• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zijn er GOT bezoekers die ervaringen hebben met scientology stuff? Altijd als ik er iets over lees of hoor (Duitse regering koopt geen Microsoft product omdat er een onderdeel in zit van een bedrijf waarvan de directeur bij scientology zit) dan bekruipt me een heel eng gevoel dat die scientology mannen proberen om globaal macht te winnen door sleutelfiguren in de maatschappij 'op te nemen' in hun 'kerk'.

Moet ik bang zijn?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Bang? Denk ik niet. Als Scientology de macht grijpt, dan slaan wij toch gewoon keihard terug :)

Maar serieus, ik denk niet dat er zo heel veel zinnige mensen zullen vallen voor een religie die verkondigt dat de aarde 100.000 jaar geleden vernietigd werd door een kwade prins met behulp van waterstofbommen. |:(

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

I know what you are thinking: " Why oh why didn't I take the blue pill "

http://mrfloris.com

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 03 juni 2001 12:03 schreef xiphoid het volgende:
I know what you are thinking: " Why oh why didn't I take the blue pill "
:D :D :D ROFLMAO

Maare...dat scientology (zo :? ) maak ik me nie druk om. Pas als er duidelijk tekenen zijn dat "ze" oprukken. Dan kan ik me voorstellen dat je er meer mee geconfronteerd wordt, en dat je gaat nadenken wat er tegen te doen. Maare..heel veel popsterren enzo die zitten toch ook bij die beweging? Zolang zij de jeugd niet "dwingen"/aansporen bij de scientology te gaan is er (nog) nix aan ut handje.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Je hoort zo weinig over de scientology sekte omdat ze iedereen aanklagen die iets slechts over ze zeggen in de media. Maar er zijn wel redenen om op te passen voor die club.

Karin Spaink, ex-lid, heeft geprobeerd om duidelijk te maken wat de scientology organisatie nou precies inhoudt, en wat hun ideeen en plannen zijn, en daarvoor is ze ook talloze keren aangeklaagd. Haar website: http://www.xs4all.nl/~kspaink/ .

In het kort komt het er op neer dat al je lid wordt, je steeds meer delen van de officiele overtuiging kan kopen tegen hoge bedragen, en dat je op het laatst 'ontdekt' dat er mannetjes (zielen van overleden strijders) in je lichaam zitten die je er uit moet werken, en als je dat gedaan hebt kan je vliegen.

Hou je er verre van zou ik zeggen. :r

Zie ook de topic: [topic=121714]

Verwijderd

Je hoort zo weinig over de scientology sekte omdat ze iedereen aanklagen die iets slechts over ze zeggen in de media. Maar er zijn wel redenen om op te passen voor die club.

In het kort komt het er op neer dat al je lid wordt, je steeds meer delen van de officiele overtuiging kan kopen tegen hoge bedragen, en dat je op het laatst 'ontdekt' dat er mannetjes (zielen van overleden strijders) in je lichaam zitten die je er uit moet werken, en als je dat gedaan hebt kan je vliegen.

Zo heeft iedereen toch zijn eigen plezier.
Het wordt alleen een probleem als je labiel of onzeker bent. Anders moet je er gewoon om lachen.
Of het nu de ene kerk of de ander kerk is.

Of je nu gebeten wordt door de kat of de hond, het doet alle twee zeer.

Verwijderd

Scientology is *heel* erg eng.
Ik kan een heel verhaal afsteken, maar het beste kun je eens gaan rondkijken op b.v.:
www.xenu.net (engels, *veel* info)
http://www.xs4all.nl/~kspaink/cos/ (nederlands)
news:alt.religion.scientology (chaos)

Als je enigszins een beeld hebt gevormd, zoek dan eens naar "fair game", "dead agenting", en "rpf".

Zodra je weet wie Helena Kobrin is en wat ze zoal doet, lees *dan pas* deze (want dan istie leuker):
http://www.demon.co.uk/castle/helena/

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 12:36 schreef Commander_Zulu het volgende:

LOL, ooit weleens gezien wat voor crap er dan in de bijbel staat:

- opstaan uit de dood
- van 2 vissen en 3 broden een heel volk te eten geven
- maria verschijningen
- mensen die de zee splijten en er doorheen lopen
- hemel/hel (waar je je vroeger ook de hemel in kon kopen)
- een "god" die in een week de hele aarde schiep

En dat vind jij wel logisch ?

