snel workstation - 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Hey allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik got nog bezocht heb, maar toch heb ik jullie hulp nog eens nodig. Vroeger heb ik redelijk wat pctjes in elkaar gestoken, maar nu ben ik daar toch al een paar jaar uit en weet dus niet meer zo goed wat te nemen...

1. Wat gaat er met het nieuwe systeem gebeuren?
Het is een pc om mee te werken. Grafisch werk is een dikke nul op die pc. Er draaien een aantal programma's op om te vertalen die allemaal wel wat geheugen vereisen. Het systeem draait een uur of 15 per dag, en het moet vooral allemaal heel vlot van het ene naar het andere gaan. Er gaat ook een dragon naturally speaking op draaien, samen met een vertaalprogramma en op de huidige pc, met toch ook 4GB ram geheugen in, komt toch af en toe de foutmelding dat er te weinig geheugen beschikbaar is...

2. Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag rond de 1500euro kosten. Geen printers, schermen, toetsenbord, muis nodig.

3. Wat wordt er meegenomen?
In het oude systeem zit niks dat meegenomen moet worden, als er eventueel harde schijven kunnen gerecupereerd worden, zal dat enkel voor dataopslag zijn, maar eigenlijk wordt er daar niet vanuit gegaan. Het enige wat belangrijk is, is dat de 2 bestaande schermen kunnen aangesloten worden op het nieuwe systeem. Maar met dvi-aansluiting kan & mag dat geen probleem zijn...

Hier dan het door mij samengestelde systeempje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,10€ 201,10
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 72,95€ 72,95
1MSI N650Ti-1GD5/OC€ 129,45€ 129,45
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,50€ 47,50
1Antec Performance One P280€ 104,95€ 104,95
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 81,60€ 81,60
1Antec HCP-750€ 130,50€ 130,50
1Kingston HyperX SSD SATA III 2.5" 240GB€ 364,-€ 364,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,05

Beetje uitleg erbij...
De processor : Wel, deze ben ik nog bij een aantal andere workstation configuraties tegengekomen. Om héél eerlijk te zijn zie ik hier het bos niet door de bomen...

Het moederbord is een gevolg van de processor, en ook deze heb ik overgenomen uit een ander systeempje waar de Xeon instak.

De grafische kaart dan, deze is gekozen, enkel en alleen voor de 2 dvi uitgangen... Mocht ik een goedkoper, en voor mij aan te kopen alternatief vinden, zou ik dat zeker doen, want grafisch gaat er met de pc echt niks gebeuren...

De harde schijf van 500 GB => enkel voor lokale opslag, en voor 50 euro kun je gewoon niet sukkelen. alle data gaat op de 240GB komen, en wordt op een later te installeren NAS gebackupped. Momenteel gebeurt de backup nog op een WHS die hier draait.

Kast : Anteckastje, omdat ik redelijke fan ben van Antec :p.

Geheugen : Denk dat dit geheugen perfect past bij de configuratie, de keuze tussen 8 of 16 heb ik moeten maken, en de keuze is op 16 gevallen. Is het nodig? 'k Weet niet goed het het met dragon naturally speaking is... Als die een grote db heeft, zal het misschien iets langer duren bij minder geheugen?

Voeding : Deze voeding ligt hier nu nog stof te vangen. Vriend van mij had die ooit besteld om in zijn pc te steken, maar ligt hier nog altijd en hij heeft ze ondertussen niet meer nodig :p, mooi meegenomen zou ik zo zeggen ...

SSD : Tja, het moet vooruitgaan in het leven. Ik heb deze gekozen omdat deze uit reviews toch ook wel goed naar boven komt dacht ik. Het was deze, of eentje van intel, de keuze daar is eigenlijk nog steeds niet voor 100% gemaakt :p.

Tja... Volledig technisch is niet alles onderbouwd, maar toch heb ik mijn best gedaan om een beetje opzoekwerk te doen. Misschien hebben jullie nog opmerkingen op het systeem?? Schiet maar af zou ik zo zeggen, alles kan nog aangepast worden :p

Thanks,
c00kie

PS : er moet nog een windows 7 + office systeem bijgekocht worden omdat het allemaal officieel moet gebeuren, dus daarom dat er nog een beetje 'marge' is op de 1500 euro :p

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Aangezien je niets grafisch doet is een gpu overbodig en zul je met een i7 3770 genoeg hebben. Je zou verloopjes kunnen gebruiken voor het mobo., zodat je wel 2 dvi hebt.

Krijg je die voeding nou gratis?

Die ssd is echt overpriced. Voor dat geld kun je eensamsung 840 pro 516gb nemen.

[ Voor 55% gewijzigd door Chris Smoove op 22-02-2013 21:30 ]

• c00kie
heeft het dan zin om daar een I7 te nemen met een hogere snelheid ?

