• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb mijn HTPC via HDMI aangesloten op mijn TV (42" Panasonic plasma). De HTPC draait op Windows 7 x64. Het werkt opzich allemaal prima, totdat de TV wordt uitgezet. Als ik dan de TV weer aanzet is de resolutie welliswaar weer goed, maar zijn alle applicaties (waaronder ook XBMC) geresized. Oftewel, het lijkt alsof de HTPC besluit dat zodra de TV uit wordt gezet er overgeschakeld wordt naar een lagere resolutie en daardoor de applicaties worden geresized. Ook lijkt de refreshrate binnen XBMC veranderd te zijn (die wordt wellicht ook aangepast als de TV uit wordt gezet?). Het moge duidelijk zijn dat ik dit irritant gedrag vind. Ik heb alleen nog geen goede oplossing gevonden.

Al geprobeerd:

- Alle instellingen van ATI catalyst center doorlopen, geen oplossing
- Handmatig een nieuwe .inf gemaakt voor de TV via MonInfo, geen oplossing (zorgt zelfs voor nieuwe problemen)

Wat ik nog kan doen is:

- Een andere kabel proberen (DVI-HDMI), omdat ik vermoed dat het in de HDMI handshake zit, maar ik weet niet zeker of dat de problemen verhelpt en bovendien kost het geld. Er moet toch ook een andere, softwarematige/registerachtige oplossing zijn?
- Als de TV uitstaat de PC overnemen met Teamviewer, bekijken hoe de resolutie ervoor staat en eventueel deze handmatig aanpassen en instellen. Vraag is wel of dat lukt en ten tweede of dat een permanente oplossing is.

Wie is er bekend met dit probleem en heeft de oplossing? Ik hoor het graag!

Edit: Vanavond even deze fix proberen:
1) Use VNC to login remotely.
2) Right click desktop and select 'Screen Resolution'. Or goto Control Panel\Appearance and Personalization\Display\Screen Resolution.
3) Click 'Detect'.
4) Select 'Another display not detected'.
5) Set 'Multiple Displays:' to 'Try connect anyway on: VGA'.
5) Select 2nd display, set 'Multiple Displays:' to 'Show desktop only on: 2'
6) Set correct resolution (1080p in my case).
7) Select 1st display, set 'Multiple Displays:' to 'Show desktop only on: 1'
8) Select 2nd Display, click 'Multiple Displays:' select 'Remove this display'.

This behavior is related to Windows 7multi monitor detectection feature. What happens here is when the the HDMI display is lost Win 7 tries the VGA display (1024x768) and then switches back to the HDMI (1080p) display. With the workaround above there will be no resolution changes thus XBMC will stay in full screen.

[ Voor 24% gewijzigd door rodie83 op 04-03-2013 14:17 ]

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 19:54
Ik heb hetzelfde probleem met mijn mediacenter die aangesloten is op een panasonic tv (38 inch).

Probleem zit m inderdaad in de HDMI handshake.

Een software oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Hij zal er wellicht wel zijn maar ik weinig tijd om het helemaal uit te zoeken.

Een oplossing is de HDMI detective kopen. Deze vind ik echter duur (+\- 100 dollar). Ik weiger die ook te kopen omdat ik er van overtuigd ben dat er software matigeoplossing moet zijn. Ik weet ook niet wie ik hier de schuld van moet geven :P Microsoft, de makers van het HDMI protocol of de videokaart fabrikanten.Niet dat het wat uit maakt maargoed :P

De Edid override (.inf aanmaken middels Moninfo) heb ik ook geprobeerd en geeft ook andere problemen.

Een HDMI naar DVI kabel gebruiken geeft hetzelfde probleem. Je maakt immers nog gebruik van hetzelfde protocol. Oja, en je geluid werkt dan ook niet.

Wat je kunt proberen is het disablen van Pin 19. Dit schakelt de hot-plug detectie uit. Bij mij zorgde het ervoor dat het geluid het niet meer deed. Wellicht dat dit bij jou wel werkt. http://social.technet.mic...33-4e6d-b39b-8ac80a21fdc2

Ik heb het voor nu met een workaround gedaan, ik heb ervoor gezorgd dat XBMC pas wordt opgestart als ik van activiteit wissel (harmony afstandsbediening).

Ik heb hier ook al een topic voor aangemaakt: Resolutie wijzigt en geluid werkt niet

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ictleerling schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:21:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn mediacenter die aangesloten is op een panasonic tv (38 inch).

Probleem zit m inderdaad in de HDMI handshake.

Een software oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Hij zal er wellicht wel zijn maar ik weinig tijd om het helemaal uit te zoeken.

Een oplossing is de HDMI detective kopen. Deze vind ik echter duur (+\- 100 dollar). Ik weiger die ook te kopen omdat ik er van overtuigd ben dat er software matigeoplossing moet zijn. Ik weet ook niet wie ik hier de schuld van moet geven :P Microsoft, de makers van het HDMI protocol of de videokaart fabrikanten.Niet dat het wat uit maakt maargoed :P

De Edid override (.inf aanmaken middels Moninfo) heb ik ook geprobeerd en geeft ook andere problemen.

Een HDMI naar DVI kabel gebruiken geeft hetzelfde probleem. Je maakt immers nog gebruik van hetzelfde protocol. Oja, en je geluid werkt dan ook niet.

Wat je kunt proberen is het disablen van Pin 19. Dit schakelt de hot-plug detectie uit. Bij mij zorgde het ervoor dat het geluid het niet meer deed. Wellicht dat dit bij jou wel werkt. http://social.technet.mic...33-4e6d-b39b-8ac80a21fdc2

Ik heb het voor nu met een workaround gedaan, ik heb ervoor gezorgd dat XBMC pas wordt opgestart als ik van activiteit wissel (harmony afstandsbediening).

Ik heb hier ook al een topic voor aangemaakt: Resolutie wijzigt en geluid werkt niet
Pin 19 afplakken zou opzich een prima oplossing voor mij kunnen bieden, want ik laat het geluid op mijn systeem niet via HDMI lopen, maar optisch. Ik ga het denk maar eens proberen, want het blijft een irritante issue.

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 19:54
Omdat we binnenkort tv gaan kijken via de mediacenter heb ik mij een nieuwe videokaart gekocht voor 3 tientjes. Had ik veel eerder moeten doen :)

Is perfect voor in je HTPC (passieve koeler): pricewatch: Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)