• Kevvv
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-01 13:55
Hallo allemaal,

Na jarenlang mediaspelers te hebben gebruikt, wil ik nu de overstap maken naar een htpc.

Wat moet de htpc kunnen.

OS word windows 7.

Hierop plaats ik xbmc en ook wil ik 3d kunnen afspelen van volledige blu ray rips.

Ik ga alles streamen via een bekabeld netwerk. Later wil ik mischien nog een extra hd voor multimedia inbouwen. Nu eerst alleen voor het OS

Dit word mijn eerste zelfbouw.

Ik wil het liefst rond de 300 euro uitkomen maximaal 400 euro voor de bouw.

Ik heb na het lezen van meerdere posts de volgende lijst samengesteld. Maar ik zit wel aan de limiet van mijn budget. Liever iets goedkoper dus.
Wie kan mij verder helpen om het budget richting de gewenste 300 te krijgen, mits dit mogelijk is natuurlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,45€ 88,45
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,42€ 58,42
1Silverstone Milo ML03B€ 68,65€ 68,65
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
1Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,20

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Prima setup waar je imho niets aan hoeft te veranderen. Alhoewel het niet mijn keuze qua hardware zou zijn, is het gegeven je budget wel het beste wat je kan aanschaffen dan vermoed ik. Ik mis er alleen nog een methode voor bediening bij (tenzij je smartphone / tablet wil gaan gebruiken natuurlijk).

Overigens zou ik het later toevoegen van een HDD afraden, en concentreren op centrale storage. Naar mijn mening moet een client (wat een HTPC in feite gewoon is) volledig ondergeschikt zijn aan het netwerk. Oftwel, als je HTPC vervangen moet worden, moet je met zo min mogelijk werk weer up & running kunnen zijn, en moet je je niet zorgen hoeven maken op data op die client, settings etc. Data hoort centraal, settings horen via policy's en eigenlijk zou installatie zelfs unattended moeten zijn. Voor een thuis-situatie kan je met een goede centrale storage-oplossing al een heel eind komen mbt dat uitgangspunt.

iRacing Profiel

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Je zou van 8GB naar 4GB kunnen gaan en de Scythe Shuriken kunnen skippen. Dan ben je grofweg 50 euro dichter bij je doel :)

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 14:27

Melkaz

Melkazar

Je bent prima onderweg, het lijkt overigens veel op mijn build van een jaar geleden.
Mijn advies zou zijn om slechts 4gb Ram te nemen, stock CPU cooler te gebruiken en openelec als OS nemen. eventueel kan je zelfs een stapje terug doen in de CPU reeks want mijn cpu is de A6 3400 geloof ik en draait prima blue Ray 3d rips.

Met het geld dat je bespaard kan je alvast beginnen met sparen voor een NAS/server. Dat raad ik je ook aan, ik heb meerdere keren mijn htpc leegegooid, os veranderd etc etc zonder aan mijn media bibliotheek te komen. ik gebruik de server ook voor downloading via sickbeard en backups want de htpc in de woonkamer heb ik liever niet 24 uur per dag aan.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• Kevvv
Ik heb een aanpassing in Ram gemaakt. Met de CPU twijfel ik, ik heb rondgelezen op het forum en iedereen raad toch aan minimaal een a8 cpu te nemen ivm 3d weergave. Verder wil ik mijn systeem wel zo silent mogelijk vandaar de shuriken. Of zou dit met de stock koeler meevallen. Als iemand nog een andere behuizing kan aanraden die goedkoper is vind ik dit prima, geen towermodel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,62€ 32,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,94

