Mac Mini + Plex als mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-02-2021
Dag iedereen,

Aangezien ik in de nabije toekomst ga verhuizen, ben ik mij de laatste weken wat aan het verdiepen in het opzetten van een mediacenter . Het is de bedoeling in de woonkamer zowel videos, series, muziek, etc af te spelen op mijn tv (SAMSUNG UE46EH5300). Alles wordt bediend via een Apple Remote of een Macbook Air (VNC screen sharing).

Momenteel heb ik dus de mac mini via een hdmi kabel aangesloten op mijn tv en bedien ik deze met apple remote. Omdat het tussenstuk van mini display naar hdmi geen geluid ondersteunt, wordt al het geluid nog wel via de mac mini afgespeeld.
Nu is het de bedoeling om een degelijke geluidsinstallatie aan te schaffen om daarmee al het geluid af te spelen. Vervolgens zou ik ook graag deze geluidsinstallatie gebruiken om draadloos muziek af te spelen met mijn iphone.

Welke geluidsinstallatie raden jullie aan en welke receiver gebruik ik hiervoor het best? Ik veronderstel dat ik een jack/tulp kabel nodig heb om het geluid van mn mac mini te versturen naar een ander apparaat? Is een airport express noodzakelijk om muziek af te spelen met de iphone?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

een jack/tulp kabel hoeft in het geval van een nieuwe receiver waarschijnlijk niet. Het gros van 'nieuwe' receivers hebben gewoon een HDMI in- en uitgang.. Dus in het geval van films kijken:
mac mini --> hdmi --> receiver --> hdmi --> TV

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
Probleem is dat ik nog in het bezit ben van het oude type mac mini zonder hdmi poort en blijkbaar blokkeert het tussenstuk van mini display naar hdmi kabel dus het geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddrop
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 15:05
De mini-jack bij de oude mac mini is ook een digital out. Dus je kan het geluid via de digital out aansluiten op de receiver.

mac mini -> mini-dispayport naar hdmi / digital out voor geluid -> receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
Welke receiver (prijs/kwaliteit) raden jullie dan aan om hetgeen ik hierboven heb beschreven te realiseren? Aangezien ik ook met mijn iphone muziek wil afspelen veronderstel ik dat ik ook een aiport express moet aansluiten op de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

yannickd60 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:27:
Welke receiver (prijs/kwaliteit) raden jullie dan aan om hetgeen ik hierboven heb beschreven te realiseren? Aangezien ik ook met mijn iphone muziek wil afspelen veronderstel ik dat ik ook een aiport express moet aansluiten op de receiver?
Deze laatste vraag kan denk ik beter beantwoord worden door de mensen uit het Hi-Fi gedeelte die zich veel meer bezig houden met recievers en dergelijke.

Ik zou gewoon een HDMI converter halen voor het beld en een 3,5mm optisch naar TOSLINK (optisch) kabel om van je mac mini naar je reciever te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Als je het hebt over afspelen vanaf je telefoon kun je:
- Muziek die op je iPhone staat direct afspelen op je receiver. Hier zijn apps voor op je Mac die AirPlay nabootsen. Ben de naam van de applicatie even kwijt, ik 2 tientjes uit mijn hoofd.
- Via Remote kun je muziek aanzetten op je Mac Mini vanaf je iPhone. Die muziek laat je vervolgens natuurlijk door je nieuwe speakers schallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Cerberi schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:52:
Als je het hebt over afspelen vanaf je telefoon kun je:
- Muziek die op je iPhone staat direct afspelen op je receiver. Hier zijn apps voor op je Mac die AirPlay nabootsen. Ben de naam van de applicatie even kwijt, ik 2 tientjes uit mijn hoofd.
- Via Remote kun je muziek aanzetten op je Mac Mini vanaf je iPhone. Die muziek laat je vervolgens natuurlijk door je nieuwe speakers schallen
- De nieuwe Plex (HT) versie ondersteund zelf ook al Airplay, geen aparte app nodig dus.
yannickd60 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:48:
Welke geluidsinstallatie raden jullie aan en welke receiver gebruik ik hiervoor het best? Ik veronderstel dat ik een jack/tulp kabel nodig heb om het geluid van mn mac mini te versturen naar een ander apparaat? Is een airport express noodzakelijk om muziek af te spelen met de iphone?

