I5 3570K, Hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-10 15:01
Beste tweakers!

Sinds een dag heb ik mijn nieuwe systeem af, hier de specs:;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1MSI Z77A-G45€ 96,50€ 96,50
1Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 267,-€ 267,-
1Corsair Carbide 500R White€ 94,95€ 94,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,30€ 46,30
1XFX Pro 550W€ 52,90€ 52,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 886,94

Het systeem loopt perfect, ik vraag me af of de temperaturen wel ok zijn. Aangezien ik later misschien wil gana overklocken heb ik mn systeem daarop op samengesteld, maar over de temperaturen maken me wat zorgen. Ik heb nu alles nog stock staan.

40 - 42 graden als mn systeem gewoon aanstaat
68 - 72 graden met intel burn programma.

Ik denk dat deze waarden te hoog zijn, wat is jullie mening hierover? Zijn er tweakers met ervaring hiermee?
Ik heb toch goede koeling, moet ik de koelpasta misschien opnieuw aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat is niet hoog, dat is vrij gebruikelijk, dat haalde ik ook met m'n eerste 2 3570K's.
Dito koeler, vergelijkbare case. i5 3570K's kunnen erg warm lopen en er zit behoorlijke variatie in de chips zelf.

Gegeven dat je je chip voor 24/7 niet veel warmer dan 75 wilt draaien, zit er voor jou setup zo niet te gek veel rek ik kwa OC. Je kunt natuurlijk nog wel wat spelen, wellicht dat je 4.0Ghz turbo straffeloos kunt afdwingen, maar veel 3570K's gaan zonder een betere koeler dan de Mugen 3 de 4.5Ghz niet aantikken.

Ik heb nu zoals ik aangaf m'n 3e 3570K, deze is een stuk beter uitgevallen, deze doet 59-63 graden in stresstesten. Wordt met een 560Ti eronder 60 graden bij het gamen. In dezelfde kast / setup deed m'n eerste 72-75 graden (stock) en reageerde amper op undervolting. M'n 2e was vergelijkbaar, 68-72 graden. Undervolting bracht dat naar 63-68 graden. 4.1Ghz Max bij minimale Vcore.

Een oplossing zou beter fans kunnen zijn, de fans die ze standaard op de Mugen leveren zijn naar mijn mening niet sterk genoeg. Ik heb ze voor een ander voor Corsair SP120's vervangen (zijn eigenlijk voor waterkoeling, je kunt ook AE's kiezen) en dat scheelde 8 graden, de Mugen 3 is anders dan de 2 niet zo goed in warmte opslaan lijkt het.

Let wel, IntelburnTest is natuurlijk een van de zwaarste heetste tests die er zijn. Je CPU wordt waarschijnlijk niets warmer dan dit.

[ Voor 5% gewijzigd door djunicron op 15-02-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je 3e 3570k? Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Sj44k13 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:31:
Je 3e 3570k? Hoe heb je dat gedaan?
Ik neem aan dat hij ze gewoon koopt, en weer doorverkoopt om zo een goed exemplaar in handen te krijgen :)

De Corsair SP series fan's zijn niet enkel voor waterkoeling bedoeld hoor. Ze zijn juist gemaakt voor situaties waar een hogere druk nodig is. In dit geval dus ideaal voor radiatoren EN heatsinks }:O

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Ik wil graag aansluiten op dit topic. Ik heb dezelfde processor en dezelfde koeler. Bij het spelen van BF3 tik ik na ongeveer 3 uur de 60 graden aan. Wat de temperaturen zijn bij een Intel Burn test weet ik nog niet. Bij normaal gebruik variëren de temperaturen tussen 22/41 graden (min/max).

Nu heb ik mijn Mugen 3 niet geweldig goed gemonteerd, met name het koelpasta gedeelte. Ik heb er te veel luchtbellen bij laten komen. Ik ga dit komend weekend herstellen.

Ik maak me ook zorgen over de temperaturen, zeker met het oog op toekomstig overclocken. Mijn i5 3570K draait stock.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Temperaturen vind ik opzich wel meevallen.

IB staat nou niet echt bekent om z'n "koele" cpu's
Slechte koelpaste tussen chip en IHS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Slechte koelpasta tussen IHS en de core zelf is inderdaad één deel. Toch zijn de mensen die daar mee klooide niet altijd heel erg veel beter uit gekomen helaas, IB blijft gewoon relatief heet.

Fungho, 60 graden BF3 / MOHWF / FC3 is niet raar... Je VGA verhit de handel lekker mee hè.

M'n eerste 3570K heb ik doorverkocht met "Hij is heter dan normaal" bied maar een mooie prijs (€135). De 2e is naar een ander systeem gegaan, de 3e zit nu in m'n Z77X-UD3H waar ie koud in moet zijn van mij.

Volgens mij is het vrij willekeurig de 1e crappy versie en de 3e komen uit dezelfde batch volgens mij... Ik heb em van de eerste niet opgeschreven, maar ik dacht het te kunnen lezen op de foto van het ding. Zelfde winkel, 4 maanden ertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Ze zijn van nature aan de warme kant, goede tip trouwens om eens van CPU te wisselen (heb hier drie dergelijke chips draaien). Op de main pc draait die met een 480 rad, zware overkill maar Temps vallen tegen... I de CPU.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Die temperaturen haal je zelfs met de stock koeler. Veel ga je niet meer kunnen overclocken zonder dat deze te warm wordt.
Je kan misschien beter eerst zorgen dat je cpu kouder blijft op stock snelheid.

Ik heb dezelfde cpu met een andere koeler en haal op stock snelheid 52°c op de warmste core met prime95 terwijl ik mijn hd7850 CF stress door furmark te draaien. Dat gaat tot 64°c met een overclock van 4.4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Dan heb je mazzel hoor, ik ken zat mensen met dikke waterkoeling die die temperaturen onder stress niet halen.
Bij mij zat tussen mijn oude 2500k op 4.6 GHz en een 3570k op stock 20 graden, bij verder dezelfde Setup.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Nu zal ik de laatste zijn die ontkent dat er niet zo'n goede connectie is tussen de die en IHS van Ivy Bridge CPU's.

Maar kom op mensen, dit soort temperaturen afdoen als normaal kan natuurlijk niet.
als een 3570K op standaard clocks loopt met een degelijke aftermarket koeler als een Mugen 3 en al 70+ graden gaat onder load. wat zou er dan gebeuren met een stock koelertje? dan gaat die cpu geheid throttlen omdat hij 100+ graden gaat..

controleer de volgende dingen:

- Zit de koeler goed gemonteerd
- gebruik goede koelpasta (arctic silver 5 arctic MX-4 oid)
- spreid de pasta niet uit met een pasje, gewoon een erwt/rijstkorrel in het midden en de koeler in één keer monteren.
- zit de fan goed op de koeler? de kant met de 'spaken' is de blazende kant.
- staat de fan in de bios niet toevallig op PWM of een andere lage stand?
- is de airflow in je case in orde?

lijkt mij duidelijk dat er 1 of meerdere dingen hiervan niet in orde zijn...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

nedernakker schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 20:10:
- gebruik goede koelpasta (arctic silver 5 arctic MX-4 oid)
- spreid de pasta niet uit met een pasje, gewoon een erwt/rijstkorrel in het midden en de koeler in één keer monteren.
Elke pasta heeft een andere viscositeit, het is niet raadzaam om een procedure van 1 fabrikant te gebruiken voor een ander.
Gewoon naar de website van de fabrikant gaan en de procedure die ze zelf aangeven volgen:
http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html# AS5 heeft nml. een hele hoge viscositeit.
Pasta met een lagere viscositeit zal erwt/rijskorrel methode wel goed werken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
andere viscositeit of niet. veel gebruikers smeren het nog steeds uit met luchtbellen tot gevolg, of die halen de koeler nog eens los om te kijken of het goed zit.

als je in jouw tabel kijkt zie je dat er voor nagenoeg alle laatste generaties desktop cpu's een vertical line (rijstkorrel) of bij oudere single core een ewrt wordt genoemd.

wat ik puur wil aangeven dat deze handelingen regelmatig verkeer worden gedaan en dit slechte koelprestaties tot gevolg hebben. ik gebruik de 2 pasta's die ik in mijn voorbeeld noem met de methode die ik ook noem en heb nog nooit een slechte mount gehad en geloof me, ik heb heel wat koelers geplaatst.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 11:12
IBT is het absolute worst case scenario en eigenlijk niet realistisch, komt nooit voor. Leuke test daar niet van.

72c is peanuts. Heb mijn 3770K onder de shitty standaard koeler 92c gehad met IBT. Throttlen begint pas bij 105c; dat zegt genoeg. Maar ja, stock werd er ook 1.2v doorheen gepompt, nergens voor nodig. 3 klikken in bios en draait op 1.05volt stabiel. Scheelde bijna 10c.

Meer volt = iets hogere klok = veel meer Hitte, en verbruik in het kwadraat.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

offtopic:
Ten 1e: Het is niet mijn :? tabel, maar van Arctic Silver.
Ten 2e: Je bent niet de enige die dit doet, ik denk dat op dit Forum meer dan genoeg tweakers zitten die ook zelf CPU's monteren.
Ten 3e: Op dit forum komt deze discussie altijd weer terug, er zal geen sluitend antwoord zijn.
Ten 4e: Het is jouw mening en totaal niet objectief, dit komt met name door punt 3.
Ten 5e: gallery: GoT, waarbij een aantal oude systemen op "niet tonen" staan.

Ten 6e: Is je Shift toets soms kapot ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Wat is precies je probleem dat je het nodig acht op de man te spelen? Tevens heeft het geen nut om daarom de grammatica nazi uit te hangen? al staat er niet overal een hoofdletter, mijn post is prima te lezen dus qua relevantie voegt het totaal niets toe. Met jouw tabel snap je zelf ook wel dat ik het heb over de tabel die je linkt. Je zit nu te muggenziften.

Ik geef de Topic Starter enkel een aantal tips die hij wellicht al zelf had bedacht en zo niet geeft het hem handvaten om naar te kijken. Dit forum is een verzamelpunt waar mensen meningen en ervaringen kunnen delen, ik doe niets anders en dat heeft niets met objectiviteit te maken.

Het is je goed recht om het niet met me eens te zijn. Maar de manier waarop je dit uit is onnodig.

Verder gaat het nu gewoon on-topic om de Topic Starter advies te geven in zijn situatie.

@InfinityG35
Laten we eerlijk zijn dat we tenminste mogen verwachten dat een stock koeler de cpu temperaturen binnen de perken houdt. IBT is dan wel een zwaar programma, maar een PC die de hele dag staat te renderen of andere zware cpu intensieve taken zal deze temperaturen ook aantikken.

Vergeet daarnaast niet dat er een nog belangrijkere speler is in de cpu: Tcase. en volgens de specificaties van IB mag deze niet boven 67.4 graden celcius komen :

Link Intel Site

voor degenen die niet weten wat Tcase is: Nog een linkje

Het onder load 75 graden+ laten aantikken van je cpu valt dus al buiten deze specificaties, en zou de cpu dus kunnen beschadigen. Dit is weer een verhaal van welles/nietes en iedereen denkt hier anders over, maar dit zijn de technische specificaties van de fabrikant, ik heb het ook niet verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik heb ondertussen meerdere systemen met Mugens, Tranquilo's en TRights gebouwd, maar mijn bevinding is dat als je de fans niet wilt horen, je stock toch echt al snel de 70 graden aantikt.

