htpc of huidige pc ombouwen

Pagina: 1
Acties:

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:49
hallo,

Ik wil graag een htpc maken

Ik heb zelf al:
SSD 64GB
anysee tuner
afstanbediening

maar ik zit hier met een dilemma.

Of ik ga de htpc maken

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1MSI FM2-A75MA-E35€ 55,95€ 55,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,98€ 81,98
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,90€ 48,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,94€ 42,94
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,60€ 43,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,60

Maar ik zat ook te denken om mijn huidige desktop(die ik bijna niet meer gebruik) om te bouwen tot htpc. Zodat ik ook heel af en toe nog is een spel kan spelen.

De specs hiervan zijn:
i5 2500k
8GB Ram
AMD HD5850
en een asus micro atx bord(weet de exacte naam zo snel niet meer)
Zalman 600wat voeding

Dan heb ik alleen nog maar een kast en een schijf nodig

Het probleem hiermee zal denk ik zijn het geluid, stroomverbruik en hitte.
En ik denk ook niet dat het allemaal gaat passen in de kast.

Heeft iemand nog tips om mijn pc om te vormen tot een htpc of kan ik toch beter een los systeem halen.
Het budget heb ik er wel voor (rond de 350). maar als het goedkoper kan waarom niet :P

Alvast bedankt

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

natuurlijk is een i5 voor een HTPC overkill, en een 5850 is niet echt een zuinige kaart. het stil krijgen moet met een goede kast en CPU-koeler wel lukken, het stroomverbruik zal natuurlijk wel veel hoger liggen, omdat het systeem veel near-idle draait, dus laag wattage neemt, en dus inefficient de voeding gebruikt. (laatst m'n 3570k +7850 aangesloten en HD-TV wezen kijken, max 10% load op de GPU), het is wel veel van het goede.

voor je setup: denk er om dat je met die hoge heatspreaders van het geheugen tegen je CPU-koeler aan komt te zitten, Low-profile geheugen is dan the way to go.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24
Denk dat het vooral belangrijk is om het stroomverbruik in perspectief te zien. Een ruwe schatting voor de kosten van elektriciteit is -ongeveer- €0,25 per 1kWh. Of wel, als een PC met een verbruik van 250W duurt het 16uur om €1,00 aan elektriciteit te verstoken. Als je maar 1 film in de week kijkt kun je zelf wel de conclusie trekken dat het niets uitmaakt, dus mijn vraag is: hoe vaak ga je de HTPC gebruiken?

• Ruudox
NLBUURMAN schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:15:
natuurlijk is een i5 voor een HTPC overkill, en een 5850 is niet echt een zuinige kaart. het stil krijgen moet met een goede kast en CPU-koeler wel lukken, het stroomverbruik zal natuurlijk wel veel hoger liggen, omdat het systeem veel near-idle draait, dus laag wattage neemt, en dus inefficient de voeding gebruikt. (laatst m'n 3570k +7850 aangesloten en HD-TV wezen kijken, max 10% load op de GPU), het is wel veel van het goede.

voor je setup: denk er om dat je met die hoge heatspreaders van het geheugen tegen je CPU-koeler aan komt te zitten, Low-profile geheugen is dan the way to go.
Ja ik weet dat het idd overkill is.
En goed dat je het zegt over de heatspreaders ik zal even 1 met low profile zoeken.
jens17 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:20:
Denk dat het vooral belangrijk is om het stroomverbruik in perspectief te zien. Een ruwe schatting voor de kosten van elektriciteit is -ongeveer- €0,25 per 1kWh. Of wel, als een PC met een verbruik van 250W duurt het 16uur om €1,00 aan elektriciteit te verstoken. Als je maar 1 film in de week kijkt kun je zelf wel de conclusie trekken dat het niets uitmaakt, dus mijn vraag is: hoe vaak ga je de HTPC gebruiken?
Ik ga hem wel meer dan een uur in de week gebruiken want hij wordt ook gebruikt om gewoon tv op te kijken.

Denk haast wel dat ik een aparte htpc neem.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Je desktop ombouwen lijkt me de logische keuze. De 5850 kan je vervangen voor een stille passieve kaart. Kan je voor 30,- al klaar mee zijn. De voeding kan een paar maatjes kleiner, en dat kost je pakweg 45,- en dan een fraaie case. Kan je zo gek maken als je wilt, maar voor tussen de 100,- en de 200,- kan je hele mooie cases krijgen. Een Scythe Big Shuriken Rev B en een WD Green HDD erbij en je hebt een prima systeempje en ben je (ruim) onder de 350,- klaar. Nadeel is dan wel dat je dan dus geen desktop meer hebt, maar als dat geen probleem is... (ik gebruikte mijn desktop ook nooit meer en heb die ook naar HTPC omgebouwd tot volle tevredenheid).

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

Ik zou gewoon een mooie flinke HTPC kast nemen en voor de rest niks veranderen, anders dan de koelers van je VGA kaart en CPU.

