Stroomverbruik absurd hoog!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Beste mede tweakers,

Onlangs hebben we thuis een gesprek gehad met een advieseur van eneco ivm een overstap.
Nou zijn mijn ouder al eeuwig bij essent en hebben in 30 jaar nog nooit gedacht over een overstap.

Nou vroeg de beste man van eneco wat ons verbruik was en mijn moeder wist zo gauw alleen een bedrag te noemen.
De daadwerkelijke cijfers hadden wen iet voor de hand, maar de man schrok toch wel erg na het horen van ons gas en energieverbruik.

Nu weet ik ook dat mijn ouders nooit energie zuinig zijn geweest, en had ik ook een hoog verbruik verwacht
Er draait van 's ochtend vroeg tot 'savonds laat minimaal 1 pc en ook wel tot 4 pc's tegelijk.
Ook ledlampen ed. worden hier niet gebruikt en noem alles maar op
In de jaren dat het huis meerdere malen is verbouw wel alles netjes goed laten issoleren ed, maar ook verder niks schokkend gedaan.

We hebben een dubbele meter.
Nu hebben ik en mijn moeder even het een en ander nagekeken en zijn te tot de volgende cijfers gekomen:

hoogverbruik: 2072 Kwh
laagverbruik: 6390 kwh :(

gas: 3510 m3

Even op een rijtje hoe de situatie eruit ziet:

Een tussenwooning waar 5 mensen wonen
4 slaapkamers
1 woonkamer + sèrre met veel glas
1 studiekamer
1 kleine garage/schuur van 6m2

- er worden 1x per dag een vaatwasser gedraaid
- er word 5x per week een droger gedraaid
- 1x per dag een wasmashine
- er staan dagelijks 3 pc's aan het grootste deel van de dag
- geen led lampen in huis

Nou is het hoogverbruik nog niet zo'n probleem, maar het laagverbruik schok mij zeer ernstig.

Nu heb ik 1 iemand in de familie die vaak tot 2 tot 4 uur 's nachts achter de pc zit met een lampje aan, of tv zit te kijken
De vaatwasser draat ook altijd in de daluren (laagverbruik)

Ik kan mijn op geen enkele wijze voorstellen hoe wij tussen 23:00 en 8:00 3x zoveel stroom verbruiken als overdag

Nu weet ik goed dat jullie niet in mijn hoofd kunnen kijken hoe alles er hier aan toe gaat,
maar ik denk dat de vaatwasser draaien en een pc en/of tv aan hebben staan toch niet kan resulteren in een 3x zo hoog verbruik als de meeste van deze apparaten ook overdag aan staan.

Na een belletje te hebben gepleegd naar essent krijg je natuurlijk het gebruikelijke verhaal te horen
ja, meneer dat ligt dan waarschijnlijk aan uw vaatwasser. 8)7

Nu wil ik hier toch wel even het fijne van weten.
Ik heb ook al met enexis (netbeheerder) gebeld om te kijken of we de meter kunnen laten ijken.
Dit kost ons dan €370,-

Iemand enig idee waar ik aan zou moeten denken om te controleren waarom mijn laag verbruik zoveel hoger is dan mijn hoogverbruik.
Is het met zo'n hoog verbruik verstandig om de meter te laten ijken?

Alle tips tricks voor duurzaamheid zijn natuurlijk ook welkom, want bespaard mag hier zeker worden,
maar vooral wil ik een verklaring kunnen geven voor het hoge laagverbruik

Of het nu allemaal klopt of niet, ik kan me op geen enkele wijze voorstellen dat ik 's nacht meer verbruik dan overdag.

Alvast bedankt voor het lezen

tijd voor wat klusjes!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik zou bij zo'n groot verschil eerst de meter laten ijken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan draai je een maand lang de vaatwasser toch overdag ? (of een paar dagen..., dat moet vrij snel te extrapoleren zijn)

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 28-02-2013 21:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• s0ulmaster
DukeBox schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:02:
Dan draai je een maand lang de vaatwasser toch overdag ? (of een paar dagen..., dat moet vrij snel te extrapoleren zijn)
dat was ook het eerste wat ik mij opkwam en dat ga ik ook eerst even uitproberen

tijd voor wat klusjes!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor meter? Ferraris? Gaat de omschakeling van laag naar hoog wel goed? Welk gebied? Er zijn streken waar het hele weekend in laag zit.

A'dam PVOutput

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
Vergeet niet dat laag tarief ook in het weekend geldt.

