Kant en klare NAS of zelfbouw... 12TB

Pagina: 1
Acties:

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 14:58
Dilemma, dilemma, dilemma...
Ik wil graag een nieuwe storage oplossing voor thuis met 12TB opslag.
Nu heb ik 2 systemen 1 kant en klare NAS:
#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 129,89€ 519,56
1Netgear ReadyNAS NV+ V2 RND4000€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,56

En een zelfbouw systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,20€ 52,20
1ASRock H77 Pro4-M€ 68,30€ 68,30
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 129,89€ 519,56
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,82€ 89,82
4Sharkoon SATA III standard (100cm)€ 3,11€ 12,44
1Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart€ 9,56€ 9,56
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 39,50€ 39,50
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,50€ 64,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,88

Budget: 900

In de eerste instantie komen er maar 2 3TB disken in en dit wordt later uitgebreid met nogmaals 2 disken.

Ze zijn alle bij even duur maar wat is de betere keus?
De eis is dat hij erg zuinig moet zijn. De zelfbouw kan ik undervolten maar dit zal nooit erg veel zijn..

De zelfbouw zou FreeNAS met ZFS gaan draaien.
En de kant en klare NAS builtin readynas OS met RAID-X

Ze gaan alle bij de zelfde taken vervullen:
Downloaden: Sabnzbd, CouchPotato en SickBeard (media server)
Documenten opslag

Nu komt er ook nog een iPad mini om films vanaf te streamen (jailbreak xbmc) en ik heb een Raspberry Pi als HTPC bij mijn TV.

Wat zou jullie advies zijn? opbouwende kritiek is altijd welkom :)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 01:33
Die NAS is pas voor 345 voorradig dus het zou elkaar qua prijs niks ontlopen. Hou je ervan om zelf te klussen of liever kant en klaar gaan? Synology ook nog een optie.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
lothar schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:56:
Die NAS is pas voor 345 voorradig dus het zou elkaar qua prijs niks ontlopen. Hou je ervan om zelf te klussen of liever kant en klaar gaan? Synology ook nog een optie.
Dit vat het inderdaad wel een klein beetje samen.
De meeste performance kan je uit een zelfbouw-NAS halen (op dit budget), maar daar heb je ook het meeste werk, en het minste bedrijfs-zekerheid uit (waarbij de bedrijfs-zekerheid over het algemeen door hobby-werk naar beneden gaat. Het kán super-stabiel draaien).
Kies je voor een kant-en-klare oplossing, dan zou ik zeker voor een Synology kiezen.

iRacing Profiel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Psu is vrij zwaar en nogal duur, waarom? 4x sata heb je ook niet nodig, usb stick niet nodig en waarom die dure kast ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Madrox schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 09:24:
Psu is vrij zwaar en nogal duur, waarom? 4x sata heb je ook niet nodig, usb stick niet nodig en waarom die dure kast ?
PSU: kan lichter, maar de keuze is neem ik aan met name vanwege de 80+ Gold certificering, iets wat voor een NAS systeem toch best wel wat kan uitmaken aangezien deze 24/7 aanstaat.
USB: detail, niets met de build te maken, wellicht om te gebruiken als Windows install stick?
Kast: omdat het een zeer fijne kast is om mee te werken, veel plaats voor HDD's en de geluidsdemping kan als pluspunt worden gezien.

Back ontopic, mocht je voor zelfbouw kiezen is het misschien de moeite waard om een SSD als download drive te overwegen. Mijn NAS/HTPC/Server/Virtualisatiebak heeft een 6 tal WD Red drives en mijn doel was om hem zo zuinig en stil mogelijk te maken, vooral voor snachts. Als je een SSD als download drive gebruikt kunnen de hdd's (als je niet films/series streamt) in ruststand, oftewel: minder stroomverbruik en minder geluid. Nadeel is wel de initiële investering en, wat ik nu merk, afhankelijk van waarmee je download kan de grootte een nadeel zijn (torrentcliënt reserveert bij initialisatie al de volledige ruimte voor de download).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• player-x
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:02:
en het minste bedrijfs-zekerheid uit (waarbij de bedrijfs-zekerheid over het algemeen door hobby-werk naar beneden gaat. Het kán super-stabiel draaien).
Beetje overdreven deze regel Tijger, tenzij de TS twee linkse handen heeft. O-)

Want het is voornamelijk de componenten keuzen, en natuurlijk ook of je alles wel goed in elkaar schroeft, maar als je beide goed gedaan, is een zelfbouw zeker net zo betrouwbaar als een NAS.