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Wat bedoel je daarmee?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

of de i7 dan het geld waard is: ja, een i7 is dan wat duurder, maar dan heb je wel al een grafische kern die best 2 schermen aan kan sturen als er niets grafisch hoeft te gebeuren. zo'n 650Ti is leuk, maar pure overkill als er niets hoeft te gebeuren. zoals Chris Smoove al zegt is een verloopstukje dan genoeg. verder zou je nog voor een B75 ipv H77 moederbord kunnen gaan: het heeft wat minder functies, maar die zul je waarschijnlijk toch niet gebruiken. ik denk dat 16gb voor een workstation toch wel prettig is, gezien de kleine meerprijs op dit moment. de SSD is inderdaad wel heel erg duur, het kan goedkoper.

afschieten is niet nodig, je post is redelijk en de build is best aardig!
wat voor programma's ga je draaien als ik vragen mag? als ze bijvoorbeeld geen HT ondersteunen heeft een Xeon/i7 weinig zin... en puur voor office; idem.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom die Kingston SSD?

Meer dan 1euro/GB? Terwijl de nieuwe koning van de SSD's , de 840 Pro

( pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB)

minder kost en waarschijnlijk een stuk sneller is?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
De HDD die je nu hebt uitgezocht is een 7200rpm-model. Omdat je OS en programma's op je SSD staan kan je secundaire opslag probleemloos wat langzamer zijn.

Voor iets meer geld heb je deze 1TB Western Digital die nagenoeg onhoorbaar is en nauwelijks langzamer dan de Blue-variant die je nu hebt uitgezocht. Hoewel je de capaciteit misschien (nu?) niet nodig hebt is de stilte je misschien wel 20 euro waard.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:10
Programma's
Het kan idd wel handig zijn voor ons om even te noemen welke programma's je daadwerkelijk wilt gaan gebruiken. En van welke hardware kom je nu? Als je van een S939 systeem komt is het allemaal nogal wat anders dan dat je van een LGA1366 komt. Vanaf een S939 zou in theorie wellicht een i3 al voldoen bijv. :9
Dus wat heb je nu en wat wil je gaan doen?

SSD
Andere SSD idd, Samsung 830 of 840 Pro of een Crucial M4.

HDD
HDD: aub geen Red disk als wat Chris zegt, check: WD Red als desktop disk

HDD zou wel "langzamer" kunnen in de noemer van rotatiesnelheid. Pak desnoods een 2TB Green schijf van de bekende merken. Overal valt dat nog best mee hoe langzaam die zijn. Snel zat voor wat data opslag en af en toe eens wat lezen/schrijven. Ik denk ook stukken sneller als de 500GB disk die je in je lijst hebt gezet. Waarschijnlijk is er dat eentje met 2x250GB platters, terwijl de 2TB schijven vaak al 4x500, 3x667 of zelfs 2x1TB platters hebben... die zijn natuurlijk stukken sneller, ook op 5400rpm!

Geheugen
Pak een lagere kit, dus Low Profile, anders kan je nog wel eens last gaan krijgen met de hoogte/breedte van je CPU koeler. Tenzij je gewoon de stock koeler gaat gebruiken, wat ik niet wil adviseren. haha :9

Rest
Verder is het een beetje afhankelijk wat je nu wilt doen. Is de i7 of E3 Xeon versie daarvan te verantwoorden of juist duur en overkill?!? De Xeon heeft geen IGP, de normale consumenten procs vrijwel allemaal wel, in jouw geval zullen dat dan i5 of i7 procs zijn.

• c00kie
mmm ik wist dat ik antwoorden ging krijgen, maar deze zijn soms moeilijk voor mij om te begrijpen :p. Ok, hier gaan we dan met aanpassingen.

Eerst en vooral het verloopstukje : Idd, nooit aan gedacht, dom van mij... Is de eenvoudigste, goedkoopste oplossing en spaart mij 130 euro...

De processor, wordt vervangen door het modelletje hieronder :p, zodat die gpu volledig overbodig wordt.

SSD : naar die 840 heb ik ook lang zitten kijken, maar de wondere wereld van ssd is héél moeilijk voor mij. Ik had 2 modelletjes in gedachten, en je weet wat ze zeggen : als 2 honden vechten om een been... die 840 was 1 van de modelletjes in gedachten, en aangezien de meesten hier echt wel voorstander zijn van de samsung ga ik daarvoor gaan. De Crucial, die ik op got regelmatig zie passeren kan ik niet aankopen bij mijn leverancier, dus dan ga ik voor de samsung. En eigenlijk, aangezien er dagelijks een backup wordt genomen begin ik nu echt te twijfelen voor de hdd die er bijgestoken wordt. Het nut valt eigenlijk volledig weg aangezien dat nooit gebruikt gaat worden... Momenteel is er, buiten de programma's, 13 GB aan data...
dus heb ik de hdd maar geschrapt. Ik zie echt het nut nu niet in van die hdd, en als er later toch een noodzaak is voor een extra hdd, dan kan die er altijd nog bijgestoken worden...

