Macbook pro retina of iMac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Beste lezer,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe computer en ben eens benieuwd naar een Mac.
De huidige laptop heeft wat problemen (Laptop opstart problemen)

Momenteel heb ik een 18,4" laptop die aan een scherm en 4 externe HD's hangt met een toetsenbord en muis.
Hij is dus zelden van zijn plaats afgekomen. Ik had een netbook gekocht voor portability (miskoop) en heb nu een iPad waarmee ik ten velde lees en surf.

Wegens weinig vrije tijd (werk) bestaat het hoofdgebruik uit eens af en toe een spelletje league of legends (4 per week ofzo) en verder een serie/film voor het slapengaan.

Origineel wou ik een cMBP 13" met SSD en 8gb ram upgrade, maar met de prijsdaling is dan de rMBP 13" plotseling een optie geworden.
Door al de verhalen over lag en de missing rekenkracht van de 13" voor het retina scherm ben ik beginnen kijken naar de 15" rMBP.
Beide prachtige toestellen, maar doordat mijn thinkpad voor het werk 14,4" is, is de 13" wel heel klein.

De 15" is doenbaar van afmetingen, maar ik vrees wat overpowered en duur voor mijn doeleinden.

Dus toen kwam de iMac in beeld. 21,5" met specs beter dan de 13" maar met dezelfde prijs.

Ik begrijp dat dit een keuze van gebruik is. Maar had desondanks graag jullie mening even gehoord.
De keuze ligt voornamelijk tussen de rMBP 13" en de iMac 21,5" met fusion drive.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Dat zijn twee hele verschillende dingen. Een AIO of Notebook. Dus wil je het op 1 plek laten staan of wil je het mobiel houden.

Zelf zou ik niet voor een Apple gaan. Veel te overpriced en niet waar voor je geld. De specs die je krijgt zijn veel te laag. Maarja je eigen keus.

[ Voor 37% gewijzigd door Chris Smoove op 18-02-2013 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
True, ik heb zelf jaren over de prijs gezaagd. Dus ik verdenk Apple van brainwash/overtuig technieken zoals het leger bij de recrutering ooit eens durfde te doen :p

Maar ik zaag niet graag over zaken wanneer ik het zelf niet ervaren heb, dus ik ga toch eens mac testen :-).

Wat ik voornamelijk zoek te ontdekken is hoe dat sommige mensen dezelfde keuze hebben beargumenteerd. En ook of een 13" rMBP aan mijn gebruikseisen zou voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Omdat het een hype is en "mooi" is. Ze kunnen dan opscheppen bij hun vrienden. :)
Vind ik van niet.

Nu je al een aantal laptops en tablets hebt, kun je dan niet beter een desktop samenstellen en zelf bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen mac-mini aan je TV? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Volgens mij zijn bijna alle systemen nu op de markt wel geschikt voor een filmpje kijken en LoL...

Ook een AIO en een laptop vergelijken heeft verder weinig nut, aangezien de rede om voor de ene of de andere te gaan mobiliteit is.

Dus ja, stel jezelf de vraag of je mobiliteit wilt of niet, en stem daar je keuze op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
De mac mini vind ik in vergelijking eigenlijk wat duur.
Ik heb hem eens samengesteld met 8gb Ram en fusion drive en ik zat aan het bedrag van een iMac (give or take)
Met het verschil dat er geen dedicated GPU inzit en je nog een scherm moet gebruiken (dit heb ik wel maar kan ik wel verkopen of voor iets anders gebruiken dan).
majoh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:22:
Volgens mij zijn bijna alle systemen nu op de markt wel geschikt voor een filmpje kijken en LoL...

Ook een AIO en een laptop vergelijken heeft verder weinig nut, aangezien de rede om voor de ene of de andere te gaan mobiliteit is.