Edit: weer te laat :-)

[ Voor 19% gewijzigd door blissard op 28-02-2013 21:08 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meten is weten. Haal een paar energiemeters bij de Gamma van een tientje per stuk en hang die aan de vermoedelijke grootverbruikers. Meet een week per apparaat en je hebt een redelijk overzicht van waar je verbruik zit.

Overigens vind ik de hoeveelheid energie verbruikt met het aantal personen nog redelijk binnen de marges.

Jullie gasverbruik is wel aan de forse kant.

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 28-02-2013 21:11 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Zijn die 5 mensen niet gewoon doordeweeks overdag op school of werk?
Het is dan namelijk niet zo raar dat je laagverbruik hoger is dan het hoogverbruik.
Verder is 8000kWh niet heel schokkend voor een huishouden van 5. het gemiddelde is volgens nibud 5600.
Als je dan niet zuinig bent + dingen als een droger en vaatwasser hebt, zit je snel een paar duizend hoger.

Voor €15 heb je een simpele kWh meter voor tussen de steker en het stopcontact. Dan zie je zo waar het verbruik vandaan komt.

Je gasverbruik is wel meer dan het dubbele van normaal.
Als je isolatie in orde is, douchen jullie dan allemaal een uur per dag? of staat de thermostaat op 23 met het raam open?

TheS4ndm4n#1919

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij doen met 5 mensen ook zo'n 8000kWh per jaar. Ik weet de splitsing tussen hoog en laag niet, maar heel vreemd is dat verbruik toch ook niet.

Wij hebben geen gas aansluiting, verwarmen doen wij met mazout. Wij zitten in een alleenstaand huis uit ~'87.

Verwijderd

Voor zoveel mensen en je beschrijving wat er wanneer draait vind ik je hoogverbruik erg laag moet ik zeggen. Is er niet wat omgedraaid ergens?

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik zou me eerst op het gasverbruik storten! Dat moet eigenlijk de helft minder zijn, en dan heb je het toch over zo'n 1000 euro per jaar teveel!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ik zat hier ook op die aantallen, ook 5 pers en tussenwoning, nou is die stroom fors maar een droger/wasmachine en vaatwasser in de dal draaien tikt aardig aan, misschien nog een electrische boiler die snachts opwarmd?

Ik zou me meer zorgen maken over de 3500 cuub gas, vergelijkbaar: ik kook en stook op gas + warm water en zat vorig jaar zonder opletten op 1300 cuub.
380m3 huis met 6 slaapkamers.

Voor de stroom zou ik een youless oid kopen en je verbruik in kaart brengen, dan weet je heel snel waar iets zit, of bij conrad een energy count (ik heb er 1 met 5 units en werkt prima voor 70,- )

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• s0ulmaster
Het gaan om de regio Enschede
ik kan nergens vinden op die meter wat het merk is?
het is een oude meter uit de jaren '70 van wat nu enexis is

Het verhaal van het weekend is idd een redelijke verklaring van dit verhaal
Toch maar eens even kijken wat ik hier mee moet, maar er moet iig drastisch
bespaard gaan worden!

Oké blijkbaar is mijn verbruik nog wel enigsinds te verklaren en ook het gasverbruik waarschijnlijk wel
Mijn ouders houden er van om 's avond tot wel 23 graden te stoken en dan gaat het hard

bedank iig voor alle tips tot nu toe en ik zal idd eens even kijken of ik het verbruik in kaart kan brengen :)

[ Voor 32% gewijzigd door s0ulmaster op 28-02-2013 21:26 ]

tijd voor wat klusjes!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
s0ulmaster schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:23:
Het gaan om de regio Enschede
ik kan nergens vinden op die meter wat het merk is?
het is een oude meter uit de jaren '70 van wat nu enexis is

Het verhaal van het weekend is idd een redelijke verklaring van dit verhaal
Toch maar eens even kijken wat ik hier mee moet, maar er moet iig drastisch
bespaard gaan worden!
Besparen zonder inbreuk te doen aan comfort, dat is je doel. Besparen moet geen doel op zich zijn :)

En een meter met draaischijf wordt een Ferraris meter genoemd.

https://discord.com/invite/tweakers

• s0ulmaster
redfoxert schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:25:
[...]