• kroegtijger
Melkaz schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 10:49:
Je bent prima onderweg, het lijkt overigens veel op mijn build van een jaar geleden.
Mijn advies zou zijn om slechts 4gb Ram te nemen, stock CPU cooler te gebruiken en openelec als OS nemen. eventueel kan je zelfs een stapje terug doen in de CPU reeks want mijn cpu is de A6 3400 geloof ik en draait prima blue Ray 3d rips.
4GB volstaat inderdaad, maar mocht je wat extra diensten willen gaan draaien zoals een mysql-database, dan is 8GB erin altijd wel prettig en slechts een kleine meerprijs.
Ik zou de stock-koeler zeker wel vervangen voor een Scythe. Het scheelt bakken met geluid en zeker in een build als deze die behoorlijk stil is, is het een echte meerwaarde.
Wat betreft de APU zal TS minimaal een A8 moeten nemen voor BD3D indien het een FM2-socket (Trinity-APU) betreft. De Llano's kunnen wel allemaal BD3D afspelen, maar de Trinity's missen die instructie-sets en dus heb je voldoende power nodig om het softwarematig af te kunnen. Llano's zijn alleen op FM1-socket verkrijgbaar, maar zijn EOL en om nu in een dood platform te investeren....
Met het geld dat je bespaard kan je alvast beginnen met sparen voor een NAS/server. Dat raad ik je ook aan, ik heb meerdere keren mijn htpc leegegooid, os veranderd etc etc zonder aan mijn media bibliotheek te komen. ik gebruik de server ook voor downloading via sickbeard en backups want de htpc in de woonkamer heb ik liever niet 24 uur per dag aan.
Centrale storage is zeker een meerwaarde, maar daar beschikt TS kennelijk al over gezien dat er geen HDD in de build hoeft worden opgenomen.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Kevvv schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:09:
Ik heb een aanpassing in Ram gemaakt. Met de CPU twijfel ik, ik heb rondgelezen op het forum en iedereen raad toch aan minimaal een a8 cpu te nemen ivm 3d weergave. Verder wil ik mijn systeem wel zo silent mogelijk vandaar de shuriken. Of zou dit met de stock koeler meevallen. Als iemand nog een andere behuizing kan aanraden die goedkoper is vind ik dit prima, geen towermodel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,62€ 32,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,94
Je kan een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 overwegen, maar dan zul je wel een andere voeding moeten gaan kiezen in verband met afmetingen. De meegeleverde voeding is niet echt geweldig te noemen, dus die kan je beter vervangen (kan natuurlijk ook later nog eens als upgrade; eventueel voor een passief gekoelde)

iRacing Profiel

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Interessante setup. Echter vraag ik mij af of deze de beste keuze is wanneer je wat meer wilt dan alleen HTPC. Ik zoek naar het optimale systeem om ook redelijk te kunnen gamen naast de HTPC functionaliteit. Uiteraard geen zware games in hoge kwaliteit instelling, maar wel redelijk kunnen spelen van Valve games (HL2, CS, DoD2, Portal etc).

Alhoewel ik eerst dacht een kant en klare mini-pc aan te schaffen (ZBox of Giada met een i3 or i5) denk ik dat zelfbouw wellicht meer waar voor je geld krijgt.

Uitgaande van Win7/Win8 OS, kan je dan beter gaan voor een Intel of een AMD systeem?
Budget is 400-500 euro.

Of is het gegeven systeem in dit topic voor zo rond dat budget echt het beste presterende systeem voor HTPC (XBMC) en gaming?

Verder dacht ik dat XBMC op Linux (OpenElec) problemen heeft met AMD GPU's vanwege de mindere ondersteuning mbt drivers. Of is dit onzin?
(alhoewel ik een Win7/8 OS zal gaan gebruiken is dit geen argument).

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:28
De AMD A8-5600K Black Edition is een leuke cpu, maar de stock koeler is niet stil, maakt veel herrie. Dus bespaar niet op de cooler.

• Kevvv
Ok bedankt allemaal. Ik denk dat ik genoeg info heb. En ga dit systeem binnenkort bouwen. Ik laat dan weten hoe het gaat.

