Stereo of surround en a+b kanaal gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Goedemorgen,

Op dit moment heb ik een Pioneer LX 70 reveiver staan met KEF IQ9 boxen.
Klinkt top.
Maar ik lees overal op internet dat als je echt alleen muziek luistert (wat ik doe) je beter stereo kan hebben en dat dit dat veel beter moet klinken als je bijv een "klassieke" stereo versterker pakt. Is dit echt zo?
Mijn vader heeft nog een oud model stereo versteker staan van 130 watt per kanaal. Model weet ik zo even niet. Was vroeger altijd een goed ding, dus dit wil ik graag testen als ik voor mij wat meer bekent is... voor ik de boel afkoppel.

Nu mijn 2e vraag.

Nu gebruik ik veel dolby prologic 2. Omdat ik het ook wel mooi vind achter ook wat te horen.
Als ik nu op de stereo versterker mijn front op speaker serie a aansluit en op b mijn surround boxen. Krijg ik dan toch nog een beetje het ruimtelijke effect als dolby pl 2? Of gaat het heel vlak klinken?

Hartelijk dank alvast

Verwijderd

Als je dan speakers a+b allebei aanzet op de versterker krijg je 2x hetzelfde signaal. Stereo door a en stereo door b. 2x stereo dus.

Prologic kiest ervoor om door een digitale filtering achtergrond signalen in films naar de achterkanalen te sturen. Dit zorgt voor een ruimtelijk effect.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12 15:45
De versterker die je hebt kan ook 'gewoon' stereo geluid laten horen. Heb ff snel op de handleiding gegoogled, sorry geen hele nette site, maargoed het is de handleiding.

Daar staat op pagina 30, hoe je dit voor elkaar krijgt.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-12 10:25
Flans schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:30:
De versterker die je hebt kan ook 'gewoon' stereo geluid laten horen. Heb ff snel op de handleiding gegoogled, sorry geen hele nette site, maargoed het is de handleiding.
Wat hij bedoelt is of je geluid beter is wanneer je een stereo versterker gebruikt in vergelijking met een surround versterker die je in stereo gebruikt.

Ik denk zelf dat je dat niet gaat horen maar er zijn hele volksstammen die anders zullen beweren. Zoveel werk is het nu ook weer niet om te testen, zeker als je al beschikking hebt over een stereo versterker. Een goede surround versterker (zoals genoemde LX70) zal in stereo echt geen brak apparaat zijn.

Nickname does not reflect reality

• robertvanderlug
Ik weet niet... Ik hoor mensen die een "oude" stereo versterker aangesloten hebben dat dit veel beter klinkt. Omdat hier niet alles omgezet wordt door een surround processor
Brad Pitt schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:39:
[...]

Wat hij bedoelt is of je geluid beter is wanneer je een stereo versterker gebruikt in vergelijking met een surround versterker die je in stereo gebruikt.

Ik denk zelf dat je dat niet gaat horen maar er zijn hele volksstammen die anders zullen beweren. Zoveel werk is het nu ook weer niet om te testen, zeker als je al beschikking hebt over een stereo versterker. Een goede surround versterker (zoals genoemde LX70) zal in stereo echt geen brak apparaat zijn.

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:46:
Ik weet niet... Ik hoor mensen die een "oude" stereo versterker aangesloten hebben dat dit veel beter klinkt. Omdat hier niet alles omgezet wordt door een surround processor
Bij jou ook niet, als je Pure Direct gebruikt.

• robertvanderlug
Ik moet toegeven dat ik pure direct nou niet echt mooi vind klinken
Brad Pitt schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:49:
[...]

Bij jou ook niet, als je Pure Direct gebruikt.

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:52:
Ik moet toegeven dat ik pure direct nou niet echt mooi vind klinken
Dan heb je brakke speakers, een brakke kamerindeling, of, en die kans is het grootst: je bent gewoon reeds gewend aan het MCACC-geluid (wat ik weer vreselijk vond klinken). Een stereo versterker zal dan sowieso niks voor jou zijn aangezien die geen inregelsysteem heeft en dus ongeveer zal klinken zoals Pure Direct nú.

Verwijderd

En vervolgens komt er weer een topic dat er niet voldoende bas weergegeven word. O-)

• robertvanderlug
Wat heeft dat er mee te maken? :P een stereo versterker kan dat ook hoor ;) hhahha.

Brakke speakers valt denk mee ( KEF IQ9)
Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:57:
En vervolgens komt er weer een topic dat er niet voldoende bas weergegeven word. O-)

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:59:
Brakke speakers valt denk mee ( KEF IQ9)
Dat zijn prima speakers en zullen op Pure Direct dan ook prima klinken. Da's het geluid zoals het hóórt te zijn.

• robertvanderlug
Klinkt opzich ook wel, maar ik vind dat ik dan wat mis in hoog en bass.
Ook moet je de volume knop een stuk verder open zetten.
Brad Pitt schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:15:
[...]

Dat zijn prima speakers en zullen op Pure Direct dan ook prima klinken. Da's het geluid zoals het hóórt te zijn.

