Afgebeeld: Sony Xperia GX (links) en Xperia SX. Quote afkomstig van The Verge (zie kopje artikelen)
Het topic voor kleine high-end Android telefoons
Inleiding
Zelf op zoek zijnde naar een niet al te grote opvolger van mijn huidige 3,7" telefoon ben ik vele artikelen en aanbevelingen van anderen tegengekomen over een relatief kleine telefoon die geen compromis is op het gebied van snelheid, beeldkwaliteit en opnamekwaliteit. Aangezien ik merkte dat ik niet de enige was die hiernaar op zoek was, leek het me nuttig om een topic aan te maken om ervaringen en informatie te delen.Waarom?
Voor de mensen die zich afvragen waarom iemand bezwaar zou hebben tegen een groter scherm: Persoonlijk heb ik gewoon niet zoveel plek in mijn broekzakken. Ik houd graag een hand vrij tijdens het bedienen van mijn telefoon (bijvoorbeeld op de fiets). Een groot scherm kost meer stroom, dus sneller een lege batterij, of langer opladen. En ik mis het gewoon niet, films kijken kan ook met een inch minder, tekst wordt een woordje eerder afgebroken. Desondanks begrijp ik goed dat mensen wel een grotere telefoon willen, probleem is dat er geen kleinere alternatieven zijn.Definitie
Afmetingen
Wat heet klein?Bij klein wordt vaak naar een bepaalde schermgrootte als grens gekeken, maar ook de afmetingen van de behuizing kan een grote rol spelen.
Voorbeeld, twee 4,3" telefoons:
pricewatch: Motorola RAZR i (XT890) Zwart Lengte: 122mm Breedte: 60mm Hoogte / Diepte: 8mm
pricewatch: HTC One S Zwart Lengte: 130mm Breedte: 65mm Hoogte / Diepte: 7mm
Dit lijkt misschien weinig, maar het kan een toestel veel groter laten aanvoelen. De meeste toestellen van 4,3" zijn echter niet breder en langer dan de One S, deze afmetingen (130x65mm) lijken me dan ook een redelijke 'richtlijn'. De meeste telefoons houden de dikte binnen de perken, en dit is dan wellicht ook van minder belang.
Nu de vraag: Wat heet high-end?
Schermen
Al enkele jaren is 300ppi de minimale scherpte voor schermen in high-end telefoons, de meningen zijn er over verdeeld of hoger nodig is. Omgerekend naar resoluties komt dat neer op 960x540 voor 3,7" en kleiner en 1280x720 tot 4,7".Chipset
Voor toepassingen als multi-window, small apps, slow-motion en 4K video en wat we allemaal wel niet kunnen verwachten komend jaar voldoen dual-core chipsets niet zonder meer. De high-end quad-core socs hebben echter vaak ook een gpu die berekend is op 1080p of 1440p schermen. Maar om dezelfde camera en software als in een grote high-end telefoon aan te sturen zal een kleinere telefoon ook een vergelijkbare soc moeten hebben.Werkgeheugen
Anno 2014 is 1GB werkgeheugen het minimum in een Android telefoon waarmee je goed kunt werken. 2GB is zeker geen overkill, maar wel afdoende komend jaar, en meer dan 2GB zal merkbaar verschil kunnen maken bij zwaar gebruik.Links
Artikelen
GSMArena: Join our quest for a high-end compact Android smartphoneWhy are Android smartphones bigger than the iPhone? Over de technische en softwarematige problemen.
What's so hard about making smaller high-end phones, OEMs? Verwoordt wat mij betreft zeer goed wat er speelt.
High-end toestel in een klein jasje Uitgebreide blog over dit onderwerp van tweaker Kiswum
Less is more: there’s an iPhone-sized gap in the Android phone market Wat meer gelezen artikel van The Verge
How big is too big? Android phones go large Recente post op AndroidAuthority
Chart: Android Phone Size Over Time - We're Going To Need Bigger Hands AndroidPolice was in 2011 al bezorgd
Why I'm Giving Up On Android Rant over te grote schermen.
Smartphone Screen Sizes Keep On Growing — But Not for Much Longer
Motorola Plans Stock Android Phones, Sized 'Just Right'
Big does not equal premium
reviews: Xperia Z1 Compact: eindelijk een kleine high-end Android-telefoon
Toestellen
- Xiaomi MI-2S [4,3"]
- Samsung Galaxy S4 Mini [4,3"]
- Sony Xperia Z1 Compact [4,3"]
l3art schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:54:
Laten we er wel op letten dat dit niet een topic wordt over waar moet ik welk toestel kopen. Dit kan beter in het Mobile Aankoopadviesforum
[ Voor 29% gewijzigd door HallonRubus op 19-01-2014 11:43 . Reden: Meer links ]