• kroegtijger
Xymox schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 20:19:
Interessante setup. Echter vraag ik mij af of deze de beste keuze is wanneer je wat meer wilt dan alleen HTPC. Ik zoek naar het optimale systeem om ook redelijk te kunnen gamen naast de HTPC functionaliteit. Uiteraard geen zware games in hoge kwaliteit instelling, maar wel redelijk kunnen spelen van Valve games (HL2, CS, DoD2, Portal etc).
Dan ben je met een compleet andere build bezig dan wat hier het doel van is, en dus ook andere hardware
Alhoewel ik eerst dacht een kant en klare mini-pc aan te schaffen (ZBox of Giada met een i3 or i5) denk ik dat zelfbouw wellicht meer waar voor je geld krijgt.
Dat is natuurlijk relatief. Je betaald ook voor een stukje garantie, gemak etc. Dus waar voor je geld is een relatief begrip. Als je doelt op dat je meer rekenkracht voor hetzelfde geld in huis kan halen, dan klopt dat over het algemeen wel.
Uitgaande van Win7/Win8 OS, kan je dan beter gaan voor een Intel of een AMD systeem?
Budget is 400-500 euro.
Gegeven het budget lijkt een AMD-setup me wat logischer, aangezien je met een A10 al redelijk wat kunt doen en je dus geen aparte GPU hoeft te hebben. Bij een intel-build kom je dan al gauw bij een i3 met een aparte GPU uit, waarmee zo'n beetje het hele budget al wel op gaat, maar waar weer tegenover staat dat je over het algemeen wel weer wat meer performance in huis haalt.
Of is het gegeven systeem in dit topic voor zo rond dat budget echt het beste presterende systeem voor HTPC (XBMC) en gaming?
HTPC en gaming zijn niet heel makkelijk te verenigen in een build. Een HTPC heeft als doel content afspelen op een simpele en stabiele manier waarbij de machine zelf zo min mogelijk geluid produceert. Een build voor gaming daarin tegen heeft eerder als oogmerk om zo hoog mogelijke performence te behalen, waarbij geluidsproductie e.d. ondergeschikt zijn. Dat botst dus nogal met elkaar en je zult dus een compromis moeten maken tussen budget, performance en geluidsproductie.
Verder dacht ik dat XBMC op Linux (OpenElec) problemen heeft met AMD GPU's vanwege de mindere ondersteuning mbt drivers. Of is dit onzin?
(alhoewel ik een Win7/8 OS zal gaan gebruiken is dit geen argument).
Naast dat het onzin is (ondertussen; was in het begin wel een probleempje mee) geef je zelf al aan dat het totaal niet relevant is

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:29:
Gegeven het budget lijkt een AMD-setup me wat logischer, aangezien je met een A10 al redelijk wat kunt doen en je dus geen aparte GPU hoeft te hebben. Bij een intel-build kom je dan al gauw bij een i3 met een aparte GPU uit, waarmee zo'n beetje het hele budget al wel op gaat, maar waar weer tegenover staat dat je over het algemeen wel weer wat meer performance in huis haalt.
pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed
pricewatch: Intel Desktop Board DH61AG
http://www.logicsupply.nl...s-eu-power-cord-included/

40 + 95 + 30 = €165 zonder RAM, SSD, behuizing.

+ goedkoper
+ kleinere behuizing mogelijk ivm externe voeding. Zoals http://www.logicsupply.nl/cases/compact-cases/m350/
+ praktisch zuinigste setup mogelijk zonder performance compromis. Vermoedelijk nog passief te koelen.
- mogelijk geen 23.97hz

Set uit TS:

pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M
pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

60 + 91 + 38 = €189 zonder SSD, RAM en behuizing

Hoezo duurder? Natuurlijk kan AMD goedkoper, maar niet als je een CPU van €90 gaat nemen. Neem dan een A4.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hoe is de wens van (Real) 3D ondersteuning wat in TS wordt aangehaald te realiseren met bovenstaande Intel setup? Is dat v.w.b. hardware werkelijk mogelijk (met beschikking over de juiste afspeelsoftware)?

Testing, one, two ...

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik werkelijk geen flauw idee heb hoe een intel HD 2500 of AMD-equivalent om gaat met 3D video. Technisch gezien kan de hd 2500 4K video decoderen, en dan verwacht ik niet al te veel problemen met 3D.

Mijn bronnen (anandtech) spreken echter geen woord over 120hz/3D video. hoe goed of slecht dat werkt is mij volstrekt onduidelijk

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een Intel i3 2100 met HD graphics 2000 kan al Real (Full) 3D prima weergeven op een geschikte 3D TV maar de aangehaalde Celeron heeft die mogelijkheid niet ingebakken dacht ik, daarom ook mijn vraag daarover.

[ Voor 0% gewijzigd door hardware-lover op 03-03-2013 23:25 . Reden: typo ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

De HD 2500 is het ivy-bridge equivalent van de HD 2000, met onder andere dezelfde quick sync performance als de HD 4000. alhoewel er op het internet geen bronnen te vinden zijn of het gaat werken of niet zou het me verbazen als de HD 2500 slechtere playbackmogelijkheden bied als de HD 2000.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Ik heb niet mijn twijfels de mogelijkheden van een HD 2500 - HD 4000 maar ik heb het over de grafische 3D mogelijkheden van de Celeron G1610. Die is toch niet in het bezit van genoemde HD graphics of zie ik wat over het hoofd?

Testing, one, two ...

Verwijderd

de G1610 bevat een HD 2500, zeker weten. Al is de intel website daar lichtelijk onduidelijk over.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ah, nu wordt het mij wat duidelijker waarom je maar naar die HD 2500 bleef verwijzen. Waar komt die zekerheid vandaan? Bij Intel staat het idd niet vermeld maar er wordt wel aangehaald dat er geen 3D ondersteuning is;

- Intel® InTru™ 3D Technologie: No

We moeten dus even uit gaan zoeken wat er nu werkelijk in de G1610 aan grafisch geweld aanwezig is.

Edit: hier misschien gelezen? http://www.avsforum.com/t...hd2500-will-it-do-3d-htpc dan is het toch een jammer maar helaas ben ik bang.

http://ark.intel.com/compare/65692,71072,65527

[ Voor 22% gewijzigd door hardware-lover op 04-03-2013 01:06 ]

Testing, one, two ...

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Vergeet je niet zo'n 80 euro voor de windows licentie? ;)

Gadgets FTW!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:20:
de G1610 bevat een HD 2500, zeker weten. Al is de intel website daar lichtelijk onduidelijk over.
Een HD2500 is toch wel een hele klap minder dan een HD-7560D uit een A8-5600K
Als we de CPU-boss mogen geloven klopt de A8 de G1610 aan alle kanten. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-G1610-vs-AMD-A8-5600K

Als het zuinig moet, is de G1610 een logische keuze, maar qua performance zou ik altijd de A8 boven de G1610 verkiezen. Ga je uit van een A10, dan wordt het verschil nog vele malen groter

iRacing Profiel

Verwijderd

CPU boss kan je dus beter niet geloven, bijvoorbeeld, passmark is al achterhaald sinds er een 64-bit OS op de markt verscheen. Pak liever anandtech: http://www.anandtech.com/...y-on-the-desktop-part-2/2

De G1610 is sneller dan de G850 maar trager dan de i3-3220. Wat hem in singlethreaded benchmarks een voordeel oplevert en in multithreaded benchmarks een nadeel. Niet slecht voor een platform wat 2x tot 3x zo zuinig is.

De snelheid van de GPU lijkt mij al helemaal irrelevant, als het het spul maar afspeelt. Wat het dus niet doet, zoals 3 posts omhoog beschreven.

