Geluid kraakt na installeren andere videokaart (EMI?)

Pagina: 1
Acties:

• swa100
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01 09:00
Beste mensen,

Na het installeren van een andere videokaart (8800gt) kraakt mijn geluid regelmatig als ik muziek luister o.i.d. Om de paar seconden hoor je een klein kraakje, vreselijk irritant.
Ik gebruik gewoon mijn on-board geluidskaartje.

Na wat zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat EMI hier de oorzaak van moet zijn. Omdat ik mijn on-board geluidskaart gebruik, kan ik deze dus niet shielden.

Ik heb nu twee opties denk ik zo: 1. pci geluidskaartje kopen en deze proberen te shielden met karton, aluminiumfolie en tape. 2. Een usb 'geluidskaartje' kopen.

Ik neig naar optie 2, daar dat naar mijn idee een 100% succes garantie moet bieden. Kunnen jullie jullie licht over dit probleem laten schijnen en eventueel wat goede usb ' geluidskaartjes' aanraden (max 25-30 eu, meer is deze pc niet meer waard)?

Ik gebruik de volgende speakers: http://tinyurl.com/bhweqxn

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,

Leroy

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
Nou... probeer eerst maar eens het IRQ van de onboard kaart te wijzigen, wellicht is dat al voldoende.

Sommige videokaarten geven nogal een vreemd electroveld af , is niet zo gek veel aan te doen... USB geluidskaart kan wel werken, je zou dan zoiets kunnen doen : pricewatch: Creative SoundBlaster Play! , hoewel mijn ervaring met creative nogal wisselt, zeker op driver vlak, zou dit voor jou wel een goede oplossing kunnen wezen.

• swa100
Ah! Bedankt voor je reactie! Met het begrip ' IRQ' ben ik helaas niet echt bekend, zou je dat iets toe kunnen lichten?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Zeker dat je voeding niet instabiel is omdat hij op het randje van z'n vermogen moet werken? Is je computer aangesloten op randaarde?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• swa100
Visgek82 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:54:
Nou... probeer eerst maar eens het IRQ van de onboard kaart te wijzigen, wellicht is dat al voldoende.
Hier mijn IRQ's Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/383IRQ.png

• swa100
RSpliet schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:01:
Zeker dat je voeding niet instabiel is omdat hij op het randje van z'n vermogen moet werken? Is je computer aangesloten op randaarde?
Ja dat weet ik wel zeker, ik heb namelijk een 600W voeding dus dat moet wel genoeg zijn. Ja, pc is aangesloten op een randaarde!

Verwijderd

je zou ook kunnen beginnen met het installeren van de juiste drivers voor je geluidskaart, wellicht dat dat al iets oplost? (High Definition Audio Apparaat betekend dat ie nog op de basis-windowsdrivers werkt)

• swa100
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:05:
je zou ook kunnen beginnen met het installeren van de juiste drivers voor je geluidskaart, wellicht dat dat al iets oplost? (High Definition Audio Apparaat betekend dat ie nog op de basis-windowsdrivers werkt)
Dat denk ik niet toch? Aangezien k geen problemen had met mijn oude 8600 erin. Ben op zoek gegaan naar die drivers maar leverde niet echt veel op, op troep en malware zooi na.

De drivers van dell.com werken niet -> vista drivers (ik draai op win7).

[ Voor 6% gewijzigd door swa100 op 13-02-2013 11:20 ]

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je?

Het is in ieder geval altijd aan te raden de juiste drivers te installeren.

• swa100
Hoe zit het met de geluidskwaliteit van dit dingetje pricewatch: Creative SoundBlaster Play! tegenover een standaard on-board kaartje? Zal ik gaan inleveren op geluidskwaliteit? Of zal ik dan voor http://www.dixons.nl/beel...c-5500p.html#.URtuBqU2ZsQ gaan?