Dus ja, stel jezelf de vraag of je mobiliteit wilt of niet, en stem daar je keuze op af.
Het filmpje kijken vermoed ik inderdaad wel haalbaar te zijn, maar ik twijfel sterk over de league of legends.
Ik heb het internet er al over afgezocht, maar ik vind zeer weinig hieromtrent over de rMPB 13".
Ook qua allround performance heb ik wat bang voor de 13" rMBP met het gebrek aan rekenkracht voor het retina scherm (lag etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaemonAngel schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:40:
De mac mini vind ik in vergelijking eigenlijk wat duur.
Ik heb hem eens samengesteld met 8gb Ram en fusion drive en ik zat aan het bedrag van een iMac (give or take)
Apple is wel van de generieke termen hernoemen naar funky marketingspeak hè :p Hoge resolutie > Retina, hybride HDD > Fusion Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Neem een windows laptop met goede specs. Dat kun je tenminste krijgen voor een goed prijsje. Koop van je resterende geld een ssd van 256/512 gb. En je hebt een perfecte laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:13

RnB

Hebben we je niet al genoeg advies gegeven over de 13" rMBP in het andere topic? ;)

Bij twijfel sowieso nooit wat kopen.

Maar oké, de iMac is hier the way to go. Veel meer bang for your buck dan de 13" rMBP. En aangezien je niet mobiel wilt zijn, is ook hier de iMac de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie inderdaad niet in waarom je je blauw zou betalen aan mobiele hardware, terwijl je die vervolgens op één plek gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:20
Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje mee (met name de mactalk, reviews en nieuwsitems). Ik ben geen die hard gamer, geen tweaker en niet iemand die dagelijks uren achter zijn computer zit (althans niet meer).
Om even te reageren op de topicstarter, DaemonAngel;
Ik zat min of meer met hetzelfde 'dilemma' als waar jij nu mee zit. Bij mij ging het vooral tussen een laptop (dus niet persé een macbook) en de iMac. Ik heb voor mezelf enkele zaken op een rijtje gezet en de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, en ben zo uitgekomen bij de iMac. Deze heb ik nog niet overigens, maar ga ik volgende week bestellen.

Mijn situatie was ongeveer hetzelfde als die van jou. Ik wil wat games kunnen spelen, zoals LoL, Counter-Strike en BF. Geen extreem zware games dus. Daarnaast download ik veel films en series, surf ik ermee op het web, kijk ik filmpjes, stream ik muziek naar Sonos en moet ik zo nu en dan een tekstverwerkingsprogramma kunnen gebruiken. Voor mijn studie gebruik ik mijn huidige Windows laptop alleen thuis. Voor mij is de mobiliteit dus niet echt van belang. Mocht ik in de toekomst toch een laptop nodig hebben, houd ik in mijn achterhoofd dat ik voor een zacht prijsje al een simpele laptop aan kan schaffen, die dan ook alleen gebruikt zal worden voor surfen en tekstverwerken.

Mijn keus is gevallen op de 27" iMac + Fusion Drive. De reden dat ik voor de 27" ga is niet zozeer voor het scherm want voor mij zou de 21,5" ook al een mooie maat zijn. Ik vind de betere processor, de betere videokaart en het feit dat ik later het geheugen nog uit kan breiden belangrijker. Bovendien is de 27" iMac bij een eventuele verkoop relatief meer waard, verwacht ik. Het wordt mijn eerste Apple apparaat ooit, en buiten het feit dat ik het gewoon een erg mooi apparaat vind, hoor ik goede verhalen over de software, de levensduur en het gebruikersgemak. Ik wil er namelijk zeker enkele jaren mee kunnen doen. Ik moet wel toegeven dat ik de prijs wat hoog vind, en hem niet gekocht zou hebben als ik er niet voor een heel scherpe prijs aan kon komen ;-)

Misschien dat je er wat aan hebt, maar als ik je zo hoor denk ik dat jij vast ook gelukkiger bent met een iMac..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09 16:31
Ik heb ze beide: een 27-inch iMac en een 15-inch Retina MBP. Als ik er maar eentje zou mogen houden, dan zou ik voor de 15-inch Retina MBP kiezen...