Alles wat je meer veranderd verdien je nooit terug via je stroom rekening!
Daarnaast kan je met deze hardware ook nog eens een potje gamen op je HTPC. 8)

Voor de videokaart misschien de Gelid ICY VISION REV2. koeler, maar er zijn misschien beter alternatieven, maar dat moet je zelf maar onderzoeken, en voor de CPU is de Noctua NH-U9B koeler een goede keuze!

Als kast vind ik de Fractal Design Node 605 erg mooi, maar er is veel en veel meer keuzes, let wel bij je keuze op, of je inbouwplaats hebt voor de lengte van je videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 27-02-2013 01:58 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
player-x schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 01:01:
Ik zou gewoon een mooie flinke HTPC kast nemen en voor de rest niks veranderen, anders dan de koelers van je VGA kaart en CPU.

Alles wat je meer veranderd verdien je nooit terug via je stroom rekening!
Dat is zeker waar. Je hoeft 't niet voor de energiebesparing te doen, maar voor de geluidsproductie kan het wel wat opleveren.
Daarnaast kan je met deze hardware ook nog eens een potje gamen op je HTPC. 8)

Voor de videokaart misschien de Gelid ICY VISION REV2. koeler, maar er zijn misschien beter alternatieven, maar dat moet je zelf maar onderzoeken, en voor de CPU is de Noctua NH-U9B koeler een goede keuze!

Als kast vind ik de Fractal Design Node 605 erg mooi, maar er is veel en veel meer keuzes, let wel bij je keuze op, of je inbouwplaats hebt voor de lengte van je videokaart.

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 02:00:
Dat is zeker waar. Je hoeft 't niet voor de energiebesparing te doen, maar voor de geluidsproductie kan het wel wat opleveren.
Heb zelf een i5 2500k met een Noctua NH-U9B (welke echt stil is) samen met een 6870 in CF, in mijn HTPC, en hij is echt stil, zelfs mijn dochter hoort hem niet, en zij heeft niet eens haar oren verpest met In-Ear oortelefoons.

Een goede aftermarket VGA koeler kan ook gewoon echt stil zijn, zeker als een kast kiest met een goede airflow, welke Node 605 is.

Pas tijdens gamen word mijn HTPC licht hoorbaar, maar ver van storend.

Als hij er een klein beetje werk in steekt, is zijn hardware best stil te krijgen.

• Ruudox
Het is idd het belangrijkste dat hij stil is.

ik zal is op you tube filmpjes gaam kijke hoe stil de koelers zijn

En met Noctua heb ik goede ervaringen dat ze stil zijn.

Ik kom dan uit op ongeveer dit
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 605€ 140,40€ 140,40
1Noctua NH-U9B SE2€ 38,90€ 38,90
1Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)€ 27,90€ 27,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,20

kast weet ik nog niet zeker

• kroegtijger
player-x schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 02:17:
[...]

Heb zelf een i5 2500k met een Noctua NH-U9B (welke echt stil is) samen met een 6870 in CF, in mijn HTPC, en hij is echt stil, zelfs mijn dochter hoort hem niet, en zij heeft niet eens haar oren verpest met In-Ear oortelefoons.

Een goede aftermarket VGA koeler kan ook gewoon echt stil zijn, zeker als een kast kiest met een goede airflow, welke Node 605 is.

Pas tijdens gamen word mijn HTPC licht hoorbaar, maar ver van storend.

Als hij er een klein beetje werk in steekt, is zijn hardware best stil te krijgen.
Dat het (heel erg) stil kan zijn geloof ik zeker, maar er gaat wat stilte betreft toch niets boven passief gekoeld :) Als de gaming-eis er niet is, zou ik de videokaart vervangen voor een cheap-ass passief modelletje. Als er een (incidentele) game op gespeeld gaat worden is wat grafische power natuurlijk altijd plezierig (zeker met deze i5 zou dat een veel betere balans dan geven in het systeem) en dan is een aftermarket GPU-koeler weer een goede keuze... Voor alle2 valt dus wat te zeggen, maar is afhankelijk van de wensen van de eindgebruiker(s)

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Als aanvulling op bovenstaand advies. Waarom persé die HD5850 bijplaatsen? Ik zou in eerste instantie de losse videokaart uit het systeem laten, zo heb je plots een systeem dat idle ook erg zuinig is (een i5 verbruikt idle niet veel meer dan een i3). Ook zou ik de voeding niet vervangen (mits het een degelijk exemplaar is), dat geld ga je ook nooit terug verdienen.

De IGP van de i5 voldoet ook prima voor HTPC gebruik (wel iets mindere ervaring mee dan met een AMD GPU). Op het moment dat Gaming wel een eis wordt kun je relatief makkelijk de HD5850 bijplaatsen. Een HD7000 serie videokaart zou eigenlijk ideaal zijn, maar wanneer je die HD5850 niet voor een goede prijs kan verkopen ga je dat geld ook nooit terug verdienen.

Qua behuizing is die Fractal wel erg mooi, maar wel erg duur en groot. Kijk voordat je een behuizing aanschaft even goed naar de maten ervan en of deze tussen je A/V apparatuur past. Qua eisen kun je kijken naar kasten die wel full profile videokaarten kunnen huisvesten. Die Noctua koeler zal ook in veel behuizingen niet passen, maar een big shuriken op een i5 zal ook fluisterstil zijn.

