Twee versterkers op één PC en geluidskwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 17:47
Ik zou graag twee versterkers op mijn pc aansluiten en ben benieuwd of dat ten koste gaat van de geluidskwaliteit en wat de beste optie is. Mijn setup:
-Geluidskaart: Esi Juli@: semi-prof geluidskaart met 24-bit 192Khz DAC (112dB)
-Eerste versterker: Marantz PM7000 met Hepta MKII luidsprekers (voor de zithoek in de huiskamer op 10 m van de pc). Hiervan is de geluidskwaliteit mij het liefst.
-Tweede versterker: wat oudere en goedkopere Sony STR-D365 met B&W DM302 luidsprekers (voor het PC-hoekje van de huiskamer).

Opties:
1. Een splitter op de uitgang van de geluidskaart. Deze optie geeft de Marantz geen 'tweedehands' signaal, in tegenstelling tot optie 2. Ik weet alleen niet of het gevaar van ondersturing bestaat...
2. De Marantz indirect aansluiten op de tape-rec-uitgang van de Sony, die naast de pc staat.
3 Een van beide versterkers met een afzonderlijke DA-converter aansluiten op de optische uitgang van de geluidskaart. Deze optie geeft de beste geluidskwaliteit. Nadeel: de pc (Windows 7, Windows 8, Winamp, VLC etc) speelt niet tegelijk af op de analoge en de optische uitgang. Of is dat anders in te stellen?

[ Voor 9% gewijzigd door pmeter op 16-02-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Een 4e optie die ik zie (ik weet of niet dit mogelijk is hoor, maar gewoon meedenkend):

Een DA-converter op de optical out van je geluidskaart die 2 analoge signalen uit kan geven welke je vervolgens kan doorgeven aan de versterkers, eigenlijk optie 1 dus, maar dan met een DA-convertor die het signaal splitst, en dus (afhangende van de convertor) geen kwaliteitsverlies.

Nogmaals, ik weet niet of die DA-convertors bestaan, maar zou een optie kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:27
Optie 5: een simpele extra (of onboard) geluidskaart (usb?) er bij voor de computerhoek waar je alle geluiden door laat afspelen, dus windows, youtube, foutmeldingen, etc etc. De muziek software stel je in voor de Esi kaart die naar de zithoek gaat. Zo kun je 2 dingen tegelijk doen en afspelen, zonder dat het last heeft van elkaar, en zonder dat je er verder bij hoeft na te denken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Optie 4 kost me minimaal 200 euro en is in kwaliteit wellicht gelijk aan optie 1.
Optie 5 valt af, want in het PC hoekje gaat het om dezelfde geluidbronnen: muziek en films. De ene keer kijk/luister ik vanaf de bank en de andere keer achter mijn computerbureau. Verder is het idee dat als ik achter de pc zit, de luidsprekers in zithoek en de pc-luidsprekers tezamen aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
ik zou gaan voor optie 3, de versterker die het verst weg staat aansluiten via spdif, zodat je door de grote lengte geen kwaliteitsverlies hebt. En dan is het even een kwestie van je geluidskaart goed configureren om te zorgen dat alle uitgangen hetzelfde signaal voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
borft schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:57:
ik zou gaan voor optie 3, de versterker die het verst weg staat aansluiten via spdif, zodat je door de grote lengte geen kwaliteitsverlies hebt. En dan is het even een kwestie van je geluidskaart goed configureren om te zorgen dat alle uitgangen hetzelfde signaal voeren.
Hihi. Heeft ook mijn voorkeur. Echter, ik heb ooit ergens gelezen dat het niet mogelijk is om je geluidskaart zo te configureren dat het geluid zowel analoog als digitaal wordt weergegeven. Het is me ook niet gelukt. In Windows 8 zie ik de optie niet. Mijn mixer kent de optie niet. Winamp kent de optie niet. Om te verifiëren dat het niet kan, heb ik deze vraag op tweakers geplaatst. Als je me kan vertellen hoe ik dat even zo instel, graag!

[ Voor 9% gewijzigd door pmeter op 16-02-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb niet zoveel kaas gegeten van windows 8. Ik weet dat ik op mijn laptop onder linux gewoon digitaal en analoog audio tegelijk kan gebruiken, daar is het gewoon een mixer instelling. Mogelijk dat het van de combinatie hardware/drivers afhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:38
Allebei de versterkers hebben een tape-uitgang, dus je zou ook de pc analoog op de ene versterker kunnen aansluiten en die doorlussen naar de ander.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Peenutzz schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:06:
Allebei de versterkers hebben een tape-uitgang, dus je zou ook de pc analoog op de ene versterker kunnen aansluiten en die doorlussen naar de ander.
Dat is optie 2 uit mijn TS. Mijn vraag is of dat op redelijk audiofiele speakers merkbaar kwaliteitsverlies ten gevolge heeft (de doorlusversterker staat naast de pc en is de goedkopere van de twee) en - nu optie 3 waarschijnlijk afvalt - of optie 1 of optie 2 het minste kwaliteitsverlies heeft. Zelf testen is moeilijk, nu beide setups niet in één seconde te wisselen zijn. Bij kwaliteitsverlies denk ik aan het verminderen van het signaal/dynamiek bij optie 1 of het opvangen van stoorsignalen uit de ether bij optie 2. Wordt bij optie 2 het signaal eigenlijk versterkt, of lust de versterker ook alleen maar door?

[ Voor 4% gewijzigd door pmeter op 17-02-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:38
Niet eens gezien dat dat optie 2 was, iets te snel gelezen :P Die zou ik kiezen in ieder geval. Ik heb hier ook het een en ander op die manier doorverbonden gehad en ik kan niet zeggen dat er een merkbaar verschil in geluidskwaliteit optrad :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1