Maar wel met bijkomend voordeel dat je een krachtig maar voor veel ene veel flexibeler bent met je array keuzes en uitbreidingen.

Dit zou net zo betrouwbaar moeten werken als een NAS, wat meer werk, maar daar krijg je dan ook extra's voor terug, zo als een aparte OS/download schijf.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Gigabyte GA-B75M-D3P€ 76,80€ 76,80
1Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 62,79€ 62,79
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 40,90€ 40,90
1DeepCool GammaXX 300€ 17,80€ 17,80
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 43,56€ 43,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,62€ 32,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,42

Processor
Een Intel Celeron G1610 is een van de zuinigste en goedkoopste keuzes op het moment, maar het maakt eigenlijk niets uit welke S1155 dual core versie je neemt qua CPU kracht of voor je stroom verbruik.
En zelfs een quad core is maar 4W meer per jaar.

Het gebruik maken van een zogenaamde zuinige T of S CPUs is pure onzin, en geld verspilling!
Daar hij in normaal gebruik niks zuiniger is dan andere dual-cores, daar het gewoon een normale Pentium is die alleen nog lager ge klokt is, en daar door ook op lage voltage kan draaien, en alleen omdat ze er extra geld voor vragen heeft hij een T.
Maar daar een homeserver CPU 99% van de tijd nagenoeg op idle draait, verbruikt hij net zoveel als alle andere dual-cores, die net als deze CPU ook terug schallen naar de zelfde idle waardes.

Hier meer over de zin en vooral onzin van TDP voor privé gebruik: Stroomverbruik van een systeem

Tip: Als je aan video (re)encoding doet is een zwaardere quad CPU zeker ook een optie in je server, ik doe al mijn re-encoding op een ondergeklokte 2600K@1.8GHz in mijn server, welke normaal +/-4W extra verbruikt over de normale G620 die ik daar voor had.

CPU-koeler
De standaard boxed koeler werkt natuurlijk gewoon, maar zou zelf een betere nemen, neem bv gewoon de grootste goedkope heatpipe koeler die in je kast past, en laat je mobo de fan regelen.

Geheugenmodule
4GB is zeker voldoende voor een server, maar als je veel torrents download is 8 of zelfs 16GB een optie, heb zelf 4x 4GB, en omdat ik een grote HDD geheugen cache van 14GB heb aangemaakt in µTorrent, verbruik ik minder stroom dan voorheen, en zal mijn HDD waarschijnlijk ook langer mee gaan daar er bijna niks intensiever is voor een HDD dan torrents.

Moederborden
Zoek een moederbord dat echt alles heeft wat je nu en misschien later zoekt, van belang is dat hij vooral degelijk is, en denk na wat voor een uitbreidingssloten je eventueel nodig hebt. (raid controller en/of TV kaarten)
Tip: kies echter wel een zo een simpel mogelijke mobo model uit met alleen de opties die je nodig hebt, dergelijke mobo's verbruiken meestal minder dan de luxere modellen met onodigeveel opties.

Behuizing
Mijn eerste keuze valt op de Nexus Thrio 310 Silent Case, welke een redelijk stille behuizing is waar je toolless 8 HDDs in kwijt kan, en eventueel nog eens 3 via adapters in de 5.25'' bays, of zelfs nog eens 5 met deze HDD bay.

Harddisks/SSD's
Ten eerste zou ik een 2.5'' van 250GB of grotere als als OS en download HDD.

Het is aan te bevelen om een 2.5'' download/OS schijf te hebben ipv 3.5'' waar je tijdelijk je downloads opslaat totdat je ze later kan ordenen, voordelen, zijn dat niet de hele array hoeft op te spinnen tijdens download, en 2.5'' is lekker zuinig, maar nog steeds snel genoeg voor downloads usenet of Torrent.

HDD keuze, daar is de keuze van je OS en het wel of niet gebruik van een hardware raid controller, vooral van belang, Linux of WHS, beide hebben hun voor en nadelen.