Geheugen : goed plan voor het low profile gebeuren. Had ik zelf niet aan gedacht :p.

Voeding : die voeding heb ik gratis en voor niks, dus het zou dom zijn om een nieuwe voeding aan te schaffen niet?

Op het moederbord zal er niet echt veel bespaard worden door naar een ander modelletje over te gaan, dus dat heb ik dan nog maar even zo gelaten. (ondanks het waarschijnlijk niet ten volle zal benut worden...)

Met jullie advies / opmerkingen kom ik dan op dit systeempje uit :

heb er dan ook de software maar bijgestoken, en heb gemerkt dat de vorige office versie die aangekocht was, een retailversie was, dus die kan gewoon overgezet worden.

Het probleem van de gebruikte programma's is vooral dat het véééééél verschillende programma's kunnen zijn, die dan nog eens tot een suite kunnen behoren en waar je zelfs weinig of niks vanop het internet kunt terugvinden :p. Het belangrijkste is Trados studio 2011 in combinatie met een aantal woordenboeken, met internet explorer waar 125 verschillende pagina's open staan (bij wijze van spreken), een aantal office toepassingen / en dan dragon naturally speaking...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 255,40€ 255,40
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 72,95€ 72,95
1Antec Performance One P280€ 104,95€ 104,95
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 129,-€ 129,-
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 81,50€ 81,50
1Antec HCP-750€ 130,50€ 130,50
1Samsung 840 series 500GB€ 282,99€ 282,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,29

[ Voor 6% gewijzigd door c00kie op 22-02-2013 23:29 ]

Verwijderd

Van wat ik gezien heb heeft dragon naturally speaking veel voordeel bij hyperthreading. De ssd is veel te duur en ook de grafische kaart kan een stuk goedkoper. Omdat je een lekker budget hebt dacht ik dat een zeer stil en zuinig systeem wel een mooie oplossing zou zijn. Dit is wat ik zou zeggen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,10€ 201,10
1MSI H77MA-G43€ 60,50€ 60,50
1Sapphire Ultimate HD 6670 1GB GDDR5€ 73,99€ 73,99
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,98€ 81,98
1Fractal Design Define Mini€ 78,60€ 78,60
1Noctua NH-L12€ 42,99€ 42,99
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,96€ 13,92
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 81,60€ 81,60
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 119,95€ 119,95
1Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB€ 311,50€ 311,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.066,13

De kast is de fractal design define mini geworden. Kleine, goede kwaliteit kast. Omdat ik niet helemaal zeker ben van de koelprestaties bij passieve koeling van zowel gpu als psu, heb ik er twee extra zeer stille casefans bijgezet, met laag toerental zodat het lekker stil blijft.
Processor is de xeon gebleven voor HT
De grafische kaart is een passieve 6670, dit is met name mooi omdat deze stil is en genoeg digitale videouitgangen heeft (DVI en Displayport)
Moederbord is kleinere micro-atx vor bij de kast.
Harde schijf blijkt uit jouw verhaal nogal optioneel te zijn, aangezien je aangeeft niet zo veel dataopslag nodig te hebben. Is wel een mooie zuinige en vrij stille harde schijf, maar met de grootte van de ssd zou deze overbodig kunnen zijn.
SSD is een goede 512gb ssd geworden, lekker groot maar het kan ook mooi in het budget.
Geheugen is gewoon prima.
Ik heb een aftermarket cpu koeler gekozen, omdat die in het algemeen en deze specifieke al helemaal veel stiller en beter zijn dan de koeler die standaard bij de cpu wordt geleverd.
De voeding is een fanless seasonic geworden, dit is zo'n beetje het beste wat er te krijgen is op psu gebied. Compleet stil en zeer zuinig (>90%). Dit systeem zou het wel een goede tijd uit moeten kunnen houden.

• c00kie
Hey redono,

dank voor je reactie... Ik was net iets sneller dan jij :p.
Jouw systeempje ziet er goed uit, maar ik heb daar een paar (persoonlijke) bedenkingen bij.