De eerste was zo slecht dat ik inderdaad maar een remount hebt gedaan. De 3 3570K's van mij zit Artic MX2 tussen, niet het beste inderdaad, maar ik zal eerdaags MX4 bestellen, m'n oude is op, ik zal eens overnieuw plaatsen.

Ik heb er dus inmiddels 3 gehad, waarvan de laatste wél mooie temps post, het kan zijn dat ik niet kan bouwen, prima, maar het is dan toch één keer goed gegaan.

Nu weet ik dat Nedernakker zeer goed is in wat hij doet en ik heb volgens mij ook een 2tal OC's van de 3570K van hem langs zien komen. (altijd even indrukwekkend overigens)

Wat ik gewoon wilde stellen; er zijn veel mensen die "stock" met een Mugen 3 toch relatief hoge temperaturen krijgen. De stock Intel cooler is werkelijk even koud / warm, maar het geluidsniveau is daar ook behoorlijk naar.

Zoals ik ook schreef, de stock fans op de Mugen 3 PCGHW versie zijn naar mijn mening echt ondermaats van Scyte. Ik heb hier zo'n 4 stuks van hen liggen, dit zijn duidelijk de slechtste. (geluid / airflow)

Één kennis heeft z'n 3570K een twee weken terug gelapt, zit onder een FX14 Inferno, dual fan, liep altijd stock 70 graden, AS5 ertussen. Lappen had werkelijk géén enkele grade voordeel. Nou heb ik dat niet gezien, maar het werkte totaal niet voor hem. Een aanhanger van Artic Silver overigens, legt altijd een erwt neer. (ondanks dat ik hem vertelde dat een rijstkorrel parallel aan de goude bovenrand op de CPU bij mij betere resultaten opleverde)

==

Maar inderdaad, misschien is het constructiever om wat meer volledige informatie neer te zetten.
Ik zal eerdaags even m'n logboekje hier in tabelvorm neergooien. TCase van de Ivy's is inderdaad laag, maar niet erg veel mensen letten daar op meen ik. Deze is namelijk niet zo reactief als de core temps, waarbij je naar de TJ max kijkt (105 graden). HWMonitor meld daar bij mij op "stock" bij 70W gebruik namelijk 60 graden (alle 3) en onder OC (89-110W) 62 graden. Dit is dus na één uur (initieel testen) load voor CPU's met 20 graden in de cores verschil nog geen 1 C verschil. (de slechtste had deze temp alleen bij "98W" en de beste bij 110W)

[ Voor 16% gewijzigd door djunicron op 17-02-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
Tweakers!

Alvast bedankt voor alle informatie ik ga het nu even doornemen. Misschien goed om even te vermelden dat dit de eerste keer is dat ik een pc heb gebouwd, het zou zomaar kunnen dat ik de pasta niet goed heb aangebracht, alhoewel ik het uiterst secuur heb gedaan.

- Airflow is goed, heb alle kabels weggewerkt en de 500r van corsair heeft genoeg fans.
- De fans op de Mugen heb ik push-pull erop gezet, dat wil zeggen dat ik de fan aan de achterkant omgedraaid heb.
- Zojuist de Thermalright Chill factor besteld die ga ik er dinsdag op doen met de rijstkorrel methode

Kom maar op met die logboekjes ed, ik waardeer het zeer.

Keep me posted Tweakers!

btw, ik zal de proc en base van de koeler moeten schoonmaken, welke producten zijn hiervoor geschikt?

[ Voor 37% gewijzigd door Baken op 18-02-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
JWBaakman schreef op zondag 17 februari 2013 @ 22:55:
Tweakers!

Alvast bedankt voor alle informatie ik ga het nu even doornemen. Misschien goed om even te vermelden dat dit de eerste keer is dat ik een pc heb gebouwd, het zou zomaar kunnen dat ik de pasta niet goed heb aangebracht, alhoewel ik het uiterst secuur heb gedaan.

- Airflow is goed, heb alle kabels weggewerkt en de 500r van corsair heeft genoeg fans.
- De fans op de Mugen heb ik push-pull erop gezet, dat wil zeggen dat ik de fan aan de achterkant omgedraaid heb.
- Zojuist de Thermalright Chill factor besteld die ga ik er dinsdag op doen met de rijstkorrel methode

Kom maar op met die logboekjes ed, ik waardeer het zeer.

Keep me posted Tweakers!

btw, ik zal de proc en base van de koeler moeten schoonmaken, welke producten zijn hiervoor geschikt?
Ik heb dezelfde kast, heb een Mugen 3. De koeler vanmiddag opnieuw gemonteerd. Schoonmaken kan met een stukje keukenpapier. Daarmee eerst het grove 'vuil' eraf halen. Dan met gedenatureerde alcohol (96%) afnemen en laten drogen (5min.) Ik heb daarna een korrel in het midden gelegd (MX-4) en schroeven kruislings aangedraaid.

Een aantal keer stress tests gedaan, o.a. met Linx en Prime95. De processor draait stock op 3.4 Ghz met een turbo stock op 3.8 Ghz. De fans op mijn Mugen3 staan in push-pull en zijn met een Y-connector aangesloten op mijn moederbord.

Temperaturen Idle/Load (gemeten met HWiNFO64 Sensor Status)
MIN
Core0: 27
Core1: 26
Core2: 19
Core3: 21
Core Max: 28

Max
Core0: 59
Core1: 61
Core2: 59
Core3: 59
Core Max: 61

Wat zijn jullie reactie hier op? Als dit normaal is, dan geeft dit wel enige richtlijnen voor TS.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
Ik werk in de horeca, we hebben op de zaak 96% pure alcohol, kan ik dit ook gebruiken?
Niet dat ik de isopropylalcohol niet wil halen/gebruiken, maar mn werk is 100 meter verderop, dus dat scheelt weer een autoritje

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:42:
Elke pasta heeft een andere viscositeit, het is niet raadzaam om een procedure van 1 fabrikant te gebruiken voor een ander.
Gewoon naar de website van de fabrikant gaan en de procedure die ze zelf aangeven volgen:
http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html# AS5 heeft nml. een hele hoge viscositeit.
Pasta met een lagere viscositeit zal erwt/rijskorrel methode wel goed werken.
Hier bestaan zoveel verschillende meningen over dat het ondoenlijk is de waarheid te achterhalen. Ik zou zeggen dat die verschillende methodes kolder zijn en het maar net is hoe de wind waait. Zoek een methode die voor jou werkt en blijf daarbij, dat verschilt niet ook nog eens van chip tot chip als je het gewoon goed aanbrengt.

Overigens zou ik AS5 niet meer aanraden, MX-3 of MX-4 presteert een stukje beter.

Zelf heb ik altijd veel succes met de aanbrengen en uitsmeren-methode voor montage. Uitsmeren met een pasje (visceus of niet) en desnoods na aanbrengen nog even de dekking controleren. Van de gevreesde luchtbellen heb ik nog nooit wat gezien of last gehad, maar zoals gezegd; zoveel tweakers, zoveel methoden. Dit werkt voor mij erg goed, bij CPU's en GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
JW baakman,

wil je even verduidelijken wat je hier precies bedoelt:
- De fans op de Mugen heb ik push-pull erop gezet, dat wil zeggen dat ik de fan aan de achterkant omgedraaid heb
nu weet ik niet of de fans bij een mugen 3 gemonteerd zitten als hij uit de doos komt? (lijkt me niet)
maar even voor de goede orde, als je naar de koeler kijkt met de kast open zitten aan de rechter fan de spaken aan de kant van het koellichaam en de linker fan de spaken richting je I/O shield. dan heb je een 'push pull' opstelling die van voor naar achteren de lucht door de koeler gooit.

Nu heb ik nog nooit push pull op een mugen koeler gedraaid, maar wel op een Thermalright Ultra Extreme, deze koeler is minder dik en wat mij opviel is dat het aanwezig zijn van een pull fan meestal voor een stuk meer geluid zorgt en amper betere koelprestaties.

de temperaturen die Fungho aangeeft lijken me meer in de goede richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@ Johnbytheway: Is isopropylalcohol niet hetzelfde als gedenatureerde alcohol? Ik heb het ook bij de drogist gehaald (Etos)..

@nedernakker: Ik vroeg me wel af of de temperaturen niet wat hoog zijn onder stress? Mocht ik willen overclocken, hoe ver denk je dan dat ik kan gaan? Ik heb begrepen dat IB behoorlijk warm wordt en dat ik een grens van ongeveer 75 graden aan moet houden als maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het punt is dat op stock serttings de cpu een bepaald voltage toegewezen krijgt waarop hij naar alle waarschijnlijkheid nog een stuk sneller kan lopen.. 4.2 ~4.3GHz op stock voltage is zeker geen uitzondering.. hierbij stijgt de temperatuur dus amper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Dat zou betekenen dat ik met de stock settings het voltage nog kan verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
jazeker.

maar voor je dit topic kaapt, stel je algemene vragen over Ivy bridge even in het IB topic : klik!

[ Voor 92% gewijzigd door nedernakker op 18-02-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
nedernakker schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:09:
maar voor je dit topic kaapt, stel je algemene vragen over Ivy bridge even in het IB topic : klik!
Sorry nedernakker, dat is niet de bedoeling. Het gaat mij erom dat ik met dezelfde vragen/hardware zit als de TS. Ik denk dat de vragen die ik stel ook relevant zijn voor hem (win/win)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Fungho, die temps zijn prima, zeker als dit stock voltages zijn (alles auto). Niet iedere 3570K in iedere opstelling haalt dit.

Waarschijlijk kan je zonder enige invloed je turbo naar 3.9-4.0Ghz zetten. Bij hetzelfde voltage wellicht zelfs 4.2Ghz, maar op die snelheid zal de temperatuur wél toenemen. Dit gaat bij Ivy vrij exponentieel.
3.8->4.0 zal het 1~2 graden zijn, 4,0->4.2 wellicht 5 graden, 4.2->4.4 5~10 graden extra, 4.4->4.6 = Heet.

Over het algemeen is 1.2V op een sub 65 draaiende 3570K een redelijk veilig voltage. Zoals Nedernakker in z'n guide in het hierboven gelinkte topic beschrijft kan je daar vaak wel een aantal mhz extra mee pakken. Als je stock al richting de 75 graden zit, zou je eens kunnen beginnen met kijken of je op 1.15V stock snelheden nog haalt, wat de temps dan zijn en hoeveel je kan overclocken bij zo'n laag voltage. Mijn eerste matige 3570K bleek al 1.17V voor 3.9 Ghz nodig te hebben. Pas bij 1.22V was 4.0Ghz stabiel, wat absurd slecht was. De huidige eigenaar had em gewaterkoeld op 1.38V nu en dan was 4.4Ghz z'n 24/7 max. (oud waterkoelingsetje schreef hij, Lance Kool, had hij als sinds 775)

Ook eens m'n Mx2 aan iemand uitgeleend die het helemaal vol klodderde, die liep 78 graden stock en dat was na gamen, ik ben er die avond maar heen gegaan om het overnieuw te doen. Schoonmaken en het was 72 max. (wel echt stressed LinX en aanverwanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
Ja Nedernakker, ik heb de fans gemonteerd zoals jij beschrijft. Dit heb ik gedaan omdat in mijn optiek de airflow in de kast dan goed blijft. Met 2 fans die tegen elkaar in blazen kan de lucht alleen nog maar omhoog door de ribben en dan gaat hij direct tegen de luchtstroom van de grote fan in de zijkant van mn kast in, dit leek mij niet optimaal
nedernakker schreef op maandag 18 februari 2013 @ 07:43:
JW baakman,

wil je even verduidelijken wat je hier precies bedoelt:

[...]

nu weet ik niet of de fans bij een mugen 3 gemonteerd zitten als hij uit de doos komt? (lijkt me niet)
maar even voor de goede orde, als je naar de koeler kijkt met de kast open zitten aan de rechter fan de spaken aan de kant van het koellichaam en de linker fan de spaken richting je I/O shield. dan heb je een 'push pull' opstelling die van voor naar achteren de lucht door de koeler gooit.

Nu heb ik nog nooit push pull op een mugen koeler gedraaid, maar wel op een Thermalright Ultra Extreme, deze koeler is minder dik en wat mij opviel is dat het aanwezig zijn van een pull fan meestal voor een stuk meer geluid zorgt en amper betere koelprestaties.

de temperaturen die Fungho aangeeft lijken me meer in de goede richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Ok, dan is dat duidelijk, dat is inderdaad de manier om ze te plaatsen, tegen elkaar in werken is inderdaad een no-go.

Probeer morgen eens je verse koelpasta en (al is het veel werk) monteer je cpu koeler buiten je kast, zet hem op zijn kop op tafel en laat je moederbord er op 'landen', probeer de verbinding tussen de cpu en de koeler na het eerste contact niet meer los te halen en draai daarna de schroeven kruislings en slag voor slag aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
Kan iemand nog deze vraag beantwoorden?
JWBaakman schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:39:
Ik werk in de horeca, we hebben op de zaak 96% pure alcohol, kan ik dit ook gebruiken?
Niet dat ik de isopropylalcohol niet wil halen/gebruiken, maar mn werk is 100 meter verderop, dus dat scheelt weer een autoritje

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
gebruiken, alcohol vervliegt, ik gebruik dat zelf ook altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Niet helemaal het juiste topic, maar kan iemand mij vertellen wat nu de beste manier is van koelpasta aanbrengen? gewoon een klein erwtje in het midden, een klein streepje of toch heel licht uitsmeren met een creditcard of iets dergelijks? of is het verschil hierin allemaal amper merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Dat zal prima lukken. Bij de Etos hebben ze gedenatureerde alcohol. Dit is een schoonmaakmiddel. Kost je nog geen €3,-.

Ik zou het niet buiten je kast monteren maar iemand even vragen om hulp. Monteer het bord in de kast en via het luik naar je backplate kun je de schroeven aandraaien.

Leg de kast op een tafel waar je onder kunt liggen. Schuif de kast over de rand zodat je bij de schroeven kunt.
Als iemand de koeler van boven dan op de schroeven positioneert en de koeler vasthoudt terwijl jij de schroeven aandraait krijg je het beste resultaat.

Het nadeel van het moederbord op de koeler zetten is dat je moederbord dan wil kantelen omdat je CPU nooit in het midden van het bord zit. Dit vasthouden en de koeler monteren is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
kevindelange schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:42:
Niet helemaal het juiste topic, maar kan iemand mij vertellen wat nu de beste manier is van koelpasta aanbrengen? gewoon een klein erwtje in het midden, een klein streepje of toch heel licht uitsmeren met een creditcard of iets dergelijks? of is het verschil hierin allemaal amper merkbaar?
Ik heb dit weekend een erwtje in het midden gelegd. Krijg temperaturen die je eerder in dit topic hebt kunnen lezen. Anderen geven aan dat dit netjes is.

In onderstaande video wordt iets te veel pasta gebruikt... Hoe minder hoe beter. Het moet alleen de lucht tussen de processor en de koeler verdrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kevindelange schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:42:
Ik zal mijzelf even quoten :)
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 02:29:
Hier bestaan zoveel verschillende meningen over dat het ondoenlijk is de waarheid te achterhalen. Ik zou zeggen dat die verschillende methodes kolder zijn en het maar net is hoe de wind waait. Zoek een methode die voor jou werkt en blijf daarbij, dat verschilt niet ook nog eens van chip tot chip als je het gewoon goed aanbrengt.

Zelf heb ik altijd veel succes met de aanbrengen en uitsmeren-methode voor montage. Uitsmeren met een pasje (visceus of niet) en desnoods na aanbrengen nog even de dekking controleren. Van de gevreesde luchtbellen heb ik nog nooit wat gezien of last gehad, maar zoals gezegd; zoveel tweakers, zoveel methoden. Dit werkt voor mij erg goed, bij CPU's en GPU's.
Met als toevoeging dat je het gegeven dat er zoveel meningen over bestaan wel een indicatie is dat eventuele verschillen ontzettend klein zijn. Anders was wel duidelijker wat de beste methode nu is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Camacha is een beetje tegendraads. ;)

Ik heb ook tijden lang m'n AS5 uitgeveegd, net als Artic Ceramique. (Die laatste is stiekem voor kleine oppervlaktes beter! Zo ook onder de IHS!) Als je de koeler enigsinds schuin plaatst is het inderdaad geen issue, als je er maar voor zorgt dat je em niet plotsklaps recht erop dumpt zoals je dat met een rijstkorreltje wél wilt doen.