Alvast bedankt!
Film geluid en muziek kun je het beste doen door de optische uitgang van je Mac Mini te verbinden met je reciever.

Afhankelijk van je budget kun je het beste kiezen voor:
150,- -> Logitech Z5500 (Meerdere malen verkozen tot beste goedkope surround set, Marktplaats +/- 150 euro)
259,- -> Logitech Z906 (opvolger van de 5500, kwaliteit hetzelfde, alleen is deze ook nieuw te koop),
774,- -> Phillips HTR9900 7.1 set (heel ander kaliber natuurlijk)
1000+ -> Dan heb je losse speakers/versterker dus geen set, voor meer info beter even in Hifi topic vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
RVE_NL schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:09:
[...]

- De nieuwe Plex (HT) versie ondersteund zelf ook al Airplay, geen aparte app nodig dus.
Bedoel je dat je via plex Muziek die op je iPhone staat kunt afspelen? Het ging om het feit dat er nog geen apparaat in huis was dat Airplay ondersteunt (de ontvangende kant dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
Inderdaad, iphone zou gewoon via de ipod app op iphone muziek moeten afspelen en niet via plex.

Ik heb dit weekend m'n mediacenter is meegenomen naar een vriend die een Bose Home Cinema systeem thuis heeft staan (http://www.bosebelgium.be...ems/lifestyle-t20-system/) en gewerkt met zon tulp kabel, maar ben er niet in geslaagd om tegelijk beeld en klank te krijgen.
Aapart werkte het bv. wel met HDMI kabel op source 3 aan te sluiten en tulp op source 4, maar tesamen is het mij dus niet gelukt...
Is dit dan niet mogelijk met deze home cinema (wat mij zal verbazen voor zoiets duur) of heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
De app die dat ondersteunt is AirServer

Tegenwoordig ook helemaal mirroren zie ik overigens. Je kunt een trial downloaden om te zien of dit is wat je zoekt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cerberi op 18-02-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:13
Waarom installeer je de Plex app niet gewoon op je TV? Kun je alles met je TV-afstandsbediening bedienen.. App is weliswaar nog in opbouwende fase, maar werkt hier al prima!

Gebruik ook een Mac Mini (ouder model) als server en speel op 2 Samsung TV's, mijn iPhone, iPad en een tweede TV bij ouders, alle benodigde media af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Cerberi schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 17:28:
[...]
Bedoel je dat je via plex Muziek die op je iPhone staat kunt afspelen? Het ging om het feit dat er nog geen apparaat in huis was dat Airplay ondersteunt (de ontvangende kant dan)
Juist ja, Airserver is totaal overbodig, de nieuwe Plex (HT) client maakt van je computer een Airplay ontvanger. Gebruik het nu al een tijdje, muziek, foto's en filmpjes het werkt allemaal.

Voor de duidelijk op je iPhone heb je gewoon de iPod app (of Foto app/Youtube app) je drukt op play en geeft aan dat je wilt afspelen via Airplay.

[ Voor 21% gewijzigd door RVE_NL op 18-02-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
RVE_NL schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:17:
[...]

Juist ja, Airserver is totaal overbodig, de nieuwe Plex (HT) client maakt van je computer een Airplay ontvanger. Gebruik het nu al een tijdje, muziek, foto's en filmpjes het werkt allemaal.

