[NAS] File-server

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
De NAS zal worden gebruikt als File/Backup-server. Het wordt uitgerust met een of meerdere download programma's (SABnzbd, Spotweb, Transmission, etc.), verder zal Dropbox erop worden gedraaid. Video's dienen te worden gestreamd via SMB en via andere streaming-protocollen.

De NAS wordt ergens aan de kant geschoven en dient altijd beschikbaar te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 350 euro (inc. hardeschijven)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Zelf heb ik al een eenvoudige NAS gebouwd die uitgerust is met een redelijke specificaties. Nu wil ik hetzelfde systeem ook bouwen voor een kennis. Als OS wordt het waarschijnlijk Ubuntu Server 12.04 LTS.

De componenten die (deels) overeen komen:
Cooler Master Elite 120 Advanced€ 44,79
Asus C60M1-I€ 63,90
Corsair CX430M€ 48,90
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,90
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,90

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Input van mede-Tweakers. :)

Ik heb nog mijn bedenkingen over het moederbord, is het bijvoorbeeld voordeliger om voor geen CPU-onboard ITX-moederbord te kiezen?
Is dit systeem geschikt? 'We' willen vrijheid, in de toekomst is het misschien een mogelijkheid om er een HTPC van te maken. Is er een altertief OS die ook lang wordt ondersteund en eenvoudiger is in gebruik voor een Linux-leek? Ik wil namelijk het systeem opzetten en alleen bijspringen voor onderhoud/problemen.

Er wordt verder geen gebruik gemaakt van RAID(-1).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Gigabyte of ASUS dienen te voorkeur. Dit zijn de enige merken waar ik een positieve ervaring mee heb in zowel gebruik als levensduur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energiezuinig, (redelijk) stil, klein van stuk (vandaar de keuze voor een ITX-moederbord)

De NAS moet minstens vijf jaar aan een stuk kunnen draaien en moet voldoen aan specificaties die op dit moment beschikbaar zijn. (SATA 6G, Dual-core CPU, ondersteuning voor uitbreiding)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
Voor wat betreft de NAS-taken kan je prima af met je gekozen configuratie. Echter, als je ook je downloads laat afhandelen hierop én daarnaast nog een database laat meelopen (bijvoorbeeld voor Newznab en/of XBMC) dan kan het wel eens wat karig worden voor wat betreft CPU-kracht. Uiteraard kan je wel een stapje hoger haan, maar daarbij gaat je energie-consumptie ook weer omhoog.

Wat dat beterft is de meest stabiele, functionele oplossing die qua prijs ook nog eens te overzien is toch een Synology-NAS. Je bent qua hardware misschien iets meer kwijt, maar daar staat weer goede ondersteuning en een laag energieverbruik tegenover. Ik ben bang dat je daar zelf niet tegenop kan bouwen -O-

iRacing Profiel

• HollowGamer
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:18:
Voor wat betreft de NAS-taken kan je prima af met je gekozen configuratie. Echter, als je ook je downloads laat afhandelen hierop én daarnaast nog een database laat meelopen (bijvoorbeeld voor Newznab en/of XBMC) dan kan het wel eens wat karig worden voor wat betreft CPU-kracht. Uiteraard kan je wel een stapje hoger haan, maar daarbij gaat je energie-consumptie ook weer omhoog.

Wat dat beterft is de meest stabiele, functionele oplossing die qua prijs ook nog eens te overzien is toch een Synology-NAS. Je bent qua hardware misschien iets meer kwijt, maar daar staat weer goede ondersteuning en een laag energieverbruik tegenover. Ik ben bang dat je daar zelf niet tegenop kan bouwen -O-
Bedankt voor je reactie. :)

Het enige probleem is dat een Synology-NAS meteen een probleem veroorzaakt. En dat is dat je vrijheid inleverd. Het is wel mogelijk om op een Synology services te installeren, maar dat lijkt me kwa onderhoud meteen weer meer werk. Hoe is jou ervaring hiermee?

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 19:33
Je lijkt hier redelijke dezelfde wensen te hebben als ik hier, maar dan met een lager budget

ik ben voor dit moederbord en processor gegaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 64,90€ 64,90
1Asus P8H77-I€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,85

Dit omdat de processor erg zuinig is en het moederbord lekker klein is en veel aansluitingen heeft

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Misschien kun je hier even nakijken: mux' blog: Mux' vragenuurtje 07-09-2012: BBG Zuinige NAS

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
HollowGamer schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. :)

Het enige probleem is dat een Synology-NAS meteen een probleem veroorzaakt. En dat is dat je vrijheid inleverd. Het is wel mogelijk om op een Synology services te installeren, maar dat lijkt me kwa onderhoud meteen weer meer werk. Hoe is jou ervaring hiermee?
De ondersteuning op Synology's is prima en zijn volop packages voor te krijgen zoals sabnzbd, couchpotato, sickbeard, subliminal, etc. Er is volop informatie over te vinden, dus kijk even of voor jouw doeleinden ook alle items ondersteund worden (of dat er goede alternatieven voor zijn).
Je bent inderdaad wel iets beperkter, maar daarintegen is alles kant-en-klaar ingericht, is het zuiniger, stabieler en heb je er betere support op.
Zoek je een hobby-project, dan is een zelfbouw-nas natuurlijk een must, maar zoek je een praktisch device, dan is een synology denk ik de beste manier om te werken.

iRacing Profiel

• HollowGamer
  • Niet online
The_Zohan schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:05:
Je lijkt hier redelijke dezelfde wensen te hebben als ik hier, maar dan met een lager budget

ik ben voor dit moederbord en processor gegaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 64,90€ 64,90
1Asus P8H77-I€ 85,95€ 85,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,85

Dit omdat de processor erg zuinig is en het moederbord lekker klein is en veel aansluitingen heeft
Bedankt voor de tip! Het lijkt erop dat het moederbord wat ik graag zou willen hebben niet op voorraad is. Dit zou een mooie nieuwe combinatie zijn. :)
Nice, alleen is het wel wat boven het budget. Toch kan ik hier wat info uit halen. :)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Er staat mij bij dat die Asus bordjes meer gebruiken dan Asrock of Intel. Maar als je Mux' pagina even door loopt kom je daar wel uit.

Verder als gebruiker van enkele Synology producten wil ik kroegtijger's comments wel bevestigen. Echter ook zelf vindt ik het toch fijner om mn zelfbouw file server te gebruiken, zeker als ik af en toe besluit toch nog wat andere dingen op die machine te doen. Beide goede oplossingen, ik zou gewoon doen wat je zelf prettig vindt, zal je niet teleurgesteld zijn.

Bedenk nog even je CPU keuze, de nieuwe generatie zijn misschien leuke, even zuinige, opties? G1620 of G2020 zouden volgens mij prima voldoen.

Verder, als het nog binnen budget past.

pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Na -Mask- z'n advies deze (nu al enkele keren) gebruikt in vergelijkbare setups. Stil, zuinig, en zeker voor 24/7 een aanrader. Maar persoonlijk ben ik ook erg van goedkopere voedingen afgestapt na een paar keer dikke ellende te hebben gehad.

Succes!
Pagina: 1