Als je tegendraads wilt zijn kan je best uitsmeren, maar het is veiliger / gemakkelijker het niet te doen. Het verschil zal niet groot zijn, de grootste ellende krijg je met grote hoeveelheden pasta.

Spiritus is inderdaad niet ideaal, dat moet je nog weer eens afvegen met een doekje daarna, dan komt er zooi vanaf. Isopropalnol Alcohol werkt beter. Ook sterke dranken zijn niet echt aan te raden, het werkt wel, maar maakt niet echt schoon. Ik heb zo eens een CPU b.g.a.b. met Red label schoon gemaakt, toch suboptimaal... (net als die whiskey, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djunicron schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:03:
Als je tegendraads wilt zijn kan je best uitsmeren, maar het is veiliger / gemakkelijker het niet te doen.
Ik ben juist bij controle van de korreltjesmethode wel eens een zeer subtoptimaal verspreide TIM tegengekomen die slechts een klein deel van de IHS bedekte (ondanks voldoende TIM). Dat was gegarandeerd een probleem geworden bij booten of load. Daarom dat ik ook heel expliciet stel dat er geen optimale methode is omdat iedereen zijn eigen ervaringen en ideeën heeft. Zoek uit wat voor jou werkt. Bij mij is dat uitsmeren; dat levert consequent goede resultaten op en de beste gemoedsrust. Bij anderen zijn dat andere methodes, want je hebt nog wel ik-weet-niet-hoeveel mogelijkheden en permutaties. Als je een beetje rondleest zou je bijna kunnen zeggen dat er net zoveel meningen zijn als mensen die TIM aanbrengen :Y

Dan kan je wel gaan doen alsof je de waarheid in pacht hebt door mij tegendraads te noemen, maar dat verandert de zaak niet :p Boefje!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:31:
[...]
Dan kan je wel gaan doen alsof je de waarheid in pacht hebt door mij tegendraads te noemen, maar dat verandert de zaak niet :p Boefje!
;) *;

Nee, ik heb wellicht nooit de waarheid in pacht, en zoals ik zei, ik heb beide dingen jaren geprobeerd, zonder dat ik eigenlijk ooit heb geconstateerd dat het werkelijk verschil oplevert.

De consensus lijkt alleen de laatste jaren te zijn dat één van de twee manieren beter is, ik had er plezier in dat iemand met zo'n sig en ondertitel daar tegen in ging. oOo

Toch jammer dat ik m'n laatste mugen 2 bij m'n op één na laatste 1366 set weg heb gedaan, die had best via aangepaste brackets de dag daarop op m'n 3570K kunnen landen. De mugen 3 is naar mijn idee toch wel inferieur aan de Mugen 2 rev B.

Ik zal in mijn "relatief" constante kast (Silencio 550 - inderdaad niet de meest koele) eens het verschil met stock mugen fans vs betere fans testen. Op de Mugen 2 maakte het erg weinig uit altijd, ik heb nu al bij anderen gezien dat het goed verschil maakt op de Mugen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Welke fans adviseer jij (djunicron) om te monteren op de Mugen 3?
PWM fans? Welk product precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fungho schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:03:
Welke fans adviseer jij (djunicron) om te monteren op de Mugen 3?
PWM fans? Welk product precies?
Als je aan de fan kunt komen die op de Mugen 2 zit - al het goed is is die los te koop - is dat geen slechte optie. Het ding is voor PWM verrassend stil en koelt ook niet verkeerd.

Ik ben ook wel fan van de Mugen 2, daarom heb ik voordat hij onleverbaar werd nog een reserve-exemplaar ingeslagen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

De Mugen 2 had deze modellen;

http://tweakers.net/price...UhVCNZNy0mtUDA0MsjNVaoFAA

De single was geloof ik in 1200 rpm, de dual versie was met 2x de 800 rpm fan. Volgens mij waren ze wel "B-stock", toen ik er eens één verving werd het ding spontaan koeler bij een lager toerental.
Eerlijk gezegd valt de geluidsdruk van de 1900rpm versie wel mee, maar ik vind het een irritante toon hebben.

Intake / exhaust vind ik deze Gentle Typhoon altijd fijn:

pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm

Tot 600 rpm maakt het namelijk echt amper hoorbaar geluid! De 500rpm versie is dan ook echt helemaal stil! Prachtig voor de HDD koeling van HTPC's. In stille gesloten kasten pak ik overigens vaak de 1150rpm versie, die is ook zo goed als fluisterstil.
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B3AP-13 (1150 rpm), 120mm

Maar wel 1/3e minder lucht komt erlangs!
Dito maar goedkoper is de fan van Noiseblocker:
pricewatch: Noiseblocker XL1 120MM, 120mm
Geen idee of deze ook zo lang mee gaan als de Scyte, maar ze vallen me niet tegen.

De eerder genoemde Corsair SP120 en AF120 zijn ook niet verkeerd, maar zijn potentieel luidruchtig. Prima voor op je Mugen als je wilt overclocken.
pricewatch: Corsair SP120, 120mm
pricewatch: Corsair SP120 Quiet Edition, 120mm

pricewatch: Corsair AF120 Quiet Edition, 120mm
De AF120 is zo'n beetje stiller als de Gentle 1450, maar 1/5e meer lucht volgens de specs. Eens een 2500K mee gekoeld op een HR02, was wel een prima setup, niet thuis getest nog.
pricewatch: Corsair AF120 Performance Edition, 120mm
De normale AF120 heb ik nog niet geprobeerd, maar als deze hetzelfde klinkt zou dat niet verkeerd kunnen zijn, beetje een middemotor tussen de SP's in.

