Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik ben aan het kijken naar ons stroomverbruik omdat ik het idee heb dat daar nog veel energie wordt weggegooid. In de meterkast wil ik een eenvoudige tijdschakelaar zetten die een Cisco modem, TP-Link router en dect telefoonstation 's nachts uitzet en 's ochtends weer aan. Wie mij 's nachts mag bereiken heeft mijn mobiele nummer.

Bij mijn TV hoek ligt het wat anders, ik wil die graag laten schakelen dmv een tijdklok die ik ook wil kunnen overrulen zonder dat ik de TV kast aan de kant moet schuiven. Ik was al een ander topic (Tijdschakelaar met overrule) tegen gekomen maar dat is nog niet de oplossing die ik wil.

Het is de bedoeling dat 's avonds om circa 00:30 de hoek wordt uitgeschakeld (als ik het nog niet handmatig dmv een afstandsbediening heb gedaan) en de volgende dag om circa 12:30 weer aan (op enkele dagen, schoonouders passen dan op en kijken dan het journaal) en in het weekend om 07:00. Mocht er iemand voor die tijd TV willen kijken dan moeten ze de hoek eenvoudig kunnen inschakelen.
Nu zag ik op de site van klikaan klikuit (KAKU) deze afstandsbediening die volgens mij in combinatie met dit draadloze stopcontact doet wat ik zoek.

Wat er uitgeschakeld moet worden is:
TV (laag standby verbruik als het goed is, circa 0,2W)
Dune D1 (circa 10W)
UPC Horizon ( standby-hoog 56W, anders duurt het opstarten minimaal 1 minuut voordat je TV kunt kijken)
Sony geluidsset (minder dan 0,3W)

Is er nog een goede & voordeligere optie en hoe hebben jullie zoiets geregeld?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:00

CeesKees

I rest my Kees

Waarom geen master-slave stekkerdoos?

TV uit is alles uit (wat je op die doos hebt aangesloten)
Je kunt er voor kiezen om een ander apparaat als master te gebruiken, mocht je de TV niet aanhebben als je bijv. radio luistert.

Waarom zou je je UPC Horizon nog op standby-hoog laten staan als je toch de stroom eraf wilt hebben?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 22:01
Ik gebruik hiervoor een plugwise module. Deze kun je instellen om beneden een bepaald verbruik uit te schakelen volgens een tijdschema.
Dit betekend in de praktijk dat als ik om 22:00 tv zit te kijken de stroom er gewoon op blijft staan. Zet ik de tv uit, dan blijft alleen het stanby verbruik over en schakeld plugwise helemaal uit. Grote voordeel t.o.v. een normale schakelklok is dat als je een keer van langer tv zit te niet in een keer alles uitgeschakeld wordt.

Ik heb het schema nu staan op 22:00 uit en om 7:00 's morgens weer aan, maar dit kun je per dag per kwartier instellen.
Overrulen kan door de module even spanningsvrij te maken. Wellicht dat je dit in jouw geval kunt doen met een schakelaar.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
CeesKees schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:44:
Waarom geen master-slave stekkerdoos?

TV uit is alles uit (wat je op die doos hebt aangesloten)
Je kunt er voor kiezen om een ander apparaat als master te gebruiken, mocht je de TV niet aanhebben als je bijv. radio luistert.

Waarom zou je je UPC Horizon nog op standby-hoog laten staan als je toch de stroom eraf wilt hebben?
Ik irriteer me eraan (en mijn vrouw nog meer) dat de Horizon er zeker 1 minuut over doet om beeld te gaan geven. Ik vind het prettiger om de tv aan te zetten en dat ik dan binnen enkele seconden TV kan kijken. Ik heb ook de ervaring dat als ik hem op standby laag zet (kost circa 1W) hij niet altijd opstart, soms loop hij dan vast. Ik hoef mijn vrouw/kinderen niet uit te leggen dat er ergens aan de achterkant een knopje zit die je dan even uit&aan moet zetten, daar worden ze niet blij van :)

Plugwise ben ik nog niet tegen gekomen, zal ik zo eens naar kijken.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Snap ik, maar als jij de horizon box straks helemaal uitschakelt met de rest van je TVhoek mee, dan gaat het ook een minuut, of langer duren.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Het is de bedoeling dat alles helemaal up_and_ running is als iemand de TV hoek wil gebruiken. Dus dat de situatie nu en geschakeld hetzelfde is maar dan wat energie zuiniger.

• GioStyle
  • Laatst online: 22:12
Grootste winst ga je halen als je je apparaten gaat minimaliseren of consolideren, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Is een CI+ niet een betere optie, ipv die horizon box? Of er naast, horizon box voor extra entertainment.