Voor de duidelijk op je iPhone heb je gewoon de iPod app (of Foto app/Youtube app) je drukt op play en geeft aan dat je wilt afspelen via Airplay.
Ik begrijp dat mijn computer een airplay ontvanger wordt, maar wat gebeurt er dan als ik muziek afspeel met plex en terwijl ook een nummer afspeel met mijn iphone via airplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
yannickd60 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:03:
[...]
Ik begrijp dat mijn computer een airplay ontvanger wordt, maar wat gebeurt er dan als ik muziek afspeel met plex en terwijl ook een nummer afspeel met mijn iphone via airplay?
Dan pauzeert Plex de muziek of film welke afgepeeld werd vanaf je harddisk en start binnen Plex de Aiplay muziek die gesteamd wordt vanaf je iPhone.

Je computer is met Plex airplay ontvanger, je iPhone is Airplay zender.

[ Voor 7% gewijzigd door RVE_NL op 18-02-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
RVE_NL schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:25:
[...]

Dan pauzeert Plex de muziek of film welke afgepeeld werd vanaf je harddisk en start binnen Plex de Aiplay muziek die gesteamd wordt vanaf je iPhone.

Je computer is met Plex airplay ontvanger, je iPhone is Airplay zender.
Dit zou inderdaad ideaal zijn!
Is zo'n plexpass noodzakelijk om dit te downloaden? Dan betaal ik in elk geval meteen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
yannickd60 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:49:
[...]

Dit zou inderdaad ideaal zijn!
Is zo'n plexpass noodzakelijk om dit te downloaden? Dan betaal ik in elk geval meteen..
Momenteel is er nog een Plexpass nodig omdat de Plex (HT) versie met Airplay nog in Beta is. Echter op het gesloten Plexpass forum staat al een topic van de ontwikkelaars dat ze hem op zeer korte termijn gaan releasen voor public.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znivian
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-10 09:40
Ben alleen benieuwd hoe stabiel het is. In XBMC uiteindelijk opgegeven om te gebruiken omdat de AirPlay verbinding vaak niet werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
Ik heb het hier nu ook geïnstalleerd en werkt prima!
Nu moet ik er enkel nog voor zorgen dat ik geluid van mn mac mini uit die boxen (bose home cinema) krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
yannickd60 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:52:
Ik heb het hier nu ook geïnstalleerd en werkt prima!
Nu moet ik er enkel nog voor zorgen dat ik geluid van mn mac mini uit die boxen (bose home cinema) krijg :)
Wat voor ingangen heeft je bose / heb je een plaatje van de achterkant of typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickd60
Lifestyle® T20 home entertainment-systeem

Foto achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.bosebelgium.be/BE/nl/Images/lst20_connections_tcm54-35848.jpg

aub en alvast bedankt voor de moeite!

Edit: op source 3 sluit ik dus de hdmi kabel aan en via source 4 de tulpkabel. Het probleem is dat ik dus wel geluid en beeld apart verkrijg, maar dus niet tegelijkertijd.

[ Voor 30% gewijzigd door yannickd60 op 20-02-2013 08:18 ]

• RVE_NL
yannickd60 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:15:
Lifestyle® T20 home entertainment-systeem

Foto achterkant:
[afbeelding]

aub en alvast bedankt voor de moeite!

Edit: op source 3 sluit ik dus de hdmi kabel aan en via source 4 de tulpkabel. Het probleem is dat ik dus wel geluid en beeld apart verkrijg, maar dus niet tegelijkertijd.
Je zou het volgende kunnen doen:
Mac mini: display verloop naar HDMI -> HDMI kabel -> TV
Mac mini audio uitgang -> Optical kabeltje -> Bose #4 Optical in (die zwarte vierkantjes)

Het optical kabeltje wat je nodig hebt is deze: http://www.onlinekabelsho...OGUsI6Nx7UCFcVV3godv1cAFw
Met tulp kabels krijg je geen surround (slechts: links/rechts geluid), bovenstaand kabeltje is trouwens ook nog veel goedkoper te vinden ik heb dezelfde (3 meter kabel, zelfde merk) voor 7 euro bij de lokale kabelboer gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door RVE_NL op 21-02-2013 10:41 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Llewy schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:24:
Waarom installeer je de Plex app niet gewoon op je TV? Kun je alles met je TV-afstandsbediening bedienen.. App is weliswaar nog in opbouwende fase, maar werkt hier al prima!