1. Dat 27-inch iMac scherm ziet er nu wazig uit in vergelijking met de rMBP.
2. Een grote interne SSD is niet nodig, want externe USB 3.0 HD of SSD voelt in gebruik even snel aan.

Echter, als je geen geld over hebt voor "design" dan maar voor de iMac gaan, of zelfs voor een Dell/Windows... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hkoster1 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:31:
Dat 'probleem' doet zich alleen voor als je ze naast elkaar hebt, dus dat speelt voor TS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
"Wegens weinig vrije tijd (werk) bestaat het hoofdgebruik uit eens af en toe een spelletje league of legends (4 per week ofzo) en verder een serie/film voor het slapengaan."

Ik zou persoonlijk daar geen Macbook Retina voor aanschaffen, de iMac lijkt me hiervoor beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
RnB schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:53:
Hebben we je niet al genoeg advies gegeven over de 13" rMBP in het andere topic? ;)

Bij twijfel sowieso nooit wat kopen.

Maar oké, de iMac is hier the way to go. Veel meer bang for your buck dan de 13" rMBP. En aangezien je niet mobiel wilt zijn, is ook hier de iMac de beste keus.
Niet echt he. Er is eigenlijk een beetje geskipped op die vraag. U hebt daar al wat op geantwoord toen. Maar ik zocht eigenlijk info zoals ik nu krijg.

Dus bedankt al de mensen die reageren! Allemaal al nuttige antwoorden.

Voor de mensen met windows machines tips, bedankt. Ik deed dit vroeger ook. Vraag me aub geen logische uitleg waarom ik een mac wil. Ik wil het gewoon. Domme reden misschien. Maar ik zou niet volledig gelukkig zijn met een nieuw windows toestel. Indien u gelijk hebt ziet u kort na aankoop een mac te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
hkoster1 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:31:
Ik heb ze beide: een 27-inch iMac en een 15-inch Retina MBP. Als ik er maar eentje zou mogen houden, dan zou ik voor de 15-inch Retina MBP kiezen...

2. Een grote interne SSD is niet nodig, want externe USB 3.0 HD of SSD voelt in gebruik even snel aan.

Echter, als je geen geld over hebt voor "design" dan maar voor de iMac gaan, of zelfs voor een Dell/Windows... :)
U hebt ze beide maar verkiest de retina. Werkt u er vaak met aan een bureau of mobiel?
Of het is puur voor het scherm?
Ik vond de retina ook knap. Als ik hem voor mijn werk mocht gebruiken had ik al lang de 15" gekocht. Maar ik lees er zo weinig op ...
Dus ik zou hem aan een extern scherm hangen voor gamen en series.

Momenteel neig ik met de antwoorden naar de iMac. A blijft de mbp vorm e aanspreken (maar door de prijs eerder de 13")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:45:
[...]

Apple is wel van de generieke termen hernoemen naar funky marketingspeak hè :p Hoge resolutie > Retina, hybride HDD > Fusion Drive.
Behalve dat Fusion Drive geen hybride hdd is, maar eerder een soort eigen implementatie van LVM met tiering, en dat retina net even iets meer is dan alleen maar 'heel veel pixels'. Zonder intelligente scaling van UI componenten, aangepaste rendering van zaken, en nog wat hippe features zou een retina display een totaal onwerkbare ervaring zijn. Immers, bij 2560x1600 op 15inch heb je een redelijke verrekijker nodig ;)

Apple doet net even iets meer dan bestaande technologie pakken en er een hip marketing verhaaltje omheen verzinnen. Ze zijn echter wel heer en meester in bestaande technologie op een dusdanige manier toepassen dat het tractie krijgt in de consumentenmarkt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

DaemonAngel schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:54:
[...]

Voor de mensen met windows machines tips, bedankt. Ik deed dit vroeger ook. Vraag me aub geen logische uitleg waarom ik een mac wil. Ik wil het gewoon. Domme reden misschien. Maar ik zou niet volledig gelukkig zijn met een nieuw windows toestel. Indien u gelijk hebt ziet u kort na aankoop een mac te koop.
Het lijkt er inderdaad op dat je een weloverwogen keuze voor een Mac maakt, ongeacht of andere mensen jouw argumenten valide vinden.