• jordi267
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05-2025
Wanneer je persoonlijk alles nieuw aanschaft zou ik voor de i3-3220 gaan, dan ben je tenminste ook weer een tijdje up-to-date:)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:41:
CPU boss kan je dus beter niet geloven, bijvoorbeeld, passmark is al achterhaald sinds er een 64-bit OS op de markt verscheen. Pak liever anandtech: http://www.anandtech.com/...y-on-the-desktop-part-2/2

De G1610 is sneller dan de G850 maar trager dan de i3-3220. Wat hem in singlethreaded benchmarks een voordeel oplevert en in multithreaded benchmarks een nadeel. Niet slecht voor een platform wat 2x tot 3x zo zuinig is.
De G1610 is inderdaad in de balans van energie-verbruik / performance in het voordeel, maar daar stopt het helaas dan ook.
De snelheid van de GPU lijkt mij al helemaal irrelevant, als het het spul maar afspeelt. Wat het dus niet doet, zoals 3 posts omhoog beschreven.
Nog naast dat het te weinig support levert, is de vraag ook om af en toe een game te kunnen spelen. Met een GPU die in de G1610 zit wil je dat voor je verdriet niet en ga je dus al heel snel naar een aparte GPU wat de prijs + energieverbruik volledig teniet doet.
Kort gezegd zijn het gewoonweg 2 compleet verschillende processoren die verschillende doelen dienen. Appels / Peren-verhaaltje dus

iRacing Profiel

Verwijderd

jordi267 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:52:
Wanneer je persoonlijk alles nieuw aanschaft zou ik voor de i3-3220 gaan, dan ben je tenminste ook weer een tijdje up-to-date:)
Wat wil je 'future-proofen' dan? Je kan toch geen 4k uitsturen over HDMI met een current-gen platform (behalve HD 7xxx).
kroegtijger schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:22:
is de vraag ook om af en toe een game te kunnen spelen. Met een GPU die in de G1610 zit wil je dat voor je verdriet niet en ga je dus al heel snel naar een aparte GPU wat de prijs + energieverbruik volledig teniet doet.
Excuus, dat heb ik gemist. Al is volgens anandtech de intel HD 2500 in de i3-3220 sneller dan de A6/A8 uit mijn link.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Geïnspireerd geraakt heb ik een eigen wensenlijstje samengesteld.
Mijn bedoeling is een wat steviger systeempje voor HTPC en licht PC gebruik en gaming.

Tevens moet het allemaal in een zo klein mogelijke kast, vergelijkbaar met standaard mediaplayers van tegenwoordig.

Ik heb de boodschappenlijst uit de TS aangepast en ben gekomen op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 106,95€ 106,95
1LC-Power LC-1350mi€ 43,34€ 43,34
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,31

De CPU en geheugen net wat opgeschroefd en een grotere SSD.

Waar ik nog wel mee zit is de behuizing. Deze heeft een externe voeding. Hoe zit dat precies met zulke kasten? Is de behuizing uit mijn lijstje wel in staat de onderdelen te herbergen qua wattage?
Moet er nu wel of niet een extra (grotere) voeding bij?

Verder: een IR afstandbediening moet er nog bij en een IR ontvanger. Zijn die te vinden in de Tweakers pricewatch?

Ik hoor graag op en aanmerkingen op mijn boodschappenlijst-probeersel.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

De voeding is 75W, het TDP van je processor is 100W. Dat gaat noot werken.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:56:
De voeding is 75W, het TDP van je processor is 100W. Dat gaat noot werken.
Dat kan best wel gaan werken, aangezien TDP niets zegt over opgenomen vermogen, maar alleen over de door de producent gespecificeerde (dus niet daadwerkelijk) maximaal af te voeren hoeveelheid warmte, uitgedrukt in Watt.
Dat wil dus zoveel zeggen als dat als je APU 70Watt aan warmte eruit gooit, deze door de fabrikanten minimaal een TDP van 70Watt moeten specificeren, maar meestal nemen ze dit erg ruim en wordt het ingedeeld bij de 100Watt APU's. Daardoor zal jij als eindgebruiker altijd voldoende koeling gaan monteren (immers ga je uit van een hogere waarde dan dat je ooit zult bereiken). Daarnaast is de TDP geen continue waarde, maar wat het maximaal is, terwijl je voeding (als het goed is) aangeeft wat deze continue kan leveren (en hogere pieken zijn meestal wel mogelijk).
TDP is dus geen strikte waarde, maar wel een aardige indicatie.
In dit geval lijkt 75Watt me ook wat aan de krappe kant gegeven de gehele build, maar waarschijnlijk kan je er, zolang je niet langere tijd 100% van het systeem vraagt, er mee af. Als de mogelijkheid er is zou ik echter wel een andere (grotere) voeding adviseren.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik weet hoe TDP werkt. Maar:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6347/50411.png

En dat is zonder GPU usage.

