Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickoNL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

VickoNL

-----------

Op Discovery Science Channel is een programma (Meteorite Men) over een paar gasten die geld verdienen met het vinden en verkopen van (kleine) meteorieten. Er vallen zo vaak meteorieten(-tjes) op aarde neer.

http://www.meteoritemen.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 09:29

AzzKickah

06-CENSORED

VickoNL schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:25:
Op Discovery Science Channel is een programma (Meteorite Men) over een paar gasten die geld verdienen met het vinden en verkopen van (kleine) meteorieten. Er vallen zo vaak meteorieten(-tjes) op aarde neer.

Daar heb ik inderdaad wel eens een half uurtje naar zitten kijken. Toen viel ik bijna in slaap.

Dat die mensen dat leuk vinden om te doen zeg :X Uren, dagen, wéken lang rondrijden, zoeken, niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Het voorval leidde tot verschillende racties van prominente politieke figuren in Rusland. Premier Dmitri Medvedev merkte op een economisch forum in Krasnojarsk op dat 'niet alleen de economie kwetsbaar is, maar de hele planeet'.
:P
De nationalist Vladimir Zjirinovski zei tegen RIA-Novosti dat het helemaal geen meteoor was, maar een 'test van een nieuw wapen door de Amerikanen'.
:')

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:22
offtopic:
Je zou maar glazenmaker zijn. Gouden tijden op komst :+

Dit is wel een verbazingwekkend fenomeen. Door die extreem hoge snelheid (vergeleken met snelheden op aarde) merkt zo'n meteoriet (en wij) hoe 'hard' een gas (atmosfeer) eigenlijk is. Een blok ijzer(oxide) achtig materiaal van een +- meter doorsnede in gruis meppen kost nogal wat energie dat praktisch volledig geleverd moet worden door de kinetische energie. Misschien nog wel eens leuk om er E = 0.5*m*v^2 op los te laten :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

epic_gram schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:15:
Arme mensen daar ;(

Het russische leger beschikt toch over alllemaal afschutmateriaal voor raketten? Hoezo werkt dat niet bij een meteoriet?

edit; aja, snelheid dus. :) heftig.
Buiten dat zullen ze niet elk deel van rusland dekkend hebben (als zo'n raketschild uberhaubt al werkt), zeker in een uithoek in Siberie zullen ze dat niet hebben (tenzij er een militaire basis oid is)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Qaatloz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:48:
offtopic:
Je zou maar glazenmaker zijn. Gouden tijden op komst :+

Dit is wel een verbazingwekkend fenomeen. Door die extreem hoge snelheid (vergeleken met snelheden op aarde) merkt zo'n meteoriet (en wij) hoe 'hard' een gas (atmosfeer) eigenlijk is. Een blok ijzer(oxide) achtig materiaal van een +- meter doorsnede in gruis meppen kost nogal wat energie dat praktisch volledig geleverd moet worden door de kinetische energie. Misschien nog wel eens leuk om er E = 0.5*m*v^2 op los te laten :*) .
Haha, een echte fysicus precies :)

Overigens komt hij aan die grote hoeveelheid kinetische energie doordat deze is omgezet vanuit de gigantisch grote potentiële energie die hij in het begin bezat voordat hij de dampkring binnenkwam 8)
Tijd om het eens uit te tellen dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Iva_Bigone schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:33:
[...]
Dat 'vlak' is trouwens wel 27.000 km, dus je hoeft niet te bukken ;)

[...]
27.000 km is ontzettend dichtbij, zeker als je weet dat de maan meer dan 300.000 km van ons verwijderd is.
Super interessant dit. Onvoorstelbaar hoe hard en snel dat ding gaat.
Als deze materie je interesseert kan ik je de film Deep Impact uit 1998 met Morgen Freeman aanraden. Verder is er nog Asteroid uit 1997 maar die is qua special effects en verhaal niet zo goed, en er is ook nog Armageddon uit 1998 met Bruce Willis maar die heeft een te groot macho-gehalte.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

XWB schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:22:
[...]

27.000 km is ontzettend dichtbij, zeker als je weet dat de maan meer dan 300.000 km van ons verwijderd is.

[...]

Als deze materie je interesseert
Ja, ontzettend :) Momenteel bezig met het boek Wonders of the Solar System.
kan ik je de film Deep Impact uit 1998 met Morgen Freeman aanraden. Verder is er nog Asteroid uit 1997 maar die is qua special effects en verhaal niet zo goed, en er is ook nog Armageddon uit 1998 met Bruce Willis maar die heeft een te groot macho-gehalte.
Thanks! Deep Impact loopt as we speak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Vraag die onbeantwoord blijft is hoe groot dat ding eigenlijk is geweest. Een asteroïde komt nooit loodrecht op de aarde maar met een bepaalde baan waardoor die kleiner wordt.

Brokstuk is al groot, maar moet nog groter zijn geweest en is dus niet opgemerkt.

Veel vragen en weinig antwoorden.
Ben benieuwd of men in de toekomst meer rekening mee gaan houden, al was het maar om alle afval die we zelf in de baan om de planeet slingeren. Dat komt op een gegeven moment ook terug, en het is maar de vraag of dat wel helemaal opbrand of knalt in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Iblies schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:40:
Vraag die onbeantwoord blijft is hoe groot dat ding eigenlijk is geweest. Een asteroïde komt nooit loodrecht op de aarde maar met een bepaalde baan waardoor die kleiner wordt.

Brokstuk is al groot, maar moet nog groter zijn geweest en is dus niet opgemerkt.

Ben benieuwd of men in de toekomst meer rekening mee gaan houden, al was het maar om alle afval die we zelf in de baan om de planeet slingeren. Dat komt op een gegeven moment ook terug, en het is maar de vraag of dat wel helemaal opbrand of knalt in de lucht.
ruimte afval is voor zover ik weet allemaal klein genoeg dat het verbrand in de dampkring... dit ding zal groter zijn geweest dan een sateliet (iig massiever)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31

epic_gram

undercover moderator

Iblies schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:40:

Op teletekst stond dat het een brokstuk was van 10.000 kg.