Mijn voorkeur gaat eerst uit naar Linux en software raid (de goedkoopste oplossing), en anders Windows (home) server, (en hardware raid).
Waarom, omdat je dan pas HDDs hoeft te kopen wanneer je ze nodig hebt, en je gebruik kan maken van de prijsdalingen over tijd, en je, je aanschaf over tijd uitspreid.

OS keuze
Er zijn verschillende mogelijkheden, zo als Linux (mijn eerste keuze), FreeNAS of Windows (home, 2011 Essentials of 2008/2012) server.

- WHS
Vertrouwde omgeving, kost geld, en heeft bij grote HDDs wat voeten in aarde om te laten werken als jij zelf wild. (2.2TB limiet)
Daarnaast is een hardware raid controller goedkoper en economischer over tijd, daar je maar 1 of 2(voor R1 en later R5/6) HDDs hoeft te kopen, en elke keer als de HDD array vol is, koppel je er een extra HDD aan en vergroot je array.
(voordeel, je hoeft niet alle schijven in een keer te kopen, door je aankoop uit te stellen pak je ook nog eens het voordeel van prijs verlagingen)

Het voordeel van een vertrouwde omgeving heeft ook zijn nadelen, de gebruikte hardware raid controller maakt de totale server zonder HDDs 250 euro duurder.

Waar in tegen de software controller je veel geld scheelt, en daar naast is je array veel flexibeler daar je pas de controller hoef te kopen als je al je mobo aansluitingen hebt gebruikt, en je dan veder kan gaan op een HDD (raid) controller.

- Linux
Als OS is Linux zeker een optie, en een stuk eenvoudiger dan de meeste mensen denk het is om te installeren, en ja de eerste keer is het onwennig, maar als je eenmaal wegwijs bent valt het best mee, en is het zeker veel beter en betrouwbaarder dan WHS.

Hoofdreden om voor Linux te gaan.
Linux ondersteunt software raid 0, 1, 5 en 6 en vele andere vormen van raid, maar het belangrijkste is de Online Capacity Expansion en in mindere maten Online Raid Level Migration functionaliteit, zo dat je HDDs bij kan prikken wanneer je ze nodig hebt en niet allemaal in een keer hoeft te kopen.
Online Capacity Expansion allows to increase the storage capacity of RAID 0, 10, 5, or 6 arrays by adding one or more drives to the array while your system remains online. As additional drives are added, the controller redistributes the data on the array, placing new space available at the end of the RAID array. Online Capacity Expansion lets you add the new drives to the array while the system is active and users are logged in and accessing data.
Tip: kies voor zo groot mogelijke HDDs als je, je array begint, daar je later altijd SATA aansluitingen te kort komt, en hoewel die grote HDDs nu nog duur zijn, worden ze (veel) goedkoper als je 2de of 3de koopt, daarnaast bespaar je ook energie als je minder HDDs in je array hebt zitten.

En veel mensen zeggen/denken:
Maar ik heb helemaal geen verstand van Linux.
Maar een simpele tutorial hoe je bepaalde dingen kan doen, en hoe je bepaalde dingen moet instellen, dat soort uitleg voor de n00b is er niet.
Laat ik dan zeggen, had ik ook niet, en had echt helemaal niks geen ervaring met Linux, maar zo moeilijk is het ook weer niet om zelf een Linux HomeServer op te zetten, en voor simpele tutorials, die zijn er zat zolang je maar Engels begrijpt.

Moeilijk is het zeker niet als je een stap voor stap DIY guide gebruikt, ik als echte Linux n00b, had een HS van een vriend in 8 uurtjes geheel draaiend, van bouwen tot en met de gehele configuratie.
(meeste tijd verloren aan de onwennigheid van Linux)

Heb nu 3 Linux servers gebouwd en de laatste had ik in 2 uurtjes klaar, van het open van de doos tot de laatste instellingen.
(Van een snelle USB3 stick, naar een SSD rocks qua installatie snelheid (^_^))

Met Debian 6.0 Squeeze server deze DIY guide werkte prima voor mij.
Maar er zijn er veel meer als je even Googled

Heb je nog steeds problemen kijk of je een Linux gebruiker (via via) kent, daar de meeste Linux gebruikers/nerds net jehovah getuigen zijn en je maar wat graag helpen je server op te zetten, alleen zorg wel dat je zelf alles zelf doet, daar je dan zelf het meeste leert.

