Vraag over de aanschaf van een home cinema cet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 488415

Topicstarter
Een hele goede morgen u allen,

Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik zit met een aantal kleine vragen.
Ook na zelf zoeken kom ik er niet uit.

Ik ben voornemens een LG 47LM660S tv aan te schaffen, daar ben ik helemaal over uit.

Alleen wil ik hier ook iets bij hebben m.b.t. surround.
Ik heb een ps3 welke dus blueray afspeelt, en ik heb geen apart muziek systeem staan.

Wat zou ik kunnen aanschaffen voor mijn surround?
- Budget is tussen de 2 en 4 honderd euro en zou graag 1xbas 1x front en 4 speakers willen.

- Merken: liever geen tjippie tjappie, (maar ja budget zegt genoeg voor een starter) Harman kardon, bose etc. zal wel te duur zijn.

- Moet ik alleen een speakerset aanschaffen? Zo ja wat zou kunnen en is goed (prijs kwaliteit), hoe moet ik die dan aansluiten?

- Moet ik een speakerset aanschaffen met een versterker? Zo ja wat zou kunnen en is goed (prijs kwaliteit), hoe sluit ik die aan?

- Moet ik een complete home cinema set aanschaffen? Zo ja wat zou kunnen en is goed (prijs kwaliteit), hoe sluit ik die aan?

Zoals jullie denk ik al wel kunnen lezen, ik ben een onervaren persoon als het gaat om rand apparatuur (surround en het aansluiten ervan)

Ik hoop dat jullie mij hier meer verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Alfons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
Een 5.1 speakerset met receiver met een paar hdmi ingangen, meestal wel te vinden als aanbieding set. Neem geen set met ingebouwde dvd speler, 9 van de 10 keer kun je daar niks mee behalve dvd's afspelen. Je sluit de apparaten aan op de receiver. Prijs/kwaliteit is een kwestie van smaak. Te vinden in elke electronicazaak.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op maandag 18 februari 2013 @ 10:11:
Een 5.1 speakerset met receiver met een paar hdmi ingangen, meestal wel te vinden als aanbieding set. Neem geen set met ingebouwde dvd speler, 9 van de 10 keer kun je daar niks mee behalve dvd's afspelen. Je sluit de apparaten aan op de receiver. Prijs/kwaliteit is een kwestie van smaak. Te vinden in elke electronicazaak.
Bedankt voor je reactie,

Misschien had ik dat erbij moeten zetten, die lg tv is een 3d smart tv
kan elke 5.1 speakerset met receiver 3d smart ondersteunen? zou je mij wat voorbeelden kunnen geven waar ik dan zoal naar kan gaan kijken.

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 488415 op 18-02-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dus een 5.1 surround systeem.

Pricewatch al doorgebladerd? http://tweakers.net/categ...DRZYk5SlbRSoYGBmZKsbW1tQA

Genoeg modellen met reviews in jouw prijsklasse.

Hoe je de boel moet aansluiten, staat in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, dat zijn een heleboel vragen. Je openingspost zal nog wel een schopje krijgen naar aankoopadvies want je zit nu niet helemaal op de juiste plek.

Om maar met de deur in huis te vallen, waarom deze LG. Dit merk staat toch wel - net als vele anderen - bekend om het behoorlijk overdrijven van een specificaties die niet altijd getrouw zijn aan de waarheid.

Verder geef je aan om een 5.1 setup te willen neerzetten. Behalve speakers heb je natuurlijk ook een receiver nodig want het geluid zal toch ergens vandaan moeten komen. :+

Met een budget van € 200 tot € 400 moet je qua geluidskwaliteit geen wonderen verwachten. Je hebt 7 items nodig om een 5.1 setup met receiver neer te zetten wat uitkomt op gemiddeld nog geen € 60 per stuk. Voor dit budget kun je het beste kijken naar een alles-in-setje van de bekende merken. Ik denk dat je er in de pricewatch tig zal kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
S1NN3D schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:21:
Zo, dat zijn een heleboel vragen. Je openingspost zal nog wel een schopje krijgen naar aankoopadvies want je zit nu niet helemaal op de juiste plek.

Om maar met de deur in huis te vallen, waarom deze LG. Dit merk staat toch wel - net als vele anderen - bekend om het behoorlijk overdrijven van een specificaties die niet altijd getrouw zijn aan de waarheid.

