Mobiele PA

Pagina: 1
Acties:

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 18:44
Ik ben bezig met uitzoeken hoe ik een mobiele PA kan maken, die draait op een accu. Dit tbv straattheater. Ik heb echter weinig tot geen ervaring hiermee dus ik vroeg mij af of mensen me hiermee kunnen helpen.

Ik zit zelf te denken aan een systeem met een 12 of 24 AGM accu in combinatie met een omvormer, bv. zoiets:

http://www.bluepowershop....50-schuko-outlet-143.html

...en dan daar standaard apparatuur op aansluiten. Ik heb alleen niet echt een idee hoe zwaar ik alles moet uitvoeren.

Ik zie bv. grote speakers van 150W. Als ik die twee pak, zit ik op 300W. Daarna nog wat vermogen voor mengpaneel, microfoons etc. bij, dan heb ik toch wel minimaal 400W nodig. Veilig dimensioneren, kom ik op 600W, wat uit de omvormer moet komen.

Als hier een paar uur mee wil doen, bv. 4 uur, kom ik uit op een 12V accu van: 600W * 4 uur / 12V= 200Ah. Deze schijn je beter nie te veel te ontladen, laten we zeggen 1/3, kom ik op 600Ah.

Maar dit is een mega accu! En ik vroeg mij af: zijn de waardes die ik hanteer een beetje waar ik aan moet denken? Denk aan een plein in de buitenlucht waar je in een straal van...50m goed hoorbaar wil zijn.

De speakers verbruiken veel. Maar verbruiken deze echt 150W? Of kan ik bij "normaal" gebruik (orkestband + zang) rekenen op een stuk minder? Ik heb heen idee wat zo'n installatie werkelijk verbruikt aan energie.

Graag hoor ik ervaringen van anderen op dit gebied. En alle andere tips zijn ook welkom, waarvoor dank bij voorbaat!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zelf gewoon een generator pakken die je ergens opstelt. Accu's zijn leuk maar hebben ook niet het eeuwige leven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wom
  • Laatst online: 28-01 21:23

Wom

Is zoiets niet gewoon makkelijker?

http://www.djstunter.nl/W...DRAADLOZE-MICROFOONS.html

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kijk ook naar de gevoeligheid van de luidsprekers, die bepaalt ook hoe hard het gaat. Bedoel je met luidsprekers van 150W dat hun ingebouwde versterker 150W levert? of verbruikt?
of dat ze geen ingebouwde versterker hebben en 150W kunnen hebben zonder kapot te gaan?

Is je doel alleen spraak versterken of ook muziek (met bas)? Spraak is wat makkelijker hard te krijgen.

[ Voor 81% gewijzigd door TBTL op 06-03-2013 12:18 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Lees voor de grap eens Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] door, het is geen echte PA maar het doet in theorie wel voor een groot deel hetzelfde als wat jij wilt. Vooral over de speakers kunnen ze je daar best wat vertellen.
Skytec :N

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wom
  • Laatst online: 28-01 21:23

Wom

Der zijn vast andere merken die een soortgelijke oplossing bieden ;)

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 18:44
Dank voor de suggesties!

Zo portable PA zou wellicht ook een mooie oplossing zijn. Ik heb alleen wel 4 microfoons nodig, dus mengpaneel is denk ik sowieso nodig. En stereo-effect zal ook lastig zijn met 1 box, maar: ik hou het in gedachte.

Ik had dat krat-topic ook gescand, alleen gebruiken ze daar vnl. car-speakers en geen "normale" boxen.

Mijn idee was eigenlijk om een normale PA te gebruiken, die eventueel met 230V ingezet kan worden mits dat voorhanden is, maar in het geval dat niet is, dat ik dan een accu + omvormer gebruiken als voeding. Ik heb alleen geen idee wat zoiets in de praktijk verbruikt.

Heeft iemand misschien een watt/energie-meter en een soortgelijke PA voorhanden? :-)

• The Eagle
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn pa heeft voor zijn muziekgroepje een PA speakerset met ingebouwde versterker en klein inbebouwd mengpaneeltje. Vreet niet zo heel veel. Weet zo 123 het merk niet maar zal hem van het weekend wel eens vragen, spreek ik hem toch :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1