Beginner met een aantal vraagtekens voor een nieuw set

Pagina: 1
Acties:

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-01 13:04
Zoals zoveel mensen die nog zo groen als gras zijn op HiFi gebied is er zo veel te kiezen dat ik er niet helemaal uit kom. Ik heb verschillende topics door zitten spitten en ben al voorzichtig tot een aantal ideeën gekomen. Echter weet ik niet 100% zeker of ik op de juiste weg ben. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

Mijn woonkamer is 3.5m breed en een kleine 12m lang. Daarvan is ongeveer een derde in gebruik als zithoek.

Zoals jullie op de foto´s kunnen zien heb ik een dressoir die ik gebruik als TV meubel en staat de bank redelijk dicht tegen de muur aan. De kijkafstand naar de TV is ruim 3m.
Het dressoir is 1.80m breed, 90cm hoog en 45cm diep.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/bbtrrgp13/foto_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/fnkrgmnep/foto.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/mumgchybl/foto_2.jpg

Wat ik aan wil sluiten:
TV Samsung LE32R71BX-XCE (deze wil ik op termijn vervangen voor een grotere die ook 3D ondersteunt)
HTPC
XBOX
Iphone/Ipod
Misschien nog een Blue-ray speler

Op dit moment wordt geluid voor films nog verzorgd door de de TV en muziek door een antieke niet toerekende radio van mijn vriendin die bijna 20 jaar oud is. Tijd voor een update dus.

Gebaseerd op het gebruik leek het mij vrij logisch om voor een receiver te gaan. Daarbij heb ik het volgende wensenlijstje gemaakt:

De reciever:
minimaal 3x HDMI in, liefst 4 met het ook op de toekomst
minimaal 1x HDMI out met ARC
hoogte maximaal 17,5cm als ik hem in het zicht in de bovenste koof plaats (dan heeft de receiver bovenaan 5mm ademruimte) ik denk dat het dus verstandig om 15 tot 16cm aan te houden of ik moet de receiver uit het zicht in de kast zelf plaatsen.
Ondersteuning van Airplay lijkt mij een goede toevoeging, maar als het ook via een USB kabel kan vind ik geen probleem.
Aangezien mijn huidige TV geen ARC ondersteunt wil ik of een antenne ingang op de receiver hebben, of ik moet mijn huidige TV met tulp stekkers op de receiver aansluiten.

De speakers:
ik zit eraan te denken om te beginnen met 2 frontspeakers, een center speaker en misschien nog een sub voor wat extra porrr in het lage gebied. Gezien de afmetingen van mijn kamer en de locatie van de bank twijfel ik over de toegevoegde waarde van rear speakers.

Voor de front speakers zit ik zelf te denken aan zuilen, deze kunnen naast het dressoir staan, boekenplank modellen zie ik eerlijk gezegd nog niet op mijn meubel staan.
Voor de center speaker twijfel ik nog een beetje. Mijn TV hangt niet aan de muur en om een liggende kist voor de TV te hebben staan ziet er misschien een beetje raar uit. Ik ben dan ook aan het flirten met het idee van een soundbar, maar ik weet niet of dat aan te bevelen is.

Een sub is niet direct een must, maar ik lees zo vaak dat het echt een toevoeging is aan het beleving van films dat ik het toch serieus wil overwegen. Uiteraard kan dat ook later nog aangeschaft worden als ik het een beetje modulair aan pak.

Wat heb ik ervoor over? Ik zat zelf te denken aan een bedrag van tussen de 500 tot 700 euro. Afhankelijk van wat ik ervoor terug krijg.

Mogelijke kanshebbers zonder airplay, maar met USB (puur op specs, ik heb nog niets beluisterd)
Yamaha RX-V373 hoogte 15,1cm
Onkyo TX-SR313 hoogte 15,0cm

Met airplay:
Yamaha RX-V473 hoogte 16,1cm
Pioneer VSX-527 hoogte 16,8cm
Pioneer VSX-827 hoogte 16,8cm
Denon AVR-1713 hoogte 15,1cm
Pioneer VSX 922 hoogte 16,8cm

De laaste is momenteel in de aanbieding bij receiverstore.nl icm een Pioneer S-HS100 voor 489,- Dit lijkt heel aantrekkelijk omdat ik dan in een klap klaar ben, maar ik heb mijn twijfels over de geluidskwaliteit van die speakerset.

Mijn vraag is of iemand even kan schieten op mijn lijst met receivers? Zitten er modellen bij die ik beter links kan laten liggen of juist een die er positief uit schiet? Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar of de Yamaha RX-V473 of de Denon AVR-1713.

Uitgaande van mijn budget houdt ik na de aanschaf van een receiver tussen de 500,- en 350,- over voor een set speakers en ik weet niet helemaal welke richting ik daarvoor op moet gaan.

De zuilen:
Afgezien van het feit dat ik nog het eea moet beluisteren heb ik een paar kanshebbers op de shortlist:
Klipish F-2 Synergy
Roth OLi 4 HERITAGE
Jamo S-426
Heco Victa 701

Mijn gevoel zegt echter dat ik met dergelijke zuilen zowat verplicht ben om ook naar een sub te gaan kijken als ik van films wil genieten.

Mogelijke kanshebber die luistert naar de naam sub:
Jamo sub 210

Wat denken jullie van dit lijstje?

Dan nog een center, daar heb ik nog weinig van op mijn lijstje staan..... De zuilen circa 1.90m tot 2m uit elkaar zullen staan. Heb ik die center echt nodig of is dat overkill?

Ik begrijp dat ik nogal wat vragen bij elkaar heb, maar ik ben dan ook een echte HiFi leek die probeert een betaalbare set te vinden. Alle hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
Qua speakers zou ik met jou budget eens kijken naar Boston Acoustics! Ik heb zelf sinds een half jaar 2 A360's binnen staan en die klinken heerlijk! Zijn ook nog vrij goed betaalbaar. de A25's (boekenplank speakers) krijgen op veel plaatsen ERG goede reviews! ook op tweakers! Fear (mod van deze bups:) ) heeft ze zelf en is er volgens mij ook erg goed over te spreken! Ik ga binnenkort mijn hkts11 speakertjes vervangen door 2 A25's en een a225c center speakertje. als sub kan ik je weinig tip geven. Ik gebruik zelf de sub van me hkts11 set en die bevalt vrij goed. In ieder geval voldoende power om de woonkamer af te breken maar soms ook wel een beetje tevele gerommel.

Ga eens een keer luisteren naar de boston acoustic speakers! ZEKER aan te raden!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• osluis
Tnx, ik zal ze in mijn achterhoofd houden. De A250 had ik ook al naar zitten kijken. De A360 zie ik staan voor €399 per stuk, daarmee sla ik met twee speakers wel gelijk het compleet budget stuk. De A25 valt er een stuk beter in, maar boekenplank..... zou dat staan denk je?

Ik heb naar wat afmetingen zitten kijken en de meeste zuilen zijn meer dan een meter hoog. De kast zelf is 91cm hoog. Het mooiste lijkt mij een zuil die ongeveer net zo hoog is als de kast of iets lager.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
@lj_tree, je moet wel even vermelden dat Fear er nogal wat versterking voor heeft om goed geluid te krijgen. Ik heb ze zelf ook gehoord in de winkel, en ik was niet bepaald onder de indruk. Heb ook vervolgens mijn budget omhoog geschroefd om vervolgens een setje Klipsch RB-61 + RC52 II gekocht. Deze klonken nogal beter in mijn oren.

Mijn advies, naast reviews lezen, zelf eerst horen voordat je gaat kopen!

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• osluis
Dat is een van de zaken die ik zeker van plan ben, ik probeer eerst het kaf een beetje van het koren te scheiden. Ik hoop eigelijk dat iemand nog een verborgen juweeltje tegen een prikkie te koop weet staan, want het is mij opgevallen dat niet alle winkels en merken in de PW terug te vinden zijn als het HiFi gaat.

• boomr
Renegade666 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:32:
@lj_tree, je moet wel even vermelden dat Fear er nogal wat versterking voor heeft om goed geluid te krijgen. Ik heb ze zelf ook gehoord in de winkel, en ik was niet bepaald onder de indruk. Heb ook vervolgens mijn budget omhoog geschroefd om vervolgens een setje Klipsch RB-61 + RC52 II gekocht. Deze klonken nogal beter in mijn oren.

Mee eens! Je hebt wel een redelijke versterker nodig voor de A25's. Fear heeft idd voor flink wat eurotjes aan spul staan:) Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds onder de indruk was van zowel de A360 als de A25. Lekker geluid en zeker voor die prijs! En zoiezo, ga een keer luisteren in een winkel! Als je in eindhoven woont zoiezo naar remkes en audiotvcentrum! Maar dit soort zaken zitten door heel het land!
osluis schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:21:
Tnx, ik zal ze in mijn achterhoofd houden. De A250 had ik ook al naar zitten kijken. De A360 zie ik staan voor €399 per stuk, daarmee sla ik met twee speakers wel gelijk het compleet budget stuk. De A25 valt er een stuk beter in, maar boekenplank..... zou dat staan denk je?

Ik heb naar wat afmetingen zitten kijken en de meeste zuilen zijn meer dan een meter hoog. De kast zelf is 91cm hoog. Het mooiste lijkt mij een zuil die ongeveer net zo hoog is als de kast of iets lager.
Even over de prijs, probeer een beetje te onderhandelen. Ik heb het destijds bij remkes over een complete set gehad (dus 2x A360, 2x A25 en 1x A225C) en toen kwam er ook een redelijk nette prijs uit van iets onder de 1000 euro. Toch een lekkere korting.

Maar het belangrijkste is dat je eerst zelf wat gaat beluisteren! Wat klinkt voor jou lekker en wat ziet er netjes uit in jou ogen.

[ Voor 34% gewijzigd door boomr op 25-02-2013 13:35 ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• osluis
De pest is dat in de regio waar ik woon (centrum van Zeeland) het niet bepaald dik bezaaid is met zaken die in audio handelen. Ik denk dat ik er goed aan doe om eens een keertje bij Correct in Rotterdam langs te gaan. Voor zover ik kan bepalen hebben ze een redelijk uitgebreid assortiment met speakers die in mijn budget passen en daar net buiten vallen.

Weet iemand hoe het daar met de luister mogelijkheden zit?

• Flozem
  • Laatst online: 29-01 07:46
Daar kom je het snelst achter door even te bellen. Luisteren is in ieder geval een goed idee. Ben zelf voor BA26 en Monitor Audio BX2 gaan luisteren. Heb voor die laatste gekozen.

Bedenk dat je niet per se meteen een hele 5.1 set hoeft te kopen. In jouw geval is alles een verbetering... Beter direct voor wat kwaliteit speakers gaan, anders blijf je kopen. Met name je speakers bepalen het geluid. Wel moeten front en evt. center op elkaar zijn afgestemd.

Ik zie een box staan - heb je kleine kinderen? Heb zelf om die reden voor bookshelves gekozen. Die kon ik fijn buiten bereik hangen met daarvoor bedoelde speaker wand houders (b-tech bij Conrad). Had voorheen front zuilen, die niet alleen veel ruimte in beslag namen, maar ook geregeld betast en gevuld werden met speelgoed balletjes en dergelijke...

In jouw situatie zou je front bookshelves meer uit elkaar aan de muur kunnen hangen. De center in die koof van het meubel, en de receiver met arc in de kast uit het zicht en handbereik. Hoewel je meubel erg ondiep is en smalle kastjes heeft...

[ Voor 8% gewijzigd door Flozem op 27-02-2013 08:16 ]

Verwijderd

De BA A26 is op het moment erg gustig geprijsd bij Beste Keus.nl, 100 euro per stuk in plaats van de 150 die je bij de overige webshops betaald. Hierdoor zijn ze nog goedkoper dan de A25 die momenteel 130 per stuk kosten. Ik had het wel geweten...

• Flozem
Mooie prijs als je weet wat je wil hebben. Heb zelf destijds een offerte gevraagd bij avtrader voor vier zwarte BA A26 en bijbehorende center. Had ze kunnen kopen voor 600 EUR totaal - maar wilde toch eerst luisteren. Vond het advies bij avtrader namelijk erg eenzijdig (maar ja - webshop).

• boomr
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:53:
De BA A26 is op het moment erg gustig geprijsd bij Beste Keus.nl, 100 euro per stuk in plaats van de 150 die je bij de overige webshops betaald. Hierdoor zijn ze nog goedkoper dan de A25 die momenteel 130 per stuk kosten. Ik had het wel geweten...
Inderdaad een mooie aanbieding als je van witte speakers houdt:) helaas zijn de zwarte nog steeds 149 euro per stuk:(

• osluis
Flozem schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 06:57:
Daar kom je het snelst achter door even te bellen.
klopt, ze waren alleen al dicht ;)
Bedenk dat je niet per se meteen een hele 5.1 set hoeft te kopen. In jouw geval is alles een verbetering... Beter direct voor wat kwaliteit speakers gaan, anders blijf je kopen. Met name je speakers bepalen het geluid. Wel moeten front en evt. center op elkaar zijn afgestemd.