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:26:
Dat lijkt mij vreselijk stug aangezien MCACC en andere inregelsystemen het volume per speaker juist omlaag aanpassen om tot een homogeen geluidsbeeld te komen. Versterken gebeurt in de regel nooit.

Kef speakers leveren over het algemeen ook best weinig bas hoor, althans da's mijn mening. Dus kan mij daar op zich wel in vinden. Andere mensen, met een andere smaak, zullen de bassen wel okay vinden :)

• robertvanderlug
Dat ligt er aan denk welke je hebt.... bij die van mij komt zat uit,... met alle soorten muziek.
Brad Pitt schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:28:
[...]

Dat lijkt mij vreselijk stug aangezien MCACC en andere inregelsystemen het volume per speaker juist omlaag aanpassen om tot een homogeen geluidsbeeld te komen. Versterken gebeurt in de regel nooit.

Kef speakers leveren over het algemeen ook best weinig bas hoor, althans da's mijn mening. Dus kan mij daar op zich wel in vinden. Andere mensen, met een andere smaak, zullen de bassen wel okay vinden :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:26:

[...]
Nou, dan ben je geloof ik er wel uit he? Jij vindt jouw geluid mooier via een DSP in een pseudo- surround instelling. Anderen vinden het weer mooier in onbewerkt stereo. Doe toch gewoon wat *jij* goed vindt klinken en geniet van de muziek!

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:31:
Dat ligt er aan denk welke je hebt.... bij die van mij komt zat uit,... met alle soorten muziek.
LOL :X Kan mij een ander topic nog herinneren, maar goed.

Succes verder, begin mij reeds te irriteren en heb geen zin in een ban, dus anderen mogen het overnemen ;)

• robertvanderlug
Komt omdat ik inmiddels andere boxen het Brad ;)
Brad Pitt schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:34:
[...]

LOL :X Kan mij een ander topic nog herinneren, maar goed.

Succes verder, begin mij reeds te irriteren en heb geen zin in een ban, dus anderen mogen het overnemen ;)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
robertvanderlug schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 17:34:
Komt omdat ik inmiddels andere boxen het Brad ;)

[...]
Offtopic + tip: Het lees prettiger als je de tekst die je quote boven je eigen tekst zet. Tijdens het lezen van dit topic moet ik bij jouw berichten steeds onderaan beginnen met lezen.

• robertvanderlug
Ik wil graag een stereo versterker voor mijn front speakers gaan gebruiken. Dit omdat ik moet overschakelen naar een simpele Sony str 685 Receiver. Ik heb zelf Kef iq9 boxen en ik ben bang dat die niet meer goed tot zijn recht gaan komen.Nu wil ik mijn front op de stereo aan sluiten en de center en achter speakers op de surround Receiver. Dan gaat er dus een kabel van multi channel front naar de stereo versterker. Alleen naar mijn weten schakeld altijd alles uit als ik mijn Receiver op multi chanson zet. Dus hoor ik dan alleen de front speakers dan omdat die als enige zit aangesloten op t multi channel kanaal?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
robertvanderlug schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:43:
Ik wil graag een stereo versterker voor mijn front speakers gaan gebruiken. Dit omdat ik moet overschakelen naar een simpele Sony str 685 Receiver. Ik heb zelf Kef iq9 boxen en ik ben bang dat die niet meer goed tot zijn recht gaan komen.Nu wil ik mijn front op de stereo aan sluiten en de center en achter speakers op de surround Receiver. Dan gaat er dus een kabel van multi channel front naar de stereo versterker. Alleen naar mijn weten schakeld altijd alles uit als ik mijn Receiver op multi chanson zet. Dus hoor ik dan alleen de front speakers dan omdat die als enige zit aangesloten op t multi channel kanaal?
Ik ben de draad kwijt. Lees je post nog eens even na en probeer het wat duidelijker te beschrijven. Wellicht krijg je dan ook beter adviezen.

Werken met twee receivers is niet ideaal. Ik vraag mij werkelijk af het überhaupt beter gaat klinken via de sony. Mijn tip is om lekker op marktplaats te kijken en daar een fijne marantz of denon reciver te halen voor maximaal 200 euro. Een wat ouder type die wel 5.1 kan uitsturen en die voldoende vermogen heeft voor de IQ9's

• robertvanderlug
Lumics schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:59:
[...]

Ik ben de draad kwijt. Lees je post nog eens even na en probeer het wat duidelijker te beschrijven. Wellicht krijg je dan ook beter adviezen.

Werken met twee receivers is niet ideaal. Ik vraag mij werkelijk af het überhaupt beter gaat klinken via de sony. Mijn tip is om lekker op marktplaats te kijken en daar een fijne marantz of denon reciver te halen voor maximaal 200 euro. Een wat ouder type die wel 5.1 kan uitsturen en die voldoende vermogen heeft voor de IQ9's
Waar ik bang voor ben is dat ik mijn goede geluid kwijt ben met een simpelere Receiver. Of hoeft dat niet perse? Want die lx 70 is wel een stuk beter dan die Sony str 685

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:43:
[...]
Waar ik bang voor ben is dat ik mijn goede geluid kwijt ben met een simpelere Receiver.
Uiteraard is dat zo. Anders was een simpele instap-receiver van 199 Euro voor iedereen afdoende.

