Thuisserver voor data opslag en download

Pagina: 1
Acties:

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 19:33
Beste tweakers,

ik ben begonnen met het samenstellen van een nieuwe thuisserver voor dataopslag.
Dit is mijn huidige configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Jetway NC62K-LF€ 0,-€ 0,-
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Scorpio Blue WD800BEVE, 80GB PATA-100, 8MB, 5400rpm€ 75,38€ 75,38
1Chenbro ES34069€ 188,11€ 188,11
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 27,45€ 27,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,94

Dit systeem is tweedehands overgenomen van een andere tweaker (excl de 2TB schijven) en heeft als voeding een PicoPSU met 150 watt vermogen
Dit systeem draait momenteel een lite versie van Windows XP met daarop SABnzbd, Sick Beard, Autosub en Plex Media Server. Contact met het server wordt alleen gemaakt via Logmein/extern bureaublad (dus hangt geen beeldscherm/toetsenbord/muis aan)

Wat ik wil:
- Een zo zuinig mogelijk stroomverbruik
- Zo stil mogelijk
- 4x 3TB HDD of 3x 4TB (nog niet 100% over uit)
- Kleine SSD OS schijf

Natuurlijk heb ik zelf al wat rond zitten kijken. De case vind ik zelf nog steeds een erg mooie case, mooi compact kastje met 4 hotswappable SAS/SATA schijven. Ik wil dan ook proberen die case te blijven gebruiken, maar dan met alle andere dingen vernieuwd.
Ik kom daarmee op deze twee lijstjes:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 64,90€ 64,90
1Asus P8H77-I€ 85,95€ 85,95
3Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB€ 160,23€ 480,69
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 34,99€ 34,99
1Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,53

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 64,90€ 64,90
1Asus P8H77-I€ 85,95€ 85,95
4Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 116,99€ 467,96
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 34,99€ 34,99
1Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 718,80

Het voordeel is van 3x4TB is toch wel dat er ruimte blijft voor uitbreiding. Ik heb echter verschillende reviews gezien waarin werd gezegd dat 4TB schijven allemaal behoorlijk traag zijn. Natuurlijk hoeven de schijven geen SSD snelheden te bereiken om een keertje wat data weg te schrijven en bestanden te streamen (fullhd streamen heeft +/- 3MB/s aan leessnelheid nodig), maar irritant traag moeten ze niet gaan worden. Het gekozen moederbord heeft 4x SATA-300 en 2x SATA-600 en dat lijkt me ook snel genoeg (die vaste schijven zullen nooit de maximale snelheid van SATA-300 gaan benutten, waarbij er iig een SATA-600 is voor de SSD).

Ik was van plan hierop weer hetzelfde pakket aan software te installeren als op de oude opslagserver (ik ben redelijk onbekend met Linux achtige oplossingen en alle tools die ik wil zijn sowieso beschikbaar voor Windows).

Nu wilde ik natuurlijk graag jullie gedachtes hierover! :)

Mijn twijfels:
- CPU/Mobo/RAM combo goed?
- 4TB of 3TB schijven?
- Misschien goedkopere oplossing als snelle OS disk dan deze/uberhaupt SSD?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wouter

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 16:46
Als moederbordje:
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

3 x SATA600 en 5x SATA300, meer SATA poorten is altijd leuk voor een NAS. Bovendien nog goedkoper ook.

En als proc zou ik dan deze overwegen, weer een tientje bespaard :)
pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed

[ Voor 3% gewijzigd door Sleepie op 14-02-2013 17:09 ]

• The_Zohan
Sleepie schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:08:
Als moederbordje:
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

3 x SATA600 en 5x SATA300, meer SATA poorten is altijd leuk voor een NAS. Bovendien nog goedkoper ook.

En als proc zou ik dan deze overwegen, weer een tientje bespaard :)
pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed
Dat bordje is te groot, het is een kleine mini-ITX case.
Die processor heeft een TDP van 55W tegenover de 35W die ik had uitgekozen, dat tientje is me dat wel waard. De voeding blijft helaas maar 150W :(

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:00
Misschien heb je hier wat aan. Voor een beetje downloaden en samba lijkt me een goedkoop celeron processortje genoeg.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

The_Zohan schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:11:
[...]

Dat bordje is te groot, het is een kleine mini-ITX case.
Die processor heeft een TDP van 55W tegenover de 35W die ik had uitgekozen, dat tientje is me dat wel waard. De voeding blijft helaas maar 150W :(
dat bordje is inderdaad te groot, ik zou het huidige moederbord gewoon zo houden, de goedkoopste met de aansluitingen die je wilt, en meer heb je niet nodig (pas er toch niet in).

let wel, TDP zegt niet alles over het verbruik, kijk ook eens naar het idle-verbruik

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je zegt dat je weer de zelfde software wil gebruiken, ik hoop dat je daarmee bedoelt dat je weer Windows gaat gebruiken i.p.v. van Windows XP?

Eigenlijk kun je beter Linux gebruiken want dat is gratis, Linux is erg gemakkelijk te beheren via de commandline. Updaten van je machine kan je bijvoorbeeld met 1 simpel commando. Ga er een middagje voor zitten en je hebt het zo door, je kan eventueel ook een VNC Viewer installeren dan, op die manier kan je gewoon alles wat je met Microsoft's Remote Desktop ook kan.

Verwijderd

The_Zohan schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:11:
De voeding blijft helaas maar 150W :(
Dat is echt ruim voldoende. Stel staggered spinup voor de harde schijven in en je hebt echt plenty power. Mijn htpc/NAS/server draait op een voeding van 115W en daarvan gebruik ik waarschijnlijk maar zo'n 25W continu (max).

• The_Zohan
Robbiedobbie schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:48:
Misschien heb je hier wat aan. Voor een beetje downloaden en samba lijkt me een goedkoop celeron processortje genoeg.
Bedankt voor de tip. Ik heb dat even doorgelezen, maar het systeem waar hij op uitkomt is alweer iets verouderd (qua typenummers/prijzen) waardoor ik denk dat ik beter uitkom met mijn lijstje.

Aangezien ik een stevige Plex database wil draaien, i.c.m. een stel downloadscripts (Autosub, Sick Beard, Sabnznbd, Couchpotato), zal er toch enige cpu kracht nodig zijn. Wanneer er 10 nieuwe films (10gb p/stuk) in de downloadwachtrij komen, enkele series ertussendoor en Plex start een database update op het moment dat hij weer een aan het parren en unpacken is, zal er toch een behoorlijke processorkracht benodigd zijn. Bovendien, die paar tientjes die ik dan zou besparen qua cpu kosten zijn het me niet waard vergeleken met het verschil in toekomstbestendigheid
NLBUURMAN schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:52:
[...]
...ik zou het huidige moederbord gewoon zo houden, ...
Bedoel je daarmee de huidige die ik al heb, of de huidige uit het verwachtte lijstje?
Rikkiz0r schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:58:
Je zegt dat je weer de zelfde software wil gebruiken, ik hoop dat je daarmee bedoelt dat je weer Windows gaat gebruiken i.p.v. van Windows XP?
Ik wilde inderdaad weer teruggaan naar Windows XP haha, misschien is een overstap naar Windows Server 2008/2013 ook wel een leuk idee. Voor Windows zijn er zo handig veel kant en klare oplossingen voor de dingen die ik zoek, ik ben bang dat een nieuwe functie toevoegen aan een Linux systeem me te veel tijd/uitzoekwerk zou kosten
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:05:
[...]
Dat is echt ruim voldoende. Stel staggered spinup voor de harde schijven in en je hebt echt plenty power. Mijn htpc/NAS/server draait op een voeding van 115W en daarvan gebruik ik waarschijnlijk maar zo'n 25W continu (max).
Na wat googelen wist ik wat staggered spinup was haha klinkt goed, bedankt voor de tip!

[ Voor 3% gewijzigd door The_Zohan op 14-02-2013 22:40 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Ik zou je windows XP toch ten zeerste af willen raden, ondersteuning daarvan is toch al lang beeindigd? Kortom je bent gewoon vogelvrij. Ik zou linux gewoon eens proberen, software installeren is echt gigaveel makkelijker dan op Windows.

Als ik je topic zo lees ben je waarschijnlijk zelfs beter af met een uitgebreide NAS dan met een zelfbouwsysteem.

• The_Zohan
mcDavid schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:54:
Ik zou je windows XP toch ten zeerste af willen raden, ondersteuning daarvan is toch al lang beeindigd? Kortom je bent gewoon vogelvrij. Ik zou linux gewoon eens proberen, software installeren is echt gigaveel makkelijker dan op Windows.
Als ik je topic zo lees ben je waarschijnlijk zelfs beter af met een uitgebreide NAS dan met een zelfbouwsysteem.
De ondersteuning voor XP is volgens mij idd afgelopen, maar dat maakt het systeem zelf niet zo slecht. Het is lekker licht (zeker de XP lite die ik gebruik) zodat er zo veel mogelijk resources naar de andere taken gaan.

Het nadeel van een uitgebreide NAS vind ik toch wel de beperkte apps en de beperkte snelheid. Een programma als Autosub is redelijk nieuw, en ik weet niet of het al voor de grote NAS systemen te vinden is, maar de kans daarop is altijd kleiner dan bij Windows. Daarnaast de snelheid: Er staat hier momenteel in huis ook een pricewatch: Synology Disk Station DS210J en de tijd totdat daar iets van afspeelt ligt gewoonweg hoger dan van het huidige Windows XP kastje. Daarnaast zijn de transferrates over het netwerk naar het Windows kastje 50-60MB/s en naar het nasje maar 20-25MB/s. Dat maakt nog wel een behoorlijk verschil als er op mijn laptop weer eens 200GB is binnengetrokken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
The_Zohan schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:59:
[...]

De ondersteuning voor XP is volgens mij idd afgelopen, maar dat maakt het systeem zelf niet zo slecht. Het is lekker licht (zeker de XP lite die ik gebruik) zodat er zo veel mogelijk resources naar de andere taken gaan.
Ik zou mijn bestanden dus nevernooit toevertrouwen aan een systeem waarvoor geen security-patches meer uitkomen (en waarvoor bovendien zat exploits openbaar beschikbaar zijn). Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

Er zijn zat superlichte linuxdistro's, en ook specifieke NAS-distro's die lijken me hier uiterst geschikt voor. Kun je bovendien je schijven EXT4 formatteren ipv NTFS. Ik zie alleen maar voordelen.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 14-02-2013 23:08 ]

• The_Zohan
Hm, dat ben ik helemaal vergeten te vertellen. Voordat er XP op dit servertje kwam, heb ik het geprobeerd met Linux Mint (de enige Linux distributie waar ik wel eens wat mee geklooid had). Vervolgens zagen een aantal apparaten in het netwerk (waaronder een Windows 7 laptop en een WD TV Live Mediaplayer) die gedeelde schijven niet meer. Avond lang mee geklooid, toen maar gewoon XP erop geknald. 55 minuten later werkte alles zoals ik wilde

• pixie_joris
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Waarom eigenlijk SSD ? :)
Ik persoonlijk zie weinig nut van een SSD hier maar ik ken er niet zoveel van dus je moet niet veel van mij aantrekken ^^

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

The_Zohan schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:38:

[...]

Bedoel je daarmee de huidige die ik al heb, of de huidige uit het verwachtte lijstje?
die uit je verwachtte lijstje, excuses voor de verwarring!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1