De meeste die bv een dure NAS oplossing, of een HS met alle HDD in een keer kopen, kopen zo een oplossing omdat ze er tegen op zien om zelf een Linux server te bouwen, en zien er tegen op, als of het Mount Everest is, terwijl het zeker niet meer dan de Vaalserberg is.
Wikipedia: Vaalserberg

Overwegingen voor uitbreidingen en alternatieven

Is een kleine kast echt een must, dan is deze dure maar compacte kast een goed alternatief: Lian Li PC-Q08 (ITX 1x 2.5'' 6x 3.5'') of de echt hele goede Lian Li PC-V354B (mATX 2x 2.5'' 7x 3.5'')

De extra controller die je later kan kopen voor als je sata porten tekort komt IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
Hey, en hoe die zijn die Western Digital Red en/of WD RE - betere performance dan Green drives, en zeer zuinig en stil, en zijn die er niet speciaal voor raid?
Deze schijven nooit gebruiken in samenwerking met desktop aansluiting of een controller die geen ondersteuning heeft voor TLER, de kans op data corruptie over tijd is zeer aanzienlijk.
Maar hey, zou ik ook eens niet moeten kijken naar de hardwarematige raid setup.
Heb zelf twee hardware raid controllers in mijn server, maar dat is omdat voor mij Windows een must is, in verband dat ik mijn server ook als TVserver gebruik voor opnemen en kijken (inclusief time shifting)

Maar als het even kan zou ik Linux met software raid adviseren, is gewoon goedkoper dan hardware raid, maar boven dat ook nog eens flexibeler.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• ReTechNL
Moi_in_actie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 09:46:
[...]

PSU: kan lichter, maar de keuze is neem ik aan met name vanwege de 80+ Gold certificering, iets wat voor een NAS systeem toch best wel wat kan uitmaken aangezien deze 24/7 aanstaat.
USB: detail, niets met de build te maken, wellicht om te gebruiken als Windows install stick?
Kast: omdat het een zeer fijne kast is om mee te werken, veel plaats voor HDD's en de geluidsdemping kan als pluspunt worden gezien.

Back ontopic, mocht je voor zelfbouw kiezen is het misschien de moeite waard om een SSD als download drive te overwegen. Mijn NAS/HTPC/Server/Virtualisatiebak heeft een 6 tal WD Red drives en mijn doel was om hem zo zuinig en stil mogelijk te maken, vooral voor snachts. Als je een SSD als download drive gebruikt kunnen de hdd's (als je niet films/series streamt) in ruststand, oftewel: minder stroomverbruik en minder geluid. Nadeel is wel de initiële investering en, wat ik nu merk, afhankelijk van waarmee je download kan de grootte een nadeel zijn (torrentcliënt reserveert bij initialisatie al de volledige ruimte voor de download).
Keuze voor USB is wel zeker belangrijk want hier komt FreeNAS op te draaien als boot of in de toekomst ESXi.
Tevens is het een betrouwbare voeding welke ook nog eens efficient is.

@player-x:
In geval van FreeNAS incombinatie met ZFS is een grote sloot geheugen wel zeker belangrijk. Vooral als er zo meer disken in komen te hangen is het beter om sloten van 8GB te gebruiken met een max uitbreiding van 4x 8GB welke uitkomt op 32GB max. Aangezien je met ZFS zeker 1GB RAM per 1TB moet hebben minimaal met een start geheugen van 8GB om soepel te kunnen draaien.
RAM

The best way to get the most out of your FreeNAS® system is to install as much RAM as possible. If your RAM is limited, consider using UFS until you can afford better hardware. ZFS typically requires a minimum of 8 GB of RAM in order to provide good performance. The more RAM, the better the performance, and the FreeNAS® Forums provide anecdotal evidence from users on how much performance is gained by adding more RAM. For systems with large disk capacity (greater than 6 TB), a general rule of thumb is 1 GB of RAM for every 1TB of storage. This post describes how RAM is used by ZFS.

NOTE: by default, ZFS disables pre-fetching (caching) for systems containing less than 4 GB of usable RAM. Not using pre-fetching can greatly reduce performance. 4 GB of usable RAM is not the same thing as 4 GB installed RAM as the operating system resides in RAM. This means that the practical pre-fetching threshold is 6 GB, or 8 GB of installed RAM. You can still use ZFS with less RAM, but performance will be affected.