Vind ik scientoligy nog geloofwaardiger. :)

BTW ik dacht dat SC te maken had dat aliens onze aarde overnamen ?

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 20:41 schreef Tweaker het volgende:

BTW ik dacht dat SC te maken had dat aliens onze aarde overnamen ?
Klok/Klepel

Het is alleen een deel van de 'religieuze' dekmantel.
Scientology = geld binnenharken d.m.v. hersenspoeling, oplichting, afpersing, intimidatie, moord, staatsinfiltratie, strafkampen.

onderzoek en leer !

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

Waar ik een hekel aan heb is al de propaganda van die lui... Je kan niet normaal door de Kalverstaat in Amsterdam lopen of er komt zo'n kneus op je af die vraagt hoe je tegenover het leven staat.
Ik vind het prima dat die mensen er zo over denken, maar laat "de rest" met rust.
dat geldt trouwens voor al dat gespuis dat je lastig valt..(dus ook die acceptgiros in de bus, Jehova's in de stad en aan je deur...).
Propageren is een zeer slechte zaak!!!!

RaD

Pms : ik geloof in mezelf....Da's het belangrijkste!!!

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

Verwijderd

Zou niet weten wat 't inhoud dat 'scientology', is 't zoiets als de wetenschap in geloofsvorm? :)

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 12:36 schreef Commander_Zulu het volgende:

Karin Spaink, ex-lid, heeft geprobeerd om duidelijk te maken wat de scientology organisatie nou precies inhoudt, en wat hun ideeen en plannen zijn, en daarvoor is ze ook talloze keren aangeklaagd. Haar website: http://www.xs4all.nl/~kspaink/ .

Zie ook de topic: Scientology church
Dag Commander

Je verwijzing naar mijn site heeft gewerkt: ik kreeg ineens allerlei nieuwe bezoekers, en zo kwam ik uiteindelijk hier, via de referrer stats.

Eén ding wil ik graag corrigeren. Ik ben nooit lid geweest (ik kijk wel beter uit). Maar dat de sekte met rechtszaken tegen me bezig is, klopt: het duurt al vijf jaar, en het einde is nog niet in zicht. Godlof heb ik tot nu toe gewonnen. Mijn lief echter niet: hij wordt ook door de sekte op z'n kop gezeten, en heeft verloren (in Zweden).Hij is ze nu een half miljoen schuldig, aan advocaatskosten... Dát is de manier waarop ze kritiek de mond trachten te snoeren.

En over Scientology's invloed gesproken... Tjsa. somss weet ik het niet. Er is al een week ene vrij grote rel in de US gaande, over een Scientoloog (ene Reed Slatkin) die andere Scientologen en ogal wat andere investeerders heeft opgelicht, in totaal voor naar schatting 600 miljoen dollar. En wat denk je? Ze zijn schikkingsonderhandelingen begonnnen. Soms denk ik dat Scientology invloed heeft op té hoge plekken.

groet,
Karin Spaink

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 21:43 schreef cogr het volgende:

[..]

Klok/Klepel

Het is alleen een deel van de 'religieuze' dekmantel.
Scientology = geld binnenharken d.m.v. hersenspoeling, oplichting, afpersing, intimidatie, moord, staatsinfiltratie, strafkampen.

onderzoek en leer !
Hmmm, dat valt eigenlijk wel voor elke vorm van godsdienst te zeggen niet. (No flame intended). Ik bedoel, die Sint Pieter is ook niet uit zichzelf herrezen (geld binnenharken). Om nog maar te zwijgen over de religieuze opvoeding die veel kinderen krijgen door hun ouders, de kerk en de school (hersenspoeling). Verder heeft kerk eeuwenlang aflaten verkocht (oplichting), en ik hoef maar even naar gebieden als het midden oosten en Afganistan te verwijzen voor zaken als intimidatie, moord, staatsinfiltratie en strafkampen.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 04:41 schreef Apoc2 het volgende:

[..]