[ Voor 19% gewijzigd door swa100 op 13-02-2013 11:44 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
IRQ-problemen zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. Vroeger speelde dit nog wel eens, maar gebeurt heel weinig nog dat hier problemen uit voort komen. IRQ staat voor Interrupt Request en komt erop neer wat de volgorde is van devices om inbreuk te mogen maken op de CPU voor het verwerken van aanvragen. Een hoog IRQ-nummer is dus relatief laat aan de beurt, en kan gevolgen hebben voor je geluidskwaliteit. Met de huidige hardware is de performance dermate goed dat je hier eigenlijk nooit meer tegenaan loopt.
Waarschijnlijker is dat het probleem veroorzaakt wordt door de bewegende onderdelen in je machine die storen op de analoge output (digitaal speelt dit probleem niet), en dat kan je inderdaad verhelpen door niet meer gebruik te maken van de (relatief slechte) onboard geluidskaart maar naar een externe DAC over te stappen wat meestal neerkomt op een USB-geluidskaart. Voor een paar tientjes kan je die al krijgen en die zijn over het algemeen al aanzienlijk beter dan de onboard DAC's.

iRacing Profiel

• swa100
Vandaag heb ik dus een usb geluidskaartje geinstalleerd. Helaas moet ik meedelen dat het gekraak via deze usb adapter zelfs erger is. Ik heb ook de onboard geluidskaart uitgezet in de bios.

Wat kan het nu nog zijn? Word hier beetje moedeloos van..

edit: het gekraak klinkt echt alsof iemand aan de jack plug zit te rommelen.

voor de duidelijkheid:

-gebruik geen randaarde
-kabels raken moederbord niet aan
-deze 8800gt veroorzaakte hetzelfde probleem in een andere pc
-wanneer ik mijn oude videokaart terugzet is het probleem weg
-usb geluidskaart maakte het probleem alleen maar erger

anyone?

[ Voor 43% gewijzigd door swa100 op 14-02-2013 14:57 ]

• swa100
Niemand?

• kroegtijger
Waarom gebruik je geen geaarde aansluiting? Probeer het anders even als test.

iRacing Profiel

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
- onboard geluid
- cheapo creative usb

Zijn nou niet de beste geluidskaarten ter wereld.
misschien iets kopen wat daar beter tegen kan?

Ik hoor goede dingen over de asus xonar:
pricewatch: Asus Xonar DGX

• kroegtijger
sharkzor schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:17:
- onboard geluid
- cheapo creative usb

Zijn nou niet de beste geluidskaarten ter wereld.
misschien iets kopen wat daar beter tegen kan?

Ik hoor goede dingen over de asus xonar:
pricewatch: Asus Xonar DGX
Dat het niet het grootste festijn is qua hardware neemt niet weg dat het niet klopt dat je bij de ene videokaart wel last hebt, en bij de andere niet. Zeker omdat het ook met een USB-kaart gebeurt wordt het wel erg verdacht. De kans dat alle2 brak zijn is wel heel minimaal, en om nu maar op de gok nog maar eens een geluidskaart te kopen lijkt me ook niet zinvol als we niet eerst de oorzaak vast stellen.

iRacing Profiel

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
kroegtijger schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:26:
[...]

Dat het niet het grootste festijn is qua hardware neemt niet weg dat het niet klopt dat je bij de ene videokaart wel last hebt, en bij de andere niet. Zeker omdat het ook met een USB-kaart gebeurt wordt het wel erg verdacht. De kans dat alle2 brak zijn is wel heel minimaal, en om nu maar op de gok nog maar eens een geluidskaart te kopen lijkt me ook niet zinvol als we niet eerst de oorzaak vast stellen.
bedoel niet dat die hardware 'brak'is, maar wel meer vatbaar voor spanningswisselingen/inteferentie.

Andere verklaring is dat de nieuwe videokaart zo'n grote druk op de voeding legt dat deze geen vlakke spanning meer afgeeft. Verklaart ook waarom een usb unit slecht geluid geeft.
Aarden kan helpen, maar een betere voeding waarschijnlijk ook.

Btw, is er al getest met een koptelefoon? zo'n speaker setje steekt ook in het lichtnet natuurlijk.

• swa100
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal zo even een geaard stopcontact proberen.

