welke waterkoeling pomp voor lange loop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499833

Topicstarter
Goedenavond,

ik ben mijn plannen aan het uitwerken om een desk te maken en heb de desk in grote lijnen uitgetekend.
nu ben ik de planning voor de waterkoeling aan het maken maar de desk is 2 meter breed en door de desk
wil ik een loop laten lopen maar die is dus bij elkaar zon 5 en een halve meter met twee keer een hoogteverschil van 30 centimeter waarin de pomp het omhoog moet pompen en 2 keer een 240 rad en drie waterblokken.

dus is mijn vraag, welke pomp zou daarvoor in aanmerking komen of zou ik er bijvoorbeeld 2 moeten plaatsen om het efficient te laten werken, ik zie namelijk alleen het aantal gepompte liters per uur maar daar word ik niet veel wijzer van.

ik hoop dat iemand me goed advies kan geven.

grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276826

Bij het kijken naar een pomp is een van de belangrijkste dingen waar je naar moeten kijken is de opvoerhoogte wat de pomp heeft in meters, hoe hoger dit is hoeveel meer kracht de pomp heeft om het water rond te pompen.

De Swiftech mpc35X is er erg goede pomp met een hoge opvoerhoogte, als je er daar 2 van inzet heb je pomppower zat voor in een deskbuild.
Deze pompen zijn pwm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij kan je beter 4 meter horizontaal gaan dan 1 meter omhoog. Water niet omhoog laten gaan maar volledig horizontaal kost zo goed als geen kracht. Ik denk dat je met een standaard Laing pomp al voldoende flow zal hebben.

In mijn vorige PC had ik een Eheim 1046 met een opvoerhoogte van minder dan 2 meter en maar 300 liter per uur. Deze pomp heb ik gebruikt om 5 waterblokken en 2 rad's van water te voorzien. Dit ging gewoon prima met nette temps. Een beetje Laing van nu is 4x zo sterk. Je kan natuurlijk met 2 pompen gaan werken maar ik denk dat het niet eens nodig zal zijn omdat je zo goed als niet omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee nee hij moet 2 keer een hoogte van 30 cm doen en 2 keer 30 cm naar beneden maar dat moet denk ik geen probleem zijn, en natuurlijk een paar keer een sprongetje ven een aantal centimeter om een rad te bereiken.

heb het even nagemeten maar het is 25 centimeter recht omhoog.
ik zal even een plaatje neerzetten om het idee te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/29ncmr6.png

de leidingen moeten over het verhoogde blad maar net onder het glas lopen zoals op het middenstuk van de afbeelding te zien is, het enige waar ik dus onzeker over ben is welke pomp.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

maar als ik bijvoorbeeld bij highflow bij de pompen kijk dan zie ik alleen maar de liters per uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 499833 op 05-03-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276826

In de prodruct omschrijving bij Highfow moet je kijken voor de opvoerhoogte naar max nominal head kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Wellicht ter inspiratie; [CCiP] L3p's D3SK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee maar bij nominal head geeft hij de maximale hoogte aan tot waar een pomp kan komen maar wat zegt dat over de afstand van de leidingen want hij hoeft niet zoveel omhoog maar moet wel vele meters afleggen.

@pilatus met de standaard pomp van liang bedoel je dan de Laing DDC-1 MCP350 ?

het maakt voor het budget wel aardig wat uit natuurlijk, als ik het af kan met een pomp van 60 euro dan ga ik niet onnodig een zwaardere pomp erinzetten die vele euro`s meer kost natuurlijk.

@fridgeman , ik heb de build al bekeken maar wil het zoveel mogelijk zelf bedacht hebben vandaar de 2 vakken en de leidingen die doorlopen over het beengedeelte maar als ik hetzelfde professionele uiterlijk en de charme van L3p's D3SK kan maken dan klap ik in me handjes en ben ik blij blij blij

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 499833 op 05-03-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 12:01

player-x

Disruptive by design

Hoogte en afstand zijn nagenoeg niet van belang als je slang met 8mm maar bij voorkeur 10mm binnen diameter gebruikt, +10m zou geen probleem moeten zijn.

Een 90o knietje staat ongeveer gelijk aan 75cm slang qua weerstand, en er zijn mensen die leterlijk 10 knietjes of meer in hun build gebruiken.

Je kan tot bijna 10m hoogte gaan, zonder problemen, daar in een gesloten systeem de druk ge egaliseert word door de neerwaartse slang, dus zolang je een volledig gevuld gesloten systeem hebt hoef je over beide geen zorgen te maken.

