van de maximale verbrandingsdruk icm het kleinere zuigeroppervlak. En dus ook een lagere effectieve kracht. Maar dat wenst hij te compenseren door de langere slag en de verhoogde krukas inertia. Nadeel is dan wel het pompverlies tgv de grotere luchtsnelheden. Denk aan de atkinson cyclus als het ware

Zo moeilijk was het toch niet? :p

Je moet eens buiten de pure grenzen van jouw opleiding denken en soms als een gewone werkkundige ;)
psy schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:44:
Nou nou, wat een vooruitgang heeft de automobielindustrie gemaakt dan sinds '2000 :/
:z Je hebt geen flauw benul waarover je spreekt. Leuke toogpraat maar weinig om het lijf.

[ Voor 62% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2013 19:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Chevy454 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 18:48:
Hij bedoelt de kruktap offset tov de hoofdlagertap. Omdat daarbij je eventueel meer kan winnen, alleen vergeet hij de limit van de maximale verbrandingsdruk icm het kleinere zuigeroppervlak. En dus ook een lagere effectieve kracht. Maar dat wenst hij te compenseren door de langere slag en de verhoogde krukas inertia. Nadeel is dan wel het pompverlies tgv de grotere luchtsnelheden. Denk aan de atkinson cyclus als het ware

Zo moeilijk was het toch niet? :p

Je moet eens buiten de pure grenzen van jouw opleiding denken en soms als een gewone werkkundige ;)
Je denkt dat hij dat bedoelt ;) Ik vind hefboom te vaag en daarom te moeilijk om precies te bepalen wat hij bedoelt. Als hij de offset van de lagertap bedoelt moet hij dat zeggen, en niet met termen als 'hefboom' aan komen zetten. Noem het gewoon zoals het heet, dan weet iedereen waar het over gaat en hoeft er niemand te raden. Heeft niks met het binnen of buiten mijn opleiding denken te maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Toevallig loop ik nu tegen deze discussie aan, terwijl ik gisteren in Het grote Volvo topic - Deel 7 het volgende schreef:
Tomatoman schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:30:
[...]

Mijn diesel met 8-traps automaat zit bij 120 km/h net onder de 2000 toeren, dat is ruim 150 km/h bij 2500 toeren. Bij lagere constante snelheden zoekt de automaat altijd een versnelling op in de buurt van 1600-1700 toeren. Met zo veel versnellingen lukt dat altijd wel. Geweldig, die rust 8). Stationair is trouwens 700 rpm.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik geregeld fors doorrijd. Voor het verbruik is het goed om meestal weinig toeren te maken, maar dat is iets anders dan nooit hoog in de toeren te klimmen.

En over het verhaal van de betekenis van koppel: dat is slechts 1 van de 2 hoofdfactoren die het vermogen bepalen. Het vermogen (de kilowatts of pk's) is de belangrijkste maat voor de prestaties van een motor. Als je het koppel vermenigvuldigt met het toerental, heb je een maat voor het vermogen. Simpel gesteld betekent dit dat je het vermogen kunt verdubbelen door het toerental te verdubbelen, maar ook door het koppel te verdubbelen. Dieselmotoren werken bij lagere toerentallen dan benzinemotoren, maar leveren een hoger koppel. Per saldo leveren de beide motoren daardoor toch vaak vergelijkbare prestaties.

Neem de volgende motoren:
• benzinemotor: maximum vermogen bij een toerental van 6000 rpm en een koppel van 200 Nm
• dieselmotor: maximum vermogen bij een toerental van 4000 rpm en een koppel van 300 Nm

In de praktijk zul je zien dat deze auto's ongeveer evenveel pk's hebben. De benzinemotor maakt anderhalf keer zoveel toeren als de diesel, maar de diesel diesel heeft anderhalf maal zoveel koppel. Het eindresultaat is hetzelfde: evenveel vermogen. Natuurlijk spelen er nog meer factoren mee, maar in essentie is dit waar het op neerkomt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tomatoman schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:35:
Toevallig loop ik nu tegen deze discussie aan, terwijl ik gisteren in Het grote Volvo topic - Deel 7 het volgende schreef:

[...]

Daarbij moet ik wel opmerken dat ik geregeld fors doorrijd. Voor het verbruik is het goed om meestal weinig toeren te maken, maar dat is iets anders dan nooit hoog in de toeren te klimmen.
Dat is dan constante snelheid ja. Dan gaat het nog wel. Maar ik ga er niet van uit dat jij je automaat bij 1700 toeren al op laat schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FastFred schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:28:
Maar ik ga er niet van uit dat jij je automaat bij 1700 toeren al op laat schakelen?
Hangt af van de omstandigheden maar vorig jaar (toen ik het bedrijf verliet) schakelde men al op 1500rpm.
We reden destijds rond met 70km/h tegen 1500rpm en 10% gas.

Bij getrapte automaten gaat men echter voor een strategie waarbij men een half open koppelomvormer gebruikt,
Dit heeft als voordeel dat er betere gasreactie is, minder booming noise maar je hebt dan wel meer verliezen en inefficientere verbranding.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2013 17:04 ]

Pagina: 1