• robertvanderlug
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:45:
[...]

Uiteraard is dat zo. Anders was een simpele instap-receiver van 199 Euro voor iedereen afdoende.
En als ik een stereo versterker neerzet klinkt het waarschijnlijk wel gewoon goed toch

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:07:
[...]
En als ik een stereo versterker neerzet klinkt het waarschijnlijk wel gewoon goed toch
Als die die Kef's niet "aan" kan uiteraard niet nee. Moet wel een beetje een leuke combi zijn.

• robertvanderlug
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:16:
[...]

Als die die Kef's niet "aan" kan uiteraard niet nee. Moet wel een beetje een leuke combi zijn.
Nee maar ik bedoel, dat je meestal met een simpele oude stereo versterker wel goed geluid krijgt uit je fronts ipv een simpele surround receiver

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:37:
Nee maar ik bedoel, dat je meestal met een simpele oude stereo versterker wel goed geluid krijgt uit je fronts ipv een simpele surround receiver
Zou niet weten waarom. Een simpele stereo versterker van 2x20W zal echt niet anders of veel beter klinken dan een simpele surround receiver van 5x20W. Een goede oude stereo versterker zal wellicht wel beter klinken dan een brakke surround receiver ja.

Het verschil tussen twee versterkers/receivers die in hun "werkzame gebied" staan te spelen is onhoorbaar.

• robertvanderlug
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:41:
[...]

Zou niet weten waarom. Een simpele stereo versterker van 2x20W zal echt niet anders of veel beter klinken dan een simpele surround receiver van 5x20W. Een goede oude stereo versterker zal wellicht wel beter klinken dan een brakke surround receiver ja.

Het verschil tussen twee versterkers/receivers die in hun "werkzame gebied" staan te spelen is onhoorbaar.
Zou een Marantz 2226 goed functioneren bij de Kef iq 9. Nu heb ik een mooie bass die lekker dreunt en mooi hoog.

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:49:
Zou een Marantz 2226 goed functioneren bij de Kef iq 9. Nu heb ik een mooie bass die lekker dreunt en mooi hoog.
Heeft 26W per kanaal. Zou in theorie uiteraard gewoon voldoende moeten zijn, tenzij je heel inefficiënte luidsprekers hebt. Even geen zin om van jouw luidsprekers de gevoeligheid op te zoeken, als die hoger is dan bijv. 90dB of zo zal er heus wel wat volume uit gaan komen ja. Bij een paar Watt heb je al een hoop geluid.

Afbeeldingslocatie: http://www.mtk-physio.de/Marantz/Marantz-Receiver/Marantz_vintage_series_22xx_re/Marantz_2226BL/Marantz_2226BL_Details/a_Marantz_2226BL_Inside.jpg

• robertvanderlug
Brad Pitt schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:54:
[...]

Heeft 26W per kanaal. Zou in theorie uiteraard gewoon voldoende moeten zijn, tenzij je heel inefficiënte luidsprekers hebt. Even geen zin om van jouw luidsprekers de gevoeligheid op te zoeken, als die hoger is dan bijv. 90dB of zo zal er heus wel wat volume uit gaan komen ja. Bij een paar Watt heb je al een hoop geluid.

[afbeelding]
Heb het opgezocht. 91 db.
Hoe werkt dat dan?

• Brad Pitt
robertvanderlug schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:57:
Heb het opgezocht. 91 db.
Hoe werkt dat dan?
ENIGE inzet is wel gewenst :X Dus hierbij een link en ik ga weer even op de ban-dodge-tour dus doei! 8)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
robertvanderlug schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:43:
Dan gaat er dus een kabel van multi channel front naar de stereo versterker. Alleen naar mijn weten schakeld altijd alles uit als ik mijn Receiver op multi chanson zet. Dus hoor ik dan alleen de front speakers dan omdat die als enige zit aangesloten op t multi channel kanaal?
De Sony heeft enkel een mutichannel ingang, geen uitgang, dus dit plan gaat sowieso niet lukken. Je zou een stereo versterker kunnen aansluiten op een zogeheten "pre out" die vaak enkel op de duurdere receivers zit.

Enkel een stereo versterker met A+B gaat ook niet werken. Op deze manier krijgen de achterspeakers hetzelfde signaal als de frontspeakers, dat is anders dan je nu gewend bent met prologic. Daarnaast kun je de achterspeakers niet los inregelen. De surrounds staan meestal dichterbij de luisterplek dan de fronts. Het geluid is harder en zal eerder aankomen. Het Haas effect zorgt ervoor dat het lijkt alsof al het geluid uit de surround speakers komt.

Als de MCACC ook nog eens beter klinkt dan pure direct zie ik eigenlijk geen enkele reden om af te stappen van de LX70. Maar je kunt natuurlijk gewoon die stereo versterker van je pa aansluiten en vergelijken of je een verschil hoort en of dat het waard is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1