Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Hallo medetweakers,

Al een tijdje heb ik een mediacenter (windows 7) aangesloten middels HDMI op de TV. Nu is het zo dat op het moment dat ik overschakel naar HDMI de resolutie even gewijzigd wordt.

Hierdoor verschijnt XBMC verkleint op het scherm. Ook werkt het geluid regelmatig niet en staat het op 'niet aangesloten'. En om het erger te maken verschijnt er 1 op de 5 x de melding 'no signal'.

Nu is de oplossing een Genen HDMI detective kopen, maar dit weiger ik eigenlijk omdat het waarschijnlijk ook anders opgelost kan worden :)

Wat gedaan:

- Nieuwste drivers (audio en videokaart) zijn geïnstalleerd.
- Pin 19 van de HDMI plug gedisabled (hierdoor wordt niet opnieuw de EDID informatie doorgegeven), dit werkt wel alleen werkt het geluid dan niet.

Tot nu toe heb ik nog geen 100% oplossing gevonden. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Hoe schakel je over op HDMI word dit door de videokaart geregeld? Wat voor hardware gebruik je en op welke resolutie draait het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Draait op full hd (1920 x 1080).

De server gebruikt als enige output HDMI. De TV schakel je over naar HDMI 2, op dat moment verkleint de resolutie zich en vergroot zich weer (dit heb ik gecontroleerd middels teamviewer).

HTPC: MSI K9A2GM-FIH met onboard grafische kaart en HDMI output (ATI HD 3200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 15:15
Ik denk dat dit een onderdeel van de HDCP handshake.

Wat gebeurt er als de TV op de juiste ingangsbon zet (HDMI 2) en dan pas je Mediacenter inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Dan werkt alles goed, ook het geluid werkt dan weer.

Meestal moet ik de mediacenter rebooten, dan pas werkt alles weer.

De mediacenter wordt ook als server gebruikt (filesharing, sickbeard, couchpotato, sabnzbd, back-ups). Hij wordt iedere morgen gereboot om 05:00. De TV staat dan ook uit (niet op standby).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik de mediacenter niet aan kan zetten op het moment dat we 'm nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Is het alleen na zo'n reboot? Of ook als je de TV uit zet, en enkele/vele uren later weer aan? Want dan is daar mogelijk het probleem.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Na een reboot werkt alles weer. Als ik de TV uit een aan zet op het moment dat de mediacenter aan staat dan werkt het geluid vaak niet en past de resolutie zich vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 15:15
Komt me heel bekend voor. Moet het HDCP verhaal zijn i.c.m hoe Windows zich gedraag in deze situatie.

Wanneer je TV al aan staat en je boot/reboot dan je HTPC wordt tijdens het booten de HDCP Handshake gedaan en wanneer de desktop gestart wordt, wordt de juiste instelling gekozen.

Bij HDCP Handshake (HDMI is een stuk ingewikkelder dan ouderwets scart) gaan er een aantal gegevens over en weer wat de resolutie in de war schopt.
Ga eens op zoek naar EDID problematiek. Waarschijnlijk kan je hier een oplossing mee vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Inderdaad, daarop heb ik ook gezocht. Helaas nog geen passende oplossing kunnen vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
Ben wel soortgelijke problemen tegen gekomen met wegvallende audio in combinatie met AMD-based GPU's. Dat valt te verhelpen door oudere drivers te gebruiken. Welke versie van ccc dat precies is weet alleen neit zo uit mn hoofd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Met pin 19 afgeplakt werkt bijna alles perfect, Ik krijg het geluid nog niet werkend. Ik ben er van overtuigd dat dit zou moeten werken.

Het volgende doet pin 19:
Afbeeldingslocatie: http://static.ddmcdn.com/gif/hdmi-connector-diagram.gif

De audio via de analoog uitgang werkt wel gewoon.

Als ik naar geluidsbeheer ga zie ik staan dat de 'ATI HDMI output not plugged in' is.

