Zelfbouw actieve speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 19:20
Na jaren- en jaren met het idee rond gelopen te hebben om een JeM MG-411 na te bouwen vanwege het geweldige ontwerp, ben ik onlangs een tweetal originele (!) JeM kasten tegengekomen op Marktplaats en mag ik deze komende week ophalen. Daar ik erg klein behuisd ben, heeft de vele houtbewerking die deze behuizing vereist heeft me altijd tegenhouden er daadwerkelijk aan te beginnen, maar nu gaat het dan toch echt gebeuren.

Gezien de reeds voorgefreesde uitsparingen voor de luidsprekers ligt deze keuze al enigszins vast. Als woofer ben ik van plan een Seas Excel E0021-08S W12CY001 te nemen (welke ook in de originele JeM zaten). Wat betreft de tweeter denk ik aan een 'veilige' keuze met Seas H1212 27TBFC/G. Die past perfect in de speakergaten en bovendien is er voor deze combinatie woofer/tweeter een passief filterontwerp beschikbaar, zoals beschreven door Vinculum op het zelfbouwaudio forum.

Echter, onlangs was ik bij een kennis en die had nét een nieuw paar PiedPiper actieve speakers had aangeschaft. Met de passieve PiedPipers ben ik redelijk bekend maar desalniettemin was ik zó verrast door het geluid van het actieve broertje (welke als ik mij niet vergis exact dezelfde drivers en tweeters hebben) dat ik nu de mogelijk overweeg om bovenstaande speakers ook actief te maken. Nog afgezien van het feit dat het natuurlijk met geen mogelijkheid in de compacte behuizing gaat passen vroeg ik mij af of het verschil, bij dit soort 'boekenplankspeakers' wel de moeite waard is. Nu heb ik al wel wat gelezen over het actief versterken maar echt thuis ben ik er niet in, maar iemand anders hier vast wel. Ideeën? Adviezen wellicht?

Mijn dank is groot :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XQyIvXhr7AVV1ZWdyzG7RYwe/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Per speaker een ta2020 en een minidsp?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Ben ik niet bekend meer, zou 20W voldoende zijn voor de woofer? Bekend met deze amps? Als 20W voldoende is, zou ik dan niet beter een een klasse A versterker kunnen gebruiken? Met een vermogen van 20W zijn die ook prima betaalbaar en qua warmteontwikkeling maakt het toch niet zo gek veel uit als ze toch niet in de speakers worden gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je de versterker niet ìn de speakers bouwt, dan zijn ze toch niet actief?

20 watt is veel, heel veel. Met een beetje een gevoelige speaker is het standje "schreeuwen" naar elkaar..
Wil je echt over houden, kijk dan eens naar een tk2050; die heeft genoeg porrie voor de woofer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Met actief doel ik voornamelijk op het bi-amplified design, of de versterker er nu in zit of in een losse module komt (bv onder de speaker) doet daar opzich niks aan af (muv het feit dat de kabels iets langer zijn).
Zal eens goed naar die TK2050 kijken, reviews zijn erg veelbelovend! Dank voor de tip in ieder geval, ik kom er zeker nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07 10:03
Belangrijk is dat het scheidingsfilter actief is en nog voor de versterker zit, de drivers zijn dan direct aangesloten op de versterkers, daar haal je de winst mee. Dan kun je ook extern doen, alleen raak je de speakers later misschien moeilijk kwijt. Het voordeel is dat er geen netsnoer naar de speaker hoeft.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

teacher schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:33:
Als je de versterker niet ìn de speakers bouwt, dan zijn ze toch niet actief?
Actief / niet actief heeft betrekking op de scheidings filters, niet of de speaker een versterker aan boord heeft, of niet.
"Powered" en "Passief" is dan het woord.

Als een versterker in de speaker is gebouwd, dan heet dat een powered speaker. (Ezelsbrug: je moet stroom (=power) aansluiten op de speaker, dus powered speaker).
Als een versterker niet in de speaker is gebouwd, spreek je niet van een powered speaker, maar van een passieve speaker.

Als de scheidings filters in een passieve speaker zitten, zijn dat passieve scheidings filters.
Als de scheidings filters vóór de versterker zitten (al dan niet geintegreerd in een speaker), dan spreek je van actieve scheidingsfilters.

En ik heb het nooit opgezocht, maar ik denk dat een powered speaker met actieve scheidings filters daadwerkelijk een actieve speaker mag worden genoemd. (dus een versterker in de speaker met scheidingsfilters vóór de versterker).
Als de filters na de versterker zitten, is het weer "gewoon" een powered speaker.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De kasten op de foto zien er toch een stuk vierkanter uit dan de speakers uit het linkje?
Pagina: 1