Toon posts:

Mediaspeler, htpc of nas?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, na al een tijd lang bezig te zijn met verschillende mediaspelers en heen en weer gesleep van losse schijven en het overlijden van mn moederbord van mn desktop wil ik nu eindelijk iets waar ik echt tevreden mee kan zijn.

Wat ik hoop te bereiken..

Een centrale opslag, het liefst uit te breiden zij het swappeble of met externe hdd.
Waar ik torrents op kan slaan om direct op tv te bekijken ook op telefoon en tab zou leuk zijn.
Nu bedien ik het graag direct vanuit de bank dus zonder pcs of andere schermen (ook de torrents)

Nu mijn vraag wat de makkelijkste/beste/goedkoopste manier is en wat voor mij de juiste appartuur zou kunnen zijn?

Zelf zat ik (zonder er totaal geen verstand te hebben!) Aan..

Een htpc? Een mini pctje wat redelijk snel stabiel zuinig en stil draait met een behoorlijke hdd waar ik dan via tv op download opsla en media gebruik en bestuur met telefoon/ tab

Wat zou hier een mooie optie voor zijn?
Of ben ik beter af met een nas server en/ of mediaspeler met torrentclient
Als bv de dune hd smart h1 ?

Of kan iemand beloven dat de android tv stics stabiel en mans genoeg zijn om hiervandaan te downloaden en streamen?
Of zijn er nog andere betere opties om makkelijk mijn films te bekijken zonder lange laadtijden of haperende beelden?

Sorry voor de vele vragen maar heb er niet genoeg verstand van om echt te weten wat ik wil en wil ook geen onnodige aanschffen meer doen.

Hoop met een budget van 300 euro een eind te komen ..mocht het juiste iets meer zijn danzij het zo...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2013 22:30 ]

Verwijderd

Een mediaspeler (met schijf) is eigenlijk een NAS met directe koppeling naar de TV. Een NAS is gewoon een schijf op het netwerk, wel heeft deze vaak een handig OS om mee te downloaden. Een mini PC kan je zelf inrichten (ook met NAS of mediaplayer software) en uitbouwen hoe je dat ook wil. Wel komt er wat tweakwerk aan te pas maar je hebt meer voor minder geld en tegelijkertijd een heuse kast om ergens te verstoppen. Een mooie HTPC kast kan soms meer kosten dan dat je budget groot is of je kan het minimaal houden natuurlijk met een simpel desktop behuizinkje.
Zelfs mijn highend PC is een HTPC die direct onder mijn TV staat met een paar kabels naar mijn monitor en invoer apparatuur, je kan het maar zo gek maken als je wil. Mijn voorkeur gaat iig uit naar de goedkopere en snellere oplossing in 1.

Er zijn een paar topics waar 'budget' HTPC / NAS oplossingen worden gebouwd en uitgewerkt. eff zoeken!

deze bv.:
htpc zelf bouwen 1ste keer. Aub advies

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2013 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rondgekeken te hebben denk ik nu aan de synology ds212j nas die dan naar samen met mn lg dpw1 mediaspeler ervoor moet zorgen dat alles ook op mn tv terrecht komt.

Of zijn er andere of betere alternatieven bij jullie bekend misschien?

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 10:00 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Xbox Live ID:Notna8310

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Een HTPC en een NAS zijn 2 gescheiden dingen waarbij je je eerst goed moet bedenken wat je nu eigenlijk precies wilt.
Een NAS heeft als doel om data vanaf een centraal punt op het netwerk aan te bieden en doet dit over het algemeen op een stabiele en energie-zuinige manier. Een HTPC heeft als doel playback van content, ongeacht waar dit staat (zoals lokaal, op het netwerk of op internet).
Je kan die 2 combineren, maar de vraag is of dit handig is. Dat is weer afhankelijk van de eisend ie je eraan stelt.

Als je van plan bent (of ook maar enigszins het vermoeden hebt dat je) vanaf meerdere plekken zoals huiskamer, slaapkamer etc, je content wilt kunnen bekijken, dan is het handiger om NAS en HTPC gescheiden te houden. Ook als geluidsproductie en stroomconsumptie een issue zijn, kan je beter de taken verdelen. Een NAS is vele malen energie-zuiniger dan een HTPC, en bij 24/7 up-time kan dat nogal wat schelen op jaarbasis. Daarnaast kan je de NAS op een plek zetten waar geluid geen issue is, zoals de meterkast, en is een NAS gebouwd met het oog op 24/7 gebruik terwijl de hardware in een HTPC dit over het algemeen niet is en daarmee nog wel eens problemen kan geven.