Als je de computer eigenlijk nooit gaat verplaatsen en vooral voor een spelletje en wat video gaat gebruiken, zou ik uit jouw opties de iMac kiezen. Ten eerste heb je dan geen scaling bij het bekijken van 1080p content, en je krijgt wat meer rekenkracht en schermruimte voor minder geld.

De retina MacBook Pro heeft een waanzinnig scherm, maar juist bij gamen en films kijken zie ik weinig meerwaarde in het retina scherm. Dat scherm komt met name met tekst en foto's erg goed uit de verf. Het fullscreen kijken van video zal niet uitzonderlijk veel mooier zijn dan op een non-retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 12:13
En een 2e hands Macbook Pro 15"?
Niet perse Retina, maar gewoon eentje met high res.

Ik ben sinds 4 jaar geleden overgestapt op mobiliteit en ik kan je garanderen dat dit zeer veel voordelen heeft. Ik weet niet in welke branche je qua werk zit, maar ik reisde voorheen veel en dan een lekker filmpje of wat typwerk afmaken in overvolle treinen (zelfs een keer staand gedaan met een MBP 13"!).
Ook s'avonds in bed is het handig om een laptopje te hebben om een film te kijken of wat te surfen. Hoewel dat laatste ook gewoon op een iPad kan.

Het beste is dat je telkens op een andere locatie kan werken. Voorheen zat ik 5 uur per dag in mijn donkere kamer. Nu zit ik elk uur ergens anders. Veel beter voor je lichaam en ....de rest weet ook nog dat je nog leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:18:
Zonder intelligente scaling van UI componenten, aangepaste rendering van zaken, en nog wat hippe features zou een retina display een totaal onwerkbare ervaring zijn. Immers, bij 2560x1600 op 15inch heb je een redelijke verrekijker nodig ;)
Je bedoelt wat Android al een tijdje doet? :p Sure, ze zorgen dat iets netjes werkt, maar de naamgeving suggereert dat het iets totaal nieuws of anders is en dat valt met verstand van zaken reuze mee :)
kx22 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:04:
Ik ben sinds 4 jaar geleden overgestapt op mobiliteit en ik kan je garanderen dat dit zeer veel voordelen heeft.
Hij geeft aan dat hij een laptop heeft, maar die als desktop gebruikt. Jouw verhaal lijkt me dan ook niet echt van toepassing :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
kx22 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:04:
En een 2e hands Macbook Pro 15"?
Niet perse Retina, maar gewoon eentje met high res.

Ik ben sinds 4 jaar geleden overgestapt op mobiliteit en ik kan je garanderen dat dit zeer veel voordelen heeft. Ik weet niet in welke branche je qua werk zit, maar ik reisde voorheen veel en dan een lekker filmpje of wat typwerk afmaken in overvolle treinen (zelfs een keer staand gedaan met een MBP 13"!).
Ook s'avonds in bed is het handig om een laptopje te hebben om een film te kijken of wat te surfen. Hoewel dat laatste ook gewoon op een iPad kan.

Het beste is dat je telkens op een andere locatie kan werken. Voorheen zat ik 5 uur per dag in mijn donkere kamer. Nu zit ik elk uur ergens anders. Veel beter voor je lichaam en ....de rest weet ook nog dat je nog leeft.
Ik heb van mijn werk een thinkpad die ik gebruik daarvoor. Dit mag jammer genoeg niet op een andere laptop.
[b][message=39781900,noline]Camacha schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:07[/

Hij geeft aan dat hij een laptop heeft, maar die als desktop gebruikt. Jouw verhaal lijkt me dan ook niet echt van toepassing :)
Ja daar heb ik schrik voor. Dat als ik wel een lekkere portable heb ik misschien wat vaker me ergens anders zet. Die 18" was echt lastig op te verzetten. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon te lui ben om ergens anders te zitten :p en dat ik de macbook ook gewoon installeer en laat staan.

