Welke kabel kan ik het beste gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:58
Hey mensen hiero, ik zit met wat vraagjes, en dat is als volgend.
A.s. vrijdag (1 maart) krijg ik de sleutel van m'n eigen huisje :)
Aangezien we er toch nog wel wat dingen aan moeten doen wil ik gelijk netwerk kabel trekken naar de ruimtes waar dat "nodig" is. Nu mijn vraag wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Cat 5e/Cat6/Cat6a/Cat7
En wat misschien ook van belang is, met de zogenaamde flexibele kern of met een solid kern?

Ik zal hier even een kleine schematische afbeelding bij plaatsen die ik laatst met behulp van een ander forum heb weten te maken (dit ging voornamelijk over de coax kabel en hoe ik die het best kon aansluiten e.d.)
Hierbij dus ook gelijk het punt dat de coax kabel en UTP kabel naast elkaar liggen, dit mag neem ik aan geen probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/5452/test2qz.png

Ik denk dat ik het beste flexibele kern UTP kabel kan nemen omdat er aan de uiteinde's gelijk een connector wordt geknepen, beneden in de meterkast om deze gelijk aan het ziggo Ubee modem te hangen, en boven in slaap/hobbykamer 3 wordt deze aan een Linksys E2000 router geknoopt (dit voor de connectie voor de vaste pc + wifi accespoint)
Uiteindelijk wil ik nog een keer zowel in de meterkast als boven 2 dezelfde wifi-routers plaatsen en dat ik het netwerk v/d Ubee modem verder niet meer gebruik, maar dat is nog toekomst muziek.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 13:25
ik zou zowieso voor Cat6 gaan. Prijsverschil met Cat5e is verwaarloosbaar. Wanneer je niet van plan bent om overal patchpanels te maken zou ik voor de shielded flexible gaan. Is makkelijker te verwerken.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

muppet99 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:38:
ik zou zowieso voor Cat6 gaan. Prijsverschil met Cat5e is verwaarloosbaar.
Daarentegen de performance ook.

En voor in de muur altijd solid core.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Coax en UTP kun je ook mooi afmonteren in 1 Wall-outlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
CyBeR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:39:
[ik zou zowieso voor Cat6 gaan. Prijsverschil met Cat5e is verwaarloosbaar.]

Daarentegen de performance ook.

En voor in de muur altijd solid core.
Ok ik zag al dat Cat7 nog vrij aan de prijs is, ik twijfel zelf ook voornamelijk tussen Cat6 en Cat5e.
De kabels komen niet bepaald door de muren heen te liggen, hooguit door wat stukjes kabelgoot.
De coaxkabels worden gelijk afgemonteerd ook met een KOSWI 3 of KOKWI 3 connector (dus kan ze rechtstreeks in de decoder/tv prikken).
Het stukje vanuit de meterkast is ong 1 tot 1,5m kabel naar de decoder, daar wil ik dus ook geen wall outlets voor maken.
In en naar slaap/hobbykamer 3 komen de kabels door kabelgootjes te liggen (weinig tot geen mogelijkheden om dit netjes in te vrezen) en daar wordt de utp kabel gelijk in een Linksys E2000 geprikt en de coax wordt daar eerst aangesloten op een verdeelblokje, vanaf dat verdeelblokje een coax voor in dezelfde kamer + eventuele latere mogelijkheid om een coax door te trekken naar slaapkamer 2, ditzelfde geld eigenlijk voor de UTP kabel.
Er zit vanaf de Linksys wel gelijk 1 UTP kabel aangesloten op de vaste pc, en dan houd ik nog 2 vrije lan poorten over (vanuit gaande dat ik DHCP e.d. uitzet in de router en dus ook niet de WAN poort kan gebruiken wanneer de linksys als wifi-accespoint/switch is/wordt ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

-Waarom gaat er vanuit je versterker een COAX kabel naar je Ziggo modem? Dat zijn, afaik 2 aparte aansluitingen nog altijd (dat is tenminste wel zo met UPC )
- Waarom zou je niet in Slaapkamer 2 alvast aansluitingen maken? Doorlussen vanuit Slaapkamer 3 zou ik persoonlijk niet doen ; houd zoveel mogelijk directe verbiningen met je versterker ivm signaal verlies.
- Waarom je router in Slaapkamer 2 en niet in de meterkast? Heb je mooi alle kabels bij elkaar :)
- Waarom niet opzet WCD's voor je UTP /COAX aansluitingen ipv jezelf limiteren door een geknepen kabel?
-Wil je later gebruik maken van o.a On Demand diensten? Neem dan een retourgeschikte versterker van Hirschmann zoals deze https://www.klusspullen.n...ne-versterker-1x-in-4x-ui

Om direct op je vragen antwoord te geven: Zoals mijn boven buurmannen al aangeven is Cat 6 prima (niet stug, zeker als het niet door een muur hoeft/ingefreest wordt). Ik heb zelf door het hele huis KOKA 799 gebruik voor mijn COAX maar ik heb het in de (houten) vloeren en in de muur gefreesd met inbouw WCD's en vond dat wel zo handig. Zeker ook omdat er meerdere kabels langs elkaar heen lopen en interventie dus reeel is ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 25-02-2013 13:58 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Annuk schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:45:
[...]