Heb nog een aantal andere fans waar ik wel te spreken over ben, maar die zijn wat lastiger te krijgen.
Noctua is ook erg fijn, net zo duurzaam bij de topmodellen, maar de prijs is zo nu en dan wat absurd.
Heb nog een pricewatch: Noctua NF-P12, 120mm liggen b.v. maar eigenlijk doet deze het niet beter dan de 1450 Gentle, maar hij is wel 20% duurder, terwijl de Gentle Typhoons ook al niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Silent PC Review, toch wel dé autoriteit op dit vlak, zijn de pricewatch: Noiseblocker M12-PS PWM, 120mm en de Scythe Slipstream 12L, 12M zeer stille en goede PWM-fans. (al vind ik ze persoonlijk aan de prijs). De enige website die er echt werk van maakt geluidsniveaus goed te meten en met de focus op geluidsproductie.

Kiekt zelf ook :p

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

SPCR is inderdaad dé bron voor goede reviews.

http://www.silentpcreview.com/article1266-page7.html

Deze Table plus de prijs heeft mij de Gentle Typhoons doen kiezen zo'n half jaar terug. Dat waren er overigens maar 2, ik had er 3 in mijn bezit, toen ik deze zomer de versleten fannetjes ging vervangen heb ik ze dus maar aangevuld. M'n andere systemen hebben een mix van Cooler Master, Noiseblocker, Nexus, Thermalright, Noctua... Toch denk ik dat ik eens een stapeltje Corsair ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djunicron schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 01:49:
SPCR is inderdaad dé bron voor goede reviews.

http://www.silentpcreview.com/article1266-page7.html

Deze Table plus de prijs heeft mij de Gentle Typhoons doen kiezen zo'n half jaar terug. Dat waren er overigens maar 2, ik had er 3 in mijn bezit, toen ik deze zomer de versleten fannetjes ging vervangen heb ik ze dus maar aangevuld. M'n andere systemen hebben een mix van Cooler Master, Noiseblocker, Nexus, Thermalright, Noctua... Toch denk ik dat ik eens een stapeltje Corsair ga bestellen.
Momenteel is hier alles Nexus Real Silent, behalve de PWM-fan op de Mugen 2 rev. B. Toentertijd volgens SPCR de beste optie en in de praktijk erg stil. Mijn monitor maakt meer herrie dan de open PC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Wow, wat een reacties, bedankt daarvoor!

@Djuricon: Als ik push-pull wil op mijn Mugen3 dan begrijp ik van jou dat de Gentle Typhoon de beste optie is? De 1450 rpm zou dan ook de gene zijn die je mij aanraad?
Kan ik alle fans die jij nu hebt aangeraden op mijn Mugen3 monteren of zitten er ook fans tussen die als casefan bedoelt zijn, of maakt dit niet uit?

@Camacha: De Noiseblocker M12-PS PWM ziet er ook goed uit, maar haalt wel hele hoge toerentallen.. Voor mij als leek zeggen hoge toerentallen = meer geluid. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Neen, PWM dus als je het netjes in de BIOS / windows software afregeld is het alleen een mooie veiligheid en zal je in de praktijk niet snel over de 30-40% heen gaan dus gewoon de nette lage toeren maken.

Noiseblocker / Nexus / Noctua / Scythe / Corsair is allemaal een beetje om het even, als je de aangeraden modellen kiest ga je niet de mist in.

Noiseblocker geeft wel een goede bang/buck, voor casefans ben ik dus erg gelukkig met de GT 1150rpm (ook wel GT120 12) en voor de CPU zou je inderdaad beter het 1450rpm model kunnen pakken, maar als je wilt overclocken is de M12 PS PWM dus "veiliger" omdat deze gewoon meer lucht vervoerd.
Net als de Corsair SP120's dus, hoewel de performance editie daarvan naar mijn smaak echt té luidruchtig KAN zijn. (indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
djunicron schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:30:
Neen, PWM dus als je het netjes in de BIOS / windows software afregeld is het alleen een mooie veiligheid en zal je in de praktijk niet snel over de 30-40% heen gaan dus gewoon de nette lage toeren maken.

Noiseblocker / Nexus / Noctua / Scythe / Corsair is allemaal een beetje om het even, als je de aangeraden modellen kiest ga je niet de mist in.

Noiseblocker geeft wel een goede bang/buck, voor casefans ben ik dus erg gelukkig met de GT 1150rpm (ook wel GT120 12) en voor de CPU zou je inderdaad beter het 1450rpm model kunnen pakken, maar als je wilt overclocken is de M12 PS PWM dus "veiliger" omdat deze gewoon meer lucht vervoerd.
Net als de Corsair SP120's dus, hoewel de performance editie daarvan naar mijn smaak echt té luidruchtig KAN zijn. (indien nodig)
@Djunicron: Ik heb net mijn eerste systeem gebouwd, dus ik heb je hulp nog even nodig. PWM betekend dat je de fans kunt aansturen, right?! Dit kan je BIOS doen, of een ander programma in Windows. Als ik nu nog niets aan de settings in mijn BIOS heb verandert, pakt deze de PWM Fans dan automatisch op met de juiste settings?

Fanboymode on: Ik vindt die Corsair spullen wel erg mooi. Zouden die BeQuiet series goed zijn voor mijn systeem (zie signature)?
EDIT: Ik zie dat deze fans 3pins connectors hebben? Voor PWM zijn 4pins nodig toch?