Hoe groot het is qua volume weet ik niet, kan je uitrekenen. Maar 10k geeft denk ik wel een indicatie. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:30

Spooksel

Spooksel!

Mjah, van alle objecten die de mens maakt overleeft maar een erg klein deel een terugkeer door de dampkring. Maar dan gaat het echt enkel om de grootste satellieten en (delen van) ruimtestations. Verder komen dan ook alleen maar massieve delen er doorheen die pas op zeer hoge temperatuur smelten/verbranden. Maar van een gemiddelde satteliet blijft niks over als deze terug in de dampkring valt.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Russia's space agency Roscosmos said the meteorite was travelling at a speed of 30 km (19 miles) per second
Da's Mach 88? Op zeeniveau dus wssl lager toen het ding de dampkring inkwam, maar toch..

[ Voor 21% gewijzigd door ROFLASTC op 15-02-2013 13:51 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:22:
[...]

[...]
De maan is zelfs nog verder, 360000 km op het dichte punt, 410000km als verste punt. De baan om de aarde is niet helemaal rond maar elipse vormig.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Laatst online: 23:30

Spooksel

Spooksel!

Het wordt pas een 'wow, das close' momentje als je je bedenkt dat die astroide van vanmiddag door de 'ring' van geostationaire satellieten heen gaat. Die cirkelen verder van ons af dan wat dat steentje gaat doen :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55
Vind vooral onderstaande quote van Nu.nl wel treffend:
Voor sommige weer- en communicatiesatellieten zouden er misschien wel problemen kunnen ontstaan, omdat die ongeveer op dezelfde afstand rond de aarde draaien. De satellieten vallen hoogstwaarschijnlijk uit als zij worden geraakt
Hoogstwaarschijnlijk?!, een stukje steen van 50m zou toch geen probleem moeten zijn voor een geostationair sattelietje van een paar meter doorsnede [/sarcasm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

FouT schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:00:
Vind vooral onderstaande quote van Nu.nl wel treffend:

[...]

Hoogstwaarschijnlijk?!, een stukje steen van 50m zou toch geen probleem moeten zijn voor een geostationair sattelietje van een paar meter doorsnede [/sarcasm]
nu.nl is natuurlijk ook de beste bron van informatie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:27

Markie

Voorheen BBE

"A hole in Chebarkul Lake made by meteorite debris. Photo by Chebarkul town head Andrey Orlov."
Afbeeldingslocatie: http://rt.com/files/news/russia-meteor-meteorite-asteroid-chelyabinsk-291/iedfb84720941e04035dbd4c87eda873b_1.jpg

Bron

Lijkt me redelijk plausibel (en geen photoshop of oude foto).

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

VickoNL schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:25:

Zag ik gister toevallig een stukje van, een gast vond een klomp die 50duizend dollar waard was

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 14:10
Gat ziet er wel impressive uit, uitgaande van dat het waarschijnlijk maar een stukje van een paar cm was?

Kunnen ze in ieder geval makkelijk ijsvissen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:11
Vanavond live coverage van de Asteroid-flyby, door nasa >> http://www.nasa.gov/

Na dit van vandaag, ga ik met gemengd gevoel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Gemengd gevoel?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Inderdaad ik heb er geen goed gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Hier legt Kurt in een animatie uit hoe de asteroide voorbij zal scheren. Ik vraag me nu af of de meteoriet ook uit het zuiden kwam?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Maar wat bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:38
De asteroïde zal maar Apple Maps gebruiken, dan valt die ineens toch op onze hoofden...

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wel eens iemand de uitdrukking "alles kan" horen gebruiken? Nou, dat dus..... weet ik veel, gewoon laf ongerust gevoel, nee neem er maar geen notie van, zal dik onterecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 13:36

Deem

Ontcijfer mij!

Aantal gewonden ligt nu boven de 1000. 20.000 Militairen zijn op zoek naar brokstukken.

Ten westen van de stad Tsjeljabinsk zijn twee brokstukken terechtgekomen bij het Tsjerbakoel-meer. Op beelden was een groot gat te zien in het ijs op het meer. Het gebied is afgezet en duikers gaan het meer in op zoek naar het brokstuk.

Tientallen kilometers verder naar het noordwesten is ook een fragment gevonden. Vliegtuigen zijn nog op zoek naar andere inslagplekken

[ Voor 68% gewijzigd door Deem op 15-02-2013 16:06 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ROFLASTC schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:50:
[...]

Da's Mach 88? Op zeeniveau dus wssl lager toen het ding de dampkring inkwam, maar toch..
Zo snel? Das 108.000 km/u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

daPet schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:50:
Hier legt Kurt in een animatie uit hoe de asteroide voorbij zal scheren. Ik vraag me nu af of de meteoriet ook uit het zuiden kwam?
[video]
Wat een kicken applicatie dat Nasa Eyes on the Solar System!

Echt heel erg vet. Helemaal de stand van de planeten hoe ze real-time zijn etc. Daar ga ik me eens even mee vermaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Volgens NOS zou voorwerp zou zeker meer dan 10 ton hebben gewogen en met een snelheid van 54.000 kilometer per uur de dampkring zijn ingeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat zijn vrij gangbare snelheden:
The average velocity of meteoroids entering our atmosphere is 10-70 km/second. The smaller ones that survive the trip to the Earth's surface are quickly slowed by atmospheric friction to speeds of a few hundred kilometers per hour, and so hit the Earth with no more speed than if they had been dropped from a tall building. For meteorites larger than a few hundred tons (which fortunately are quite rare), atmospheric friction has little effect on the velocity and they hit the Earth with the enormous speeds characteristic of their entry into our atmosphere. Thus, for example, it is estimated that the meteorite that produced the Barringer Crater was still travelling at 11 km/second when it struck what is now the Arizona desert 49,000 years ago. Such objects do enormous damage, because the kinetic energy carried by the meteorite is the product of the mass and the square of the velocity.
Bron: http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/meteors/impacts.html

70 km/seconde is dus 252.000 km/uur, en zelfs 10 km/seconde is nog altijd 36.000 km/uur.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sjah schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:04:
[...]