Besparen zonder inbreuk te doen aan comfort, dat is je doel. Besparen moet geen doel op zich zijn :)

En een meter met draaischijf wordt een Ferraris meter genoemd.
Dan is het een Ferraris meter ja (dank voor de uitleg :P)

tijd voor wat klusjes!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Meten is weten

Afbeeldingslocatie: http://www.lol.nl/uploads/494/het-is-je-krultang-2313.jpg

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Even uit de losse pols:
  • 3 PC's de hele dag aan: 2000 kWh per jaar
  • Wasdroger 5x per week: 900 kWh per jaar
  • Vaatwasser 1x per dag: 400 kWh per jaar
  • Wasmachine 1x per dag: 500 kWh per jaar
Dan ben je al bijna op de helft. Dus inderdaad eerst zelf eens gaan meten, meter laten ijken lijkt me nog niet aan de orde. Ondertussen kun je je ouders misschien verrassen met een paar lekker warme fleece truien ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik had mijn pc ook dg en nacht aan staan. Nu zet ik hem in slaaptand als ik hem niet bruik. Dat alleen al scheeld me 1000kWh per jaar. Opstarten is 5 secondn, is een SSD pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:31

Fiber

Beaches are for storming.

Je stroomverbruik is hoog maar niet wereldschokkend voor vijf personen. Kan natuurlijk best lager, dat wel. Verdiep je eens in LED lampen, meet je koelkast, tv, etc eens met zo'n Gamma metertje en vervang die eventueel, etc. etc.

Maar ik vind je gasverbruik vele malen schokkender. Stoken jullie soms met de (garage)deuren en ramen open of zo?

Als je toch naar Eneco gaat zijn julie trouwens zeer geschikte kandidaten om zo'n Toon op te hangen...!

Weet je trouwens zeker dat je laagtarief pas om 23:00 uur ingaat en niet al om 19:00 uur of zo...?

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 01-03-2013 01:20 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de serre ook verwarmt wordt dan lijkt het me vrij normaal.

Ik vind ook dat er nar verhouding erg veel laagverbruik is, maar als de wasmachine, droger en vaatwasser ook consequent in laagtarief worden gebruikt dan kan het denk ik best.
Wordt er misschien ook elke dag op 90 graden gewassen? 30 is tegenwoordig voldoende.

Ik doe (in mijn eentje) 60% van mijn verbruik in laag tarief. Jullie doen 75%.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
De wasmashine en droger draaien bijna altijd in hoogverbuik tijd.

Ik ben iig al een stuk wijzer geworden over wat ik hier allemaal "meet"
En ik roep al jaren tegen mijn ouders dat 19 of 20 graden stoken ook meer dan genoeg is :p
maar blijkbaar vinden zij 22-23 graden lekker.. het is gelukkig niet mijn geld

Ik zal ff een metertje aanschaffen en het een en ander na gaan meten

Dank!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 18:54
http://youless.nl/ dit ding installeren :) geeft je een prima inzicht wat je doet en hoeveel je verbruikt en ook kan je pieken en dalen zien (wasdroger/machine/vaatwasser/pc's die uit/aangaan)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Weet je zeker dat Meter 1 voor overdag is en Meter 2 voor 's nachts? Bij mij is het namelijk omgekeerd. Is heel makkelijk te zien door overdag eens te kijken waar de pijl naar staat. Dat verklaard wellicht ook al waarom er in de nacht meer verbruikt wordt (ogenschijnlijk) dan overdag

Verder;

- 5x per week de droger? Wat de neuk. In de winter snap ik nog wel maar in de zomer is dat toch debiel? Kijk handoeken ok (anders worden die keihard) maar de rest kan gewoon aan een rek drogen me dunkt (ook in de winter als de thermostaat toch al op 22/23 graden staat blijkbaar :X )
Hoe oud is dat ding? (is het een condens droger?)
- Lampen vervangen met LED lijkt mij wel een strak plan om mee te beginnen
- Verwarming 1 of 2 graden lager mag ook wel met 23 :X
- Serre kan een groot warmte verlies geven maar dat ligt er ook aan wat voor glas enz.
- en zoals al heel vaak geroepen; meten is weten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 01-03-2013 13:40 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat elektra betreft is er vaak een hoop winst te halen met nieuw witgoed.
En koelkast van 10 jaar oud verbruikt makkelijk €50 meer elektriciteit per jaar dan een nieuw (A+) model.

en PC's naar slaapstand als ze >5 min idle zijn. Of laptops gebruiken, die zijn vaak een stuk zuiniger.
Mijn game PC verbruikt bijvoorbeeld idle nog steeds 130Watt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
RocketKoen schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:02:
Wat elektra betreft is er vaak een hoop winst te halen met nieuw witgoed.
En koelkast van 10 jaar oud verbruikt makkelijk €50 meer elektriciteit per jaar dan een nieuw (A+) model.

en PC's naar slaapstand als ze >5 min idle zijn. Of laptops gebruiken, die zijn vaak een stuk zuiniger.
Mijn game PC verbruikt bijvoorbeeld idle nog steeds 130Watt.
Dit natuurlijk, maar ook alles wat in je huis standby staat constant van versterkers tot digitenne ontvangers of van ziggo's etc.

