Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ga binnenkort een nieuwe cpu halen (de i5 3570K) en nu heb ik gelezen dat de standaard koeling niet veel voorstelde. Ik zat zelf aan een Corsair Hydro Series H100i te denken maar gaat dat de cpu goed koel houden? En is hij stil? Ik wilde in de toekomst ook gaan overclocken.

heeft iemand ervaring met deze koeling en wat zou ik eventueel beter kunnen nemen voor die cpu. Ik wilde een flink stil systeempje hebben.

Alvast bedankt.
somebrony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Uiteraard zal de Corsair H100i je CPU goed koel kunnen houden. De fans zijn geoptimaliseerd voor statische druk (in tegenstelling tot de fans welke bij de normale h100 geleverd worden). Hierdoor hoeven ze minder hard te draaien om alsnog voldoende koeling te bieden. :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus deze is ook stiller dan de standaard koeling van intel (intel core 2 quat 8300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 21:45

Ultrapc

Anyone steak?

In de meeste gevallen ja, maar als het geluid te hoog oploopt, kun je er ook nog andere fans opzetten.
Bijv. :
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm€ 13,19€ 13,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 13,19

Of je kiest een goede luchtkoeler, maar daarvoor verwijs ik je naar een discussie waar net dat over gaat :)
I5 3570K, Hulp nodig!

Succes!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf geen i5 3570K maar een 2500K met de Corsair H60, dit is alleen voor jou ter vergelijking.
De i5 staat op de standaard clock en heb de radiator boven in mijn kast hangen met 1 fan erop, mijn cpu komt niet boven de 40 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou de Corsair H60 ook een goede oplossing zijn? (ik heb alles het liefst zo goedkoop mogelijk)

Bedankt voor de reacties trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waarom ga je dan niet voor een eenvoudiger opstelling met een lekker grote heatsink?
i5 3570K heeft een TDP van ~77W, dat houd je prima koel met een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO of vergelijkbaar. Zorg bij zo'n koeler wel voor minimaal 1 exhaust fan in je kast, zodat de hete lucht ook netjes je kast uitgaat.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
noes schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:04:
Waarom ga je dan niet voor een eenvoudiger opstelling met een lekker grote heatsink?
i5 3570K heeft een TDP van ~77W, dat houd je prima koel met een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO of vergelijkbaar. Zorg bij zo'n koeler wel voor minimaal 1 exhaust fan in je kast, zodat de hete lucht ook netjes je kast uitgaat.
Ziet er leuk uit. maar houd die fan de 3570k ook koel als hij op ~4.5 GHz loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb een Noctua NH-D14, idle is m'n CPU zo'n 24 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:10:
[...]
Ziet er leuk uit. maar houd die fan de 3570k ook koel als hij op ~4.5 GHz loopt?
Neen, waarschijnlijk niet, tenzij je er 75cf/m aan lucht doorheen perst (herrie).

De Ivy's consumeren maar weinig stroom dus hebben ze niet de mogelijkheid om massa's warmte te produceren, maar ze kunnen door diverse factoren hun warmte niet zo lekker kwijt. Dit heeft diverse gevolgen voor de koeling. Je hebt geen giga-warmte capaciteit nodig aan koelblok, maar de HX212 is iets aan de kleine kant.

Er zit redelijk wat variatie in de 3570K's het is niet te zeggen van te voren hoeveel vcore je chip nodig gaat hebben, maar met "standaard" luchtkoeling is 4.5Ghz niet altijd even makkelijk te halen. Het is simpelweg geen Sandy Bridge. (Waarbij 4.5Ghz of hoger bijna de regel was, is dat bij Ivy op lucht bijna uitzondering)

Edit; @hierboven, tja, een Noctua ND14 is dan ook wel even een ander beestje dan een 212 Evo. ;)
Een van de meer capabele koelers plus er zit een beduidend betere fan op. 4.5Ghz moet kunnen daarmee lijkt mij zo. (mits je dat haalt op 1.28V)

[ Voor 11% gewijzigd door djunicron op 20-02-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:16:
[...]

Neen, waarschijnlijk niet, tenzij je er 75cf/m aan lucht doorheen perst (herrie).

De Ivy's consumeren maar weinig stroom dus hebben ze niet de mogelijkheid om massa's warmte te produceren, maar ze kunnen door diverse factoren hun warmte niet zo lekker kwijt. Dit heeft diverse gevolgen voor de koeling. Je hebt geen giga-warmte capaciteit nodig aan koelblok, maar de HX212 is iets aan de kleine kant.

Er zit redelijk wat variatie in de 3570K's het is niet te zeggen van te voren hoeveel vcore je chip nodig gaat hebben, maar met "standaard" luchtkoeling is 4.5Ghz niet altijd even makkelijk te halen. Het is simpelweg geen Sandy Bridge. (Waarbij 4.5Ghz of hoger bijna de regel was, is dat bij Ivy op lucht bijna uitzondering)

Edit; @hierboven, tja, een Noctua ND14 is dan ook wel even een ander beestje dan een 212 Evo. ;)
Een van de meer capabele koelers plus er zit een beduidend betere fan op. 4.5Ghz moet kunnen daarmee lijkt mij zo. (mits je dat haalt op 1.28V)
Zo veel info weet nu nog niet wat ik wil :?
In ieder geval erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Er zijn twee verstandige dingen om te willen. ;-)

3350P met B75 moederbord -> niet overclocken, stille koeler erop zetten, klaar!

3570K met Z77 en goede stille koeler, milde overclock of undervolten om alles stil te houden. Of hetzelfde systeem met een goede koeler, Noctua ND14, Corsair H100i of anderen, en dan wél ver overclocken.

Geluk blijft helaas wel een beetje een factor, sommige 3570K's hebben niet zo'n goede warmtegeleiding, de afdekkap van Intel zit dan niet zo goed gemonteerd. Sommige modellen krijg je daardoor zelfs met waterkoeling en extreme voltages nog niet over de 4.6Ghz heen. Andere tikken in dezeflde setup wél 5.1Ghz aan.

Heb je het geld over of vind je overclocken / risico leuk, dan is de 3570K + Z77 + H100i een erg leuke set, 4.5Ghz gaat lukken als je alles goed doet, als je geluk hebt haal je 5Ghz, en overkill is het altijd, niets heeft dit "nodig" namelijk.

Video editing? Liever een i7, pak de 3770K, hyperthreading helpt. In games / audio / productivity werkt het amper. Ik moet toevoegen dat de 3770K over het algemeen wel prettiger overclockt, of ik heb gewoon geluk gehad met de 2 die ik voor anderen bouwde. Echter lees ik op meer plekken op internet toch beduidend mooiere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde het voor gamen gaan gebruiken en ik vind het ook wel leuk om te overclocken. Ik had een
GIGABYTE GA-Z77X-D3H moederbord in gedachten en dan met de 3570K en ik denk dat ik ook de H100I neem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Niets mis mee... Ik lees graag in het algemene Ivy draadje hier op t.net wat het geworden is met de overclock.

Voor het gamen heb je zoals ik al aangaf eigenlijk helemaal geen zware OC nodig, ik heb nog geen enkel spel gevonden dat niet genoeg had aan 3.4Ghz ja inderdaad, zelfs met turbo uit is de 3570K snel genoeg voor iedere moderne titel die ik heb gespeeld. Starcraft 2 was nog de enige die op 100fps gelimiteerd werd.
(En op Ultra drops had bij exteme hoeveelheden units + shadering, vreemd genoeg was de CPU in de 100% gelopen, niet de GPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

djunicron schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:16:
[...]
Denk dat je m ruim onder de 45°C kan houden met een 212. Zelf heb ik ook zo'n koelertje op een 95W quadcore AMD (die beduidend minder snel is dan een i5), maar zelfs met een langere tijd op full load gaat ie pas na ongeveer 5 minuten een stapje sneller draaien. Target temp staat ingesteld op 40°.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
De H100 zal de i5-3570k koel houden zonder twijfel, alleen is de koeler meer bedoelt voor high end processors waarmee je erg gaat overklokken, dus ik zou voor iets goedkopers gaan om geld te besparen, maar als je dat niet uitmaakt, is het natuurlijk een erg goede koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

noes schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:51:
[...]
Denk dat je m ruim onder de 45°C kan houden met een 212. Zelf heb ik ook zo'n koelertje op een 95W quadcore AMD (die beduidend minder snel is dan een i5), maar zelfs met een langere tijd op full load gaat ie pas na ongeveer 5 minuten een stapje sneller draaien. Target temp staat ingesteld op 40°.
Erhh.. AMD =/= Intel en Intel i5 =/= Intel i5.

Idle zal een 3570K met een 212 Evo rustig 30 graden blijven als het er niet onder zit. Tijdens games hoeft het ook niet over de 60 heen te gaan, maar onder een stress test (en normaal 90-100% use) zal geen enkele luchtkoeler de 3570K op 45 graden kunnen houden op de standaardsnelheid!
KetchupFTW schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:54:
De H100 zal de i5-3570k koel houden zonder twijfel, alleen is de koeler meer bedoelt voor high end processors waarmee je erg gaat overklokken, dus ik zou voor iets goedkopers gaan om geld te besparen, maar als je dat niet uitmaakt, is het natuurlijk een erg goede koeler.
Een 3570K is wel degelijk een high end CPU... Inderdaad, het is geen LGA2011, maar dat neemt niet weg dat deze "i5" sneller is dan vele i7 modellen voor deze generatie. En hij loopt heet als een kooltje, dus als je de €€€ voor een H100i ervoor over hebt om em mooi 24/7 te overclocken en em op redelijke temperaturen te houden, waarom niet?