Wel eens iemand de uitdrukking "alles kan" horen gebruiken? Nou, dat dus..... weet ik veel, gewoon laf ongerust gevoel, nee neem er maar geen notie van, zal dik onterecht zijn.
Je bedoelt dat je bang bent dat ze straks het einde van de wereld aankondigen ofzo? :D

No worries: ook die meteoriet de vlak langsscheert zou hoogstens flink wat schade doen in een worst-case scenario (worst case als in dat ze een rekenfout gemaakt hebben EN dat 'ie een grote stad gaat raken). We gaan sowieso niet allemaal naar de klote :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

15:42 GMT: NASA said that the Chelyabinsk fireball had nothing to do with the approaching 2012 DA14 asteroid, as some scientists had previously suggested.

"The trajectory of the Russian meteorite was significantly different than the trajectory of the asteroid 2012 DA14, making it a completely unrelated object,” the space agency said on its website. “In videos of the meteor, it is seen to pass from left to right in front of the rising sun, which means it was traveling from north to south. Asteroid DA14's trajectory is in the opposite direction, from south to north."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Schijnt nu ook een meteoriet ingeslagen te zijn in Cuba.

Is er iemand met meteorieten op de aarde aan het schieten oid? Of zaten de Maya's er met 21-12-2012 naast, en moest het 15-02-2013 zijn?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu

Cthulhu

Carpe Noctem

Hoop dat die van vanavond niet inslaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Haha, moest dit op 21 december zijn gebeurt zou iedereen zitten bibberen van de schrik :D

Wanneer vliegt die andere langs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
JimDB schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 17:44:
Haha, moest dit op 21 december zijn gebeurt zou iedereen zitten bibberen van de schrik :D

Wanneer vliegt die andere langs ?
rond 1930 GMT dacht ik?

Quote van NASA
Q: What date and what time will the asteroid be closest to Earth?
A: Asteroid 2012 DA14 will be closest to Earth on Feb. 15 at approximately 19:24 UTC (2:24 p.m. EST/11:24 a.m. PST). This time may change by a minute or two as the asteroid is tracked on its approach and predictions are refined.

At the time of closest approach, the asteroid will be over the eastern Indian Ocean, off Sumatra -- approx. latitude: -6 deg South. / longitude: 97.5 deg East.

[ Voor 52% gewijzigd door FouT op 15-02-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 17:35:
Schijnt nu ook een meteoriet ingeslagen te zijn in Cuba.

Is er iemand met meteorieten op de aarde aan het schieten oid?
Zo'n 500 meteorieten per jaar slaan in op de aarde :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu

Cthulhu

Carpe Noctem

Rond 20.30 volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Oh en dat is dan boven de Indische Oceaan, geen reden tot paniek mensen ! :D
The orbit of asteroid 2012 DA14 is well understood – it will not come any closer than 17,150 miles (27,650 kilometers) above Earth's surface during its flyby on Feb 15, 2013.
Hij blijft wel 33 uur in de buurt van de systemen Aarde-Maan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 16:40

Distortion

Bottle to Throttle

YouTube: Meteor in Russian Meteorite Hits Russia Video Chelyabinsk 15-2-2013 rond de 30 sec. na de grote knal hoor je duidelijk de kleinere brokstukken door de geluidsbarriere gaan

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Tuurlijk, wij imperialisten doen wel dik maar de wil van het volk maakt alles mogelijk. Binnenkort 10 meteoren!
Distortion schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:55:
YouTube: Meteor in Russian Meteorite Hits Russia Video Chelyabinsk 15-2-2013 rond de 30 sec. na de grote knal hoor je duidelijk de kleinere brokstukken door de geluidsbarriere gaan
Dat is ook zo bizar eraan, het blijft een tijdje doorgaan, glas blijft klappen etc. D'r was kennelijk ook een dak van een fabriek ingestort?

[ Voor 40% gewijzigd door ROFLASTC op 15-02-2013 21:08 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu

Cthulhu

Carpe Noctem

Russian meteor largest in a century
http://www.nature.com/new...gest-in-a-century-1.12438

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 30-06 19:45
anandus schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 17:45:
[...]

Zo'n 500 meteorieten per jaar slaan in op de aarde :)
Is het niet zo dat de meeste al verbranden in de dampkring; en nooit het aardoppervlakte raken?
Ik meen mij ooit een keer gelezen te hebben dat maar enkelen de oppervlakte raken en dan niet groter zijn dan een paar cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 13:01
Sommige van die filmpjes zijn echt gewoon gek om te zien. Hoewel je er wel eens over na hebt gedacht, vind ik het toch wel heel weird om echt te zien dat zo'n ding zomaar op je hoofd zou kunnen vallen.

De immense snelheid van het ding is in sommige filmpjes ook erg duidelijk, als je ziet dat het maar een paar seconden nodig heeft om de hele hemel door te vliegen. Zeer indrukwekkend, en opzich ook geweldig dat de huidige technologie zoveel camera's mogelijk maakt waardoor we dit gewoon kunnen zien alsof we erbij waren.

Wat zouden de mensen daar terplekke gedacht hebben? Die enorm flits en dan even later de enorme knal, alle alarmen die afgaan, als je niet beter weet zou je denken dat er een (kern)oorlog is begonnen. In van die apolcolypse films/games wordt ook vaak 'when the first bombs fell' genoemd, en nu krijg je echt een idee van hoe dat zou voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-07 14:57

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Goron schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:17:
...
als je niet beter weet zou je denken dat er een (kern)oorlog is begonnen.
...
Dat is ook zo'n beetje wat er in de jaren 90 gebeurde, toen kwam er een object van vergelijkbare grootte naar beneden in de buurt van India en Pakistan in een tijd dat ze over kernwapens in gesprek waren.
De schokgolf daarvan deed ook iedereen even denken dat het afgelopen ging zijn daar :+

[Edit]
Het was wat later blijkbaar, dat gebeurde in 2002 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Spike_wolf op 15-02-2013 21:26 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Die meteoriet die zo (relatief) dicht langs de aarde kwam (28 000 kilometer of zo) is een uurtje geleden voorbijgevlogen overigens :)

[ Voor 6% gewijzigd door YellowOnline op 15-02-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 30-06 19:45
Dan zullen wij wel een probleem hebben hé.