Als Pomp ben ik fan van de Laing D5 en de DCC pompen, waar je voor de pomp een bay reservoir of top bij moet zoeken die het beste in je loop past.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
player-x schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:11:
Hoogte en afstand zijn nagenoeg niet van belang als je slang met 8mm maar bij voorkeur 10mm binnen diameter gebruikt, +10m zou geen probleem moeten zijn.

Een 90o knietje staat ongeveer gelijk aan 75cm slang qua weerstand, en er zijn mensen die leterlijk 10 knietjes of meer in hun build gebruiken.

Je kan tot bijna 10m hoogte gaan, zonder problemen, daar in een gesloten systeem de druk ge egaliseert word door de neerwaartse slang, dus zolang je een volledig gevuld gesloten systeem hebt hoef je over beide geen zorgen te maken.

Als Pomp ben ik fan van de Laing D5 en de DCC pompen, waar je voor de pomp een bay reservoir of top bij moet zoeken die het beste in je loop past.
okee ik heb nog nooit met waterkoeling gewerkt.dus vandaar ook mijn volgende vraag: waar dient de top voor nu we het er toch over hebben ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warloco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 11:50
zou het niet makkelijker zijn dat je 2 loops maakt ?
en om zeker te zijn zou ik 2x 360 radiatoren nemen omdat ruimte niet zo'n probleem is in een desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warloco schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:20:
en om zeker te zijn zou ik 2x 360 radiatoren nemen omdat ruimte niet zo'n probleem is in een desk.
ja okee maar ik heb geen issue met warmte, het gaat mij om de lengte van de loop en de pomp,
ik denk dat 2 x een 240 rad wel genoeg is voor mij aangezien ik geen gekke dingen met de processor en de videokaart ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:05
Anoniem: 499833 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:16:
[...]

okee ik heb nog nooit met waterkoeling gewerkt.dus vandaar ook mijn volgende vraag: waar dient de top voor nu we het er toch over hebben ? :)
Tops zijn voor betere flow/minder geluid van de pomp en hogere druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:05
[...]

Tops zijn voor betere flow/minder geluid van de pomp en hogere druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

warloco schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:20:
Twee loops is onzin, gewoon alles in een loop werkt het beste.
Anoniem: 499833 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:33:
ik denk dat 2 x een 240 rad wel genoeg is voor mij aangezien ik geen gekke dingen met de processor en de videokaart ga doen.
Met alle koeling geld, ''size maters'', de groter je radiatoren des te stiller je systeem is, zou zelf radiatoren kiezen met 140mm fans, daar die 35% meer oppervlakte hebben, en 140mm fans stiller zijn, daar naast als je er plaats voor hebt neem twee 140x420mm rads, maar past dat niet neem dan iig 140x280mm rads, het prijs verschil is niet schokkend, het verschil in koeling 135% of zelf 200% van 120x240mm rads.
Van de D5 of de DCC pomp is alleen een motor met de impeller wat je wild gebruiken, de top is het pomphuis waar de impeller in gaat en de slangen op worden aan gesloten.

Schema van een top, en installatie manuaal

Hier is wat je ongeveer nodig hebt voor een simpele maar goede waterkoeling set, je kan en moet natuurlijk wel het een en ander veranderen voor jouw instaltie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
Zelf heb ik op het moment een overdreven grote loop van 6 meter slang en 7 meter acryl buis en hiervoor gebruik ik 2x d5 met top.
Het enige probleem wat ik had was dat bij het lek testen met demi water somige fittingen niet goed waren onder zo'n hoge druk (normaal is het gewoon vast aandraaien van fittingen maar nu moest ik extra kracht zetten).
Voor jouw loop zal ik gewoon 1 losse D5 met een top kopen zoals player-x zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:38
Bij mijn eigen desk zijn mijn binnenbakken maar 15cm diep, dit is vooldoende voor (zover ik weet) alle grafische kaarten. Je koeling op je CPU zal hier natuurlijk ook geen last van ondervinden.