[ Voor 21% gewijzigd door DaemonAngel op 18-02-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:07:
[...]

Je bedoelt wat Android al een tijdje doet? :p Sure, ze zorgen dat iets netjes werkt, maar de naamgeving suggereert dat het iets totaal nieuws of anders is en dat valt met verstand van zaken reuze mee :)
Vergeet even niet dat Android (en elk ander mobiel OS) op dit moment niet zo gek veel intelligentie toepassen. Op dit moment is het gewoon een kwestie van screen resolutie uitlezen, en vervolgens een 'passende' UI laden of wat plaatjes aanpassen. Zo hier en daar is er wat ruimte om 'flexible space' in je UI te bouwen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Als het écht intelligent was, was er immers ook geen letterboxing van apps.

Verder heeft OSX al sinds pakweg 10.4 in meer of mindere mate de techniek aan boord om dit soort dingen te doen. Het duurde alleen een eind voordat de hardware er ook klaar voor was. Ook Compiz heeft al jaren in meer of mindere mate ondersteuning om dit soort dingen te doen. Laten we nu niet doen alsof 'Android' de wereld kennis heeft laten maken met hi-res (ze waren niet de eerste met hi-dpi) of resolution independence (daar waren ze ook niet de eerste mee). ;)

Maar de techniek boeit eigenlijk niet zo gek veel. En daarom geeft Apple het een redelijk simpele naam. De gemiddelde consument interesseert het geen barst hoeveel pixels dat scherm heeft, wat voor techniek erin zit, en hoe intelligent het OS ervoor gaat zorgen dat jij alsnog je tekst kunt lezen. "Retina Display" is een zekerheid dat er een bijzonder goed scherm in zit, met prachtige kleuren, en waar alles super-scherp is. Dat dat een IPS scherm is met een bepaalde DPI, is bijzaak. Apple zorgt ervoor dat dat zo is, en de consument weet wat 'ie kan verwachten. En daarom werkt het.

Overigens: als 'retina display' niet nieuw en/of anders is, waarom is Apple dan de enige die notebooks verkoopt met dergelijke schermen erin?

Hetzelfde geldt voor Fusion Drive. Welke gemiddelde consument heeft ooit gehoord van Logical Volume Management, Core Storage, storage tiering? Precies, geen een. ;) Dat Fusion Drive dus een opstelling is waarbij een reguliere HDD en SSD samen een logical volume vormen met tiering, waarbij de SSD tier 1 is, en de HDD tier 2, weten ze niet, en willen ze niet weten. Wat boeit is dat "Fusion Drive" beter en sneller is dan "Normale HDD".

LVM is niet nieuw, Core Storage (Apple's framework voor o.a. logical volume management) is ook niet nieuw, en storage tiering is ook niet nieuw. Technisch is Fusion Drive dus niet nieuw. Maar door het een simpele naam te geven, maakt Apple het begrijpbaar en toegankelijk voor de consument. Ik zie niet echt in wat daar nu het probleem van is.

Overigens zat je er voor 'iemand met verstand van zaken' toch flink naast met je interpretatie van Fusion Drive ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 19-02-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Whieee schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:56:
Verder heeft OSX al sinds pakweg 10.4 in meer of mindere mate de techniek aan boord om dit soort dingen te doen. Het duurde alleen een eind voordat de hardware er ook klaar voor was. Ook Compiz heeft al jaren in meer of mindere mate ondersteuning om dit soort dingen te doen.
Ik ben een fervent Apple gebruiker, maar één van de dingen waar ze schijnbaar weinig kaas van gegeten hebben is juist ui scaling. Ja ze kunnen scalen op retina schermen (simpel de resolutie verdubbelen maakt het lekker makkelijk rekenen), maar het simpel schalen van de UI zoals Linux en Windows (met wisselend succes) dat kunnen is niet mogelijk, iets wat mij erg verbaasde/tegen viel toen ik OSX ging gebruiken op een high-res scherm.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zer0 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:20:
[...]