Mja, laatste keer was volgens mij toen de dino's uitstierven. Als het 1 keer in de paar miljoen jaar voorkomt slaap ik wel rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Silent Thunder schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:02:
Dan zullen wij wel een probleem hebben hé.

Mja, laatste keer was volgens mij toen de dino's uitstierven. Als het 1 keer in de paar miljoen jaar voorkomt slaap ik wel rustig.
Hoewel het niet zeker is dat dat ook daadwerkelijk gebeurt is, dat er een flink rotsblok neer gekomen is, is zeker, maar de kans is groot dat de dino's al weg waren toen dat gebeurde B)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
Nasa geeft nu een "media teleconference", hun berekeningen komen uit op 15 meter doorsnee, 7000 ton zwaar en een slordige 300 kiloton aan kracht (keer of 7 hiroshima en nagasaki tesamen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Silent Thunder schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:58:
[...]

Is het niet zo dat de meeste al verbranden in de dampkring; en nooit het aardoppervlakte raken?
Klopt, het zijn er maar zo'n 500 per jaar die de aarde daadwerkelijk raken (volgens Wikipedia)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 15-02-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
anandus schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:09:
[...]
Klopt, het zijn er maar zo'n 500 per jaar die de aarde daadwerkelijk raken.
Maar dit is (voor zover we weten natuurlijk) de zwaarste sinds 1908, dat maakt het toch wel iets specialer natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

FouT schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:10:
[...]

Maar dit is (voor zover we weten natuurlijk) de zwaarste sinds 1908, dat maakt het toch wel iets specialer natuurlijk
"Voor zover we weten" inderdaad, deze dingen worden niet opgepikt door radar en dergelijke en als er eentje midden boven de Atlantische Oceaan neer komt is de kans dat we het opmerken natuurlijk heel erg klein.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 19:34
En dit is dus waarom we moeten investeren in ruimtevaart; een kleine opdonder als dit, dit al kan aanrichten. Er is geen houden meer aan als er 1 van 15km de aarde binnen komt zuilen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
Gezien de middelen die er tegenwoordig zijn om ontploffingen van (test)kernexplosies te meten zou het waarschijnlijk wel opgemerkt worden. De vraag is natuurlijk of het ook naar buiten zou worden gebracht.

edit: de gegevens die nu bekend zijn van deze meteoriet komen overigens ook van dit meetsysteem af.

[ Voor 20% gewijzigd door FouT op 15-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Spike_wolf schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:13:
[...]

"Voor zover we weten" inderdaad, deze dingen worden niet opgepikt door radar en dergelijke en als er eentje midden boven de Atlantische Oceaan neer komt is de kans dat we het opmerken natuurlijk heel erg klein.
Weet ik nog zo net niet. Sinds het begin van de koude oorlog, zeker vanaf de jaren 50, hebben amerika en Rusland[toen natuurlijk de USSR] overal akoestische detektors en duikboten rondvaren om kernproeven en kernexplosies in de gaten te houden. Ook de satelieten van beide kanten zouden een uiteenspattende meteoriet zeker opmerken.,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

xzaz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:16:
En dit is dus waarom we moeten investeren in ruimtevaart; een kleine opdonder als dit, dit al kan aanrichten. Er is geen houden meer aan als er 1 van 15km de aarde binnen komt zuilen.
Een van 15km? Wat was er gebeurt als deze in Manhattan terecht was gekomen? Of Tokyo, zo heel veel groter hoeft hij niet te zijn om heel veel schade aan te richten, het hangt ook erg van de plek af.
VasZaitsev schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:17:
[...]

Weet ik nog zo net niet. Sinds het begin van de koude oorlog, zeker vanaf de jaren 50, hebben amerika en Rusland[toen natuurlijk de USSR] overal akoestische detektors en duikboten rondvaren om kernproeven en kernexplosies in de gaten te houden. Ook de satelieten van beide kanten zouden een uiteenspattende meteoriet zeker opmerken.,
Daar zit wat in, daar zou ik me eens wat meer in moeten verdiepen.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Spike_wolf schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:22:
[...]

Een van 15km? Wat was er gebeurt als deze in Manhattan terecht was gekomen? Of Tokyo, zo heel veel groter hoeft hij niet te zijn om heel veel schade aan te richten, het hangt ook erg van de plek af.
Een stad is ansich niet zo erg voor de gehele mensheid, wanneer het globale gevolgen gaat hebben hebben we allemaal een probleem en moeten we er wat aan doen. De grootste bedreiging na een globale virusuitbraak is een astroide.

Anders:
Afbeeldingslocatie: http://www.heavemedia.com/wp-content/uploads/2012/04/armageddon.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 15-02-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
[...]

[...]

Daar zit wat in, daar zou ik me eens wat meer in moeten verdiepen.
65 miljoen jaar geleden heeft er eentje van die diameter ons geraakt, de sporen daarvan zijn nu nog steeds te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Als deze in New York terecht was gekomen waren er heel erg veel doden geweest. Maar als je het grote plaatje bekijkt is dat niet zo boeiend. Eentje van 15km is waarschijnlijk einde mensheid, dat is wat hij ermee bedoelt. Voorlopig kunnen we helemaal niets doen als zo'n ding deze kant opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
xzaz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:24:
[...]