Ik zie een box staan - heb je kleine kinderen? Heb zelf om die reden voor bookshelves gekozen. Die kon ik fijn buiten bereik hangen met daarvoor bedoelde speaker wand houders (b-tech bij Conrad). Had voorheen front zuilen, die niet alleen veel ruimte in beslag namen, maar ook geregeld betast en gevuld werden met speelgoed balletjes en dergelijke...

In jouw situatie zou je front bookshelves meer uit elkaar aan de muur kunnen hangen. De center in die koof van het meubel, en de receiver met arc in de kast uit het zicht en handbereik. Hoewel je meubel erg ondiep is en smalle kastjes heeft...
Ik zat er idd ook aan te denken dat alles een vooruitgang is tov nu en eerlijk is eerlijk, ik denk dat ik al snel tevreden zal zijn. Ik heb inderdaad een kindje (kleine meid van net 1 jaar) dat dit problemen met de vloerstaanders op zou kunnen leveren had ik nog niet over nagedacht. Nu gedraagt ze zich overigens wel voorbeeldig hoor, dus ik denk niet dat het heel veel problemen op gaat leveren, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. ;)

Ik ga even proberen te visusaliseren hoe een setje bookshelves aan de muur eruit zouden zien, IMHO heb ik dat nooit super mooi gevonden en je moet weer extra moeite doen om de kabels netjes weg te werken. Het levert me wel wat rust, ruimte en plaatsingsvrijheid op. Als ik de receiver in de kast zet, moet dan niet altijd het deurtje open staan voor afvoer van warmte en voor een correcte werking van de afstandsbediening?

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Vergeet ook niet de belgische kieskeurig te bekijken! Kan je soms erg veel geld schelen!
http://www.kieskeurig.be/zoeken/index.html?q=boston+ (belgisch)

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=boston (nederlands)

zie de behoorlijke prijs verschillen!

[ Voor 49% gewijzigd door arjentjuh op 27-02-2013 12:59 ]

PunlArjen

Verwijderd

lj_tree schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:46:
[...]

Inderdaad een mooie aanbieding als je van witte speakers houdt:) helaas zijn de zwarte nog steeds 149 euro per stuk:(
Ik heb ze nu net besteld, als de kleur me niet bevalt kan ik ze altijd nog zwart verven :)

• osluis
Ik heb net een ritje naar Correct achter de rug. Eerst in de koopjeskelder gekeken, maar daar vond ik weinig van mijn gading. Het leuks vond ik daar nog wel de Boston A250, maar daar vroegen ze nog 249,- per stuk voor en dan heb je demo/schade. Icm het feit dat ze hoogglans zwart zijn en ik daar vrij allergisch voor ben, ben ik boven in de winkel verder wezen kijken.

Daar heb ik het eea bekeken en kwam uiteindelijk tot een voor mij verrassende keuze. Met een maximale hoogte van 91cm in het achterhoofd heb ik eerst staan luisteren naar een Klipsch zuiltje, ik meen de RF-52, maar het typenummer ben ik alweer vergeten. Deze moest nog €299 kosten, maar klonken wel heel lekker. Terwijl ik stond te twijfelen viel mijn ook op een Klipsch RB-81, op mijn verzoek hebben we deze aangesloten en ik hoorde met mijn beperkte kennis weinig verschil. Het prijskaartje van deze jongens was echter slechts €199. De RB-81 kan indien gewenst ook nog op een standaard als ik ze hoger wil hebben, maar eerlijk gezegd staan ze zo ook al best mooi naast de kast.

Daarnaast heb ik ook een Klipsch C-10 Center meegenomen en heb ik online nog even een Yamaha V473 receiver besteld. Deze hadden ze niet meer op voorraad. Wel hadden ze nog een V573 demo model staan voor €369, maar het technisch verschil kon mij niet direct uitgelegd worden. Aangezien de V473 alle features heeft die ik wou hebben en nog goedkoper is ook, heb ik de gok niet genomen om hem direct in te laden.

