Processor voor PC met VirtualMachine's

Pagina: 1
Acties:

• svarrio
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Beste tweakers,

Ik wil mijn eerste PC bouwen en loop een beetje vast in de hoeveelheid processors. Ik wil met de pc zo veel mogelijk virtual machines naast elkaar draaien, soepel. Op de virtual machine draait en simpel script dat op internet(Java) browst. Wat ik tot nu toe heb:

AMD Phenom II X6 1045T Boxed http://tweakers.net/price...045t-boxed/specificaties/
of
AMD FX-4100 Black Edition http://tweakers.net/price...ck-edition/specificaties/

Het hoofdzakelijke verschil is hier het aantal cores vs kloksnelheid.
Ik weet niet wat in mijn geval belangrijker is, cores of kloksnelheid???

gecombineerd samen met:
Asus M5A78L LEhttp://tweakers.net/price...-m5a78l-le/specificaties/
Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)http://tweakers.net/price...ilent-di-1gd3-v2(lp).html
Corsair CMV8GX3M2A1333C9http://tweakers.net/price...air-cmv8gx3m2a1333c9.html

een kast, voeding en HDD heb ik al.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite,
Groeten Sven

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Leesvoer:
Zuinige ESXi Server
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

In jouw geval lijkt internetbandbreedte mij het belangrijkste. Het aantal cores, laat staan de kloksnelheid, gaat er waarschijnlijk niet veel toe doen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Je hebt eerder baat bij veel en snel geheugen (16GB of meer, 1600Mhz of hoger). Een CPU met aardig wat cores maakt niet bijster veel uit, ik vermoed eerder dat wel of geen Hyperthreading een rol kan spelen.

In dit geval raad ik je eerder een Xeon 1320v2 met 16GB RAM aan, of een AMD FX 8350, nieuwer dan de Phenom II 1045T overigens.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Veel VM's met maar 4GB werkgeheugen?

dat gaat 'm niet worden.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 01:11:
Veel VM's met maar 4GB werkgeheugen?

dat gaat 'm niet worden.
Dat inderdaad. Het aantal cores is totaal niet relevant als je er niet een sloot geheugen tegenaan mikt. Uitgaande van dat dit euvel nog even wordt verholpen lijkt het me handig om een CPU te kiezen die in staat is tot hyperthreading (zoals een i7 of een Xeon) ofwel native de nodige cores aan boord heeft (zoals dus de Phenom II X6)

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

IIRC: Een Xeon is een i5 of i7 met wat extra zaken om als server te dienen, cq heeft geen ingebouwde video. In voorkomend geval sowieso voro een Xeon gaan, aangezien die qua performance het zelfde geeft en goedkoper is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• svarrio
Ahha, dat klinkt opzich vrij logisch.
Dan zou ik het werkgeheugen kunnen upgraden hiernaar:
Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1866C10 http://tweakers.net/price...m2a1866c10/specificaties/

De processors die jullie noemen zijn alleen dubbel zo duur..
De componenten die ik eerst had uitgekozen waren samen rond de 200€ en dit is niet echt een vast budget maar de processors die jullie noemen zijn al tegen de 200€ :P

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Dan kan je direct je idee laten varen om zoveel mogelijk VM's te draaien.
Voor een fatsoenlijke basis begin je met de FX 8350 of een Xeon 1230v2 met zoveel mogelijk RAM.

Waarvan de laaste mijn voorkeur heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 06-03-2013 10:34 ]

nggyu nglyd

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

svarrio schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:19:
Ahha, dat klinkt opzich vrij logisch.
Dan zou ik het werkgeheugen kunnen upgraden hiernaar:
Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1866C10 http://tweakers.net/price...m2a1866c10/specificaties/

De processors die jullie noemen zijn alleen dubbel zo duur..
De componenten die ik eerst had uitgekozen waren samen rond de 200€ en dit is niet echt een vast budget maar de processors die jullie noemen zijn al tegen de 200€ :P
Tja, met een reden...

Persoonlijk denk ik dat je met een i5 3xx0 al een heel eind komt. Ook 8GB om te beginnen is niet zo'n punt, maar natuurlijk geheel afhankelijk wat de taken van de VM's wordt. "Zo veel mogelijk VM's"...
Tja, je kunt natuurlijk met 16GB ~20 Fedora LiveCD's parallel draaien, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Wat wil je doen met het systeem / de VMs? Het kan best zijn dat jouw toepassing genoeg heeft aan 8GB en een FX4100, maar voor hetzelfde geld wil je de VM's RAW uploads van fotografen laten verwerken en publiceren op een website terwijl je databases laat invullen. In dat geval zal je bij een 4tal VM's aan een €500 Xeon met 32GB nog maar net genoeg kunnen hebben.

Browsertjes draaien - één VM met 1GB per stuk onder Linux kan je al goed doen met b.v. een AMD FX8xx0, 8GB. Als het zwaar script is kwa CPU zou je liever een i7 3000 serie met HT willen hebben, momenteel eigenlijk enkel de 3770K dus. Kwa geheugen gebruik, tja, start er eens één geef het ding een beperkte hoeveelheid geheugen en kijk hoe dat gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door djunicron op 06-03-2013 15:41 ]

• svarrio
Op dit moment draai ik op een lenovo W520 met i7 en 8gb ram
er draaien op dit moment 4 vm's met 1 core en 1 gb ram ter beschikking. dit draait zeer soepel.
Qua ram denk ik dat ik wel genoeg heb aan 8 maar een upgrade naar 16 is niet veel werk.
Waar ik moeite mee heb ik de processor.
Mijn doel is om de pc 6-8 vm's te laten draaien en hopelijk voor een beperkt budget :P

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De i7 heeft voordeel dat je HT hebt, daardoor kunnen VM's best snappy aanvoelen.

nggyu nglyd

• svarrio
Gaat een SSD een groot voordeel geven of volstaat een HDD?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Heb wel eens een vm test gedaan op ssd en HDD, de VM op de SSD is aanmerkelijk vlotter dan als ik de workspace op mijn HDD had.

nggyu nglyd

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Quad schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:47:
Heb wel eens een vm test gedaan op ssd en HDD, de VM op de SSD is aanmerkelijk vlotter dan als ik de workspace op mijn HDD had.
Dat is ook mijn bevinding, maar dat ging dan puur om rekenwerk aan grote files.
Simulatie werk dat wel regelmatig kleine snipjes oppakt en een enkele MB/uur schrijft had er weer niet zo'n baat bij, ondanks dat de software het niet in z'n werkgeheugen wilde / mocht houden.

Als het hier om browsers gaat, alles in werkgeheugen en enkel af te toe schrijf acties op de schijf dan zal het nut beperkt zijn.

Zonder de werkelijke taak te weten is het lastig om hier iets over te zeggen, maar in het algemeen is een SSD gewoon altijd een goede investering.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Rekencapaciteit e.d. blijft hetzelfde, maar het algehele voelde dan wel snappy aan.

nggyu nglyd

Pagina: 1