Net zoals PvdD wil dat we allemaal vegetariër worden?
De PvdA is naar mijn weten wel de enige partij waar een "gehandicapte" werkt, jette klijnsma.

Goed bezig, maar wel het bedrijfsleven weer pootje lichten met een politieke regel."Onlangs bleek dat de overheid nauwelijks 1 procent haalt", aldus Van Ojik. "Terwijl in het regeerakkoord de ambitie staat om 5 procent te halen voor alle werkgevers."
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ben benieuwd of zij uberhaupt valt onder de noemer "arbeidsgehandicapt". Hoewel ze in een rolstoel zit, is ze eerder minder valide, dan gehandicapt. Het is niet zo dat ze een speciale werkplek nodig heeft, of sowieso door haar "beperking" niet aan een normale baan kan.Iblies schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:37:
![]()
Net zoals PvdD wil dat we allemaal vegetariër worden?
De PvdA is naar mijn weten wel de enige partij waar een "gehandicapte" werkt, jette klijnsma.
[afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 21-03-2013 09:58 ]
Ey!! Macarena \o/
Als een werknemer een (deels) arbeidsongeschikt is verklaard, gelden deze regels niet meer voor de werkgever. De werknemer kan namelijk als no-risk worden aangenomen (of een term als deze, weet hem niet precies). De werknemer heeft namelijk als valnet zijn uitkering, waar hij ook recht op heeft. Hij kan dus juist makkelijker ontslagen worden, omdat hij toch kan terugvallen op de uitkering. Zo is het (nu) al geregeld. Dit maakt het juist aantrekkelijker om een arbeidsongeschikt persoon aan te nemen. Als hij ernstig ziek wordt, hoeft de werkgever NIET 2 jaar door te betalen, maar kan (bijna) meteen zijn handen ervan af trekken, omdat de werknemer zijn uitkering weer krijgt.Senor Sjon schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:13:
Ontslagrecht wordt genoemd, maar het grote heikele punt is doorbetalen bij ziekte. Dat duurt twee jaar en in die twee jaar moet je ook nog iemand anders aannemen om het oorspronkelijke werk te doen. Dat zorgt voor een groter slot dan de hele ontslagrecht discussie. Want waarom zou een bedrijf een arbeidsgehandicapte in dienst willen nemen?
Even stigmatiserend gedacht:
- mensen met een handicap moeten vaker naar de dokter
- mensen met een handicap zijn vaker ziek (afhankelijk van de handicap) of verminderd inzetbaar.
- als de handicap progressief is, mag de werkgever nog twee jaar het loon ophoesten en dus ook twee jaar een vervanger inhuren/aannemen.
Vanaf 25 werknemers geldt dit, dus een supermarkt met circa 100 (meestal parttime) werknemers, moet al vier gehandicapten in dienst hebben. Of een groter bouwwerk met 50 man op de bouwplaats moet alweer twee gehandicapten hebben.
Het is consequent leuk bedacht in de kamer, maar naar de uitvoering ervan wordt niet gekeken.
[ Voor 20% gewijzigd door Yaldair op 21-03-2013 10:30 ]
Inderdaad, ken genoeg mensen die onder de 5% zouden kunnen vallen, maar hun handicap verzwijgen bij sollicitatie. Meer kans dat je aangenomen wordt en minder makkelijk eruit te werken na de proeftijd.....Senor Sjon schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 10:27:
Die No-Risk regeling staat hier al ergens genoemd. Ik zou mij als werkgever daar echt niet aan branden. Je krijgt een sloot overheidsinstanties gratis bij de arbeidsgehandicapte. Als het een WSWer is, dan is het waarschijnlijk nog moeilijker in een bedrijf in te passen.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Sterker nog, ik durf te wedden dat onder ICT-personeel het percentage autisten vele malen hoger is dan gemiddeld.Coach4All schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 10:30:
(Niet elke handicap is even zichtbaar of goed merkbaar bij de gemiddelde ICT kantoorbaan...)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 21-03-2013 10:52 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 21-03-2013 11:31 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 21-03-2013 11:42 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ze is in iig niet 100%, maar wie is dat wel. Zou me niet verbazen dat ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt kan worden verklaard.RaZ schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:54:
[...]
Ik ben benieuwd of zij uberhaupt valt onder de noemer "arbeidsgehandicapt". Hoewel ze in een rolstoel zit, is ze eerder minder valide, dan gehandicapt. Het is niet zo dat ze een speciale werkplek nodig heeft, of sowieso door haar "beperking" niet aan een normale baan kan.
Kantoorwerk is prima te doen in een rolstoel natuurlijk.
Ik vermoed dat men met dit voorstel echt bedoelt om mensen in dienst te moeten nemen die normaal via een sociale werkplaat aan het werk kunnen. Dan heb je pas - in mijn ogen - een arbeidshandicap. Dan heb je het over mensen met het syndroom van down, zwakzinnigheid, of een dusdanige psychische stoornis dat je simpelweg niet door je proeftijd heen zou komen.
Als men puur naar etiketten gaat kijken, zou dat als een tang op een varken slaan, gezien niet iedereen die nu een etiket heeft, ook niet in staat is om een baan te behouden.
Edit:
Het ligt er natuurlijk aan of je behalve niet kan lopen, ook nog andere zaken hebt die parte spelen. Want als je vanaf je nek naar beneden verlamd bent, dan kan je je handen natuurlijk ook niet gebruiken.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq