Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van KPN ISDN naar ADSL (KPN of Tele2)?

Pagina: 1
Acties:

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-11 22:41
Ik ben zelf helemaal niet thuis in de ISDN en ADSL wereld, maar voor mijn ouders heb ik eens rond gekeken.

De situatie nu:
Mijn ouders hebben op dit moment een ISDN abbo bij KPN met 2 telefoon nummers 1 fax nummer en instap internet (8Mb/s). Extra detail: telefoon nummer 1 loopt reeds bij Tele2.

Toekomstige situatie:
Faxnummer en telefoonnummer 2 zijn niet meer nodig. Telefoon nummer 1 moet behouden blijven (bij Tele2 dan wel KPN).

Mijn vragen:
Volgens mij kunnen ze beter overstappen naar een ADSL abbo. Klopt dit?

Een internet en bellen pakket bij Tele2 is goedkoper, maar ik heb van Tele2 begrepen dat zij de lijn niet zonder een downtime van ong. 3 weken over kunnen nemen (omdat het van ISDN naar ADSL moet)? Dit vind ik onacceptabel, is hier een oplossing voor?
Of is de enige oplossing om niet zonder telefoon/internet te zitten binnen KPN over te gaan van ISDN naar ADSL.

PS: TV gaat nu via de schotel (CanalDigitaal) en dat moet zo blijven.

[ Voor 0% gewijzigd door Medjai op 05-03-2013 13:38 . Reden: typo ]

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Vraag bij Tele2 even na of ze geen xDSL over ISDN kunnen leveren. Als je een nieuwe lijn hebt aangevraagd dan kunnen deze tijden wel kloppen inderdaad.

blub

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:56
Of andere optie: Bij KPN de ISDN lijn laten omzetten naar een analoge lijn met behoud van dat ene telefoonnummer. Als dat is uitgevoerd ben je daarna vrij om over te stappen naar elke ADSL provder, dus ook Tele2, zonder downtime.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Medjai
Bedankt voor jullie reacties.
Foamy schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:21:
Vraag bij Tele2 even na of ze geen xDSL over ISDN kunnen leveren. Als je een nieuwe lijn hebt aangevraagd dan kunnen deze tijden wel kloppen inderdaad.
Ik heb Tele2 even gebeld en ze geven aan dat ze helemaal niets over ISDN aanbieden, de dame die ik sprak zei dat ze weet dat andere aanbieders dat wel doen en ze vertelde me ook dat ze daardoor helaas soms klanten misliepen. Dead end dus. Misschien eens rond kijken welke andere aanbieders dat dus wel doen.
Barre73 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:55:
Of andere optie: Bij KPN de ISDN lijn laten omzetten naar een analoge lijn met behoud van dat ene telefoonnummer. Als dat is uitgevoerd ben je daarna vrij om over te stappen naar elke ADSL provder, dus ook Tele2, zonder downtime.
Hier had ik zelf ook even aan gedacht, enige punt is dat je dan bij KPN een nieuw contract aangaat voor minimaal 1 jaar. Maar goed, dit lijkt me toch wel de beste/makkelijkste optie, met de minste kans op overstap problemen.

Tenzij iemand een beter idee heeft...

Verwijderd

Waarom niet overstappen naar een totaal pakket CanalDigitaal?

• Medjai
Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:23:
Waarom niet overstappen naar een totaal pakket CanalDigitaal?
Dat is opzich ook wel een optie.
CanalDigitaal bied internet en telefonie aan via de telefoon lijn, dus dit lijkt me hetzelfde als wat Tele2 doet?

Ik verwacht bij CanalDigitaal dus hetzelfde "probleem"als bij Tele2, dat mijn ouders dan dus 3weken zonder internet en telefoon zitten. De klantenservice van CanalDigitaal geeft echter aan dat dit niet het geval is, en dat we niets van de omschakeling zullen merken.
Komt dat dan doordat CanalDigitaal wel gewoon over ISDN blijft leveren?

Ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe het zit met ISDN en ADSL en wat er voor nodig is om van het 1 naar het ander overgeschakeld te worden. Komt het er op neer dat het gewoon bureaucratie is? Of is het toch echt wel een technisch verhaal.

• Barre73
Het is wel een technisch verhaal hoor. ISDN is een digitale lijn en een PSTN (zoals het eigenlijk heet) is een analoge lijn.

• Barre73
Ik heb trouwens sterk het idee dat je ouders nu al ADSL hebben via ISDN. Of ze moeten nog echt inbellen voor het internet. Maar omdat jij aangeeft dat ze een "tot 8Mb"internet abonnement hebben, kan dat alleen maar via ADSL zijn.

En het is dus feitelijk niet veel goedkoper, althans de eerste tijd niet. Je betaalt kosten om terug te gaan naar een analoge lijn (minimaal 75 euro geloof ik) en als dat dan gedaan is (ook downtime!) dan kan je voor een lager bedrag per maand een ADSL abonnement nemen. Maar het duurt wel even een aantal maanden voor je die 75 euro er weer uit hebt natuurlijk.

Zie ook:
http://www.bellen.com/faq...mzetten-naar-analoog.aspx
Of:
http://kpn-customer.custh...k-een-analoge-lijn-aan%3F

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

Speedmaster

Make my day...

Hou tevens rekening met de opzegtermijn van je ISDN, zeker als dit een zakelijke aansluiting is loop je het risico een gepeperde rekening te krijgen. Zakelijke contracten mogen namelijk nog steeds stilzwijgend verlengd worden voor x maanden/jaren.

• Medjai
Barre73 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 17:31:
Ik heb trouwens sterk het idee dat je ouders nu al ADSL hebben via ISDN. Of ze moeten nog echt inbellen voor het internet. Maar omdat jij aangeeft dat ze een "tot 8Mb"internet abonnement hebben, kan dat alleen maar via ADSL zijn.
Ik heb nogmaals met KPN gebeld, ze geven aan dat mijn ouders een ISDN2 verbinding hebben voor telefoonnr2 van KPN, en daarnaast een ADSL verbinding voor internet en telefoonnr1 (Tele2).

Mijn ouders hoeven ook niet in te bellen voor internet, dus het lijkt er op dat je gelijk hebt.

In dat geval is het dus ook gewoon een kwestie van het ISDN abbo opzeggen, en het Tele2 telefoon abbo uitbreiden met internet (of het telefoonnummer te verhuizen naar een andere aanbieder en daar een internet en bellen abbo afsluiten).
Klopt toch?

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 09:36
Je kan ook je ISDN abonnement omzetten naar ISDN1, dan blijft je telefoonlijn gewoon ISDN maar ga je terug van 2 naar 1 telefoonlijn. Hierbij kan je bestaande ADSL modem gewoon blijven werken, heb je geen downtime en het omzetten is ook goedkoper dan naar PTSN.

Andere mogelijkheid is een nieuwe analoge belbudget telefoonlijn aanvragen bij kpn. De kosten voor het aanleggen zijn eenmalig 25,42. Hierop kan je dan een nieuw ADSL abonnement nemen waarbij je dat telefoonnummer kan porteren naar voip. Zo ben je toch gemigreerd naar een analoge ADSL aansluiting en heb je helemaal geen downtime.

• Medjai
Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe het internet dan nu geregeld is. KPN en Barre73 zeggen dat dat nu via ADSL gaat. Dat kan dan toch zo blijven?
En daarnaast is er dus een ISDN verbinding voor de telefoon. Dus zeg maar 2 kabels die het huis binnen komen (1 ISDN, 1 ADSL). Of begrijp ik het verkeerd?

• geerten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11 19:19
ADSL heeft geen eigen kabel, maar lift mee op de telefoonverbinding. Daarom zijn er ook twee smaken: ADSL over analoog (Annex-A) en ADSL over ISDN (Annex-B).
In dit geval is het dus het tweede. Als de ISDN lijn moet worden omgezet naar analoog, dan duurt dat even, en heb je in die tijd dus ook geen ADSL verbinding. Bovendien heb je daarna een ander modem nodig.
Als je alleen het ISDN abonnement opzegt, en het nummer laat overzetten naar Tele2, dan kan de lijn technisch gezien gewoon ISDN blijven (dat kost dan niets meer) en heb je dus geen downtijd. (Dit is de manier waarop ik het gedaan heb, alleen met Telfort i.p.v. Tele2.)
En daarna kun je bij Tele2 de nummers die niet meer nodig zijn opzeggen. (Het zou ook kunnen dat Tele2 het overgenomen nummer al i.p.v. het bestaande configureert, zodat één bestaand nummer gelijk al vervalt.)
De portering moet via Tele2 geregeld worden. Waarschijnlijk kan dat niet via het webformulier, want dat zal wel geen rekening ouden met de situatie waar er al een Tele2 abonnement is.

[ Voor 7% gewijzigd door geerten op 07-03-2013 10:24 ]

• Medjai
geerten schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:16:
.....
dan kan de lijn technisch gezien gewoon ISDN blijven (dat kost dan niets meer) en heb je dus geen downtijd. (Dit is de manier waarop ik het gedaan heb, alleen met Telfort i.p.v. Tele2.)
...
Dan heb jij dus annexB ADSL via Telfort?

Ik heb Tele2 nogmaals gebeld om te vragen of ze ADSL annexB aanbieden maar zij geven aan dat ze dit niet doen (alleen annexA, en dus moet de lijn omgezet worden.)
Daarna heb ik ook Telfort gebeld om te vragen of zij wel AnnexB ADSL aanbieden maar ook zij zeggen dat ze alleen annexA leveren.

Het kan natuurlijk prima zijn dat de medewerker waarmee ik gesproken heb ook niet 100% op de hoogte is van de technische aspecten.

Al met al lijkt het er op dat de opties zijn:
Een ISDN1 abbo van KPN zoals in dit (oude) topic beschreven wordt http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1004009

Eenmalig betalen voor het omzetten van ISDN naar ADSL (met bijbehorende downtime) en daarna vrije keus hebben.

Inmiddels heb ik het idee dat technisch gezien ISDN reeds is ingehaald door ADSL

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:39
Tele2 en Telfort bieden het nu niet meer aan nee, maar als je nog een oude ADSL lijn hebt (dus een Zonnet ADSL verbinding of meer dan 3 jaar geleden Telfort genomen) dan kan het wel. Telfort leverde via het BabyXL en het oude KPN netwerk (WBA-A) wel over ISDN, met WBA-E zijn ze daarmee gestopt. Zonnet kocht vroeger zijn DSL signaal in bij KPN (dat heette toen MxStream) en ook die konden leveren over ISDN.

Wat ik eigenlijk in het hele plaatje mis, maak eens een foto van je KPN aansluitpunt. Als alles nu op één aderpaar(rood/blauw) is aangesloten dan kan je gewoon een aanvraag doen en zeggen dat je nog geen internet of belaansluiting hebt. Je wordt dan aangesloten op het tweede (oranje/wit) aderpaar.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Van ISDN naar PSTN met behoud van ADSL is inderdaad niet mogelijk zonder downtime zoals eerder vermeld. Sommige providers bieden echter wel de mogelijkheid om van ISDN met ADSL over te stappen naar een internet en Bellen abonnement over Annex-A. Het twee in één abonnement wordt dan door middel van een migratie gerealiseerd. Voordeel is dat je dan bijna geen downtime hebt en wel een goedkoper abonnement. De downtime die er wel onstaat is de tijd die er nodig is voor een monteur om je om te steken in de centrale op de nieuwe lijn.

• Medjai
Net de technische service van KPN aan de lijn gehad, die geven aan dat ze mijn ouders over kunnen zetten op een VDSL verbinding, hierbij zou weinig downtime zijn (de monteur moet wel zijn werk doen natuurlijk, wat Johny_B ook aangeeft).

Maar overstappen van KPN naar een andere aanbieder lijkt vooralsnog niet heel gemakkelijk, dus dat wellicht pas over een jaar doen (wanneer het nieuwe contract met KPN is afgelopen).

Ik zal vanavond proberen een foto van het aansluitpunt proberen te maken.

• Medjai
Keuze is gemaakt om het nummer bij Tele2 door KPN over te laten nemen en dan een bellen+internet standaard bundel van KPN te nemen. Dit gaat via VDSL en KPN heeft aangegeven dat dit zonder noemenswaardige downtime over gezet kan worden.

Bedankt voor alle reacties in dit topic.

PS: op dit moment is alles inderdaad op 1 aderpaar aangesloten (rood/blauw)

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 13:11
Net bij mn ouders ook van isdn naar een vdsl2 abbo gegaan.
Hier kwam kpn trouwens zelf mee, met verhaaltje, dat ze isdn langzamerhand willen opdoeken, zaten dus geen kosten aan.
Zitten ze wel jaar aan vast, vanwege, dat het zakelijk is, maar ja, das hun eigen keuze.

Modem werd netjes van te voren opgestuurd, op de dag, dat het signaal werd omgezet, werd de modem ff uitgedaan, kon daarna nieuwe modem aansluiten en wat andere kabeltjes opnieuw aansluiten.
Daarna hun aktivatie nummer gebelt en alles werkte gelijk, dus eigenlijk geen downtime gehad.

Vraag me alleen af, wanneer ze het mijnkpn gedeelte nu eindelijk is aanpassen, zodat ik eerst kan kijken, wat ik daar precies kan instellen, of dat ik toch nog een aparte centrale moet regelen.
(ouders willen 2 lijnen, maar ze willen wel, dat alle telefoons op 1e nummer reageren en dat de 2e lijn dus eigenlijk alleen gebruikt wordt, indien andere lijn in gesprek is)

Probleem puntjes:
ISDN abbo stond ook los van ADSL.
Lijn is nu opgeleverd, maar het mijn kpn gedeelte, waar je telefoonnummers etc kunt installeren, is door hun vreemd genoeg niet bijgewerkt, dus het is nu even flink klote met 2 nummers en 2 lijnen.
Ouwe thuiscentrale werkt dus dan ook niet meer, die werkt namelijk alleen voor isdn signaal.
Pagina: 1