Hmmm, dat valt eigenlijk wel voor elke vorm van godsdienst te zeggen niet. (No flame intended). Ik bedoel, die Sint Pieter is ook niet uit zichzelf herrezen (geld binnenharken). Om nog maar te zwijgen over de religieuze opvoeding die veel kinderen krijgen door hun ouders, de kerk en de school (hersenspoeling). Verder heeft kerk eeuwenlang aflaten verkocht (oplichting), en ik hoef maar even naar gebieden als het midden oosten en Afganistan te verwijzen voor zaken als intimidatie, moord, staatsinfiltratie en strafkampen.
Ben ik het wel mee eens, zoveel erger is SC niet.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kspaink heeft een paar goede links geplaatst in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/121714

Die topic gooi ik nu echter dicht, omdat er anders 2 dezelfde topics zijn. Dus ga daar nog even heen en lees de laatste paar posts.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Op maandag 04 juni 2001 04:32 schreef kspaink het volgende:

[..]
Eén ding wil ik graag corrigeren. Ik ben nooit lid geweest (ik kijk wel beter uit).
Sorry, mijn excuses. Ik vind het heel goed wat je doet, en probeer mensen te verwijzen naar je site als ze vragen hebben over Scientology. Keep up the good work!

Verwijderd

Die topic gooi ik nu echter dicht.
MHHHHHHmmmmmmmm Scientology >:)

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-01 23:18

Asphyxion

I am, therefor I think

Gelukkig trekken we ons niets aan van mensen die geloven in God en luisteren naar de Paus. Als die op hoge plekken in de maatschappij zitten is het wel ok en als iemand van Scientology ergens hoog zit dan is het erg?

Wat een onzin...

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 16:06 schreef Asphyxion het volgende:
Gelukkig trekken we ons niets aan van mensen die geloven in God en luisteren naar de Paus. Als die op hoge plekken in de maatschappij zitten is het wel ok en als iemand van Scientology ergens hoog zit dan is het erg?

Wat een onzin...
Het gaat niet om wat scientology gelooft, maar om wat het *doet*.

Alsjeblieft, *LEES* eens iets voordat je oordeelt.

http://www.holysmoke.org/sm/tabayoyon.htm

• Asphyxion
  • Laatst online: 26-01 23:18

Asphyxion

I am, therefor I think

Tja, zo ken ik er ook wel meer. Ik ken genoeg verhalen van priesters die kindertjes verkrachtten enzo...

En nu?

Verwijderd

Nu weten we wat we aan elkaar hebben.

Verwijderd

Hoi ik heb mijn scriptie net ingeleverd en dat ging over sekten/nrb's (nieuw religieuze bewgingen ) in het algemeen. En wat mijn conclusie was is dat scn weliswaar een sekte is maar er veel onzin tussen de negatieve dingen erover. Kijk ook ff naar het rapport van de 2e kamer over scn zoals o.a. hier http://www.xs4all.nl/~kspaink/cos/essays/tk84_rapport.html te vinden is. Ik denk trouwens dat die b-org.demon.nl iets aan het doordraven is.
OW btw kspaink ik heb me ingeschreven op die colums al een tijdje maar wanneer komt de defitieve oordeel in Zweden? :)

Verwijderd

Ik ben een keer meegegaan met iemand naar een info-avond van de Landmark Eductation, een afsplitsing van de Scientology (minder streng), deze persoon had hierbij enkele cursussen gedaan.
Quote: "In het Landmark Forum komt u direct in contact met de bron. De bron van vreugde, zelfexpressie en vervulling. Hierdoor wordt het mogelijk om zelf te bepalen hoe u wilt handelen, hoe u zich wilt gedragen en wat u wilt bereiken. Alsof u het stuur overneemt. U bepaalt voortaan zelf op welke gebieden u actief wilt zijn. Waar en hoe u uw creativiteit en vitaliteit gaat inzetten. En u ervaart hoe het is om te leven."
Continu word er op je ingehamerd hoe fijn ect het wel niet is om dit te doen en dat je je ook moet inschrijven voor een cursus (vanaf 800 gulden per week ofzo). Bij mij kwam het over als een avondje zieltjes winnen door halve hersenspoelingen, maar er waren er genoeg die zich gingen inschrijven.
Beschrijving van zo'n avond; zie:
http://www.stelling.nl/kleintje/298/handel.htm (lees en huiver)
zie ook:
http://www.stelling.nl/landmark/ voor meer kritische informatie

oja en deze hebben we ook nog: Scientology vs XS4All:
http://www.xs4all.nl/~felipe/cos/

• BitBit3r
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

Het was toch een religieuze groepering omdat het belasting technisch gezien goedkoper was ??

BTW: je bent wel dom (al zeg ik het zelf) om bij zo'n groepering te gaan zeker met al die negatieve berichten die naar buiten komen ondanks de "directaanklagen" mentaliteit, als dat er niet was, hoeveel mensen zouden er dan wel niet lopen klagen :)

ieder z'n eigen leven zeg ik maar :D

Wat er ook gebeuren moogh...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 06 juni 2001 02:43 schreef Methanol het volgende:
Ik ben een keer meegegaan met iemand naar een info-avond van de Landmark Eductation, een afsplitsing van de Scientology (minder streng), deze persoon had hierbij enkele cursussen gedaan.
Hoe kom je daar nu bij? De grondlegger van Landmark is in 1971 ( dus 30 jaar geleden) gillend wegelopen bij Scientologie omdat hij het zo slecht vond. Daarna heeft hij er wel wat technieken uit gevist en gecombineerd met andere dingen. Daarna heeft hij de hele zooi verkocht en hebben anderen het overgenomen en weer sterk veranderd. Het heeft niets met een geloof of wat dan ook te maken. Het is een soort assertiviteits training en management cursusen meer niet. Wel sterk Amerikaans beinvloed. Vandaar de hoogdravende kreten. Duur zijn ze ook al niet, je zit er voor iets van een 10 piek per uur. De bioscoop is duurder. En waarom mogen ze geen geld verdienen? Probeer maar eens een IT cursus te volgen. Daar betaal je per uur ongeveer wat je bij Landmark per dag betaald.

Ik heb de kritische artikelen ook gelezen. Maar je moet de verwijzingen die er in staan ook eens lezen. Dan blijft er van de kritiek weinig meer over. De kritiek was zo slecht gefundeerd dat het voor mij een reden was om juist wel te gaan kijken. De hele kritiek bestaat uit de 2 verwijzingen die je gaf die suggereren dat er meer grondig onderzoek gedaan is. Maar als je dat naspit blijken het artikelen te zijn in de stijl van:

Hij was een 'tweedehands auto verkoper' Dat klopt, tijdens zijn studententijd verdiende hij wat bij. Dan kan je iedereen wel vakkenvuller of krantenjongen noemen. Er wordt gesproken over beschuldigingen van belasting ontduiking, dat klopt. De IRS heeft een onderzoek gedaan en hem van alle blaam gezuiverd.

Er is een keer een journalist 's nachts zijn bed uit gebeld. Dat wordt gebracht als zijnde intimidatie. Stomme streek van een juf uit de VS die even niet aan het tijdsverschil van 7 uur met Europa had gedacht. Na een opmerking er over werd hij nooit meer benaderd. En ja, ze dreigen met advokaten als je ze vergelijkt met scientologie. Dat is niet zo vreemd. Daar willen ze niets mee te maken hebben. Ja je krijgt foldertjes als je kontakt met ze hebt gehad. Maar één telefoontje dat je het niet meer wil en het is over. Probeer dat maar eens bij Readers Digest.

Ik heb de cursus ook gevolgd en ik was er tevreden over, hij was het geld en de moeite waard. Ik heb ook de vervolg cursus gedaan. Uiteraard zijn er daarna nog meer cursusen. Daar wilde ik niet aan mee doen. Geen enkel probleem...Weet je zeker dat je niet verder wilt? Ja...Heb je klachten over de eerdere cursussen? Nee, maar het is nu genoeg geweest...Ok...veel geluk in je verdere leven, mogen we je op de hoogte houden van nieuwe cursusen? Ja, dat is in orde.

Natuurlijk zijn er mensen die er niets aan vinden. Of voor wie het tegen valt. Die kunnen direkt stoppen en krijgen hun geld terug. Ik moet het seminar nog zien waar je op de 3e van de 4 dagen na de lunch kan zeggen: Ik zie het niet zitten. Ik stap op. Waarna de seminar leader zegt: Dood zonde dat je nu stopt nadat je zover gekomen bent. Maar als het een serieuze beslissing is: Achter in de zaal even je gironummer opgeven dan krijg je al je geld terug.