- Nieuwste drivers ATI CCC geïnstalleerd (ook laatste beta)
- Nieuwste realtek drivers geïnstalleerd
- Op de Realtek site ATI HDMI audio driver gedwonload en geïnstalleerd

Morgen weer wat dingen testen. Als iemand dezelfde problemen heeft ervaren hoor ik dat graag. En ook je je dat hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:32
Als ik op de website kijk is pin19 voor hotplug zodat je tv weet of kabel wel niet erin zit, je zou dus pin 15/16 moeten afplakken dat is voor de edid dcc data.

"Pins 15 and 16 are dedicated to the DDC (Display Data Channel), used for communicating EDID (Extended Display Identification Channel) information between devices."

Wat je eventueel nog kan probleren is een edid.ini voor je tv vinden waarbij de edid data veranderd is zodat je videokaart denkt dat je tv alle gangbare audio formaten kan afhandelen.
http://www.avsforum.com/t/1091403/edid-override-thread

[ Voor 27% gewijzigd door devil-strike op 13-01-2013 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
devil-strike schreef op zondag 13 januari 2013 @ 08:36:
Als ik op de website kijk is pin19 voor hotplug zodat je tv weet of kabel wel niet erin zit, je zou dus pin 15/16 moeten afplakken dat is voor de edid dcc data.

"Pins 15 and 16 are dedicated to the DDC (Display Data Channel), used for communicating EDID (Extended Display Identification Channel) information between devices."

Wat je eventueel nog kan probleren is een edid.ini voor je tv vinden waarbij de edid data veranderd is zodat je videokaart denkt dat je tv alle gangbare audio formaten kan afhandelen.
devil-strike schreef op zondag 13 januari 2013 @ 08:36:

Nee die EDID informatie heb je daadwerkelijk nodig.

Helaas werkt het disablen van pin 19 niet in mijn geval. Als de TV uit staat op het moment dat de mediacenter reboot krijg ik geen beeld als ik de tv aan zet.Ook kreeg ik het geluid niet werkend.

De geïnteresseerden kunnen over het disablen van pin 19 hier lezen: http://social.technet.mic...33-4e6d-b39b-8ac80a21fdc2

Het disablen is voor velen een oplossing.

Ik ben nog steeds bezig met het werken aan een 100% oplossing. Ik wil de hdmi detective pas kopen als ik zeker weet dat er geen software matige oplossing is.

Ik ga nog even verder met zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:32
Edid override werkt dus ook niet voor jouw? zo krijg ik namelijk wel ac3 op mijn tv zonder edid override geen geluid als stream ac3 is, volgens mij edid kan me tv maar pcm 2.0 en met die edid truck kan ik gewoon 5.1 geluid op me tv krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
De override had ik al een keer toegepast. Dit heb ik nu nogmaals uitgevoerd.

De override werkt goed, als switch tussen HDMI 1 en 2 dan wijzigt de resolutie zich niet meer en het geluid blijft werken.

Alleen als de mediacenter opstart als de tv uitstaat wordt xbmc smal. Ik ga instellen dat xbmc pas opstart als de harmony hiervoor de opdracht geeft. Misschien dat dit een goede workaround voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Omdat we binnenkort tv gaan kijken via de mediacenter heb ik mij een nieuwe videokaart gekocht voor 3 tientjes. Had ik veel eerder moeten doen

Is perfect voor in mijn HTPC (passieve koeler): pricewatch: Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Issue werkt versterkt door het gebruik van een slechte lange (5 meter) hdmi kabel. Deze is nu ook vervangen door een goede 5 meter hdmi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
ictleerling schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:46:
Issue werkt versterkt door het gebruik van een slechte lange (5 meter) hdmi kabel. Deze is nu ook vervangen door een goede 5 meter hdmi kabel.
Waarschijnlijk is het niet zo zeer de kabel, maar de connectors die op de kabel zitten. Goedkope kabels hebben nog wel eens slechte connectors erop zitten die problemen kunnen geven. Daarintegen is het prijsverschil tussen een Action-kabel van 3,- en een monster-kabel van 75,- dermate groot dat ik liever een paar cheap-ass kabeltjes ervoor op wil offeren tot ik een goede connectie heb (overigens heb ik slechts 1x een kabel hoeven vervangen van de action; de rest blijkt allemaal heel erg behoorlijk te functioneren)

iRacing Profiel

Pagina: 1