gambieter schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:21:
[...]
Nee, dat is geen onderbouwing maar een extrapolatie
[...]
Wie zegt dat ze die mensen ontslaan? Maar zelfs dan: ook ondernemers en werkgevers hebben te maken met een businessplan en met risicospreiding en -vermindering. Als je ze gaat verplichten grote risico's te nemen, dan maak je die planning onmogelijk en moeten ze elders risico's verminderen, en door mensen die niet 100% functioneren onaantastbaar te maken, zullen ze het moeten halen bij de anderen.
[...]
Dat is als zeggen "you can have your cake
and eat it". Geld kan maar 1x worden uitgegeven, posities maar 1x ingenomen worden. Een eenzijdige verplichting zal gewoon ten koste van andere werknemers gaan, en daar de kosten en risico's voor de arbeidsgehandicapten groter zijn, kan de verhouding wel eens 1 vs 1.2 of meer zijn. Slechte zaak.
Een dusdanig qoutum invoeren is sowieso een plan wat van interlectueel gehandicapten afkomstig is. De economie zal niet groeien als je mensen in dienst hebt die een speciale behandeling moeten krijgen en er vaker niet dan wel zijn, voor het zelfde loon als iemand die er wel vaker is dan niet.
Moet zeggen dat het niet erg is om met mensen rekening te houden, maar de grens moet wel ergens liggen.
Nu heb ik in mijn arbeidsverleden wel met veel "gehandicapten" gewerkt, maar ik zie daarmee toch behoorlijk veel nadelen kleven. De werkvloer weet wel van de beperkingen van hun collega's, maar hoe ze er mee om moeten gaan is een totaal anders verhaal. Ze hebben allemaal hun eigen handboek nodig. Kijkend naar de geestelijke gesteldheid van die oud collega's van mij. Echter is er amper iemand die weet hoe er mee om te gaan.
Dit zijn allemaal stuk voor stuk WSW'ers.
Maar behalve die "speciale" collega's, zat er ook een dame op kantoor die de salarisadministratie deed die er vaker niet dan wel was. Qua label niet chronisch ziek, qua aanwezigheid wel. MAar als het salaris weer eens niet klopte, was er eigenlijk niemand die het direct kon herstellen. Allemaal leuk en aardig, maar niet mijn probleem, mijn probleem is dat m'n geld er niet (volledig) is.
Een quota klinkt leuk, maar elke bedrijf heeft andere methodes, een andere indeling qua functies. De eerder dove geluidstechnicus moet ik nog tegen komen, net als de eerste blinde (bus)chauffeur of piloot.
Een dusdanig quotum - in welk opzicht dsan ook - lijkt mij totaal onverantwoord, en meer idealistisch, bijna net zo idealistisch als Hitler was met blond en blauwe ogen en het niet Joods zijn.
Of het nu gaat om een vrouwe-quota, allochtonen-quota of wat voor quta dan ook, te bizar en te idealistisch voor woorden. Je moet wel heel hard met je hoofd een grindtegel geraakt hebben om met zo'n idee op de proppen te komen.
Ik zie mijzelf niet als een maatschappelijk werker om met "speciale" mensen om te gaan. Het zijn en blijven immers wel m'n collega's. Maar als zulke mensen mijn werk onnodig dwarsbomen - onbewust, door hun beperking - zie ik dat terug op mijn functioneringsbeoordeling.
Dus mijn prestatie is afhankelijk van wat de personeelsplanner van mij vind. Want als ik 3 gehandicapte aan mijn machine krijg, moet ik het daar mee doen. Dat er geen productie meer mogelijk is, is dan mijn probleem.
Denk niet dat ik dan nog de gezelligste persoon ben op de werkvloer. Ik werk immers voor het geld, niet als sociaal maatschappelijk werker.