Een stad is ansich niet zo erg voor de gehele mensheid, wanneer het globale gevolgen gaat hebben hebben we allemaal een probleem en moeten we er wat aan doen. De grootste bedreiging na een globale virusuitbraak is een astroide.

Anders:
[afbeelding]
Ik neem aan dat je een virusuitbraak na een astroide bedoelt. Zou vrij vreemd zijn als een astroide die nooit met aardse organismen in contract is geweest een levensvorm, laat staan virus bevat wat schadelijk is voor de mens. Kans is groter dat een astroide van enorme grootte instaat en een aswolk oplaat die het klimaat van de aarde zodanig veranderd dat planten en bomen niet overleven en zo de mensen grotendeels uitroeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

PilatuS schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:28:
[...]

Als deze in New York terecht was gekomen waren er heel erg veel doden geweest. Maar als je het grote plaatje bekijkt is dat niet zo boeiend. Eentje van 15km is waarschijnlijk einde mensheid, dat is wat hij ermee bedoelt. Voorlopig kunnen we helemaal niets doen als zo'n ding deze kant opkomt.
Op globale schaal niet interessant nee, maar zeker wel een groot probleem op kleinere schaal.

Het verschil is wel dat deze dingen min of meer elk moment zomaar op je kop kunnen vallen, de brokstukken die daadwerkelijk zo groot zijn dat ze echte problemen veroorzaken kunnen we al van verre aan zien komen, dus daar valt al specifiek naartoe te werken, we kunnen nog lang niet genoeg. Maar de kennis dat hij komt is al heel wat.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Pikoe schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:31:
[...]

Ik neem aan dat je een virusuitbraak na een astroide bedoelt. Zou vrij vreemd zijn als een astroide die nooit met aardse organismen in contract is geweest een levensvorm, laat staan virus bevat wat schadelijk is voor de mens. Kans is groter dat een astroide van enorme grootte instaat en een aswolk oplaat die het klimaat van de aarde zodanig veranderd dat planten en bomen niet overleven en zo de mensen grotendeels uitroeien..
Oa, niet vergeten dat de meeste Dinosauriers de inslag zelf hebben overleeft maar uiteindelijk zijn gestorven door de effecten zoals duisternis geen genoeg voetsel meer en dergelijke. Wat Spike_Wolf zegt; het verschil is dat wij nu kunnen inschatten en kunnen berekenen dat een Astroide ons zal raken. Wat misschien nog wel gevaarlijker is omdat er gewoon volledige paniek zal ontstaan.

Overigens, ik bedoel wel dat een virus vijand #1 is, gelukkig kunnen we dat aardig controleren op dit moment doordat we weten hoe ze werken en wat we er aan kunnen doen. Als we kijken naar de doden die bijvoorbeeld de Spaanse Griep heeft veroorzaakt is echt niet mis.

@Beneden; my point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
xzaz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:36:
[...]

Overigens, ik bedoel wel dat een virus vijand #1 is, gelukkig kunnen we dat aardig controleren op dit moment doordat we weten hoe ze werken en wat we er aan kunnen doen. Als we kijken naar de doden die bijvoorbeeld de Spaanse Griep heeft veroorzaakt is echt niet mis.
Een virus wat besmettelijker is dan de griep, constant muteerd en dodelijk is kunnen wij weinig tegen doen. Als er echt een super virus uitbreekt dan kan zomaar 90% van alle mensen doodgaan. Het kan jaren duren voordat er een medicijn voor is. Met alle vliegtuigen die constant de wereld rondvliegen kan het binnen een paar dagen wereldwijd zijn verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Voor mensen die meer info willen: http://www.purdue.edu/imp...ent/pdf/Documentation.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:39:
[...]

Ja, dat klopt voor het meeste gruis, maar wat als een brok steen/ijs groter is dan de dampkring dik?? :+
en zo is de maan ontstaan.. Tijdens de formatie van ons zonnestelsel klapten er 2 planeten vol op elkaar, het resultaat is een maan die (gezien de omvang van de aarde) buitenproportioneel groot is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 03:04
Nu ik die filmpjes heb bekeken weet ik zeker dat dat ding wat ik 18 jaar geleden midden op de dag naar beneden zag komen een meteoriet was. Lang vurig rookspoor en een flits, geen explosie gehoord. Was best spectaculair om te zien, maar hij haalt het niet bij deze.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 05:13

Sargan

Filmfreak...

Die overtuiging heb ik dus ook met hetgeen ik gezien heb.
Eergisteren op het werk rond de klok van 22.00 uur in de buurt van Roermond.
Collega komt me aflossen en ik zeg tegen hem kijk daar eens wat een gek vliegtuig. Je zag een streep rook en ineens leek het alsof er iets ontplofte en zag je idd een spoor van rook en licht.
Allebei opgelet of er verhalen in het nieuws waren over een vliegtuig wat neergestort is maar dat was dus niet zo.

Over de meteoriet van gisteren:
"De totale schade door de inslag van de meteoriet bij de Russische stad Tsjeljabinsk wordt geschat op 25 miljoen euro.
In totaal is zo'n 170.000 vierkante meter glas gesneuveld". 8)7

http://nos.nl/artikel/474...riet-25-miljoen-euro.html

[ Voor 24% gewijzigd door Sargan op 16-02-2013 11:02 ]

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mooie filmpjes! Ik had er niet veel van meegekregen tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

xzaz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:36:
[...]

Oa, niet vergeten dat de meeste Dinosauriers de inslag zelf hebben overleeft maar uiteindelijk zijn gestorven door de effecten zoals duisternis geen genoeg voetsel meer en dergelijke. Wat Spike_Wolf zegt; het verschil is dat wij nu kunnen inschatten en kunnen berekenen dat een Astroide ons zal raken. Wat misschien nog wel gevaarlijker is omdat er gewoon volledige paniek zal ontstaan.

@Beneden; my point :)
Ik dacht ook dat wij alles zo goed konden berekenen maar dan is het wel vreemd dat die russen zo verbaasd waren en dat ik hierboven twee mensen zie die beweren ook zo'n ding gezien te hebben zonder dat het zelfs het nieuws gehaald heeft.

