Ik wil toch ook wel even mijn zeer positieve ervaring delen over de UMI X2.
De UMI X2 (1.5Ghz, 2Gb/32Gb versie) heb ik besteld bij BangGood en deze werd netjes 2 weken na bestelling afgeleverd. Er was echter 1 ding fout gegaan. Alhoewel ik een witte variant besteld had en ook op de verpakking stond dat de telefoon wit zou zijn, bleek bij openen dat er toch een zwarte in zat. Licht vervelend, maar dat doet verder niets af aan de de telefoon zelf.
Ik had mij al een tijd ingelezen op de voors en tegens van chinese telefoons en wist dus al een beetje wat mij te wachten stond. De X2 overtreft echter die verwachtingen in alle opzichten.
Bouwkwaliteit:
Prima. Het toestel voelt stevig aan, buigt niet door en zit netjes in elkaar. De behuizing sluit netjes aan op het scherm. Het enige minpuntje is de verlichting van de capacitieve toetsen. Die doet het wel, maar is erg zwak. Het lijkt alsof de ledjes niet netjes achter de toetsen zitten. In gewoon daglicht is niet te zien dat ze branden.
GPS:
De kwaliteit van de GPS ontvangst was ik wat huiverig voor omdat hier veel over gezegd wordt. Direct nadat ik het toestel in gebruik genomen heb, heb ik de build.prop aangepast om dalvik.vm in fast mode te zetten en heb ik FasterGPS gebruikt om de download van A-GPS data te verwijzen naar de Nederlandse server pool. Daarna heb ik EPO en A-GPS aangezet.
Eenmaal buiten heb ik de GPS ontvanger aangezet en m.b.v. de APP GPS-Status gechecked hoe snel ik een fix kreeg. Tot mijn verbazing was dat in minder dan een minuut en fixte de UMI op 7 van de 12 'zichtbare' satellieten. Om er zeker van te zijn dat het geen eenmalige positieve uitschieter was heb ik de telefoon meerdere malen opnieuw gestart (reboot) en elke keer had ik binnen no-time een fix.
Binnenshuis krijg ik geen fix, maar dat had ik ook niet verwacht (en is in mijn ogen behoorlijk zinloos, want als ik ergens binnen ben weet ik in 9 van de 10 gevallen ook wel waar ik ben).
Ik heb wat rondjes gelopen en gereden met Sygic en deze functioneerde zonder problemen.
WiFi:
Ook hier hoor je zo nu en dan slechte berichten over. Bij mijn telefoon werkt WiFi prima en heeft zelfs een betere ontvangst dan mijn LG Optimus 4X HD. Het signaal is ook stabiel bij grotere afstand tot de router. Werkt verder feilloos
Performance:
Ook prima. Hele zware games heb ik niet geprobeerd (die speel ik ook niet) maar Hungry Shark EVO speelde zonder happeringen, terwijl mijn LG daar moeite mee had.
Voor de rest loopt alles vloeiend en snel zonder merkbare haperingen. Ik gebruik wel een andere launcher dan de standaard, te weten de APEX launcher.
3G ontvangst:
Uitstekend. Net zo goed als op mijn oude SGS II en mijn P880 (Vodafone netwerk). Dual-Sim werkt perfect en is een verademing en de hoofdreden voor het aanschaffen van een Chinese telefoon. Zakelijk en privé SIM in 1 telefoon en bereikbaar op beide.
Scherm:
Mooi. Mijn LG P880 heeft een 720P scherm en de 1080P van de UMI voegt qua scherpte eigenlijk niets toe. De UMI heeft echter wel een OSG scherm en dat zie je. Het beeld ligt als het ware aan de oppervlakte van de telefoon en niet verzonken in de telefoon zoals bij de LG, en dat maakt het een erg mooi scherm om te zien. Helderheid is prima en ook in direct zonlicht is het scherm nog af te lezen. Het is vast niet het helderste scherm op de markt, maar ik moet zeggen dat ik het erg mooi vind.
Batterijduur:
Komende van een LG P880 echt geweldig. Mijn LG is getweaked met een Custom ROM en Kernel om een beetje acceptabele standby en screen-on time te hebben. Standaard is dat drama. Maar de UMI doet het op dat gebied voorbarig. 2 uur lang intensief bezig met installeren van apps, surfen op het web, foto's schieten, etc en dan de batterij slechts 9% achteruit zien gaan is een verademing (de LG was dan al ruim 40% kwijt)
Foto-video kwaliteit:
Tschjaa, wat moet ik daar van zeggen. Ik fotografeer bijna uitsluiten met een DSLR, dus bijna elke telefoon camera is in mijn ogen
Kwalitatief
Uitermate
Teleurstellend (een paar uitzonderingen daargelaten). Voor een smartphone zijn de foto's redelijk, maar er zijn betere. Vooral de focus is wat 'zacht'. Het schijnt dat dit ook komt door de camera app van de UMI. Ik heb nog geen andere app gebruikt om te zien of het daar beter van wordt. De fotokwaliteit is vergelijkbaar met die van mijn LG P880 en iets minder dan die van mijn SGS II. Maar de UMI produceert in ieder geval bruikbare foto's. Video heb ik nog niet getest.
OS en Chinese Bloatware:
Nagenoeg stock Android JB 4.2.1. met root-toegang. Er staan een stuk of 6 Chinese apps op, die je af en toe ook nog lastig vallen met meldingen. M.b.v. Titanium backup heb ik ze 'bevroren' en nu zie ik ze niet meer en vallen ze mij niet meer lastig (ik heb nog niet het 'lef' gehad ze ook echt te de-installeren).
Play Store is standaard geïnstalleerd en de Nederlandse taal is aanwezig.
Tschjaa, wat valt er nog meer over te zeggen, dat niet al gezegd is?: Heel veel waar voor je geld en een prima telefoon. Ik hoop dat het ding een tijdje meegaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
Killer op 13-09-2013 01:41
]