Nieuw moederbord + processor aanschaffen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb in me ouwe pc nog een ASUS a8n5x k8 moederbord zitten.
Graag zou ik me PC voorzien van een nieuw moederbord die een beetje van deze tijd is.
Om nou een hele nieuwe computer te kopen van honderden euro's hoeft natuurlijk ook weer niet.
Welke moederborden zijn een beetje van nu en zijn die dan geschikt voor mijn PC kast of passen ze altijd wel?
Eventueel wil ik daar 6 tot 8 GB van maken
Er zit een 450 Watt voeding in met een Nvidia Geforce 650 GTX
Totale geheugen is 4 GB wat er momenteel in mijn moederbord zit.
Ik heb namelijk niet veel verstand van moederbords (meer van grafische kaarten (A) )
In me andere PC zit een Quad-Core, maar daar zullen inmiddels ook wel nieuwere processors van zijn neem ik aan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Welke moederborden zijn een beetje van nu en zijn die dan geschikt voor mijn PC kast of passen ze altijd wel?
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor een kast je nu hebt.. Je huidige model is een ATX bord, dus in principe zouden andere gangbare ATX en microATX borden er ws wel in passen. Echter kun je beter eerst uitzoeken wat voor een CPU je wilt, en daar een moederbord bij zoeken dan andersom. Verder past je vraag beter in het CAA forum, met het rapporteer handje bovenin kun je een move aanvragen.

• 0108daniel
  • Niet online
Dankje Nielson.
Ik heb momenteel een MSI n1996 moederbord in me PC met een QuadCore Intel Core 2 Q9550 met 2.83 GHz processor
Waar kan ik eigenlijk moederborden vergelijken?

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 20:26
In de pricewatch kan je puur op eigenschappen vergelijken. A.d.h.v. reviews op Tweakers of andere hardwaresites kan je vaak ook round-ups van moedermorden met een gelijkaardige doelgroep vinden.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem ook eens *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? door, daarin staat behoorlijk wat waar je op moet letten als je een moederbord uitzoekt.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

In de Pricewatch op Tweakers kan je de moederboarden met elkaar vergelijken. Maar zoals al eerder werd aangehaald, zoek eerst uit welke processor (type, merk, e.d.) je wilt hebben. Als je daar uit bent, is het makkelijk om dan een moederboard uit te zoeken die werkt met jouw processor.

• 0108daniel
  • Niet online
Ik ben eruit!
Ik ga deze set nemen:

Processor: Intel Core i5 3350P Boxed
Moederbord: ASRock B75 Pro3-M
Geheugen: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

Voornamelijk om spellen te spelen schijnt dit een goede set te zijn, denken jullie er ook zo over?

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 15:12
Daarmee kun je met games wel een tijd vooruit ja. Als je gamed op 1080p dan is je videokaart de bottleneck, maar je moet nu wel aardig kunnen gamen (aannemende dat je vooral gamed met de PC).

Welke voeding heb je nu? 450W zegt niet zoveel, misschien is het niet zo'n goede, dan zou ik als ik jou was je net nieuwe gekochte hardware er niet aan hangen. Graag merk en type :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• 0108daniel
  • Niet online
Perfect!
Ik dacht dat ik een 450 Watt had, maar het blijkt dat ik een 700 Watt heb:P
Hieronder is een foto.
Ik denk dat dit wel genoeg is?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eJQWDpk.jpg

• 0108daniel
  • Niet online
Vraagje over de ASRock moederbord.
Er zit namelijk geen IDE op waar mijn harde schijf en DVD/CD speler op werkt....
Waar moet ik dat dan op aansluiten?