Als ik zo even in mijn woonkamer kijk staan er zeker al 7 devices op standby ( als ik ze niet kil )
Dat per kamer als ze allemaal een TV etc hebben en je blijft al bij elkaar misschien 300w verstoken terwijl er niks aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43
s0ulmaster schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:38:
De wasmashine en droger draaien bijna altijd in hoogverbuik tijd.

Ik ben iig al een stuk wijzer geworden over wat ik hier allemaal "meet"
En ik roep al jaren tegen mijn ouders dat 19 of 20 graden stoken ook meer dan genoeg is :p
maar blijkbaar vinden zij 22-23 graden lekker.. het is gelukkig niet mijn geld

Ik zal ff een metertje aanschaffen en het een en ander na gaan meten

Dank!
een droger verbruikt echt heel veel. let er wel op dat als je een droger wil gaan meten dat de meter wel tot en met 16 A kan meten oftwel 3680 W

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:40

Eagle Creek

Breathing security

5x per week een droger?? Jee.. Dat kost wel wat ja :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Wasdrogers: Mijn oude wasdroger verbruikte 3,8 kWh per droogbeurt. De nieuwe (warmtepomp) 1,3 kWh. Het droogrek is nog een stuk zuiniger ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Droger verbruikt ongeveer 4kWh. 5 keer per week komt dus neer op 1040 kWh.

Waslijn a 1 euro 80 bij de Hema is vele malen goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:59

Quad

Doof

Droger is inderdaad extreem.. Wij hadden ook ooit een soort gelijk enorm verbruik, maar nu wordt de droger zo veel mogelijk vermeden en wordt de meeste was gewoon aan het wasrek gedaan. De CV is automatisch ingesteld op 21 graden van 9 uur smorgens tot 10 uur 'savonds, meestal stoken (bijna altijd) wij met de houtkachel die beneden verwarmt. Lampen vervangen naar spaarlampen, deuren en ramen geïsoleerd etc. Met weinig geld en beetje moeite kan je best (heel) veel besparen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik verbruik ook veel meer in laag dan in hoog.
Dubbelcheck idd even wanneer laag begint.
Bij mij gaat dat idd van 9 uur savond, en ik meen ook in het weekend.
En laten dat nu net de tijden zijn dat ik thuis ben :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 16:39
Bij ons draait de wasdroger en staan er veel PC's te draaen (4 kids). Kom dan tot ~9000 kWh per jaar. Als "compensatie" nu ruim 11kWh aan zonnepanelen op mijn dak liggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mhaket schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:47:
Bij ons draait de wasdroger en staan er veel PC's te draaen (4 kids). Kom dan tot ~9000 kWh per jaar. Als "compensatie" nu ruim 11kWh aan zonnepanelen op mijn dak liggen ;).
Ook hier een hoog verbruiker maar wij zijn ook met zijn 4-en ( 2 kleine kids + vrouwlief die overdag ook thuis zijn ) grootste stroomverbruikers hier zijn absoluut de Wasdroger ( 10 Jaar oud !! ) en de vaatwasser beide zijn geen optie om weg te doen met kleine kinderen ( 5 en 8 jaar oud ) dus deze gaan er beide dit jaar uit voor veel zuinigere varianten zoals warmtepomp droger ondanks dat het natuurlijk nog goedkoper is om het wasrekje te gebruiken.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
mhaket schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:47:
Dat is niet veel! 11 kWh............. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit kan alle kanten op... Met name "good housekeeping" kan heel veel besparen zonder veel moeite: ongebruikte apparaten echt (fysiek) uitzetten bijvoorbeeld. Maar ook wasdrogers 's nachts draaien (hoewel het door alle vaste belastingen misschien slechts 10% in kosten scheelt), of bij zoveel gebruik een zuiniger model aanschaffen.
Ook een oude vriezer kan zonder dat je het weet zomaar 2000 kWh per jaar opvreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:57
s0ulmaster schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:00:

De daadwerkelijke cijfers hadden wen iet voor de hand, maar de man schrok toch wel erg na het horen van ons gas en energieverbruik.

hoogverbruik: 2072 Kwh
laagverbruik: 6390 kwh :(

gas: 3510 m3
Troost: Hier is er in twee maanden 2400m3 gas en 1700kWh stroom doorheen gevlogen.... :o

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43
S0epkip schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:58:
[...]

Troost: Hier is er in twee maanden 2400m3 gas en 1700kWh stroom doorheen gevlogen.... :o
je heb 2 nieuwe sauna's? 1 op stroom 1 op gas? :+ :o

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mektheb schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:06:
[...]