Gebruik ook een Mac Mini (ouder model) als server en speel op 2 Samsung TV's, mijn iPhone, iPad en een tweede TV bij ouders, alle benodigde media af.
Werkt de ondertiteling ondertussen ook bij de plex app op de tv's? Heb het een hele tijd geleden eens geprobeerd maar kreeg onmogelijk losse srt's als subtitles bij de mkv's.

• RVE_NL
Brm-G schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:44:
[...]
Werkt de ondertiteling ondertussen ook bij de plex app op de tv's? Heb het een hele tijd geleden eens geprobeerd maar kreeg onmogelijk losse srt's als subtitles bij de mkv's.
Ja dit werkt, maar je moet altijd een losse SRT file met dezelfde bestandsnaam in de betreffende film folder hebben staan. (ook al heeft je film bestand al ingebouwde ondertiteling).

*Volgens mij hebben ze wel met de laatste PMS update hier iets aan verandert zodat je always transcode aan kunt zetten en daardoor ondertiteling meegenomen wordt, maar dat weet ik niet 100% zeker.*

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, werkt, maar dat is wel heel erg off-topic inmiddels.

Dit is het algemene Plex topic:
\[Plex/Nine] Ervaringen & Discussie

En dit het Mac Mini mediacenter topic:
Mac Mini als Media Center

• yannickd60
RVE_NL schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:38:
[...]

Je zou het volgende kunnen doen:
Mac mini: display verloop naar HDMI -> HDMI kabel -> TV
Mac mini audio uitgang -> Optical kabeltje -> Bose #4 Optical in (die zwarte vierkantjes)

Het optical kabeltje wat je nodig hebt is deze: http://www.onlinekabelsho...OGUsI6Nx7UCFcVV3godv1cAFw
Met tulp kabels krijg je geen surround (slechts: links/rechts geluid), bovenstaand kabeltje is trouwens ook nog veel goedkoper te vinden ik heb dezelfde (3 meter kabel, zelfde merk) voor 7 euro bij de lokale kabelboer gehaald.
Heb ik dan niet hetzelfde probleem dan met de tulpkabel, aangezien de hdmi-kabel in #3 zit en optical-kabel in #4? Vervolgens heb ik er ook al een lg smarttv (staat in een andere kamer) bijgehaald die ook perfect werkt met de lg mediakoppeling, maar dus ook enkel beeld geeft en geen klank.
Bedankt in elk geval voor alle reacties, ik sta al een hele stap verder! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vaak kun je instellen welke audio input er gebruikt moet worden wanneer je HDMI3 hebt ingeschakeld, dat kan op mijn receiver althans wel.

Als ik even snel in de manual kijk (http://www.bose.nl/NL/nl/...328342_00_tcm55-40367.pdf) zou het denk ik bij "Broninstelling" moeten zitten, zie pag. 18. Even je setup menu in duiken dus op zoek naar een manier om Optical 4 (of Tulip) aan te geven als audio source voor HDMI3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
yannickd60 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 23:18:
[...]

Heb ik dan niet hetzelfde probleem dan met de tulpkabel, aangezien de hdmi-kabel in #3 zit en optical-kabel in #4? Vervolgens heb ik er ook al een lg smarttv (staat in een andere kamer) bijgehaald die ook perfect werkt met de lg mediakoppeling, maar dus ook enkel beeld geeft en geen klank.
Bedankt in elk geval voor alle reacties, ik sta al een hele stap verder! oOo
Nee, goed lezen ;)

HDMI moet niet in #3!
Pagina: 1