Verder geef je aan om een 5.1 setup te willen neerzetten. Behalve speakers heb je natuurlijk ook een receiver nodig want het geluid zal toch ergens vandaan moeten komen. :+

Met een budget van € 200 tot € 400 moet je qua geluidskwaliteit geen wonderen verwachten. Je hebt 7 items nodig om een 5.1 setup met receiver neer te zetten wat uitkomt op gemiddeld nog geen € 60 per stuk. Voor dit budget kun je het beste kijken naar een alles-in-setje van de bekende merken. Ik denk dat je er in de pricewatch tig zal kunnen vinden.
Bedankt voor je reactie,

Ik ben (om het maar zo te zeggen) een leek in dit soort dingen.

Waarom deze LG tv?
Budget (900 euro)
Ik wil graag een 47inch full HD
3d smart met ingebouwde wifi
Geen plasma maar LCD/LED
open internet
en wat ik mij heb laten vertellen is dat 3d kijken passief rustiger is aan het hoofd dan actief (aangezien mijn vrouw erg gevoelig is en snel hoofdpijn krijgt van lang denk aan film kijken)
Strak disign heeft deze lg
Ben een gamer, ps3. mogelijkheid tot Dual Play

Dus als je mij op iets anders kan laten uitkomen hoor ik dat graag,
Dit heb ik van een kennis gehoort (nogmaals ik ben maar een leek)

Samsung nr. 1 in 3d smart
LG nr. 2
Philips nr 3.
Panasonic = plasma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Panasonic verkoopt niet alleen maar plasma tv's maar hebben ook lcd's in het assortiment.

Wat mij betreft is een plasma de te kopen tv. De beeldkwaliteit is gewoon ontzettend goed. Laat je niet bangmaken met allerhande oude koeien als inbranden en een hoog energieverbruik. Dit is tegenwoordig niet meer aan de orde. Een goede stelregel die hier vaak voorbij komt is dat je een lcd moet kopen die 2x zo duur is als de plasma die je mooi vindt om dezelfde beeldkwaliteit te hebben.

Philips moet je sowieso niet kopen. Zij hebben hun tv activiteiten overgedaan aan het Chinese TP Vision en behalve de naam Philips is het niets meer. Deze zijn kwalitatief ontzettend afgegleden.

Verder ben ik van mening dat het "smart" gebeuren behoorlijk over-rated is. Het is vooral een leuke gimmick/extra'tje. Een tv heb je om naar te kijken dus stel de beste beeldkwaliteit voorop zou ik zeggen. En dan kun je qua prijs/prestatie niet om een plasma tv heen. De ST50 van Panasonic is een echte topper voor zijn geld.

Zelf ben ik ondertussen ruim 1,5 jaar geleden overgestapt op deze techniek en dat had ik veel eerder moeten doen. Het beeld is gewoon zo veel beter. Bij familie/vrienden met een lcd tv denk ik altijd weer hoe blij ik ben dat ik niet met zo'n baggerbeeld zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En idd, dit topic heeft niets te zoeken in aud, maar veel meer in cea :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teacher schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:41:
En idd, dit topic heeft niets te zoeken in aud, maar veel meer in cea :Y
Oké teacher,

Ik zal het niet meer doen, maar kun je mij vertellen hoe ik het dan wel moet doen?
Ik dacht dat ik de boel goed voor mijzelf had neergezet, maar niks is minder waar.
En nu twijfel ik dus ook weer over mijn tv pfff HELP!!

Buget tv 900euro max
Budget Home cinema cet 400euro max

Tv-eisen
3d full hd ik vind het smart gebeuren ook heel erg leuk
wil graag 42/47 inch het liefst 47 inch
ingebouwde wifi, wil films streamen vanaf de pc en op tv graag afspelen
en wat ik mij heb laten vertellen is dat 3d kijken passief rustiger is aan het hoofd dan actief (aangezien mijn vrouw erg gevoelig is en snel hoofdpijn krijgt van lang denk aan film kijken vandaar dat mijn eerste keuze gevallen was op de LG47LM660S met strak disign)

Wil jij dit topic dan plaatsen waar het dan wel hoort?

Heel erg bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Anoniem: 488415 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:55:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Ik ben (om het maar zo te zeggen) een leek in dit soort dingen.

Waarom deze LG tv?
Budget (900 euro)
Ik wil graag een 47inch full HD
3d smart met ingebouwde wifi
Geen plasma maar LCD/LED
open internet
en wat ik mij heb laten vertellen is dat 3d kijken passief rustiger is aan het hoofd dan actief (aangezien mijn vrouw erg gevoelig is en snel hoofdpijn krijgt van lang denk aan film kijken)
Strak disign heeft deze lg

Dus als je mij op iets anders kan laten uitkomen hoor ik dat graag,
Dit heb ik van een kennis gehoort (nogmaals ik ben maar een leek)