Denk dus vooraf goed na over wat je precies wilt wat dit betreft, maar ook over welke services er moeten draaien (zoals voor downloads bijvoorbeeld), en aan de hand daarvan ga je de hardware erbij zoeken. Budget zou wat dat betreft pas op de laatste plek horen te komen, omdat je er niets aan hebt om iets te kopen wat je niet zoekt. Vergelijk het met de vraag dat je een vervoersmiddel zoekt, en je kan een fiets of een auto kopen en kiest voor de fiets vanwege de prijs, maar je moet elke dag 200km verderop zijn... Tuurlijk was de fiets dan erg aantrekkelijk qua prijs en je komt ook op de plaats van bestemming, maar of het dan de handige keuze was....

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het te begrijpen geloof ik .. dank je wel

Als ik het dus begrijp is het het makkelijkst/goedkoopste om in de woon en slaapkamer een wlan mediaspeker te zetten (deze heb ik al) en dan een nas in de meterkast die download opslaat en streamt naar mn mediaspelers?

Nu is alleen mijn desktop overleden en wil ik deze vervangen door een nas met torrentclient alleen heb ik hier nog geen ervaring mee en kan ik weinig vinden over de echte werking hiervan.
Als iemand mij kan overtuigen dat dit wel zo is ( hoe bedien ik de downloads bv zonder scherm en vanuit de meterkast?) Dan ben ik dus gered met de aanscgaf van een nas met torrentclient is het niet ?
Wie kan mij evt goede suggesties hiervoor doen ?

Zo, weer een hoop vragen ...excuus!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:16:
Ik begin het te begrijpen geloof ik .. dank je wel

Als ik het dus begrijp is het het makkelijkst/goedkoopste om in de woon en slaapkamer een wlan mediaspeker te zetten (deze heb ik al) en dan een nas in de meterkast die download opslaat en streamt naar mn mediaspelers?
Dat geeft je de meeste vrijheid voor de toekomst inderdaad. De aanschafprijs is dan wel weer wat hoger. Het playback-device kan inderdaad een mediaspeler zijn, maar ook een HTPC (met slechts een SSD voor OS en applicatie, en data op de NAS)
Nu is alleen mijn desktop overleden en wil ik deze vervangen door een nas met torrentclient alleen heb ik hier nog geen ervaring mee en kan ik weinig vinden over de echte werking hiervan.
Kijk eens naar de NAS-oplossingen van Synology. Daar is brede ondersteuning voor en erg veel over te vinden, voor zowel Torrents als Usenet
Als iemand mij kan overtuigen dat dit wel zo is ( hoe bedien ik de downloads bv zonder scherm en vanuit de meterkast?) Dan ben ik dus gered met de aanscgaf van een nas met torrentclient is het niet ?
Wie kan mij evt goede suggesties hiervoor doen ?

Zo, weer een hoop vragen ...excuus!
je downloads kun je webbased beheren vanaf bijvoorbeeld een laptop. Hoe het bij torrents precies werkt weet ik niet, maar bij de usenet-clients kun je deze ook via een app op je smartphone managen via Sickbeard, Couchpotato en SABNzbd. Voor vrijwel elk mobiel OS (Android, iOS en WP7 / 8) zijn er wel clients te vinden om je downloads mee te beheren.
Makkelijkste werkt het in dergelijke omgevingen als je wel iets van een laptopje oid tot je beschikking hebt voor beheer-doeleinden. Aangezien vrijwel alles op de NAS wordt afgehandeld mag dat het meest eenvoudige model zijn wat je kan vinden. Rekenkracht is daar niet van belang.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rondgekeken te hebben denk ik nu aan de synology ds212j nas die dan naar samen met mn lg dpw1 mediaspeler ervoor moet zorgen dat alles ook op mn tv terrecht komt.Of zijn er andere of betere alternatieven bij jullie bekend misschien?
Pagina: 1