Een meteoriet met een virus lijkt me een vrij kleine kans omdat de kans op leven erg klein is. En dan moet het ook nog een virus zijn dat miljarden lichtjaren kan overleven buiten de dampkring en vatbaar is voor het leven op aarde. Ik vraag me wel soms af of een echt grote meteoriet de aarde (of de maan) niet uit zijn of haar baan in het helal kan duwen. Dan veranderen er wel wat parameters die het leven op aarde mogelijk hebben gemaakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Marzman schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:36:
[...]

Ik dacht ook dat wij alles zo goed konden berekenen maar dan is het wel vreemd dat die russen zo verbaasd waren en dat ik hierboven twee mensen zie die beweren ook zo'n ding gezien te hebben zonder dat het zelfs het nieuws gehaald heeft.
Het berekenen is geen probleem, maar dat moet je dat ding wel kunnen zien en dat is hier het probleem. brokstukken van dit formaat kunnen we gewoonweg niet oppikken met onze huidige apparatuur, ze moeten een heel stuk groter zijn willen we ze kunnen zien aankomen.

Dit formaat kan op elk moment "spontaan" naar beneden komen zonder dat we daar ooit een aanwijzing tot zien.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-07 10:48
offtopic:
Dit vraag ik mij al sinds gisteren af:
overal zie ik staan "7000 ton". Waarom zetten ze niet gewoon 7 miljoen kilo neer?
Is daar een reden/regel voor om het zo te noemen?
Want niet iedereen weet om te rekenen en aangezien het nieuws altijd sensatie wilt klinkt miljoen iets erger dan ton.

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-02-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 14:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:49:
offtopic:
overal zie ik staan "7000 ton". Waarom zetten ze niet gewoon 7 miljoen kilo neer?
Want niet iedereen weet om te rekenen en aangezien het nieuws altijd sensatie wilt klinkt miljoen iets erger dan ton.
geen idee, mn heeft het ook over M3 liter water en niet over kiloliter
het zou dan iig 7*10^6 kilogram zijn, 1 kilo is dementieloos ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 15:36
Wat mij verbaasd is dat er toch een hele tijd op de nos-site heeft gestaan dat er "In totaal is zo'n 170.000 vierkante kilometer glas gesneuveld." Inmiddels aangepast aan vierkante meter... maar dat scheelt een factor miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
zeeg schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:58:
Wat mij verbaasd is dat er toch een hele tijd op de nos-site heeft gestaan dat er "In totaal is zo'n 170.000 vierkante kilometer glas gesneuveld." Inmiddels aangepast aan vierkante meter... maar dat scheelt een factor miljoen.
offtopic:
En ze reageerden niet op jouw mailtje/tweet dat het niet klopte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
[...]

In de tijd dat ik dat ding gezien heb waren mobieltjes nog amper te koop en camera's zaten er sowieso niet op. Ik denk dat er dagelijks wel een aantal meteorieten naar beneden komen, maar die halen het nieuws niet omdat ze geen knallen en/of schade veroorzaken. Dit was toevallig een wat grotere en in Rusland barst het van de mensen met camera's in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Misschien komen er nog mooiere beelden die van dichterbij opgenomen zijn (niet alle beelden vinden zo snel de weg naar het internet), laten we hopen. :) Het blijkt dat veel mensen dachten dat het een ontploft vliegtuig was (ondanks de grote lichtflits), de streep in de lucht was uiteindelijk veel hoger en langer dan dat. Ik weet niet wat ik zou gedacht hebben, toen ik de eerste beelden met geluid zag dacht ik dat de verschillende explosies (sonic booms) andere (kleinere) meteorieten waren die in de buurt insloegen en de ruiten deden barsten, en misschien zou ik wel dekking gezocht hebben. Anderzijds is het op een video moeilijk aan te voelen dat alle ruiten in de hele omgeving tegelijk barstten. Waarschijnlijk waren alle knallen die te horen waren 'sonic booms' van de verschillende stukken?

De weergave in de media was niet altijd correct, gisteren in het 19u-journaal op VRT1 zei men dat de meteoriet in de ruimte ontploft was, maar daar is in de ruimte geen aanleiding voor en dan zou het geluid zich niet voortplanten. Ze barstte uit elkaar op 30/50 km hoogte, de ruimte begint pas vanaf ongeveer 100 km. Men zei ook ergens dat zo'n grote meteoriet uitzonderlijk is, maar het blijkt dat er jaarlijks ongeveer 3 zijn met een diameter van 3 meter of meer, maar dat ze meestal in onbewoond gebied of oceanen terecht komen.

Hier ook een blunder:
De laatste keer dat er een echt grote explosie ontstond, was in 1908 in Siberië. Daardoor vielen bomen om in een gebied van 2000 vierkante kilometer. Het was de grootste inslag van een meteoroïde in de geschiedenis.
De Morgen blijkt een korte geschiedenis te hebben... Dit geeft mensen toch nogal een verkeerd beeld. Men zou het bijvoorbeeld ook eens over de meteoriet van 65 miljoen jaar geleden mogen hebben.

De mensen die deze gebeurtenis meegemaakt of gevolgd hebben weten nu wel wat te doen als ze zoiets zien: Ga weg van vensters en bescherm je oren. :)

Het deed me ook aan dit filmpje denken:

De meteoriet van gisteren was wel lichter dan de Concorde, maar minder gestroomlijnd en 30 keer sneller :)

Stel je dan ook eens voor welk effect deze had (of zou gehad hebben): Wikipedia: Giant impact hypothesis

Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/03/27/article-2121135-125B4CEB000005DC-562_634x516.jpg

En dat stelt dan weer niets voor ivm een supernova, en een supernova ivm de Big Bang :)
[...]