1. ik ben echt geen fan van msi moederborden. Waarom, god mag het weten, maar mijn buikgevoel zegt dat ik dat niet moet doen. (in het verleden wel wat problemen mee gehad)
2. De gpu is volledig geschrapt, en trouwens de door u voorgestelde heeft maar 1 dvi uitgang. 2 schermen zijn echt een must voor mijn vrouw, aangezien brontekst op het ene scherm staat, en doeltekst op het andere... Spaart héééél veel papier uit :)
3. 2TB is leuk, maar zal in de NAS gestoken worden, dus in de pc zelf niet echt nodig.
4. De fan die je voorstelt ziet er wel leuk uit. Ga ik meenemen, en zien of ik die ergens hier in de buurt kan bestellen!
5. voeding ga ik niet bijkopen aangezien er hier eentje staat. Verbruikt waarschijnlijk iets meer... anders zou ik die moeten gaan verkopen :p.
6. Crucial kan ik niet krijgen => ga voor de samsung gaan.

toch bedankt voor je input, maar door een aantal praktische overwegingen past jouw systeem niet in mijn hoofd / gedachte / idee :). Die processorkoeler is zeker wel het overwegen waard, want momenteel wordt gewoon de standaard koeler van intel voorzien...

• Ultrapc
  • Laatst online: 04-03 21:04

Ultrapc

Anyone steak?

Is het echt niet beter om de M4 ergens anders te kopen dan, hij is sneller en betrouwbaarder dan de Samsung 840 (NIET PRO).
Om het even te verduidelijken: Samsung heeft in totaal 3 populaire ssd's op de markt gebracht, de 830, 840 en de 840 Pro.
De 830 is ouder, maar nog steeds erg goed, als je hem kan krijgen: doen
De 840 is een huidig budgetmodel, met onbetrouwbaarder (nieuw model, nog niet heel veel over bekend) geheugen (3-cell vs 2-cell, geloof ik)
De 840 Pro is de snelste ssd op de markt, met een prijskaartje en gewoon goed geheugen, eigenlijk de waardige opvolger van de 830.

Dus, de goed keuze is tussen de 830 (wanneer verkrijgbaar) , Crucial M4 en als het budget het toelaat, de 840 Pro, maar ik zou de niet-pro 840 lekker laten liggen :)

Offtopic:
Jes! Ben ik eens diegene die een aantal minuten te vroeg reageert, meestal ben ik te laat :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ultrapc op 23-02-2013 00:25 ]

Allround.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:10
Als alles naar je NAS gaat, waarom dan toch zo'n grote SSD? Je weet, als flash kapot is, is het ook echt kapot vaak... data is corrupt of weg. Dus daarom geen data willen opslaan op je SSD, heb je dan nog die grootte nodig? Waarom geen kleinere SSD en evt een soort van tijdelijke data schijf er naast of een kleinere SSD icm data direct wegschrijven naar de NAS. Waarschijnlijk goedkoper in jouw geval en iets meer zekerheid met betrekking tot je data.

Oh ja en neem dus de 840 Pro he! De normale 840 die je nu in je lijst hebt staan heeft iets mindere kwaliteit flash. Voor de gewone huis tuin en keuken pc niet zo erg, maar denk dat je voor een workstation liever dan ook iets echt goeds in huis haalt.

offtopic:
iemand was me voor :+
2. De gpu is volledig geschrapt, en trouwens de door u voorgestelde heeft maar 1 dvi uitgang. 2 schermen zijn echt een must voor mijn vrouw, aangezien brontekst op het ene scherm staat, en doeltekst op het andere... Spaart héééél veel papier uit :)
Hij noemt DVI en DP, via displayport is ook nog heel wat te behalen dacht ik. ;)

Kast is persoonlijke smaak vind ik altijd, dus zal ik verder niks over zeggen. Er zijn iig nog een hoop mogelijkheden voor leuke kastjes, maar gezien jij Antec fan bent, lijkt de P280 ook goed te zijn, wel groot... maar das dus persoonlijk.

MSI zou gewoon goed moeten zijn, vaak zuiniger dan de andere merken... zuinigheid vergelijkbaar met Intel's eigen borden.

Je zou natuurlijk nog kunnen kijken naar een iniemini setup. Iets met een m-ITX bord en klein schattig kastje, waarbij je straks zegt "Wow is dat kleine ding zo'n performance bak". Maar dan verandert er natuurlijk wel een hoop in je lijst (kast, cpu koeler, moederbord) en het moet je ding zijn (iets meer gepruts met inbouwen). ;)

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Deze heeft een wat betere GPU, ik denk dat je wel fallout gaat doen aangezien je profielplaatje :p.
Goede prijs/prestatie ssd zit erbij.
En goedkoper 16GB RAM:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,50€ 201,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,80€ 56,80
1MSI N660-2GD5/OC€ 190,50€ 190,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 60,50€ 60,50
1Fractal Design Define Mini€ 78,60€ 78,60
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 72,68€ 72,68
1XFX Pro 550W€ 52,30€ 52,30
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 165,90€ 165,90
Bekijk collectie