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:22:
Als aanvulling op bovenstaand advies. Waarom persé die HD5850 bijplaatsen? Ik zou in eerste instantie de losse videokaart uit het systeem laten,
Moet hij wel een bord hebben met een video uitgang, iets dat veel niet hebben.

Maar als hij dat wel heeft en gaming is van geen belang is het zeker een optie, maar ik zou er nooit een bord voor verwisselen.
Qua behuizing is die Fractal wel erg mooi, maar wel erg duur en groot. Kijk voordat je een behuizing aanschaft even goed naar de maten ervan en of deze tussen je A/V apparatuur past. Qua eisen kun je kijken naar kasten die wel full profile videokaarten kunnen huisvesten.
Tja, je kan niet beide hebben, een kleine kast en een volledige High End video kaart, en dan kom je toch echt op rond de 170mm hoge kasten uit.
Die Noctua koeler zal ook in veel behuizingen niet passen
Dat is ook de reden dat mijn keuze op een grote kast viel, en ja als je de 5850 er uit laat kan je voor een lage kast als de Epsilon EC-HTPC-1 met een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B als koeler kiezen, eventueel met een Low Profile 6450 kaart, wil hij de game kaart optie houden, dan komt hij gewoon op een flinke kast als de Node 605 uit.

Zelf heb ik ook een SilverStone LC03 wat een flink kast is, en vind het best prettige grote om te hebben.

En als je denkt over de prijs van de 605, dan ben het met je eens, hoewel heel mooi, hij is toch wel redelijk duur.
En er zijn zeker andere wat goedkopere alternatieven, maar niet veel goedkoper.

Gebruik de uitgebreide filter opties als je naar een alternatief zoekt voor de video koeler, ook prijsvergelijker van HWI is een het zeker waard om ook even te gebruiken.

Zou ook zeker iets meer werk steken in de videokaart koeler want er zijn alternatieven zo als van Arctic Accelero, daar de ICY Vision gewoon de eerste was die ik zag, maar het is misschien wel een goede of beste keuze, ben er niet echt bekend meer met aftermarket VGA koelers, maar kijk iig op de websites van de gene die video koelers maken,want als ze er een maken maken ze er vast meer.

Zo heeft bv Artic een hele reeks koeler die allemaal passen, en zelf de Hybrid water koelers zijn een optie met de juiste kast.

Nog iets als gaming een optie is, kan nu of later een 5.1 surround DD-Live geluidskaart een optie zijn, want games anders dan 5.1 audio en video zijn alleen DD 2.0 stereo, en hebben een DD-Live geluidkaart nodig als de Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E of de Asus Xonar DX/XD of de PCI D1 uitvoering als dat beter past.

• Ruudox
bedankt voor alle reacties.

Ik kan voor deze gaan dan behoud ik mijn videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 605€ 140,40€ 140,40
1Noctua NH-U9B SE2€ 38,90€ 38,90
1Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)€ 27,90€ 27,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,20

of

#ProductPrijsSubtotaal
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,90€ 48,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,40€ 34,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 83,30

Deze is wel een heel stuk goedkoper.
En dan kan ik mijn HD 5850 verkopen en er desnoods een low profile kaartje instoppen.
Ik merk toch wel aan mijzelf dat ik steeds minder game op mijn desktop, trek steeds meer naar de playstaion toe.

Op het moederbord heb zit een dvi poort maar dat maakt niet uit, want het geluid gaat toch via externe boxen.(2.1 setje kan ik ook aansluiten op mijn moederbord)

En ik heb ruimte om beide kasten te plaatsen

Maar of ik de videokaart behoud of niet dat is denk ik een dilemma die ik zelf moet uitvogellen.

Heel erg bedankt voor de reacties.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Let wel op dat je bij die epsilon HTPC kast wel een nieuwe voeding moet kopen (SFX formaat).

• kroegtijger
Er zit nogal een verschil in kwaliteit tussen de Epsilon EC-HTPC-1 en de Fractal Design Node 605 dus echt een eerlijk vergelijk is het natuurlijk weer niet in dat opzicht. Case-keuze is toch heel persoonlijk wat dat aangaat. Zoals Jaapsander al opmerkte is bij de Epsilon het vervangen van je voeding wel een must

iRacing Profiel

• Ruudox
jaapsander schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:03:
Let wel op dat je bij die epsilon HTPC kast wel een nieuwe voeding moet kopen (SFX formaat).
Ow bedankt dat had ik over het hoofd gezien.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Als je een hele goed koeler voor je 5850 wild is dit misschien iets, mits het in je kast past.

http://nl.hardware.info/n...ch-mk-26-videokaartkoeler

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 02-03-2013 15:54 ]

• jordi267
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05-2025
is er trouwens eens bepaalde reden voor amd ipv intel?

• kroegtijger
jordi267 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:26:
is er trouwens eens bepaalde reden voor amd ipv intel?
Performance, energie-verbruik en aanschafkosten zijn bij AMD voor dit doeleinde beter in balans dan bij Intel

iRacing Profiel

Pagina: 1