Nu nog wat kabel en stekkertjes scoren + de postbode opwachten voor de receiver. Ik kan niet wachten om te horen hoe het in de woonkamer gaat klinken.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifiexpert.eu/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/b/rb-81-black-angle.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sounddistributors.com/images/c10pair.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.demo-tv.nl/images/Yamaha%20RX-V473.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 27-02-2013 19:26 ]

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:00

masauri

aka qwybyte

en dan pics in show je home cinema topic ;-)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• osluis
masauri schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:23:
en dan pics in show je home cinema topic ;-)
Uiteraard!

En aan alle heren die mee hebben gedacht in dit topic, bedankt voor het meedenken.
Nu nog even puzzelen welke stekkertjes ik het best kan gebruiken en nog wat kabel op de kop tikken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

osluis schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:20:
De RB-81 kan indien gewenst ook nog op een standaard als ik ze hoger wil hebben, maar eerlijk gezegd staan ze zo ook al best mooi naast de kast.

Daarnaast heb ik ook een Klipsch C-10 Center meegenomen en heb ik online nog even een Yamaha V473 receiver besteld. Deze hadden ze niet meer op voorraad. Wel hadden ze nog een V573 demo model staan voor €369, maar het technisch verschil kon mij niet direct uitgelegd worden. Aangezien de V473 alle features heeft die ik wou hebben en nog goedkoper is ook, heb ik de gok niet genomen om hem direct in te laden.

Nu nog wat kabel en stekkertjes scoren + de postbode opwachten voor de receiver. Ik kan niet wachten om te horen hoe het in de woonkamer gaat klinken.
Ik zou monitoren altijd op een stand dan wel op de kast zetten, het is voor het geluidsbeeld het mooiste als de tweeter op oorhoogte zit. Verder veilige keuze van Klipsch door het hoge rendement. Toevallig vandaag wat onderzoek gedaan naar de Yamaha V573 en V473 en dat zijn niet echt krachtpatsers als het om vermogen gaat, de V573 spuugt over vijf kanalen net maar twintig Watt per kanaal uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• osluis
Ai 20W klinkt niet als bijzonder veel (al heb ik geen idee hoe dat gaat klinken), maar het is niet mijn bedoeling om het dak eraf te blazen. Ik zie mijzelf eerlijk gezegd niets eens zo hard draaien dat je geen conversatie meer kan voeren. Ik zal zodra de receiver binnen is gelijk een beetje spelen met hoogte van de box etc om te kijken of het voor mij de moeite waard is om een steun eronder te zetten. Tegen het op de kast plaatsen is namelijk een veto uitgesproken door mijn vriendin. Ik zie het wel zitten, want het zijn best aangename speakers om naar te kijken.

Zit ik overigens vast aan een Klipsch steun als ik er een wil, of zijn er betaalbare alternatieven? Beetje zonde om eerst op de speaker te besparen en het vervolgens allemaal weer in een steun te investeren. Ik heb een beetje rond gesnuffeld, maar de meeste steunen hebben een vierkante plaat met 4 schroefgaten, terwijl mijn RB-81's twee schroefgaten aan de onderkant hebben.

Afijn, eerst even luisteren hoe alles klinkt als het aangesloten is. Vervolgens kan ik altijd nog het eea bijschaven.

[update]
overigens wel goed dat ik niet voor de V573 ben gegaan. Zo te zien levert dat alleen de mogelijkheid om 7.1 aan te sluiten ipv 5.1. 7.1 ga ik nooit van zijn leven aansluiten.

[ Voor 44% gewijzigd door osluis op 27-02-2013 20:31 ]

• osluis
Pfff, dat valt vies tegen om die krengen leuk te plaatsen zeg. Heel de kamer is inmiddels 3x verbouwd en ik ben er nog niet helemaal uit. Typisch gevalletje van dat ze in de winkel er veel kleiner uit zien dan in je huiskamer. Ik had natuurlijk alles van tevoren opgemeten en het pas fysiek ook wel, maar op een of andere manier is het opeens heel vol. Misschien ook wel een kwestie van gewoon even wennen.

Ik heb ze zelfs nog even op de kast zelf gehad, dat was wel lachen. 2 speakers + de TV nemen gelijk heel de breedte van m'n kast in beslag. Ze staan nu weer even op de grond.

De center staat in het koofje onder de TV. Dat is wel een geniale plek hoor. Totaal onopvallend en het past perfect!