Ik ben een fervent Apple gebruiker, maar één van de dingen waar ze schijnbaar weinig kaas van gegeten hebben is juist ui scaling. Ja ze kunnen scalen op retina schermen (simpel de resolutie verdubbelen maakt het lekker makkelijk rekenen), maar het simpel schalen van de UI zoals Linux en Windows (met wisselend succes) dat kunnen is niet mogelijk, iets wat mij erg verbaasde/tegen viel toen ik OSX ging gebruiken op een high-res scherm.
Het retina scherm vereist met name qua hinting en scaling iets meer dan simpel 'reso verdubbelen', al lijkt het gezien de pixel count wel alsof dat het enige is dat er gebeurt. Ik begrijp je op zich ook wel ;) Toch heeft UI scaling al vanaf 10.4 in OSX gezeten. Apple heeft er echter absoluut niet mee te koop gelopen, en het vereiste ook wat 'ongebruikelijke' acties om ermee te spelen. Het was -voor Apple normen- niet af, en dus ook geen officiële feature. Als reguliere gebruiker zag je er dus niets van, en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het nogal stoorde dat met name de text scaling die Windows en Linux al jaren hebben, gewoonweg niet beschikbaar was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Whieee schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:37:
en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het nogal stoorde dat met name de text scaling die Windows en Linux al jaren hebben, gewoonweg niet beschikbaar was. ;)
Het stoort me nog steeds, want het is nog steeds niet mogelijk, wat heel jammer is als je wat slechtere ogen hebt en na een lange dag de letters even wat groter wilt hebben om makkelijker te kunnen lezen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zer0 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:48:
[...]

Het stoort me nog steeds, want het is nog steeds niet mogelijk, wat heel jammer is als je wat slechtere ogen hebt en na een lange dag de letters even wat groter wilt hebben om makkelijker te kunnen lezen.
Op de retina Macs kan je dus wel schalen (zonder dat alles 'fuzzy' wordt of je het idee hebt dat je op een non-native resolutie zit te werken). Het schalen van alleen de tekst over de gehele interface kan inderdaad niet. Dat is ook een bewuste keuze van Apple. Iedereen die die functie ooit op Windows heeft gebruikt is bekend met de UI glitches die je er gratis bij krijgt. Echter kan je in vrijwel elke app wel enige vorm van text-zoom toepassen.

Uiteindelijk wil Apple (uiteraard) gewoon dat je een retina Mac koopt ;)

Overigens maak ik er een gewoonte van om gewoon de Mac dicht te klappen en iets anders te gaan doen als mijn ogen het niet meer trekken. Ik heb niet bepaald de beste ogen op de aardbol, en teveel beeldscherm is ook niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 14:56
Als je van plan bent niet teveel te gaan slepen met je spullen dan zou ik voor de iMac gaan. Maar ook als je af en toe een spelletje speelt is dat de way to go denk ik. Ik heb sinds een paar dagen de nieuwe 21,5 iMac staan met 650M video chip en deze is krachtig genoeg om de meeste games van tegenwoordig te draaien. Het zal dan wel niet allemaal ultra high zijn maar voor jou doen denk ik dat dit prima voldoet. Knal er een Fusion Drive bij en je kan er een x aantal jaren tegenaan :)

Ik heb overigens geen Fusion Drive genomen maar een externe Thunderbolt SSD. Ben ik toch iets flexibeler naar de toekomst toe en heb ik toch de snelheid die een Fusion Drive ook zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 16:17
Zelf ben ik een groot fan van MacOS X. Gewoonweg omdat ik het besturingssysteem fijner vind werken. Ik krijg meer gedaan op mijn MacBook. Hiervoor had ik een HP laptop de TM2, dit is een tabletPC waar een tekentablet is ingebouwd. Op één-of-andere manier vind ik Windows laptops altijd traag werken, teveel gedoe. Met een werkstation vind ik het leuk om te pielen en grote zaken uit te voeren, op een laptop moet ik iets hebben wat snel is en lekker werkt.