Een 100W processor aansturen met een 75w voeding is simpelweg vragen om problemen, tenzij je al op voorhand weet dat het TDP grof overdreven is. Zoals bij de eerdergenoemde celeron met TDP van 55w, waarvan het complete systeem onder full load 42w trekt (licht undervolted).

@ Xymox: heb je gelezen dat de intel HD 2500 sneller is dan de A8 of A10? Zie http://www.anandtech.com/...ity-on-the-desktop-part-2.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2013 15:28 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:24:
@ Xymox: heb je gelezen dat de intel HD 2500 sneller is dan de A8 of A10? Zie http://www.anandtech.com/...ity-on-the-desktop-part-2.
Ik lees het inderdaad.

Begrijp ik hieruit dat jouw voorkeur uitgaat naar een H77 intel chipset board en i3/5/7 CPU?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

kroegtijger schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:08:
In dit geval lijkt 75Watt me ook wat aan de krappe kant gegeven de gehele build, maar waarschijnlijk kan je er, zolang je niet langere tijd 100% van het systeem vraagt, er mee af. Als de mogelijkheid er is zou ik echter wel een andere (grotere) voeding adviseren.
Is dat mogelijk, de externe voeding te vervangen voor een zwaardere aangesloten op dezelfde kast?
(ik zie hier in pricewatch bijvoorbeeld 160W externe voedingen).

Verwijderd

Xymox schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:13:
[...]

Is dat mogelijk, de externe voeding te vervangen voor een zwaardere aangesloten op dezelfde kast?
(ik zie hier in pricewatch bijvoorbeeld 160W externe voedingen).
Ja. Maar:

vermoeddelijk bestaat de externe voeding uit een 230v-naar 12v of 19v adapter.
In dat geval zit er in de kast vermoeddelijk een picopsu-achtige constructie
Als je op een 75W picopsu een 180w adapter aansluit, kan je er alsnog 75W uit trekken. dat is dus een slechte optie. Je kan dan beter een kast kopen zonder voeding.
Xymox schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:40:
[...]

Ik lees het inderdaad.

Begrijp ik hieruit dat jouw voorkeur uitgaat naar een H77 intel chipset board en i3/5/7 CPU?
Het bord wat ik link heeft een ingebouwde voeding. En de celeron moet voldoende zijn voor gaming, de GPU is toch traag als stront in vergelijking met de CPU. Ik weet verder niet of het verstandig is om een i3/i5/i7 aan te schaffen voor jouw doeleinden, ik weet alleen dat de G1610 beter geschikt is dan een AMD platform als ik de review van anandtech moet geloven (en je geen 3D wilt kijken).

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik denk dat ik van de gehele HTPC build de behuizing het lastigste vind. Kijkende naar ZBox (bv AD12, ID83), de Arctic MC101, de Giada i53 welke kant en klare systeempjes zijn dan zoek ik dus naar een losse kast in ongeveer die maten.

De behuizing hoeft maximaal 1 2.5" SSD te bevatten en geen drive bay.

De Power-lc-1350mi uit mijn lijstje komt daar aardig in de buurt, maar dan wel een 75W voeding...

Zijn er nog tips voor kleine (HTPC) kasten?

Verwijderd

Correctie van een post of 2 terug, ik heb geblunderd met het aflezen van de gaming performance grafieken. Daarvoor moet je deze review raadplegen: http://www.anandtech.com/...0k-a8-5600k-review-part-1.

AMD is weldegelijk veel sneller grafisch.
Pagina: 1