Hoe netjes wil je het eigenlijk hebben?

edit:

die server blijft steeds hangen als ik iets wil doen en dan zit ik met halve alinea's

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 12:02 schreef Lord Daemon het volgende:
Bang? Denk ik niet. Als Scientology de macht grijpt, dan slaan wij toch gewoon keihard terug :)

Maar serieus, ik denk niet dat er zo heel veel zinnige mensen zullen vallen voor een religie die verkondigt dat de aarde 100.000 jaar geleden vernietigd werd door een kwade prins met behulp van waterstofbommen. |:(
En zouden ze daar niet in ieder geval wat bewijzen voor hebben? Ik heb ooit eens ergens gelezen (nee, niet in een SF boek) dat er een stad is gevonden die in de loop van tienduizenden jaren 7 keer is afgebrand en opnieuw opgebouwd, telkens op dezelfde plaats.

edit:
Er stond ook nog bij dat sommige stoffen compleet gesmolten waren. Stoffen die normaal gesproken niet smelten bij de temperatuur van bijvoorbeeld een brand, maar wel bijvoorbeeld op het inslagpunt van een atoom-/waterstofbom.
Achter iedere theorie zitten feiten de de theorie KUNNEN ondersteunen, ligt er maar net aan hoe ze uitgelegd worden. Ik zeg dus niet dat dit waar is, maar het komt toch ergens vandaan

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 02:43 schreef Methanol het volgende:
Hoe kom je daar nu bij? De grondlegger van Landmark is in 1971 ( dus 30 jaar geleden) gillend wegelopen bij Scientologie omdat hij het zo slecht vond. Daarna heeft hij er wel wat technieken uit gevist en gecombineerd met andere dingen. Daarna heeft hij de hele zooi verkocht en hebben anderen het overgenomen en weer sterk veranderd.
Wat dan wel weer vreemd is is dat de directeur van de Landmark-stichting zijn eigen broer is.
Het heeft niets met een geloof of wat dan ook te maken.
Ik heb ook nooit gezegt dat het iets met geloof heeft te maken (alhoewel er wel heel veel invloeden van het Hindo in zitten)
Het is een soort assertiviteits training en management cursusen meer niet. Wel sterk Amerikaans beinvloed. Vandaar de hoogdravende kreten. Duur zijn ze ook al niet, je zit er voor iets van een 10 piek per uur.
De instapcursus was dacht ik 850,- voor 3 dagen, dat is dus meer dan f10/uur (en dan moet je je eigen eten en verblijfskosten nog betalen)
En ze mogen best wat verdienen, maar wist je dat die senimar-leiders dit vrijwillig doen, zelfs hun reis- en verblijfskosten worden niet betaald. Alleen als je hoog in de organisatie zit wordt je betaald. Dus vraag ik me af waar al die winst (>$30 miljoen per jaar wereldwijd) naar toe gaat.

Wat ik ook erg vreemd vond is dat een van de verhalen die op de web-site werd beschreven letterlijk (maar dan ook letterlijk) op de info-avond waar ik ben geweest werd verteld als zijnde een persoonlijke ervaring van een van de deelnemers.
En ja, ze dreigen met advokaten als je ze vergelijkt met scientologie. Dat is niet zo vreemd. Daar willen ze niets mee te maken hebben.
Ze zijn inderdaad niet helzelfde als de Scientology, ik wilde alleen aangeven dat er behalve de Scientology ook andere instellingen zijn die je cursussen e.d. aanbieden waardoor je leven beter zou worden. Naast landmark zijn er natuurlijk ook nog afsplitsingen van de kerk. Ik heb al enkele vrienden en oud studie-genoten zien veranderen (en meestal niet ten goede) doordat ze zich hierbij aansloten. Ten info: Landmark 1 ten goede, 2 lopen nu bij de psycho.
Ja je krijgt foldertjes als je kontakt met ze hebt gehad. Maar één telefoontje dat je het niet meer wil en het is over.
ik had wel meer dan een telefoontje nodig

Maar ik ben bang dat we hierover eindeloos kunnen discuseren, ik ben blij voor je dat de cursus je is bevallen, maar van mij hoeft het niet.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 07 juni 2001 02:52 schreef Methanol het volgende:

Wat dan wel weer vreemd is is dat de directeur van de Landmark-stichting zijn eigen broer is.
Er is geen directeur. Er zijn 52 forumleaders die gelijkwaardig zijn. Je zou ze directeuren kunnen noemen. Een van de belangrijkste is 1.55 m lang heeft vurig rood haar en heet Rita Bauhoffer. Ze is HEEL erg vrouw en beslist geen man. Ik heb nog nooit zoveel vrouw in zo'n klein pakketje gezien. :)
Ik heb ook nooit gezegt dat het iets met geloof heeft te maken (alhoewel er wel heel veel invloeden van het Hindo in zitten)
Yep, ook uit het Boedisme en uit het Christendom. Maar niet het aanbidden van goden maar de filosofische achtergronden. Met als belangrijkste: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De instapcursus was dacht ik 850,- voor 3 dagen, dat is dus meer dan f10/uur (en dan moet je je eigen eten en verblijfskosten nog betalen)
Klopt bijna: dat is 3 dagen van 14 uur. Dus dat is 52 uur. Dan zit je op 20 piek per uur. Maar je vergeet er bij te vertellen dat er nog tien vervolgavonden zijn van 4 uur. Totaal kom je dan op een dikke 80 uur. En je hebt gelijk, het is meer dan 10 gulden...het is 10,63 per uur.
En ze mogen best wat verdienen, maar wist je dat die senimar-leiders dit vrijwillig doen, zelfs hun reis- en verblijfskosten worden niet betaald. Alleen als je hoog in de organisatie zit wordt je betaald. Dus vraag ik me af waar al die winst (>$30 miljoen per jaar wereldwijd) naar toe gaat.
De 52 forumleaders krijgen wel degelijk reis en verblijskosten betaald. En daarbij ook nog een normaal salaris. De mensen die er omheen lopen krijgen inderdaad niet betaald, dat zijn vrijwilligers. Maar reken maar eens uit wat een pand in het centrum van Amsterdam kost. Dat is maar een deel van de maand in gebruik, maar je moet het wel heel de maand betalen inclusief energie rekening. Dan zitten er ook nog dingen bij als het verzenden van drukwerk, telefoonkosten etc. Vaak huren ze ook nog zalen in andere steden voor promotie actieviteiten. Dat moet ook allemaal betaald worden.

En als je dan zegt 30 miljoen? Ja dat is een leuk bedrag. Maar voor een wereldwijde organisatie is dat niets, er zijn managers die de helft van dat bedrag per jaar aan bonussen krijgen.

Het bedrijf moet winst maken, en belasting betalen. De forumleaders zitten soms iedere week aan de andere kant van de wereld. Die vliegtickets kosten een paar centen. Voor minder dan 1000 piek zit je niet in de VS of in Australie als je een normale vlucht wilt. Hotels ook kosten als ze niet al te duur zijn 250-300 piek per nacht. Dan zit je voor alleen het regelen van een forumleader al op 2000 piek voor een cursus. En dan heeft hij nog niet gegeten.

Als al die kosten (en nog veel meer) er af zijn blijft er niet zo heel veel meer over om met 52 man te delen. Vooral omdat ze natuurlijk niet onder de Nederlandse sociale voorzieningen vallen. Dus dat betekent misschien wel een hoog salaris, maar wel zelf betalen voor je pensioen, ziekenkosten WAO voorzieningen enz. Ik heb het een keer (zeer grof) uitgerekend. Ze komen op geloof ik iets van 2 ton per jaar. Dat is niet niks, maar zeker geen exorbitante zelfverrijking zoals sommige managers in Nederland doen :)
Wat ik ook erg vreemd vond is dat een van de verhalen die op de web-site werd beschreven letterlijk (maar dan ook letterlijk) op de info-avond waar ik ben geweest werd verteld als zijnde een persoonlijke ervaring van een van de deelnemers.
Het zou toeval kunnen zijn, ik heb ook een aantal sterk verwante verhalen gehoord. Mensen maken nu eenmaal vaak dezelfde soort dingen mee. Maar het kan ook een gewone mafketel zijn geweest. Die lopen overal rond, ook bij Landmark. Het zou ook een soort van reclame spot kunnen zijn. Slechte zaak als dat zo is. Dan moeten ze er op zijn minst bij zeggen dat dit iemand overkomen is. Maar het niet brengen als een eigen ervaring.
Maar ik ben bang dat we hierover eindeloos kunnen discuseren, ik ben blij voor je dat de cursus je is bevallen, maar van mij hoeft het niet.
Niemand hoeft van mij Landmark leuk te vinden hoor. En laten we wel wezen, leuk vond ik het ook niet maar het resultaat bevalt me wel. Maar je hebt gelijk dat het riskant kan zijn als er problemen in je leven zijn. Ze zijn om het voorzichtig te zeggen nogal confronterend. Als je er heen gaat om je geestelijke nood te verlichten kan het hopeloos mis gaan. Ze waarschuwen daar ook voor in al hun folder materiaal. Bij het inschrijven vragen ze er nog eens naar, dan vertellen ze het bij de start van de cursus nog een keer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1