Overclock Kingston Valueram 1333 naar 1600

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Hey, ik heb in mijn systeem Kingston Valueram 1333Mhz 4GB, om precies te zijn;
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/10pbqll.jpg

Nu heb ik de latten overgeclockt naar 1600Mhz op 1.6v.
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/n5poiu.jpg

Op het eerste zicht lijkt alles stabiel te werken, memtest geeft geen fouten, alsook prime95.

Nu vraag ik me af, als dit wel veilig is? Kan het zijn dat mijn ram binnen de kortste keren defect gaat omdat ik van de standaard 1.5v naar 1.6v ben gegaan? 1.65v gaat ook maar mijn voorkeur gaat naar 1.6v.

Qua temps... het zijn basic ramlatten zonder heatsink. Maar ik denk dat mijn case toch wel voldoende airflow heeft?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5a1d2u.jpg

Natuurlijk heb ik de boel ook eens gebencht en volgens AIDA64 geheugen tests heb ik nu;

Geheugen lees:
Standaard: 16835 MB/s
Overclock: 19112 MB/s

Geheugen schrijf
Standaard: 20067 MB/s
Overclock: 20853 MB/s

Geheugen kopieren:
Standaard: 18607 MB/s
Overclock: 21117 MB/s

Hebben jullie tips om de performance te verbeteren? Of schroef ik best voor de veiligheid alles terug naar standaard waarden? Om toch nog een beetje lange levensduur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 14:37

Singular1ty

EV Evangelist

Als je de performance van je systeem wil verbeteren, kan je beter je processor en videokaart wat overclocken. Van sneller geheugen merk je in de praktijk niet zoveel. Dat gezegd hebbende, die 1,6V kunnen geen kwaad, maar je zou kunnen kijken of de latjes niet ook gewoon 1600MHz op 1,5V trekken. Dat is tenslotte geen buitengewoon spannende snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
mijn valueram 1333 doet idd gewoon 1600 op 1.5

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 09:58
Basic planken hebben een groot voordeel, de chips zitten niet verstopt achter heatsinks.

Oftewel geen overclocked geheugen dat buiten de specicaties werkt.
Kingston maakt goed geheugen (Corsair zit voor mij op hetzelfde niveau) en er zit de nodige rek in (Frequentie/Timings).

Zodra jij weet dat het stabiel werkt op 1.6V en het is fijn/stabiel OK maar ga niet hoger, houd er rekening mee dat de geheugen controller in de CPU zit.
1.6v op RAM is 1.6v op de CPU (Buiten de specs en 1.6v moet al meer dan voldoende zijn)

Maak je geen zorgen over de temperaturen, 1 latje gebruikt +/_ 1 Watt en heeft genoeg oppervlak om zijn hitte kwijt te raken.
Heatsink op RAM zijn (meestal) kompleet nutteloos tezijn je extreem gaat.

(Het verschil tussen 1600 & hoger is minimaal)

2e Vraag:

"Hebben jullie tips om de performance te verbeteren? Of schroef ik best voor de veiligheid alles terug naar standaard waarden? Om toch nog een beetje lange levensduur te hebben."
Geheugen snelheid is een MINIMALE factor, zolang jij niet boven de 1.6v voor je RAM gaat zit je goed. (lager is beter)

Ik weet niet wat je monitor(s) resolutie is, je hebt een leuke Video kaart maar/en dit is waarschijnlijk de meest limiterende factor,
Een overclock van de GRAKA (GPU/RAM Cloc) voel je, een overclock van Systeem RAM niet.
Speel niet teveel, met je voltage op de GPU althans niet voor dat je het in AMD Radeon HD7XXX Ervaringen - Deel 1 vraagt!

(Bedankt voor de screenshots, koeling is as good as it gets en je hebt en SSD)

[ Voor 36% gewijzigd door Zanac-ex op 16-02-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Okay super bedankt voor de antwoorden maar als ik het goed begrijp kan ik zo hoog gaan als ik wil zolang ik maar niet over de 1.6v ga? Dus ik zou in principe 1866 of zelfs meer dan 2000mhz kunnen proberen?
maar ga niet hoger, houd er rekening mee dat de geheugen controller in de CPU zit.
1.6v op RAM is 1.6v op de CPU
Hoe bedoel je? Want als ik kijk naar de vcore van de cpu dan is dat toch anders?

Ik heb nog een 3de identieke latje liggen, zal die gebruiken om nog hogere waardes dan 1600 te proberen, indien de boel ontploft heb ik nog 2 werkende exemplaren ..

En ook al merk je bij gewoon gebruik snelheden van meer dan 1600 niet zozeer, ik vind het leuk om te benchen en het onderste van de kan te halen, maar dan ook wel met zo weinig als mogelijk voltage om de algemene temps wat te onderdrukken.

Ik heb eigenlijk nog nooit ram overgelockt, daarom dat ik me vraag hier stelde :) Dit is zowat het laatste wat ik nog kan overclocken, heb mijn 3770k en gpu tot het maximum overgeclockt zover de temps aanvaardbaar waren. Zeker niet evident in een Silencio 550 kast waarvan de panelen bedekt zijn met isolatie materiaal voor fluister stille werking onder load d:)b

edit:

1.5v lijkt ook te lukken op 1600mhz, maar het is nog te vroeg om te zeggen als 't stabiel werkt.

Maar als ik de frequentie wou verhogen naar 1800 dan bleef het bios en cpu-z maar zeggen dat er 1600 inzat. Duidelijk iets dat ik verkeerd doe? Of kan je alleen maar hoger als je de fsb, blck verhoogt?
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/18bzmg.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door WietKop op 16-02-2013 23:55 ]