Ik raad je sowieso aan je desk minder diep te maken, dit helpt ook bij het rondpompen van het water natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c_t_ schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 02:55:
Zelf heb ik op het moment een overdreven grote loop van 6 meter slang en 7 meter acryl buis en hiervoor gebruik ik 2x d5 met top.
Het enige probleem wat ik had was dat bij het lek testen met demi water somige fittingen niet goed waren onder zo'n hoge druk (normaal is het gewoon vast aandraaien van fittingen maar nu moest ik extra kracht zetten).
Voor jouw loop zal ik gewoon 1 losse D5 met een top kopen zoals player-x zegt
okee dan zal ik me op die pomp gaan richten.
reb3lzrr schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:19:
Bij mijn eigen desk zijn mijn binnenbakken maar 15cm diep, dit is vooldoende voor (zover ik weet) alle grafische kaarten. Je koeling op je CPU zal hier natuurlijk ook geen last van ondervinden.

Ik raad je sowieso aan je desk minder diep te maken, dit helpt ook bij het rondpompen van het water natuurlijk!
ik zal rekening houden met de hoogte en hem eventueel verkleinen, dat kan ik doen tijdens het bouwen aangezien er geen enkel component hinder zal ondervinden door het aanpassen van de hoogte.

nou ben ik alleen door player-x wel gaan twijfel of de 2x 240 rads genoeg zijn om mijn cpu, gpu, en chipset te koelen, ik zal er geen extreme dingen mee gaan doen, maar is voor de zekerheid en de stilte een 360 rad beter ? ik heb me nu nog nooit verdiept in overclocken maar als deze desk in elkaar zit zal dat denk ik wel gaan kriebelen.

bedankt voor jullie verlichtende antwoorden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Anoniem: 499833 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:37:
[...]

okee dan zal ik me op die pomp gaan richten.

[...]

ik zal rekening houden met de hoogte en hem eventueel verkleinen, dat kan ik doen tijdens het bouwen aangezien er geen enkel component hinder zal ondervinden door het aanpassen van de hoogte.

nou ben ik alleen door player-x wel gaan twijfel of de 2x 240 rads genoeg zijn om mijn cpu, gpu, en chipset te koelen, ik zal er geen extreme dingen mee gaan doen, maar is voor de zekerheid en de stilte een 360 rad beter ? ik heb me nu nog nooit verdiept in overclocken maar als deze desk in elkaar zit zal dat denk ik wel gaan kriebelen.

bedankt voor jullie verlichtende antwoorden O-)
Kijk voor radiator reviews eens op martinsliquid lab. Als jij stilte wilt en toch prestaties zijn er ook radiatoren die heel goed presteren met fans op 900rpm. Aan te raden is dan wel om inderdaad 360mm rads te nemen. Meer oppervlakte is gewoon meer koelvermogen. Je kan dan kiezen voor nog meer prestaties door de fans sneller te laten draaien of voor stilte door de fans langzamer te laten draaien. Kijk ook goed in de grafieken van de reviews. Je zal zien dat er een soort van sweet spot is per radiatior voor een bepaald aantal rpms. Vanaf dat rpms koelen andere radiatoren bijvoorbeeld weer beter. Dus kijk goed hoeveel watt een radiator af kan voeren met een bepaalde fan snelheid. Dan kan je ook van te voren inschatten of het niet allemaal te luid wordt. Ik ben zelf voor een radiator gegaan die op 1000rpm aan mijn behoeftes zou moeten voldoen. Ik zeg zou, want ik moet mijn loop nog gaan knutselen.

Als je toevallig een quad, tripple of dual fan rad tegenkomt in een review. De prestaties schalen waarschijnlijk gewoon mee. Dus als een type rad van een merk met 2 fans beter is dan een ander, dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook zo bij de 3 of 4 fan versie.

Nog een kleine suggestie voor je build. De plaatsing van de rads zou ik zelf proberen te doen in het bureau zodat de uitvoer niet te zien is aan de zijkant. Misschien middels een dubbele wand, waar bovenin een spleet zit waar de hete lucht weg kan oid? In de spleet dan rooster zodat er niks in valt. Nu zie je dat de radiator er zit. Imho niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Gizzy op 06-03-2013 13:28 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 499833 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:37:
nou ben ik alleen door player-x wel gaan twijfel of de 2x 240 rads genoeg zijn om mijn cpu, gpu, en chipset te koelen,
2x 240 of te wel 480x120 is meer dan voldoende om je hardware koel te houden, maar waarom ik groter adviseer is om twee redenen.
  • De meer kosten om voor een groter rad te gaan zijn relatief laag.
  • Een groter rad betekent dat je met langzaam draaiende fans, en dus stiller, de zelfde koeling haalt, en je aan de andere kant, meer marge hebt voor overklokken mits dat later gewenst is.
Daarnaast heb je ook nog eens verschillende diktes van rads 30, 45, 60 en 85mm (aka Monsta) dikte.