Dit natuurlijk, maar ook alles wat in je huis standby staat constant van versterkers tot digitenne ontvangers of van ziggo's etc.

Als ik zo even in mijn woonkamer kijk staan er zeker al 7 devices op standby ( als ik ze niet kil )
Dat per kamer als ze allemaal een TV etc hebben en je blijft al bij elkaar misschien 300w verstoken terwijl er niks aan staat.
Dat ligt heel erg aan het device.
Mijn TV heeft bijvoorbeeld een standby verbruik van 0,2W (model 2012).
Maar oude elektronica doet gerust 20 tot 60 Watt per stuk in standby mode. Ook in netwerk apparatuur (modem, digitale tv kastje enz) zijn er in varianten die <1W gebruiken, en die >20W doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Ook hier zit het al 2 jaar op 9000KWh, grootste boosdoeners zijn hier:

Wasmachine: 1000KWH
Droger: 1000KWH
StandbyVerbruik: 500KWH
Verlichting: 1000KWH
Computer: 600KWH (16 U/D aan)
Daarnaast werkt het ook niet mee als iedereen de computer aanlaat als ze weggaan, of overal licht aan laten, ik gok dat dat zo op 250KWH zit.

Dus even wat advies, lampen, zeker degene die meer dan 3 uur per dag aan zijn het altijd waard om te vervangen door led. Zelfs als je een nieuwe dimmer moet kopen kan het goedkoper zijn om voor led te kiezen. Daarnaast zoveel mogelijk licht uit doen, en in ieder geval de slaapstand in computers aan zetten, als je ze niet uit wilt doen. Dit scheelt zo 10-80% als er toch niemand zit. Het beste is natuurlijk om ze in het geheel uit te doen. En desnoods een SSD er in te zetten om hem weer snel te laten opstarten.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

painkill schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:06:

Daarnaast werkt het ook niet mee als iedereen de computer aanlaat als ze weggaan, of overal licht aan laten, ik gok dat dat zo op 250KWH zit.

Dus even wat advies, lampen, zeker degene die meer dan 3 uur per dag aan zijn het altijd waard om te vervangen door led. Zelfs als je een nieuwe dimmer moet kopen kan het goedkoper zijn om voor led te kiezen. Daarnaast zoveel mogelijk licht uit doen, en in ieder geval de slaapstand in computers aan zetten, als je ze niet uit wilt doen. Dit scheelt zo 10-80% als er toch niemand zit. Het beste is natuurlijk om ze in het geheel uit te doen. En desnoods een SSD er in te zetten om hem weer snel te laten opstarten.
Nou ik schrik van de cijfers van veel van jullie .
Vrijstaand huis 1954 alles goed na geisoleerd. Lichtstraat/glaswand 6m op het zuiden.
2 volwassenen en 2 kinderen
3300 Kwh
1400 m3 (voordat ik een zonneboiler had 1900m3)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11:15
S0epkip schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:58:
[...]

WTF!!! Altijd alle lichten aan (gloeilampen) en stoken met de ramen en deuren open???

EDIT: O ik zie het al, nickname is van onze nieuwe koning Wim-Lex. Een paleis kost nu eenmaal meer energie dan een burgerhuis.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

painkill schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 17:06:

Die wasmachine moet je echt weg gooien, als die net zoveel verbruikt als een droger! Hier met 10 wassen in de week nog niet een derde.
500kWh standby verbruik is dan best laag, ik denk dat je alles een beetje gegokt hebt i.p.v gemeten.
:>

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Heb het gemeten, maar mijn moeder heeft het aantal wassen per jaar gegokt.
Droger is iets van 3 maand per jaar niet nodig, dag is het verschil.

De grootste marge ligt dus in het gegok van de wasbeurten per jaar, heb 1 week lang een energiemeter erachter gehangen.

500 kWh is schatting, want ja, ik weet wel dat er in de nacht 70 watt zo goed als onnodig verbruikt word.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

s0ulmaster schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:00:
Ik heb ook al met enexis (netbeheerder) gebeld om te kijken of we de meter kunnen laten ijken.
Dit kost ons dan €370,-
Nog absoluut niet aan de orde. Je moet eerst weten of de meter draait als er geen verbruik is: Automaten uitschakelen dus of stoppen uit.
Alle tips tricks voor duurzaamheid zijn natuurlijk ook welkom, want bespaard mag hier zeker worden,
maar vooral wil ik een verklaring kunnen geven voor het hoge laagverbruik
We hebben een mooi topic hierover: Serieus elektriciteit besparen

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1