Zoals reeds gezegd is een meteoor van deze omvang te klein om te detecteren.
Een meteoriet met een virus lijkt me een vrij kleine kans omdat de kans op leven erg klein is. En dan moet het ook nog een virus zijn dat miljarden lichtjaren kan overleven buiten de dampkring en vatbaar is voor het leven op aarde. Ik vraag me wel soms af of een echt grote meteoriet de aarde (of de maan) niet uit zijn of haar baan in het helal kan duwen. Dan veranderen er wel wat parameters die het leven op aarde mogelijk hebben gemaakt.
Een lichtjaar is een afstandseenheid, maar het moet ook geen miljarden jaren kunnen overleven, als een grote meteoriet ergens inslaat kan het brokstukken in de ruimte katapulteren (vooral op kleinere planeten), die op hun beurt elders kunnen inslaan. Maar op dergelijke planeten is ook de kans op bacterieel leven nogal klein.

Hier onderaan trouwens een interessant stukje over het ontstaan van leven: http://cybercorner.webs.com/hetuniversum.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-02-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-07 15:12
Offtopic:
In Rusland rijden ze als complete idioten, serieus, Italianen zijn er niks bij.
Ga maar eens op YouTube zoeken naar "Russian Road Rage" en je weet echt genoeg.

- Bij sommige straten is er geeneens belijning
- Verkeersregels worden massaal genegeerd
- Iedereen is asociaal in het verkeer

Mijn ouders zijn in 1979 met de auto naar Moskou en Leningrad gereden en stonden toen al versteld hoe veel mensen er 's nachts zonder licht reden. Levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Via iemand anders, ik kan nml niet rekenen:
Speed (v) = 55,000 km/h = 15,000 m/s
mass (m) = 7000 metric tons = 7.0 E6 kg
E= 0.5 mv^2 = 7.88E 14 J
Accounting for efficiency loss = 0.5 x 7.88E 14 = 3.94E 14 J
1 kt = 4.184E 12 J
Force shockwave between 94 - 188 kt

Approximately 5-10x of the Hiroshima bomb energy (18 kt). Not bad for a bus-sized piece of stone from space.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:37

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 11:41:

Hier ook een blunder:

[...]

De Morgen blijkt een korte geschiedenis te hebben... Dit geeft mensen toch nogal een verkeerd beeld. Men zou het bijvoorbeeld ook eens over de meteoriet van 65 miljoen jaar geleden mogen hebben.
Destijds in Tunguska was geen inslag. Ook die brak uit elkaar in de atmosfeer met grote schokgolven als gevolg. Maar geen inslag van de meteoor zelf, hooguit wat brokstukken links en rechts.

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 16-02-2013 22:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 17:10
[...]

De omvang van zo'n ding maakt alles uit: de meteoriet die in Rusland is neergekomen was te klein (ca 15m) om van te voren aan te zien komen.
De meteorieten die zijn gezien door die tweakers waren nog kleiner (want geen schade/geen harde klap).

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wetenschappers hebben zondag fragmenten gevonden van de meteoriet die vrijdag insloeg in de Russische Oeral.

De brokstukken lagen vlakbij het Tsjebarkoelmeer, melden wetenschappers tegen het Russiche persbureau RIA.

De meteoriet is een gewone chondriet. Het is een stenige meteoriet, die voor zo'n 10 procent uit ijzer bestaat. Waarschijnlijk zal het de Tsjebarkoelmeteoriet gaan heten, aldus de onderzoekers.

NASA schat in dat de meteoriet zo'n 17 meter in doorsnee was en tot 10.000 ton woog voordat hij de atmosfeer binnenkwam.

Vrijdag sloeg de meteoriet in boven het Russische Oeral-gebergte. Hierbij raakten 1200 mensen gewond.

De enorme explosie veroorzaakte schade aan meer dan 3000 huizen in zes steden in de regio. De schade bedraagt volgens een eerste schatting 1 miljard roebel (25 miljoen euro). Het is daarmee de grootste ramp door een vallend hemellichaam in de afgelopen 100 jaar.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...-russische-meteoriet.html

En hier één van de brokstukken:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Chebarkul_meteorite_sample_on_lake_ice.jpg/1024px-Chebarkul_meteorite_sample_on_lake_ice.jpg

Meer leesvoer:

- Wikipedia: Lake Chebarkul
- Wikipedia: 2013 Russian meteor event
- Wikipedia: Chondrite

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 18-02-2013 05:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om aan te geven dat 17 meter klein is, 2007 VK184 wordt aangegeven als een meteoriet die 1:1800 kans heeft om op aarde in te slaan in 2048 en is 130 meter in doorsnede en weegt 3.300.000 ton en kan een impact energy van 146 megaton opleveren. Dat is al 1000x meer dan wat deze meteoriet deed.
Dat kan heel wat meer problemen opleveren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu

Cthulhu

Carpe Noctem

Remote Viewers hebben dit in 2008 al voorspeld, nog even wachten tot 1 Juni 2013 ;)
Back in 2008 some predictions were made by a team of the top, military trained "remote viewers" -- each with over a decade of successful service. Lyn Buchanan from US Army Intelligence and Glenn Wheaton, of US Special Forces participated in a project run by Farsight Institute originally designed to detect minute climate changes at selected targets around the globe. Instead of climate change, the remote viewers saw a huge meteoric impact in the ocean with devastating tidal waves and volcanism. All this happening by 2013.
http://www.viewzone.com/rv2013.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:49:
offtopic:
Omdat 1000kg één ton is? Wees blij dat er niet staat ''Zo zwaar als 7000 vie-dabblejoe Polo's''

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cthulhu schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:50:
Remote Viewers hebben dit in 2008 al voorspeld, nog even wachten tot 1 Juni 2013 ;)

[...]

http://www.viewzone.com/rv2013.html
Aluhoedjes alert.
Het is dus de grootste bullshit. Planetoïden en metorieten die je ziet daarvan weet je de baan (en er is er geen bekend die in 2013 inslaat), planetoïden en metorieten die je niet ziet... daar kun je geen voorspellingen op baseren wanneer ze inslaan.
Je kunt alleen zeggen wat de kans is hoe vaak een object met een bepaalde massa de aarde zal raken. We hebben nu een grote gehad, we hebben in 1908 een grote gehad, dus we zitten de komende 100 jaar redelijk safe wat betreft de zaken die we niet kunnen zien.
Maar kansrekening zegt ook dat het morgen weer kan gebeuren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het gaat niet over planetoïden maar over de zon die het probleem zou kunnen zijn.
Even een voor ons abnormale zonnevlam en we kunnen het flink schudden.
Niet dat de aarde wordt vernietigd. Wel dat het leven drastisch zou kunnen veranderen.