Zie overigens:
http://www.overclock.net/...pro-overclocked-to-4-5ghz

De 3570K is hier over de 85 graden gedraaid op 4.5Ghz (32% OC) met een H100i, wat dus betekend dat de H100i NIET afdoende is om de 3570K zo 24/7 te draaien (boven de 75~80 graden treed degradatie op).
Mits je het niet erg vind dat je CPU met 2 jaartjes de geest gaat geven (ja, projectie / schatting etc etc...) Liever veilig dan kapot toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
djunicron schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:37:
Mits je het niet erg vind dat je CPU met 2 jaartjes de geest gaat geven (ja, projectie / schatting etc etc...) Liever veilig dan kapot toch?
Waarop baseer je dat een CPU na 2 jaar de geest zou (kunnen) geven?
Ik zie dat meer als een proces wat tientallen jaren duurt, dat een bijvoorbeeld CPU ipv 50 jaar maar 40 jaar mee zal gaan.
Echter gebruik je een CPU hooguit 5 jaar.

Ik overklok al sinds de Pentium 166, nog nooit is een CPU gestorven puur door overclocken. (wel 3 athlon's gesloopt, maar die stonden bekend om hun afbrokkelende cores ;))

[ Voor 16% gewijzigd door unfor op 20-02-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus de h100i is nog niet genoeg of gaat dat wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:51:
dus de h100i is nog niet genoeg of gaat dat wel prima
Prima, maar ik zou zelf nooit zo'n watercooling setje aanschaffen.
Over het algemeen zijn ze luider dan een goede air cooler.
Je hebt een pomp, en met een beetje pech ratelt dat ding. (schijnt met enige regelmaat voor te komen)
Tevens zitten er hoge RPM fans bij, en wil je een beetje goede performance moet je wel max speed draaien.

High-end air cooling blijft voor mij het beste, zelf erg goede ervaring met Thermalright.

pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E
pricewatch: Noctua NH-D14

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

unfor schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:56:
[...]

Prima, maar ik zou zelf nooit zo'n watercooling setje aanschaffen.
Over het algemeen zijn ze luider dan een goede air cooler.
Je hebt een pomp, en met een beetje pech ratelt dat ding. (schijnt met enige regelmaat voor te komen)
Tevens zitten er hoge RPM fans bij, en wil je een beetje goede performance moet je wel max speed draaien.

High-end air cooling blijft voor mij het beste, zelf erg goede ervaring met Thermalright.

pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E
pricewatch: Noctua NH-D14
QFT... Ik zou ook beide koelers verkiezen boven de H100i. Als herrie geen punt is, dan is de H100i leuk, maar voor dagelijks gebruik zijn Thermalright, Noctua, Scythe of Prolimatech toch de merken die mijn voorkeur hebben. De prijs is daarnaast ook een stuk prettiger.

Als je dan toch waterkoeling wilt, neem dan een "normaal" modulair setje. Toevoegen moet ik wel dat de H100i voor de eerste keer een gesloten systeem is waarvan de prestaties niet verkeerd zijn. De H60 / 80 en eerste 100 vond ik "meh".

Verwijderd

djunicron schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 01:51:
[...]

QFT... Ik zou ook beide koelers verkiezen boven de H100i. Als herrie geen punt is, dan is de H100i leuk, maar voor dagelijks gebruik zijn Thermalright, Noctua, Scythe of Prolimatech toch de merken die mijn voorkeur hebben. De prijs is daarnaast ook een stuk prettiger.

Als je dan toch waterkoeling wilt, neem dan een "normaal" modulair setje. Toevoegen moet ik wel dat de H100i voor de eerste keer een gesloten systeem is waarvan de prestaties niet verkeerd zijn. De H60 / 80 en eerste 100 vond ik "meh".
Wel moet je opletten dat de pomp bij de H60/80/100 af en toe ratelt, die van mij is ook recent begonnen maar ik stoor me er niet aan.
Ik weet niet of de H100i dit ook heeft.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Als geld geen optie is kan je eventueel ook nog naar de nieuwe closed loop cooling can swiftech kijken de H220. Die doet het erg goed. Stukken beter dan de H100i.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn besluit gemaakt dat ik voor de h100i gaat

verder koop ik dit er ook bij
GIGABYTE GA-Z77X-D3H
Intel® Core™ i5-3570K
G.Skill 16 GB DDR3-1600 Kit
Kingston SH103S3B/90G
Corsair Hydro Series H100i

Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 14:14 ]

Verwijderd

Succes met je aankopen!

Verwijderd

@somebrony, wil je er meer over weten stuur me maar een dm, heb deze combo, 3570K en H100i hier nu draaien.
Pagina: 1