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
CI+ is inderdaad ook nog een goede optie, had ik nog niet aan gedacht. Ik zat net even te kijken, de Horizon kan als extra opnemen & uitzending gemist. Dat laatste kan mijn TV ook met een app dus dat is geen probleem. Eens kijken hoe dat zit met het opnemen van programma's.

De Dune zou ik eventueel helemaal uit kunnen zetten (gebruik ik alleen als ik thuis ben, mijn vrouw zet alleen TV/DVD aan voor de kinderen) dus dan ben ik de 2 grootste verbruikers kwijt. Volgens de opgaves zouden de TV en home cinema nog geen 1 W bij elkaar verbruiken dus dat is dan te verwaarlozen.
Dan zou ik de Horizon kunnen gebruiken als veredelde recorder als we wat op willen nemen. Eens kijken hoe dat zit met een CI+ en UPC. Weer wat uit te zoeken vanavond :P

• GioStyle
  • Laatst online: 22:12
Precies. Ik snap ook niet waarom mensen decoders gebruiken (tenzij ze vaak opnemen), tegenwoordig kan je die CI+ ook in je tv duwen. Scheelt je een apparaat en stroom.

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:27

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

En een afstandbediening ;)

Gasloos

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Logitech Harmony *;

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier gaat de TV+Decoder+DECT+Versterker+BlueRay+SubWoofer+Modem+Router 's nachts ook uit middels een Plug van Plugwise.
Doordeweeks (ma-do) gaat alles om 6:30 aan en om 23:00 uit.
In het weekend gaat alles om 8:00 aan en om 01:00 uit.
Alles bijelkaar zit er op de plug een nacht verbruik van +/- 45W waarvan het modem en de losse router de groot verbruiker zijn.

De TV+Versterker+BlueRay+SubW+Decoder staan daarnaast nog op stekkerdoos met schakelaar.
Zijn we thuis: schakelaar aan
Zijn we niet huis: schakelaar uit
Dat is eigenlijk een automatisme geworden:)
Deze apparaten hebben een gecombineerd sluipverbruik van +/- 15W
Als met al hebben we 's nacht zo'n 7 uur dat alles uitstaat (7*45=315W) en overdag scheelt het ook zo'n 10 uur sluipverbruik (10*15=150W). Per jaar scheelt dat ons 169kWh :) Plug gebruikt +/- 1 W en dat is per jaar 9 kWh.

Bij ons is het dus:
code:
1
2
230>Plugwise(of tijdschakelaar)>stekkerdoos met schakelaar> apparatuur
                               |-losse stekkerdoor>DECT+modem

De plugwise schakelt in de nacht ALTIJD de boel uit en in de ochtend weer in.
Met de stekkerdoos met schakelaar kunnen we tijdens inschakeling zelf nog bepalen wat we doen.

Leek mij een nette oplossing en werkt hier al een jaar of 4-5 prima. laat ik het zo zeggen; Het heeft de WAF gehaald aangezien W mij geregeld zegt; Staat de schakelaar uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 22-02-2013 07:09 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:23

prein2

Monument verduurzamen is leuk

ik heb thuis een KaKu setje op de tv hoek aangesloten.
verder heb ik een raspberry pi met 433 MHz zender (zie raspberry pi GPIO topic in electronica forum)
deze kan het signaal van de kaku afstandsbediening nabootsen. op de RPI heb ik dmv een cronjob ingesteld dat hij elke avond laat uit gaat en overdag weer aan.

werkt perfect, en is dmv. de normale kaku afstandsbediening te overrulen.

edit: en het kunnen schakelen van diverse lampen/mediahoeken etc. met een webapp op de ipad is zeker goed voor de WAF!!

[ Voor 13% gewijzigd door prein2 op 22-02-2013 08:34 ]

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik heb eens even bekeken hoe het zit met een CI+ kaart &UPC. Als ik een extra CI+ kaart neem dan kost het me € 4,- per maand extra en zet ik de Horizon box in standby laag (verbruik circa 1W) en gebruik ik hem alleen als ik wat wil opnemen. Als ik het goed heb kost elke W per jaar circa € 2,- dus dan scheelt dat me 55W (56W die ik had - 1W die ik dan nog heb van de Horizon) x €2 = €110,- - 12 maanden x €4= een besparing van € 62,- .
Dan zet ik de Dune D1 ook alleen maar aan als ik wat wil kijken, scheelt me ook weer 10W sluipverbruik.

kan de TV en Home cinema ook nog laten schakelen dmv een tijdschakelaar maar die verbruiken samen max 1 W dus dat lijkt me niet interessante, ik denk dat zo'n schakelaar meer verbruikt.

Ik ga nog even een energiemeter aanschaffen om te meten wat de werkelijke verbruikscijfers zijn maar op papier is er veel winst te behalen :)

Pagina: 1