Er zijn enorm veel verschillende radiators, kies wat je het mooiste vind, maar 2x 120x240x30mm is al voldoende, maar groter en dikker is stiller en geeft je meer OC ruimte.

Let wel, heb persoonlijk een voorkeur voor 140mm rads, daar die stiller zijn dan 120mm rads met daarnaast ook nog eens een betere koeling eigenschappen.

Kies dus in de eerste plaats wat je het mooiste vind, en daarna als mogelijk, neem zo groot en zwaar mogelijke rads, persoonlijk vind ik bv twee keer Alphacool NexXxoS Monsta 420mm heel erg stoer staan in een build.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SOKKjBxxL94APXaa33XM0EVd/full.jpg

Maar een Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 420mm staat ook al heel cool.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1IkQ0RJqUBExvXJsLOGqwFjI/full.jpg

Tip 1: Maak een dummy radiator van (zwart) karton, of in je 3D model, en kijk wat je het mooiste vind in je desk.
Tip 2: Op het moment is de Alphacool NexXxoS serie de beste koelers die er zijn, qua prijs en prestatie.
Tip 3: Gebruik stoffilters als het even mogelijk is in je build, daar stof zich leterlijk overal verzameld, en er rommelig uit ziet.
Tip 4: Er zijn twee winkels die waterkoelingsonderdelen verkopen, Aquatuning en Highflow, welke je neemt maakt niet echt veel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 06-03-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee ik ga even nadenken over de mogelijkheden en alles wat jullie mij medegedeeld hebben nog eens goed in overweging nemen,

als ik een besluit heb genomen dan laat ik het zeker nog even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
PilatuS schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:57:
Volgens mij kan je beter 4 meter horizontaal gaan dan 1 meter omhoog. Water niet omhoog laten gaan maar volledig horizontaal kost zo goed als geen kracht. Ik denk dat je met een standaard Laing pomp al voldoende flow zal hebben.
Volgens mij is dat onzin, je moet het water omhoog pompen, dat klopt. Maar zo gauw je water omhoog pompt in een gesloten loop, dan moet er ook water naar beneden stromen. Je zou dus zeggen dat het geen donder uit moet maken. Wellicht dat iemand met wat meer natuurkunde kennis dit zeker weet?

Uiteraard is een pomp met een hogere opvoerhoogte beter, die zijn gewoon sterker en dat ben ik helemaal met je eens :)

[ Voor 8% gewijzigd door useruser op 08-03-2013 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:56
Opvoerhoogte staat gelijk aan de druk waterkolom (P = H x Ro x G) MINUS de leidingweerstand.

Stel je voor dat je dezelfde leiding 40 meter horizontaal legt dan kan je af met een kleine pomp. Stel je voor dat je diezelfde leiding verticaal legt met een pomp die 4 Bar levert komt er geen water uit.

Waarom niet? P = H x Ro x G --> 40 meter x 1000 kg/m3 x 10 m/sec = 4000000 Hectopascal = 4 bar (vuistgetalletjes maar voor het voorbeeld maakt het niet uit)

Deze 4 bar zou theoretisch je 40 meter verticaal kunnen overbruggen maar je hebt nog je leidingweerstand. Dus je komt er niet.

Dan kunnen we nog over laminaire stroming of turbulente stroming praten maaaaaaar dan gaan we wel heel ver.

Even voor de gein. Je moet 30 cm overbruggen ? Dat is een drukverschil van 0,30x1000x10= 3000 hectpascal . Dat is dus 0,03 bar. Maak je maar eerder "zorgen" over je weerstanden van je radiators, en zoals xplayer zei, je knietjes en koppelingen.

Daarnaast heb ik alleen verstand van industriele pompen en natuurkunde ;)

[ Voor 19% gewijzigd door __R__ op 08-03-2013 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07 12:28
- hoe meer rad oppervlak hoe beter :-)
- je kunt dan ook voor rads gaan die lekker koelen met lage rpm
- ik zou minimaal een 355 pomp nemen, persoonlijk zelfs de 35x-2 (dubbele pomp), dan heb je een beetje overkill en kun je de pompen relatief langzaam zetten. Maar met waterkoeling ga ik over het algemeen altijd voor overkill, is niet altijd nodig natuurlijk.
- top maakt dat het water beter in de pomp komt , scheelt een hoop flow. Wel aan te raden dus. Andere optie is natuurlijk een bay res waar de pomp in kan.