O ja, een meteoriet is een planetoïde die op de aarde is terecht gekomen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

KroontjesPen schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:11:

Niet alleen van een planetoïde, een meteoriet kan ook afkomstig zijn van een asteroïde, komeet of een meteoroïde, toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Jep. Een meteoroïde (stofdeeltje, steen of ijs) is iets wat nog in de ruimte rondhangt, zie je hem vallen, dan is het een meteoor en als er genoeg over is om neer te komen, noem je het een meteoriet. Lekker verwarrend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-07 10:48
warhamstr schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:59:
[...]

Omdat 1000kg één ton is? Wees blij dat er niet staat ''Zo zwaar als 7000 vie-dabblejoe Polo's''
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu

Cthulhu

Carpe Noctem

KroontjesPen schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:11:
Het gaat niet over planetoïden maar over de zon die het probleem zou kunnen zijn.
Even een voor ons abnormale zonnevlam en we kunnen het flink schudden.
Niet dat de aarde wordt vernietigd. Wel dat het leven drastisch zou kunnen veranderen.

In het laatste filmpje hebben ze het idd over een zonnevlam, de zgn Killshot
YouTube: Remote Viewing - Predictions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 16:40

Distortion

Bottle to Throttle

■ Een ruimterots die naar de aarde komt en die nog niet in de atmosfeer gedoken is heet een meteoroïde als het kleiner dan een meter in middellijn is en een planetoïde of asteroïde als ‘ie groter is. Je hoort ook wel een spreken van mini-planetoïden, om onderscheid te maken met de ‘echte’ planetoïden die vele honderden meters of zelfs kilometers groot zijn, maar een goede definitie van mini-planetoïden ben ik nog niet tegengekomen. De laatste schatting van de Tsjeljabinsk-meteoriet was dat deze 17 meter in diameter was en van 2012 DA14 wordt de omvang op 45-50 meter geschat. Beiden zijn dus planetoïden, nou ja de eerste wás een planetoïde.
■ Als een stofdeeltje, steentje of rots in de atmosfeer terecht komt wordt het door de atmosfeer afgeremd. Door de enorme wrijvingskrachten die hierbij ontstaan wordt het deeltje uiteengerukt tot losse moleculen en “verdampt” het als het ware volledig. De wrijvingskrachten doen bovendien ook de omringende lucht oplichten, zoals een elektrische stroom het gas in een buislamp. Er is dus een ionisatie van de omliggende luchtkolom. Het lichtspoor dat ontstaat wekt de illusie van een ster die zich plotseling snel verplaatst of naar beneden valt, vandaar ook de benaming vallende ster. Sterrenkundigen spreken van een meteoor.
■ Als de meteoor helderder is dan de helderste planeet aan de hemel – da’s de planeet Venus, die van magnitude -4 kan zijn – dan spreken we van een vuurbol.
■ Als de helderheid nóg helderder is – magnitude -14, da’s iets helderder dan de Volle Maan – dan spreken we van een bolide. De Tsjeljabinsk-meteoriet was op een gegeven moment zelfs helderder dan de zon – die ongeveer -27m is – dus die behoorde zeker tot de boliden.
■ Als de meteoor/vuurbol/bolide de helse tocht door de atmosfeer overleeft – of fragmenten er van – dan spreken we van een meteoriet. Daar lijkt in het geval van de Tsjeljabinsk-meteoriet sprake van te zijn, want in het nabijgelegen Chebarkul meer is een gat van zo’n zes meter in het ijs gevonden, waar aan fragment kan zijn ingeslagen. Op Ebay worden talloze Tsjeljabinsk-meteorieten te koop aangeboden, maar daar zullen vast talloze Russen tussen zitten die kiezels uit de voortuin verkopen.

Bron

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Bedankt voor de info Distortion. We zijn weer wat wijzer.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Nasa:
YouTube: ScienceCasts: What Exploded Over Russia?

[ Voor 111% gewijzigd door xzaz op 26-02-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wat ik me afvraag, er wordt gesproken over kracht 300 ton TNT, stuk of 5x Hiroshima bom. Was die explosie van licht op de filmpjes dat? Want dat vond ik wel heftig, maar 5x Hiroshima achtte ik wel heftiger... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
Sjah schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:10:
Wat ik me afvraag, er wordt gesproken over kracht 300 ton TNT, stuk of 5x Hiroshima bom. Was die explosie van licht op de filmpjes dat? Want dat vond ik wel heftig, maar 5x Hiroshima achtte ik wel heftiger... :?
Ze hebben daar veel geluk gehad hoor.
“This meteor that came in over Chelyabinsk had the equivalent of 300,000 tons of TNT – it’s essentially a nuclear bomb that went off in the skies over Russia today,” Beatty said.

The meteorite may have been as large as 50 feet across and 7,000 tons when it came into the atmosphere, Beatty said.

It broke up 18-32 miles over the Chelyabinsk region, causing windows to shatter and leaving a crater about 20 feet across.

We’re lucky that it didn’t hit a little bit lower down or over a truly populated area because the damage could have been much more substantial,” Beatty said.
En deze bron bezorgen je toch een rilling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:37

Wildfire

Joy to the world!

Sjah schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:10:
Het grote verschil is dat deze explosie op enkele tientallen kilometers hoogte plaats vond en niet nucleair van oorsprong was en dus ook geen straling gaf.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1 2 Laatste