Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo,

Ik heb mini dv tapes en deze wil ik overzetten op de laptop.
De goedkoopste manier is dan om een 2e handse mini dv camera te kopen en deze dan te gebruiken om de bandjes over te zetten.
Alleen heb ik hier nog wat vragen over namelijk:

- Hebben de specs van de camera invloed op de kwaliteit/resolutie van het beeldmateriaal dat ik ga overzetten?
- Heeft USB/FireWire invloed op de kwaliteit/resolutie van het beeldmateriaal dat ik ga overzetten?
- Welke compressiewaardes/converteerwaardes kan ik het best gebruiken in het softwareprogramma om de beste beeldkwaliteit te krijgen?
- Welk softwarepakket is aan te raden?

maw ik wil het liefst geen kwaliteitsverlies als ik de beelden (mini dv tapes) op mijn laptop overzet.

Bedankt voor de moeite alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 14:22
MiniDV omzetten gaat volgens mij alleen met Firewire.
Ik doe het met een Canon XL-2 met een firewire kabel naar mijn Macbook Pro en dan record mode gebruiken met Final Cut Pro X.
Qua presets kun je alles veranderen en dezelfde kwaliteit gebruiken als de camera aankan. Het moet dan wel in het .mov formaat.
Voor Windows zou ik Premiere Pro gebruiken al heb ik hier zelf weinig ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Camcorder FAQ

Zie de FAQ dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 12:35

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Azrou schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:11:
Hallo,

Ik heb mini dv tapes en deze wil ik overzetten op de laptop.
De goedkoopste manier is dan om een 2e handse mini dv camera te kopen en deze dan te gebruiken om de bandjes over te zetten.
Alleen heb ik hier nog wat vragen over namelijk:

- Hebben de specs van de camera invloed op de kwaliteit/resolutie van het beeldmateriaal dat ik ga overzetten?
Nee, zolang er een DV-out aansluiting (Firewire) opzit maakt het niet uit. DV is digitaal de bits worden gewoon gekopieerd. (of helemaal niet)
- Heeft USB/FireWire invloed op de kwaliteit/resolutie van het beeldmateriaal dat ik ga overzetten?
Als het goed is niet, maar USB is niet echt gestandardiseerd. Met firewire werkt het altijd, het enige waar je voor moet opletten is framedrops, de tape blijft draaien en de harde schijf moet dat bij kunnen houden. Dat is nooit een probleem tenzij je tegelijkertijd ook nog andere data gaat wegschrijven.
- Welke compressiewaardes/converteerwaardes kan ik het best gebruiken in het softwareprogramma om de beste beeldkwaliteit te krijgen?
Geen. DV is al digitaal, je kan dus de originele stream vanuit de camera opslaan als een .dv-bestand (of in een andere container zoals .mov). Voor standaard-definitie video is dat ongeveer 13 GB voor 1 uur video.
- Welk softwarepakket is aan te raden?
Geen idee wat er tegenwoordig goed werkt. Maakt niet zo heel veel uit zolang de software maar niet gaat transcoderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.