Samsung nr. 1 in 3d smart
LG nr. 2
Philips nr 3.
Panasonic = plasma
Qua 3D vind ik Sony met de HX850 en HX750 toch echt het beste. Daarbij je een 200Hz paneel hebt (100Hz per oog) en dus ook geen last van trillingen (74Hz is ca. maximum van het oog). Geen hoofdpijn dus door knipperend beeld, wel vermoeidheid door 3D.
Bij 3D is vermoeidheid onvermijdelijk omdat het onnatuurlijk is. Je ogen corrigeren namelijk continue aan de diepte maar dit gaat bij het kijken van een 3D film niet. Wanneer je naar een 3D televisie kijkt, kijk je in principe gewoon nog steeds naar een 2D beeld. De afstand tot de televisie en het beeld is namelijk nog steeds even ver.
Wanneer er dan iets op je afkomt, willen je ogen zichzelf focussen op iets wat dichtbij is. Het probleem is echter, dat het object (de televisie) nog steeds even ver is. Dus je ogen corrigeren is weer terug naar de afstand van de televisie. En dit gaat continue door, erg vermoeiend voor je ogen en je hersenen.

Als je dus 3D gaat kijken, zorg dan dat je elk half uur even een pauze neemt van zo'n 15 minuten om even tot de werkelijkheid te komen. En ga vooral niet na het kijken van een 3D film de weg op. Je zal namelijk niet de eerste zijn die een ongeluk veroorzaakt door een verkeerde inschatting van afstand.

Maar 3D moet je als een bijzaak zien die je niet heel vaak gaat gebruiken. Zoveel content is er niet in 3D en wat er in 3D is, is ook nog maar de vraag of het de moeite waard is. Veel films zijn namelijk omgezet naar 3D en dat geeft bij lange na niet het effect van een film die in 3D geschoten is (2 camera's).

Qua televisie zeg ik ook Panasonic Plasma. Die LG LM660S is namelijk zo interessant niet (50Hz, matige prestaties).

Voor audio zou ik zeggen, ga knutselen. Je hebt niet een heel hoog budget en voor dat geld heb je niet echt een wauw systeem, maar meer een meh systeem. Voor dat geld zou ik beginnen met een losse versterker en zuilen. Speakers zijn goedkoop 2e-hands te krijgen en nog steeds van goede kwaliteit waardoor je weer een hoger budget hebt voor een versterker van deze tijd. HDMI ingangen op een versterker zijn namelijk wel een must.

Wanneer je dit dan hebt, kun je verder sparen voor meerdere speakers. Eerst een subwoofer, dan een center-speaker en daarna de 2 rear speakers. En eventueel nog twee speakers voor wanneer 7.1 wenselijk is. Dat is het mooie van knutselen, je hebt veel minder limieten en veel meer mogelijkheden. En mocht er iets kapot gaan, hoef je net heel het systeem weg te doen maar vervang je een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met ^^ betreft 3D.

En weet je zeker dat een TV die WiFi heeft, alles afspeelt qua media/films? Vaak hebben ze beperkte ondersteuning voor bestandsformaten.

Waarschijnlijk is het handiger een losse mediaspeler te nemen, zie daarvoor Mediaspelers en HTPC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Absoluut eens met fridgeman hierboven. Een tv speelt out-of-the-box vaak maar een beperkt aantal bestandsformaten af. Verder worden bijvoorbeeld de subs bij een MKV vaak niet afgespeeld als dit een los bestandje is.

Daarnaast is draadloos streamen van video doorgaans ook vragen om problemen. Beste opzet is om een mediaspeler te gebruiken met een interne hd of die bedraad zijn data van een NAS kan lezen. Dat werkt altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
MKV zou ook eigenlijk dood moeten gaan en er zou een nieuw bestand met een standaard terug voor moeten komen. Een bestand wat alleen de interessante codecs kan lezen en niet al die houtje touwtje codecs waar eigenlijk geen hond op zit te wachten. Want dat is het probleem met MKV, er is nooit zekerheid of je bestand afgespeeld gaat worden omdat het zo veelzijdig is.

Of MP4 met DTS/DTS-HD etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil namens deze weg iedereen erg bedanken voor deze informatie!!
Ik ben weer een gelukkig man, mijn twijfels zijn weg. Ik zal jullie vertellen wat ik ga doen :D

Ik ga voor:

1. Panasonic Viera TX-P42ST50 of de Panasonic Viera TX-P50ST50 (ik heb mijn budgetten tv en home cinema set bij elkaar gedaan) enige nadeel vind ik wel is dat de 3d brillen zo enorm duur zijn, je bent ook gebonden aan een panasonic bril toch?
2. ik ga niet een hatseflats home cinema set aanschaffen maar voor elk ding sparen (twijfel nu nog tussen de merken HK of Bose) Maar door het advies van jullie spaar ik door.
3. Ook hier spaar ik voor door een mooie mediaspeler.

