Tja, Over het algemeen is 7970 CF sterker dan 690 (bv
hier en dat zijn oude 7970s) en zie ook alvast
hier. Neem daarbij dat NVIDIA graag de wil adverteren met snelste single gpu card maar zelf ook al meerdere malen heeft gezinspeeld op de waarschijnlijkheid dat een 690 nog steeds sterker is dan een titan..
Dat betekent dan dat je gaat voor een kaart die 50% duurder is dan de gekozen 2 7970s en zelfs als alles mee zit even goed zal zijn..
OT: de keuze tussen 2600K en 3570k heeft nog wat extra impact natuurlijk:
- een 2600K OC-ed waarschijnlijk makkelijker/beter dan de ivy bridge, die hebben vaker last van overmatige warmte productie bij OC-en. Met een 212 Evo kan je dat wellicht merken
- Ivy Bridge geeft pci-e 3.0 vanaf het gekozen moederbord, voor CF gaming maakt dat een heel klein beetje uit
- en natuurlijk het HT verhaal waar je voor gamen
niks niet significant wat aan hebt nog
En aangezien je toch niet voor een K versie gaat:
hejwazzup schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:54:
Allereest bedankt voor alle reacties. Ik ga toch maar voor de Crucial kiezen, aangezien ik in mijn huidige pc ook een SSD van Crucial heb zitten en hier geen enkel probleem mee heb gehad.
Ik zie af en toe de vraag langs komen waarom ik voor sommige dingen heb gekozen. Deze keuzes zijn grotendeels gebaseerd op het [BBG] High-end gamesysteem maart 2013 topic.
Ik heb wel wat kennis van hardware maar niet extreem veel, dus jullie meningen en inbreng zijn heel waardevol. Zo ga ik niet de i5/i7 K kopen maar de 'gewone' variant na jullie feedback.
De videokaarten zijn gekozen, omdat deze lange tijd mee kunnen. Ik heb ook wel zitten twijfelen over de Sapphire HD7950 Boost ipv de HD7970, maar dat scheelt zo'n 100 euro. Is het deze 100 waard of zal ik daar (ook over een paar jaar) geen verschil in merken?
Als jullie verder nog tips hebben dan hoor ik het graag.
Goed nieuws: lekker voor een i5 gaan of anders zo'n xeon. Kijk met 4 jaar kan het inderdaad zo zijn dat je (glazen bol mode aan) door de HT van een i7 en de verbeterde ondersteuning van HT in games, OS en programma's inderdaad langer/fijner door kan met een i7, single 'core' performance enzo, maar eerlijk gezegd kan je dan waarschijnlijk beter denken aan toch een K processor en die overclocken, of binnen die 4 jaar een tweedehands K cpu kopen (en OC-en).
2x HD7950 boost scheelt idd zo'n 100 euro en is ook al zo enorm sterk voor 1080p gamen (of wordt het eyefinity?), zelfs hogere resoluties kan het goed aan. Ook verbruikt een 7950 een stuk minder stroom, misschien wel 50-80W per kaart op load, dat kost ook weer wat geld. Als je weet dat je wellicht voor hoge resolutie/meerdere schermen wilt gaan, (of misschien 120Hz scherm?,) is het het wellicht niet waard te downgraden, maar ik zou het waarschijnlijk doen, een 7970 zou ik nemen als ik er 1 kaart zou nemen, met de optie tot CF na 1-2 jaar (wat ik dan waarschijnlijk niet zou doen om na 2-3 jaar gewoon een nieuwe kaart te nemen en de 7970 te verkopen).
Mooi systeem dus!