Over dual loops: heeft in principe weinig toegevoegde waarde, behalve als je wilt gaan OC-en of als je toch overkill hebt aan radiatoren. Als je toch voor een desk gaat, waarom knal je er niet 2 1080 rads in, een voor de cpu en een voor de gpu. dan kun je bijna (igg zeker bij idle of lichte taken) passief koelen. Prijsverschil valt best mee (al heb je veel meer fans nodig :D)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

__R__ schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:01:
Heel technisch verhaal dat klopt op een fundamentele fout!.
/Echt geheel offtopic
Je hebt het hier over pomp opvoerhoogte, maar bij een gesloten systeem is dat geheel niet van toepasing en maakt het helemaal niks uit of je het water horizontaal of verticaal rond pompt, alleen een systeem dat 40m de hoogte in werkt zal wel een druk 4bar hebben op het laagste punt, van wegen de 40m waterkolom.

Dit is zelfs een voordeel voor de pomp, daar hij dan harder kan werken voor dat er mogelijke cavitatie kan ontstaan, niet dat het een probleem is met deze pompen, het is in dit geval meer een theoretisch voordeel.

En een gesloten circulatie systeem van 40m heeft totaal geen invloed op de benodigde pomp druk, daar we het hier over een gesloten circulatie systeem hebben.

Dus alle kracht die je nodig hebt om water op de drukkant omhoog te pompen, word weer gecompenseerd met zelfde druk op de zuigkant, daar daar ook een waterkolom staat van 40m.

Er is dus een fundamenteel verschil tussen bv een drinkwaterleiding waar water alleen maar omhoog moet worden gepompt of een CV leiding waar water rond gepompt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
player-x schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:29:
[...]

/Echt geheel offtopic
Je hebt het hier over pomp opvoerhoogte, maar bij een gesloten systeem is dat geheel niet van toepasing en maakt het helemaal niks uit of je het water horizontaal of verticaal rond pompt, alleen een systeem dat 40m de hoogte in werkt zal wel een druk 4bar hebben op het laagste punt, van wegen de 40m waterkolom.

Dit is zelfs een voordeel voor de pomp, daar hij dan harder kan werken voor dat er moeilijker cavitatie kan ontstaan, niet dat het een probleem is met deze pompen, het is in dit geval meer een theoretisch voordeel.

En een gesloten circulatie systeem van 40m heeft totaal geen invloed op de benodigde pomp druk, daar we het hier over een gesloten circulatie systeem hebben.

Dus alle kracht die je nodig hebt om water op de drukkant omhoog te pompen, word weer gecompenseerd met zelfde druk op de zuigkant, daar daar ook een waterkolom staat van 40m.

Er is dus een fundamenteel verschil tussen bv een drinkwaterleiding waar water alleen maar omhoog moet worden gepompt of een CV leiding waar water rond gepompt word.
Dat dacht ik ook, daarom snap ik al die ophef over opvoerhoogte nooit.
Sure; het is een indicatie van de kracht van een pomp, maar als je loop een totale hoogte heeft van 50cm, dan betekent dat niet dat de opvoerhoogte minimaal 50cm moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

useruser schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:39:
het is een indicatie van de kracht van een pomp,
De opvoerhoogte is in zekere zin wel een hele belangrijke indicatie, daar als je veel restricties in je loop hebt, je een pomp nodig hebt met een hoge persdruk, om die weerstand te overbruggen.

stel je hebt twee pompen:
Pomp A: flow 100/uur, maximale druk 0.3bar
Pomp B: flow 50/uur, maximale druk 1.2bar
Maar er zijn natuurlijk ook pompen als de D5 die het beste van beide combineren.

En stel je hebt twee verschillende loops:
Loop 1 heeft een CPU blok, res/pomp en radiator in de loop.
Loop 2 heeft een CPU , 3 GPU, chipset en mem blokken, 10 knietjes en de res/pomp en radiator in de loop.

Voor loop 1 zal pomp A de hoogste doorvoer geven, daar er relatief weinig weerstand in de loop is.
Maar voor loop 2 is het pomp B, van wegen de hogere weerstand.

Voor het kiezen van een pomp is dus zowel pomp doorvoer als opvoerhoogte van belang.

Dat is dan ook onder andere de reden dat je dual reservoirs en tops hebt, om onder andere in serie een hogere pompdruk te hebben, of parallel meer doorvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 08-03-2013 14:51 ]

Pagina: 1