Mochten jullie nog iets advies overhebben voor het stukje wat ik hier neer heb gezet hoor ik dat graag!!

Heel erg bedankt! top!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 488415 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:29:
Ik ben weer een gelukkig man, mijn twijfels zijn weg. Ik zal jullie vertellen wat ik ga doen :D

Ik ga voor:

1. Panasonic Viera TX-P42ST50 of de Panasonic Viera TX-P50ST50 (ik heb mijn budgetten tv en home cinema set bij elkaar gedaan) enige nadeel vind ik wel is dat de 3d brillen zo enorm duur zijn, je bent ook gebonden aan een panasonic bril toch?
2. ik ga niet een hatseflats home cinema set aanschaffen maar voor elk ding sparen (twijfel nu nog tussen de merken HK of Bose) Maar door het advies van jullie spaar ik door.
3. Ook hier spaar ik voor door een mooie mediaspeler.

Mochten jullie nog iets advies overhebben voor het stukje wat ik hier neer heb gezet hoor ik dat graag!!

Heel erg bedankt! top!!
1. Super keuze. Hier ga je zeker geen spijt van krijgen want je haalt er een fantastisch tv mee in huis.
2. Harman Karton en Bose, heel snel vergeten. Voor hetzelfde geld kun je ook spullen kopen die een véél beter geluid opleveren.
3. Kijk eens naar een Dune HD TV-101. Is een super mediaspeler die alles probleemloos streamt voor ongeveer € 100. Speelt echter geen 3D maar er is wel een opvolger onderweg die dit wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
S1NN3D schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:35:
[...]

1. Super keuze. Hier ga je zeker geen spijt van krijgen want je haalt er een fantastisch tv mee in huis.
2. Harman Karton en Bose, heel snel vergeten. Voor hetzelfde geld kun je ook spullen kopen die een véél beter geluid opleveren.
3. Kijk eens naar een Dune HD TV-101. Is een super mediaspeler die alles probleemloos streamt voor ongeveer € 100. Speelt echter geen 3D maar er is wel een opvolger onderweg die dit wel kan.
1. Erg bedankt, die keuze heb ik je te danken :D
2. Oké, wat zou jij mij adviseren hierin?
3. Dune HD TV -101 zeg je, ik moet toch nog sparen haha wacht ik tot hij ook 3D kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doe jezelf een plezier en schrap Bose. Veel geld voor teleurstellend geluid.

Voor de rest zijn luidsprekers niet ojectief waar te nemen. Wat de een mooi geluid vind, vind de ander beneden de maat.

En met de keuze van een versterker / speakers. Eerst de speakers uitkiezen en dan de versterker, het merendeel van je budget aan de luidsprekers besteden en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Anoniem: 63975 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:53:
...
Voor de rest zijn luidsprekers niet ojectief waar te nemen. Wat de een mooi geluid vind, vind de ander beneden de maat.

En met de keuze van een versterker / speakers. Eerst de speakers uitkiezen en dan de versterker, het merendeel van je budget aan de luidsprekers besteden en niet andersom.
Klopt helemaal. Wat de één mooi vindt, kan jij verschrikkelijk vinden klinken. Koop nooit een geluidsinstallatie omdat iemand anders dit zo mooi vind.

Het is inderdaad zaak om niet te bezuinigen op de speakers. Als je moet schuiven met je budget kun je beter een iets goedkopere receiver nemen. Je kan het beste kijken naar een surround model van Marantz, Denon, Yamaha of Onkyo dat past bij je budget of wensen.

In een HiFi zaak kun je dan deze receiver gaan beluisteren met een aantal speakers die binnen je budget passen. En de combinatie die JIJ dan het mooiste vindt klinken, moet je kopen. Ga dan niet naar een Mediamarkt of BCC maar naar een lokale of goed bereisbare speciaalzaak.

Je hoeft niet direct een complete 5.1 setup te nemen. Je kan gewoon beginnen met 2.0 in de vorm van 2 goede zuilspeakers. In de toekomst kun je dan naar wens uitbreiden met een center speaker, rearspeakers en/of een subwoofer.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 19-02-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 488415 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:29:

Ik ga voor:

Je kan ook brillen van andere merken gebruiken welke actief zijn. Samsung heeft goedkope welke werken op Panasonic plasma televisies.
Ik zou andere merken nemen zoals Pioneer, Denon, Marantz e.d. voor versterkers en Jamo, Kef en Boston Acoustic voor audio. Maar er zijn andere users hier op het forum die meer kunnen vertellen over geluid. Ik ben van de televisies en weet het een en ander van geluid, maar ben niet volledig bij.
Pagina: 1