Ok ik zag al dat Cat7 nog vrij aan de prijs is, ik twijfel zelf ook voornamelijk tussen Cat6 en Cat5e.
Cat6 heeft weinig meerwaarde boven 5e. Neem dan 6a.
De kabels komen niet bepaald door de muren heen te liggen, hooguit door wat stukjes kabelgoot.
Voor permanente installatie is er solid core kabel. Stranded is niet geschikt voor afwerking in patchpanelen en wandcontactdozen.

Als je geen wcd's en patchpanels wilt gebruiken is stranded ook ok.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Notna schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:51:
-Waarom gaat er vanuit je versterker een COAX kabel naar je Ziggo modem? Dat zijn, afaik 2 aparte aansluitingen nog altijd (dat is tenminste wel zo met UPC )
- Waarom zou je niet in Slaapkamer 2 alvast aansluitingen maken? Doorlussen vanuit Slaapkamer 3 zou ik persoonlijk niet doen ; houd zoveel mogelijk directe verbiningen met je versterker ivm signaal verlies.
- Waarom je router in Slaapkamer 2 en niet in de meterkast? Heb je mooi alle kabels bij elkaar :)
- Waarom niet opzet WCD's voor je UTP /COAX aansluitingen ipv jezelf limiteren door een geknepen kabel?
-Wil je later gebruik maken van o.a On Demand diensten? Neem dan een retourgeschikte versterker van Hirschmann zoals deze https://www.klusspullen.n...ne-versterker-1x-in-4x-ui

Om direct op je vragen antwoord te geven: Zoals mijn boven buurmannen al aangeven is Cat 6 prima (niet stug, zeker als het niet door een muur hoeft/ingefreest wordt). Ik heb zelf door het hele huis KOKA 799 gebruik voor mijn COAX maar ik heb het in de (houten) vloeren en in de muur gefreesd met inbouw WCD's en vond dat wel zo handig. Zeker ook omdat er meerdere kabels langs elkaar heen lopen en interventie dus reeel is ;)
- Met Ziggo krijg je tegenwoordig geen apparte data/tv-radio splitter, dus moet je een opsteeksplitter (zit er wel bij) gebruiken voor het modem en de ander naar tv, dus is het beter om dit gelijk op de versterker aan te sluiten.
- De spullen die ik wil gebruiken voor de coax zijn allemaal retour geschikt o.a. Hirschmann GHV41MX, de verdeler VFC2104 en de KOKA799 kabels dus dat is allemaal voor elkaar (is ook op de versterker na allemaal binnen)
- De verbinding naar slaap/hobbykamer 3 en van daaruit naar slaapkamer 2 moet zowiezo een splitter tussen want de versterker is niet toereikend met het aantal aansluitingen voor elke kamer, daarom plaats ik liever de splitter in slaap/hobbykamer 3 omdat me dat dan een X aantal meters kabel scheelt omdat ik eerst een enkele kabel naar kamer 3 kan trekken en daar splitten (dit is volgens een kabelkeur goedgekeurd schema uitgewerkt)
- Ik wil de 2e router boven hebben om daar een goed/beter Wifi signaal te hebben boven + ik knutsel nog wel eens aan andermans pc, dus is een extra LAN aansluiting wel makkelijk (en die creëer ik zo heel makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Hoezo is CAT7 aan de prijs?

Ik heb voor 100 meter CAT7 SFTP 1200MhZ 58 euro betaald, dat is 174 euro voor 300 meter.
Lijkt me niet veel duurder als echt koperen CAT6, en met die CAT7 kabel kun je echt nog wel even vooruit (max. 100Gbps)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 11:26

MeltedForest

Lenny-t

KillerAce_NL schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:48:
Coax en UTP kun je ook mooi afmonteren in 1 Wall-outlet.
Ik ben opzoek naar zo'n wall outlet maar ik kan ze nergens vinden.
Witte Inbouw + coax + CAT6. Als jij me weet waar ik ze kan kopen, graag linkje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ja oke, met CAT7 kun je zeker vooruit. Maar is dat niet een beetje overkill voor n woonhuis?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
fast-server schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:55:
Hoezo is CAT7 aan de prijs?

Ik heb voor 100 meter CAT7 SFTP 1200MhZ 58 euro betaald, dat is 174 euro voor 300 meter.
Lijkt me niet veel duurder als echt koperen CAT6, en met die CAT7 kabel kun je echt nog wel even vooruit (max. 100Gbps)
is dat niet een type kabel wat in het: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels hoort?
want het lijkt mij dat je voor die prijs voor die hoeveelheid kabel geen goede kwaliteit hebt en dan ook nooit de max snelheid gaat halen die voorgeschreven staat (de max. 100Gbps).
Ik trek liever goede kwaliteit kabel waar ik ook inderdaad mee vooruit kan (minstens 1Gbps) => Cat5e/Cat6/Cat6a dan een slechte kwaliteit Cat7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ok mijn conclusie lijkt tot dusverre dus om stranded Cat6a te kopen.. ben naar verwachting ongeveer 50m nodig, is dit daarvoor dan geschikt?Gaat dit dan werken voor op z'n minst gigabit ethernet?

Dit zijn trouwens de dingen die ik gebruik voor de coax:

Pagina: 1