If you plan to use ZFS deduplication, a general rule of thumb is 5 GB RAM per TB of storage to be deduplicated.

If you use Active Directory with FreeNAS®, add an additional 2 GB of RAM for winbind's internal cache.

If you are installing FreeNAS® on a headless system, disable the shared memory settings for the video card in the BIOS.
http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

@Mandrox:
HDD's worden tegenwoordig standaart geleverd zonder SATA kabel en deze moet je dus los bij bestellen.

Nu geven jullie aan dat een Synology NAS ook goed is. maar welke zouden jullie dan aanbevelen? Ik neem aan dat jullie het dan over de volgende hebben: pricewatch: Synology Disk Station DS413J ?

Verwijderd

player-x schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:03:

Beetje overdreven deze regel Tijger, tenzij de TS twee linkse handen heeft. O-)

Want het is voornamelijk de componenten keuzen, en natuurlijk ook of je alles wel goed in elkaar schroeft, maar als je beide goed gedaan, is een zelfbouw zeker net zo betrouwbaar als een NAS.
Dat is natuurlijk niet waar. Een standaard product is veel makkelijker te testen op compatibility issues dan een set die zelf is samengesteld (met een schier eindeloze combinatie aan onderdelen en drivers). Tenzij je fulltime sysadmin bent kan een out of the box solution veel stabieler zijn dan een zelf geconfigureerde opstelling. Dit geldt zeker voor oplossingen zoals die van Synology waar er zeer veel gebruikers zijn en Synology actief support levert.

Bovenstaande zegt niet dat een zelf gemaakte opstelling niet stabiel is; mijn servertje draait ook constant en reboot alleen wanneer ik zeg dat ie moet rebooten.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:09:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Een standaard product is veel makkelijker te testen op compatibility issues dan een set die zelf is samengesteld (met een schier eindeloze combinatie aan onderdelen en drivers). Tenzij je fulltime sysadmin bent kan een out of the box solution veel stabieler zijn dan een zelf geconfigureerde opstelling. Dit geldt zeker voor oplossingen zoals die van Synology waar er zeer veel gebruikers zijn en Synology actief support levert.

Bovenstaande zegt niet dat een zelf gemaakte opstelling niet stabiel is; mijn servertje draait ook constant en reboot alleen wanneer ik zeg dat ie moet rebooten.
Dat dus inderdaad, plus dat je bij een hobby-project ook gaat spelen ermee en de ervaring leert dat dit niet altijd even vlekkeloos verloopt ;) Maar goed, daar is het dan ook een hobby voor. Als je doel is om een systeem neer te zetten dat doet wat het moet doen en that's it, dan kan je net zo goed een Synology nemen. Ben je hetzelfde kwijt, heb je een lagere power-consumptie en krijg je nog support erop ook.

iRacing Profiel

• player-x
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

ReTechNL schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:58:
In geval van FreeNAS incombinatie met ZFS is een grote sloot geheugen wel zeker belangrijk. Vooral als er zo meer disken in komen te hangen is het beter om sloten van 8GB te gebruiken met een max uitbreiding van 4x 8GB welke uitkomt op 32GB max. Aangezien je met ZFS zeker 1GB RAM per 1TB moet hebben minimaal met een start geheugen van 8GB om soepel te kunnen draaien.
Meer is handig maar niet echt noodzakelijk als het om een AV server gaat, dan is 50Mbit netwerksnelheid al meer dan genoeg om BR rips af te spellen, niet dat meer geen voordeel heeft, maar meer heeft natuurlijk zo zijn voordelen, alleen zijn die imho niet echt groot.
kroegtijger schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:31:
Dat dus inderdaad, plus dat je bij een hobby-project ook gaat spelen ermee en de ervaring leert dat dit niet altijd even vlekkeloos verloopt ;)
Zal dit zeker niet ontkennen, maar als men redelijk standaard hardware gebruikt is dit nu niet echt een probleem om je echt zorgen over te maken.
Als je doel is om een systeem neer te zetten dat doet wat het moet doen en that's it, dan kan je net zo goed een Synology nemen.
Als je er geen werk in wil stekken, of zeker weet dat wat je neemt voldoende is voor jaren ja dan is een Synology prima, maar dit gaat wel ten koste fan flexibiliteit, en vooral de mogelijkheid van toekomstige upgrades.