[ Voor 3% gewijzigd door fungho op 20-02-2013 13:58 ]

Verwijderd

fungho schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:09:
@Camacha: De Noiseblocker M12-PS PWM ziet er ook goed uit, maar haalt wel hele hoge toerentallen.. Voor mij als leek zeggen hoge toerentallen = meer geluid. Klopt dit?
Heel algemeen gesteld wel, maar in specifieke gevallen valt daar niets over te zeggen. De ene fan is op hoge toerentallen veel stiller dan de andere terwijl hij nagenoeg stilstaat. Juist daarom heb je sites als SPCR nodig die meten.

In computerland geldt praktisch maar één wet en die is meten is weten. (Fabrieks)specificaties, inschattingen/meningen en reclames moet je eigenlijk altijd met een korrel zout nemen; pas als je iets meet weet je het echt. Dan nog mag je kritisch zijn, want niet iedereen is even nauwkeurig als het op meten aankomt :)

• fungho
Duidelijk is inderdaad dat je moet meten. Neem alleen het voorbeeld dat elke 3570K weer anders performed...

Camacha en Djunicron:
Graag jullie advies. Een Mugen3 heb ik. Geld is geen issue. Geluidsproductie en temperatuur wel. Welke fans zouden jullie monteren op mijn Mugen3?

Mijn Corsair 500R heeft verder nog geen extra casefans. Daarvoor wil ik een aantal 120mm Bitfenix fans kopen met witte LEDS. Deze sluit ik aan op de fancontroller die standaard in de 500R zit. Vraag daarbij is: Kan ik dan de snelheid van deze fans dan met de drie-standen-knop instellen en de leds aan en uit zetten?

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nou zoals ik al aangaf, ik zou de case behangen met GT120-12's deze zullen dan waarschijnlijk op 500-800 rpm dienst doen in rust en als het nodig (waarschijnlijk nooit) kunnen ze 1150rpm maken en dan zijn ze nog redelijk stil. Als je mechanische ventilatie hebt of een ouder huis met wat kieren zal je ze amper boven natuurlijke luchtruis heen horen. Zit je in het midden van een perfect geïsoleerde villa, dan is het wat weer wat anders, maar goed. Kijk even op je bord hoeveel fanheaders je hebt, je hoeft er natuurlijk niet meer te bestellen dan dat aantal.

Op de Mugen zouden twee Noiseblockers M12-PS PWM niet misstaan, maar ik verwacht dat je bord maar één PWM heeft voor de CPU. Eén normaal (3pins) en één PWM (4 pins) aansluiten dus.

• fungho
djunicron schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:34:
Nou zoals ik al aangaf, ik zou de case behangen met GT120-12's deze zullen dan waarschijnlijk op 500-800 rpm dienst doen in rust en als het nodig (waarschijnlijk nooit) kunnen ze 1150rpm maken en dan zijn ze nog redelijk stil. Als je mechanische ventilatie hebt of een ouder huis met wat kieren zal je ze amper boven natuurlijke luchtruis heen horen. Zit je in het midden van een perfect geïsoleerde villa, dan is het wat weer wat anders, maar goed. Kijk even op je bord hoeveel fanheaders je hebt, je hoeft er natuurlijk niet meer te bestellen dan dat aantal.

Op de Mugen zouden twee Noiseblockers M12-PS PWM niet misstaan, maar ik verwacht dat je bord maar één PWM heeft voor de CPU. Eén normaal (3pins) en één PWM (4 pins) aansluiten dus.
Ik heb een PWM Y-Splitter van Gelid Solutions. Zodoende kan ik wel de CPU fans op de CPU-FAN connector aansluiten van mijn moederbord. Dus dan ga ik inderdaad voor die Noiseblockers.

Voor mijn kast ga ik nog ff shoppen. Ik wil namelijk graag fans met witte leds die ik aan kan sluiten op de fancontroller van mijn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-09 11:37
Ik heb nu net mijn 3570k lopen op een CNPS10x Zalman cooler, functioneerd perfect en loop 30-38 Graden op idle als ik ga stresstesten blijft ie rond 55 graden hangen en wordt de cpu niet warmer, alles draait op 4.2ghz oc genie 2 en tot nu toe geen warmte problemen, ben benieuwd wat de toekomst brengt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
jannick63 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:44:
Ik heb nu net mijn 3570k lopen op een CNPS10x Zalman cooler, functioneerd perfect en loop 30-38 Graden op idle als ik ga stresstesten blijft ie rond 55 graden hangen en wordt de cpu niet warmer, alles draait op 4.2ghz oc genie 2 en tot nu toe geen warmte problemen, ben benieuwd wat de toekomst brengt!
Klinkt goed. Bij mij wordt ie toch zo'n 5-7 graden warmer onder stress terwijl ik hem compleet stock draai.. Dat is best wel een verschil..

Heb je het aantal volt omlaag gedaan bij die overclock? Ik begin aan mezelf te twijfelen of ik de koeler wel goed heb gemonteerd... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ztefanwinter
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-02-2023
ik heb ook een 3570k, met een noctua nh-d14 en ge'ocd naar 4.2 ghz, met gewone taken haalt hij hooguit de 42 graden maar meestal 32 graden. met bf3 haalt hij hooguit de 60 graden.
en daarbij komt dat mijn kast echt niet luchtstroom vriendelijk is, hij zit namelijk vol met de voeding kabels.

ik hoop dat je er uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Mijn 3570k wordt maximaal 55 graden na enkele uren stressen met Prime95. Ik heb een Scythe mugen 2 rev B. Ik heb wel nog een extra fan aan de achterkant van mijn moederbord, misschien dat dat iets scheelt.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Nightquest77 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:53:
Mijn 3570k wordt maximaal 55 graden na enkele uren stressen met Prime95. Ik heb een Scythe mugen 2 rev B. Ik heb wel nog een extra fan aan de achterkant van mijn moederbord, misschien dat dat iets scheelt.
Ga is aan het werk MvdB

Pagina: 1