Een iMac heb ik zelf nog niet kunnen bemachtigen daar heb ik het geld (nog) niet voor over, zelf speel ik graag spellen en dat doe je (nog) niet zo goed op een Macintosh computer. Daarnaast kun je de MacBook prima aansluiten op een extern scherm en zodoende gebruiken als volwaardige desktop, mits het blijft bij kantoor-/studiewerkzaamheden. Gamen zou ik niet aanraden daar is die Intel HD4000 gewoonweg niet toereikend voor.

Wat betreft de resolutie, persoonlijk werk ik achter mijn desktop altijd met 1920x1200, op mijn MacBook, nét aangeschaft vóór de release van de rMB 13", gebruik ik de native resolutie van dat scherm: 1280x800. Nu gebruik ik de machine alleen voor studie en browsen, maar de resolutie heeft mij nooit geïrriteerd of tegengestaan. Persoonlijk zou ik die keuze nog steeds maken. Ik bespaar daarmee veel geld en bovendien heb ik gewoon nog de mogelijkheid om de laptop in de toekomst nog uit te breiden.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Is er eigenlijk ook een verschil tussen welk toestel het beste zijn waarde houdt?
De 15" rMBP of de 21,5" iMac of de 27" iMac?

Dat de 13" MBP sneller in waarde daalt dan de 15" MBP heb ik precies al gemerkt in de 2dehands rubrieken, hier en op andere sites.

Ik vermoed dat een MBP sneller in waarde daalt dan een iMac, of is deze veronderstelling niet correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:09
Ligt eraan wat je bedoelt met waarde behouden, relatief of absoluut. Bij een high end machine kun je al gauw absoluut een paar honderden euro's verlies lijden, maar procentueel gezien tov van de nieuwprijs is dat verlies misschien zelfs niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
AquaSheep schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:59:
Ligt eraan wat je bedoelt met waarde behouden, relatief of absoluut. Bij een high end machine kun je al gauw absoluut een paar honderden euro's verlies lijden, maar procentueel gezien tov van de nieuwprijs is dat verlies misschien zelfs niet zo heel veel.
De relatieve waarde.
Dus hoeveel je nog krijgt tov de aankoopprijs.

(Ik heb op mac2sell al wat simulaties gedaan, maar in sommige gevallen zijn die hun voorstellen gewoon ridicuul. Ook omdat ze geen rekening houden met de GPU die erin zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Je hebt een iPad en geeft aan nu ook je laptop niet te verplaatsen. Ik raad een iMac aan, veel meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Bedankt allemaal voor de info.
Ik zal mijn dankbaarheid voor jullie reacties tonen door een review te schrijven over het aangekochte toestel, samen met een uitgebreide sectie waarom ik juist dat toestel gekozen heb zodat ik toekomstige kopers kan helpen.

Alle mooie specs en benchmarks geeft tweakers en andere sites al dus daarmee draag ik toch niets bij. Maar hopelijk het beslissingsproces wel.

Vermits ik nog wel last minute durf wisselen van keuze zal ik pas bekendmaken eenmaal ik een toestel vast heb wat het geworden is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bas z'n knutselblog: [Repair] Oud laptopje repareren voor dagelijks gebruik lees m'n blog eens, die oude laptop is vast wel te fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Ik vermoed van wel. Het moederbord is 9/10 kapot bij de lader. Dus met wat solderen daar is het opgelost.
De rest is de laptop in nieuwstaat doordat hij altijd op zijn plaats gestaan heeft.
Jammer genoeg ben ik zelf helemaal niet handig in die zaken. Ik bezit zelfs niet eens over een soldeerbout.
Dus ik ben al blij als er iemand me er nog wat geld voor zou willen geven.

Dus u mag altijd contactpersonen doorgeven die in een dergelijke laptop zouden geïnteresseerd zijn. Dan geef ik de exacte specs door. Kort gaat het om een 18,4" Acer 8930g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Als dank heb ik even al een intro voor mijn review geschreven met daarin de keuze hulp.

Voor de geïnteresseerden: productreview: Apple MacBook Pro 2012 15" review door DaemonAngel
Pagina: 1