Beste tweakers,
ik ben begonnen met het samenstellen van een nieuwe thuisserver voor dataopslag.
Dit is mijn huidige configuratie:
Dit systeem is tweedehands overgenomen van een andere tweaker (excl de 2TB schijven) en heeft als voeding een PicoPSU met 150 watt vermogen
Dit systeem draait momenteel een lite versie van Windows XP met daarop SABnzbd, Sick Beard, Autosub en Plex Media Server. Contact met het server wordt alleen gemaakt via Logmein/extern bureaublad (dus hangt geen beeldscherm/toetsenbord/muis aan)
Wat ik wil:
- Een zo zuinig mogelijk stroomverbruik
- Zo stil mogelijk
- 4x 3TB HDD of 3x 4TB (nog niet 100% over uit)
- Kleine SSD OS schijf
Natuurlijk heb ik zelf al wat rond zitten kijken. De case vind ik zelf nog steeds een erg mooie case, mooi compact kastje met 4 hotswappable SAS/SATA schijven. Ik wil dan ook proberen die case te blijven gebruiken, maar dan met alle andere dingen vernieuwd.
Ik kom daarmee op deze twee lijstjes:
Het voordeel is van 3x4TB is toch wel dat er ruimte blijft voor uitbreiding. Ik heb echter verschillende reviews gezien waarin werd gezegd dat 4TB schijven allemaal behoorlijk traag zijn. Natuurlijk hoeven de schijven geen SSD snelheden te bereiken om een keertje wat data weg te schrijven en bestanden te streamen (fullhd streamen heeft +/- 3MB/s aan leessnelheid nodig), maar irritant traag moeten ze niet gaan worden. Het gekozen moederbord heeft 4x SATA-300 en 2x SATA-600 en dat lijkt me ook snel genoeg (die vaste schijven zullen nooit de maximale snelheid van SATA-300 gaan benutten, waarbij er iig een SATA-600 is voor de SSD).
Ik was van plan hierop weer hetzelfde pakket aan software te installeren als op de oude opslagserver (ik ben redelijk onbekend met Linux achtige oplossingen en alle tools die ik wil zijn sowieso beschikbaar voor Windows).
Nu wilde ik natuurlijk graag jullie gedachtes hierover!
Mijn twijfels:
- CPU/Mobo/RAM combo goed?
- 4TB of 3TB schijven?
- Misschien goedkopere oplossing als snelle OS disk dan deze/uberhaupt SSD?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wouter
ik ben begonnen met het samenstellen van een nieuwe thuisserver voor dataopslag.
Dit is mijn huidige configuratie:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon X2 5050e Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Jetway NC62K-LF | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Western Digital Scorpio Blue WD800BEVE, 80GB PATA-100, 8MB, 5400rpm | € 75,38 | € 75,38 |
| 1 | Chenbro ES34069 | € 188,11 | € 188,11 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 27,45 | € 27,45 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 290,94 | |
Dit systeem is tweedehands overgenomen van een andere tweaker (excl de 2TB schijven) en heeft als voeding een PicoPSU met 150 watt vermogen
Dit systeem draait momenteel een lite versie van Windows XP met daarop SABnzbd, Sick Beard, Autosub en Plex Media Server. Contact met het server wordt alleen gemaakt via Logmein/extern bureaublad (dus hangt geen beeldscherm/toetsenbord/muis aan)
Wat ik wil:
- Een zo zuinig mogelijk stroomverbruik
- Zo stil mogelijk
- 4x 3TB HDD of 3x 4TB (nog niet 100% over uit)
- Kleine SSD OS schijf
Natuurlijk heb ik zelf al wat rond zitten kijken. De case vind ik zelf nog steeds een erg mooie case, mooi compact kastje met 4 hotswappable SAS/SATA schijven. Ik wil dan ook proberen die case te blijven gebruiken, maar dan met alle andere dingen vernieuwd.
Ik kom daarmee op deze twee lijstjes:
| 1 | Intel Pentium G630T Boxed | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Asus P8H77-I | € 85,95 | € 85,95 |
| 3 | Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB | € 160,23 | € 480,69 |
| 1 | GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB | € 65,- | € 65,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 731,53 | |
| 1 | Intel Pentium G630T Boxed | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Asus P8H77-I | € 85,95 | € 85,95 |
| 4 | Western Digital Green WD30EZRX, 3TB | € 116,99 | € 467,96 |
| 1 | GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB | € 65,- | € 65,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 718,80 | |
Het voordeel is van 3x4TB is toch wel dat er ruimte blijft voor uitbreiding. Ik heb echter verschillende reviews gezien waarin werd gezegd dat 4TB schijven allemaal behoorlijk traag zijn. Natuurlijk hoeven de schijven geen SSD snelheden te bereiken om een keertje wat data weg te schrijven en bestanden te streamen (fullhd streamen heeft +/- 3MB/s aan leessnelheid nodig), maar irritant traag moeten ze niet gaan worden. Het gekozen moederbord heeft 4x SATA-300 en 2x SATA-600 en dat lijkt me ook snel genoeg (die vaste schijven zullen nooit de maximale snelheid van SATA-300 gaan benutten, waarbij er iig een SATA-600 is voor de SSD).
Ik was van plan hierop weer hetzelfde pakket aan software te installeren als op de oude opslagserver (ik ben redelijk onbekend met Linux achtige oplossingen en alle tools die ik wil zijn sowieso beschikbaar voor Windows).
Nu wilde ik natuurlijk graag jullie gedachtes hierover!
Mijn twijfels:
- CPU/Mobo/RAM combo goed?
- 4TB of 3TB schijven?
- Misschien goedkopere oplossing als snelle OS disk dan deze/uberhaupt SSD?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wouter