Daar als je nu een ZFS array van 4x3TB maakt, en in de toekomst een van 4x6TB, en daarna een van 4x10TB, kan je daarna als die array weer vol is de eerste array verwijderen en vervangen voor de dan nieuwere en grotere HDDs.

En iemand die zegt, ik heb niet meer nodig, heeft niet naar het velden gekeken, mijn eerste DL waren 650~700MB 480p DivX video's, nu zijn dat 2TB 1080p MKVs, en in de toekomst zullen dat 4TB 4K MKVs? worden.

Maar een ding heb ik geleerd, over tijd heb je steeds meer ruimte nodig, bv veel van mijn collectie vervang ik tegenwoordig voor HD als het er is.

Mijn eerste array van 12x 160GB (1.75TB) IDE HDDs op een 3Ware PATA controller wat toen 10 jaar geleden extreem, en iedereen "wat moet je daar nu mee'', maar was al snel achterhaald, het zelfde met mijn 16x 750GB (10TB), en was weer snel ingehaald door mijn nu 8x 3TB op een 24 poort controller, waar ik bij 12HDDs waarschijnlijk weer over ga op een grotere HDD formaat.

Moraal van het verhaal, je komt altijd ruimte tekort over tijd, en met een NAS is uitbreiding op zijn zachts gezegd lastig.
Ben je hetzelfde kwijt,
Correct, simpeler in gebruik (PnP), maar ook minder flexibel.
en krijg je nog support erop ook.
Heeft zo zijn voordelen, maar met hulp via forums kom je ook een heel end, zolang je er iets werk in steekt.
heb je een lagere power-consumptie
Dat is gewoon een fabeltje tegenwoordig, een G1610 Ivy CPU op een zuinig mobo verbruikt net zo veel als een NAS, probleem is alleen dat test sites high-end mobo's gebruiken met een high-end verbruik.

Maar als het systeem op zuinigheid gebouwd word is 17~18W idle helemaal niet bijzonder

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IEWBA0WhcBdl1td387rsrqkK/thumb.gif

En het door mij voorgestelde systeem is in de praktijk zelfs zuiniger, daar bij een NAS als je er op download de hele array aan het werk is (20W), terwijl in mijn voorstel alleen de 2.5'' (2~3W) OS/download HDD aan het werk is, en je de array pas inschakelt als je je download archiveert.

NAS wind het qua formaat behuizing, snel te gebruiken, en ondersteuning.

Server wind het op flexibiliteit, kracht en snelheid, en prijs per poort boven de 4~5 poorten.

Beiden oplossingen hebben zo hun voordelen, mijn voorkeur gaat voornamelijk naar de prijs per SATA poort, kracht en flexibiliteit, voor andere zijn andere overwegingen van belang.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 20-02-2013 14:24 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• ReTechNL
Uhm ik denk dat ik meer ga hebben dan aan een kant en klare NAS aangezien ik lui ben en alle taken die de NAS moet gaan doen/vervullen worden out of the box ondersteund.
Heb nu inplaats van een Netgair een Synalogy gekozen met 4 bays.
Nu heb ik er ook maar een APC UPS bij gedaan welke beschermt tegen stroomuitval.

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 129,91€ 519,64
1Synology Disk Station DS413J€ 266,20€ 266,20
1APC Back-UPS ES 550VA 230V€ 80,40€ 80,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 866,24

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 114,89€ 459,56
1Synology Disk Station DS413J€ 266,20€ 266,20
1APC Back-UPS ES 550VA 230V€ 80,40€ 80,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 806,16

Nu vroeg ik me alleen nog af hebben WD Red disken nog nut in deze situatie aangezien de Green disken goedkoper (totaal 60 euro) zijn en zuiniger?

Edit:
Oké, ik heb gister de knoop door gehakt en heb inmiddels de volgende nas gekocht:
#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 114,89€ 459,56
1Synology Disk Station DS413J€ 288,-€ 288,-
1APC Back-UPS ES 550VA 230V€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,56

Alles besteld bij SiComputers. Hier was de NAS toevallig in de aanbieding gister voor 266 euro en heb deze maar direct aangeschaft voor die prijs. Nu is deze weer 295 euro.

[ Voor 49% gewijzigd door ReTechNL op 21-02-2013 11:53 ]

Pagina: 1