Al snuffelend op internet kom ik er trouwens achter dat zowat iedereen zijn/haar speakers los op een stand plaatst. Ik zou op m'n dood zijn dat je speaker eraf klettert of overdrijf ik gewoon? Met mijn dochtertje van 1 jaar oud moet ik er niet aan denken dat ze eronder geplet wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 27-02-2013 23:16 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Ik heb mijn boekenplankers gewoon op het TV meubel staan en dat ding is maar iets van 45cm hoog ofzo.

Gelukkig hang ik altijd lekker onderuit op de bank, dus de tweeter zit wel ongeveer op oorhoogte :P

• osluis
Als ik er een steuntje onder zet, zal het er een van 40 cm zijn. Dan is de bovenkant van de speaker op circa 90cm van de grond en idd voor mij op de juiste hoogte voor als ik op de bank zit/lig.

Nu is de hoogte vooral ideaal voor de katten, maar die houden niet zo van muziek :)

De receiver kom helaas morgen pas binnen, dus vandaag alle tijd om kabels en stekkers te kopen. Gelukkig zit bax-shop hier vlakbij _/-\o_

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• osluis
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:22:
[...]

Dat was ook het eerst dat ik dacht toen ik dat witte krummel eetding in je kamer zag staan. ;)
Nooit het risico willen lopen dat een kleintje zoiets op het tere hoofdje krijgt.
Bij irritante pubers kan zoiets geen kwaad meer. :+

Overweeg in geval van 'stands' die solide aan de vloer te schroeven en de speaker die er op komt ook vast te schroeven.
Dan kunnen ze kleunen wat zij willen.
Menig audio fetisjist blijft liever dood dan er in zijn speakers wordt geschroefd, maar dat lot moet je de kleine juist besparen.
Het zijn maar 'speakers' moet je denken. 8)

Een alternatief kan zijn de speakers veilig aan de muur te bevestigen, niet ideaal voor de sound, maar wel zo veilig voor kleine kwetsbare kruipende kruipertjes.
Haha, ja je moet je huis behoorlijk reorganiseren met zo'n nieuwsgierig dingetje in huis. Nu gaat dat over het algemeen best goed hoor, als je "Nee" zegt blijft ze er ook netjes vanaf, De bloempotten in de vensterbank zijn er ook nog geen een keer uit gekomen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en die speakers wegen "iets" meer dan zo'n bloempotje.

Ik was eerst heel blij dat er twee gaten met schroefdraad onderin de speakers zitten, want ik dacht gewoon aan een steuntje bestellen, de speaker aan de plaat vast te schroeven en klaar is kees. Na veel zoekwerk ben ik echter bang dat als ik een steun wil plaatsen, ik er zelf een mag gaan maken. Op zich ook niet zo'n probleem, dan ga ik gewoon met MDF aan de slag, De voet kan dan een stoeptegel worden met een MDF kistje eromheen. Vervolgens een pilaartje en de bovenste plaat die je van onderaf vast kan schroeven aan de speaker. Eventueel is een constructie waarbij je de speaker met een zwarte dunnen spanband vast zet ook een optie. Iets minder mooi, maar net zo effectief denk ik.

Was het niet makkelijk geweest als ze daar gewoon een standaard voor afgesproken hadden zoals ze bv met die VESA mounts gedaan hebben.

• osluis
Vandaag eindelijk de receiver binnen gekregen. Iemand bij TNT post had een rolkooi misplaatst waardoor ik een dag extra moest wachten. Zojuist alle kabels aangesloten ene een beetje TV gekeken. Op de TV is de audio out met RCA op de receiver aangesloten. Dat klink al een heel stuk aangenamer. Vervolgens de iphone met USB aangesloten (netwerk ligt er nog niet, dus nog even geen AirPlay of internet radio) en wat muziek gedraaid. In een woord --> heerlijk! <--

Ik wel ondervonden dat het echt beter klinkt als ze hoger staan, dus nu zoek ik nog een standaard van 40cm hoog met ren fatsoenlijke bevestiging voor de gaten onderin mijn speakers en een zo zwaar mogelijke voet.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 05:31

FCC

Voor die standaards kan je ook eens bij Baxshop kijken, aangezien dat toch in de buurt is. Die richten zich meer op professionele apparatuur maar wie weet hebben ze iets leuks ;) Op de website staat niets maar ik kan me voorstellen dat ze in de shop meer hebben. Dus als je de kans hebt om daar eens rond te neuzen zou ik dat zeker doen. En anders hebben de mensen daar vast wel goede suggesties.