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 15:12
Dat is meer dan genoeg. Je kunt IDE naar SATA verloopstukken kopen volgens mij. Voor €15 heb je al een nieuwe DVD speler. Een nieuwe HDD is uiteraard duurder, maar ik zou dan gelijk een SSD nemen als ik jou was. :)
Je huidige HDD kun je dan meenemen met zo'n verloopstuk, en 'm voor data gebruiken. Mooiste oplossing is alles vervangen en een SSD erbij.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Ik zou dan in ieder geval een nieuwe sata hdd aanschaffen, die oude IDE schijf met adapter als OS schijf gebruiken gaat m niet worden, dan heb je namelijk een bootable pci kaart nodig en blijft t een traag ding ten opzichte van een moderne sata. Maar het liefst zoals MartijnLoarne al aangeeft, een SSD erin.

Die voeding is sowieso zwaar zat, zo te zien is het een Be Quiet! dus je hebt iig niet te maken met een brak merk.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb toch maar de set gekocht met de i5 processor.
Waarom heb ik dat gedaan?
Ik ben overgegaan omdat ik later nog een betere grafische kaart erin kan doen.
Het 'oude' moederbord met processor gebruik ik in de PC bij me vader waar dus de NOG oudere A8n-sli se moederbord inzit.
Zie hieronder mijn aankoop:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JdcM6gf.jpg

Waar is de SSD?
Die koop ik waarschijnlijk nieuw op Marktplaats omdat Alternate daarin behoorlijk prijzig is.

• LnC

LnC

The offending line...

Mijn twee centjes hoor. Maar PC hardware kopen (nieuw) op marktplaats heb ik het gevoel alsof je vlees koopt bij een groentenboer. Als je Alternate te duur vind kijk dan via de pricewatch hier op de site om te kijken of de SSD die jij wilt hebben goedkoper is bij een andere winkel.
Maar aan de andere kant, wat vindt jij duur voor een SSD?

/edit
Voorbeeld van een goede niet dure SSD:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

[ Voor 20% gewijzigd door LnC op 12-03-2013 12:30 ]

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb er 1tje gekocht op Marktplaats.
Uiteraard nieuw, 256 GB voor 90 euro een Crosshair SSD
De prijs daarvan elders liep op tot 150 euro.
128 GB is voor mij te weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door 0108daniel op 12-03-2013 14:06 ]

• LnC

LnC

The offending line...

Is dat deze?
pricewatch: Corsair Neutron CSSD-N256GB3-BK 256GB
Aangezien hij in de pricewatch voor 200 euro staat, krabbel ik achter mijn oren als jij er 90 euro voor betaald hebt.
Geen namaak?

Begrijp mij niet verkeerd. Het is top als je zo goedkoop een SSD met die opslag kan kopen. Maar ik ga dan denken of het geen namaak is, of dat hij "van de vrachtwagen is gevallen".

• 0108daniel
  • Niet online
Die is het inderdaad.
De orginele bon en garantie bewijs zit erbij, dus neem aan dat het geen namaak is.
Maarja, zo kan je alles wat op Marktplaats goedkoop staat zien als 'namaak' :P

• LnC

LnC

The offending line...

0108daniel schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:38:
Die is het inderdaad.
De orginele bon en garantie bewijs zit erbij, dus neem aan dat het geen namaak is.
Maarja, zo kan je alles wat op Marktplaats goedkoop staat zien als 'namaak' :P
Dat snap ik. Ik was alleen verbaasd voor zo'n dure SSD verkocht werd voor 90 euro. In ieder geval veel plezier met je nieuwe setup.

• 0108daniel
  • Niet online
Zo, alles zit er inmiddels in.
Alleen het schijnt dat heel Windows er opnieuw opmoet als er een nieuwe moederbord en processor opzitten???
De oude drivers zijn verwijderd en de nieuwe zijn geinstalleerd, alleen het beeld stottert veel en de PC is erg sloom.
Zou dat komen omdat Windows er nog opstaat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij een nieuwe setup (zeker als je wisselt van chipset) is het sowieso aan te raden je systeem te herinstalleren.

• 0108daniel
  • Niet online
Dankje.
Morgen krijg ik de nieuwe SSD, dus dan zal ik daar de Windows op installeren.
Dat is geloof ik ook beter om het op de SSD te zetten omdat die sneller werkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je OS op de SSD zetten is idd een nobrainer.
Pagina: 1