[ Voor 39% gewijzigd door FCC op 03-03-2013 12:02 . Reden: extra info ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

• osluis
Daar had ik nog niet aan gedacht. Bax-shop is hier 7km vandaan, maar ik had niet bedacht dat ze wellicht in de winkel zelf meer hebben staan. Maandag na het werk ga ik even binnen vallen bij ze.

Ik heb wel bedacht dat ik ook prima met een vierkante plaat aan de bovenkant uit de voeten kan waarna ik zelf even twee gaatjes op de juiste plaats kan boren voor de bevestiging. Ik kan dan wel gedag zeggen naar eventuele garantie, maar wat gaat er nou stuk aan zo'n steun?

Tot nu toe ben ik er nog geen tegen gekomen met een extreem grote voet, maar de volgende steunen hebben potentie:

Adam Hall SKDB049 Boxenstatief deze heeft ook een volledig vlakke bodemplaat waardoor ik ook eventueel zelf een grotere voet eronder kan zetten. Ik heb bijvoorbeeld nog een stuk leisteen van 15mm dik liggen 30x60. Ik voel wat knutselwerk aan komen ;)

Of de b-tech-bt604 maar deze heeft geen vlakke voet, dus een grotere eraan bevestigen wordt lastig.

Uiteindelijk was het misschien net zo handig geweest om gelijk voor de zuilen te gaan, maar goed het klinkt wel heel lekker zo :9~

[ Voor 7% gewijzigd door osluis op 03-03-2013 13:03 ]

• osluis
Ondertussen ben ik helemaal wild van m;n nieuwe set. Ik heb besloten zelf stands te maken voor de monitors en de kleine blijft er ook netjes van af _/-\o_

Ik ben inmiddels een beetje aan het snuffelen geslagen voor een subwoofer. De RB-81's gaan al lekker laag, maar ik heb het vermoede dat een lekkere sub vooral in films een toevoeging gaat zijn.

Nu was mijn oog gevallen op een Klipsch RW-10D, maar deze blijkt net te hoog te zijn om hem te plaatsen op de plek waar ik hem eigenlijk wil hebben, dat wil zeggen achter of naast de bank (komt in de knoop met de gordijnen). Ik ben beperkt tot circa 40cm hoogte, de diepte en breedte die ik kwijt kan zijn respectievelijk 40cm en ruim een meter. Er zijn een paar kanshebbers, maar dan zit ik bij bv een Jamo sub 360 te kijken.

Ik mij alleen af te vragen of het gezien de specs van de RB-81 überhaupt zin heeft om een sub in de prijscategorie van rond de 300 euro te plaatsen? Gaat het wat toevoegen aan het laag van de RB-81 of zullen de meeste budgetvriendelijke woofers overstemd worden? In het laatste geval spaar ik liever even verder voor een betere.

• Flozem
Heb zelf een goedkope oude sub bij mijn nieuwe monitor audio speakers staan. Die sub gebruik ik alleen bij films (zoemt enorm in standby en zal wel snel kapot gaan)

Qua specs gaat de sub van mij niet veel lager dan mijn ma bx2. Je merkt toch (mits av receiver goed is ingesteld) dat wanneer de sub het laag overneemt, de overige speakers net wat beter klinken. Ergens wel logisch: ze krijgen meer "ademruimte" om het resterende frequentiebereik af te beelden.

Ik gebruik de sub alleen voor films - bij muziek zie ik er het nut niet van en vind ik de klank niet eens mooi. Zou zelf nooit meer dan 500 eur voor geven wanneer mijn huidige sub kapot is.

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
rond die prijs zou ik de BK gemini II ook zeker overwegen: http://www.ra-subwoofers.nl/producten/gemini.html
ondanks de kleine afmetingen (Afmetingen: 315D x 355H x 290W) zit er een 10" woofer in en staat bekend als een erg goede subwoofer voor muziek en komt ook goed mee met films!
En je zult met monitoren bijna altijd profijt hebben van een losse subwoofer tijdens films vanwege de extra diepgang en geluidsdruk ;)

• osluis
Toch een goed idee voor bij de film dus. Bedankt voor deze bevestigende woorden. Ik zal de gemini ook eens bekijken. De afmetingen zijn alvast veelbelovend.
Pagina: 1