Ik denk niet dat die voeding (600W) een probleem moet zijn. Deze kaart gaf hetzelfde probleem bij een andere pc (650 W voeding). Ik heb ook getest met headphones, gaf dezelfde problemen, zowel via usb als onboard geluidskaart.

Zoals kroegtijger al zei lijkt het me geen succes om op de gok een nieuwe geluidskaart te kopen.

Ik sta echt voor een raadsel..

• kroegtijger
sharkzor schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:33:
[...]

bedoel niet dat die hardware 'brak'is, maar wel meer vatbaar voor spanningswisselingen/inteferentie.

Andere verklaring is dat de nieuwe videokaart zo'n grote druk op de voeding legt dat deze geen vlakke spanning meer afgeeft. Verklaart ook waarom een usb unit slecht geluid geeft.
Aarden kan helpen, maar een betere voeding waarschijnlijk ook.

Btw, is er al getest met een koptelefoon? zo'n speaker setje steekt ook in het lichtnet natuurlijk.
Plaats anders eens een powered USB-hub tussen de pc en de USB-geluidskaart in. Mocht je USB te weinig vermogen kunnen leveren, dan los je dat daarmee op en is een relatief goedkope oplossing.

iRacing Profiel

Verwijderd

Toevallig je scherm via HDMI aangesloten?

• swa100
Aansluiten op randaarde heeft geen effect, zojuist getest. Weer even een oude 8600gt erin gedaan en toen was het probleem verholpen.

Ook heb ik weer waargenomen dat het gekraak veel erger is wanneer ik de usb geluidskaart gebruikt. Voor de duidelijkheid: via moederbord geluidskaart hoor je gemiddeld 2-3 kraakjes per 30 sec en via die usb geluidskaart ongeveer 9-13 per 30 sec.

Dat de voeding het probleem is lijkt me zo sterk, daar deze pc met deze voeding (nieuw) twee weken geleden een 9800GTX+ prima kon handelen, zonder problemen. Ook heb ik al eens een andere 8800gt in deze pc gehad toen ik nog een 350W voeding had (paar maanden terug), toen had ik ook geen problemen.

• swa100
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:03:
Toevallig je scherm via HDMI aangesloten?
Nope, gewoon een DVI-VGA adapertje op de kaart en dan een VGA kabel tussen pc en scherm.

[ Voor 17% gewijzigd door swa100 op 16-02-2013 11:20 ]

Verwijderd

Hm, dan weet ik t echt niet. Ik heb eenzelfde probleem met mn mediacenter, deze kraakt ook op random momenten. Even aan de HDMI kabel klooien en het is weer een week (soms een maand) weg. Vreemd, want het geluid gaat helemaal niet via HDMI, maar over de onboard geluidskaart. Ook bij mij bleef het gekraak bij gebruik van een (cheapass china-merk) USB geluidskaart

• swa100
Iemand met een geniale ingeving?

• swa100
Is er niemand die dit eerder heeft meegemaakt?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je je CPU overgeklokt? Zo ja, klok die dan terug. Misschien is het gekraak dan weg.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:59

masauri

aka qwybyte

heb je last van gekraak zoals dit geluid?
[YouTube: http://youtu.be/Mec7eOIAka8] ?
het komt wat overeen met wat jij hebt lijkt me als ik je omschrijving zo lees.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• swa100
Lip schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:10:
Heb je je CPU overgeklokt? Zo ja, klok die dan terug. Misschien is het gekraak dan weg.
nee, cpu draait op standaardfrequentie.

• swa100
masauri schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:03:
heb je last van gekraak zoals dit geluid?
[video] ?
het komt wat overeen met wat jij hebt lijkt me als ik je omschrijving zo lees.
Nee dit is het niet echt, het is ook niet zo aaneengesloten als op dit filmpje. Het is echt om de paar seconden een soort kraakje/plofje, alsof je met je jack plug friemelt.

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:37
balen, dit soort puzzels kan je eindeloos zoet houden.
Vaak hebben recente PC's meerdere USB root hubs - de ene kan meer last hebben van storing dan de ander. probeer je externe DAC maar eens in een andere usb poort, bij voorkeur een bovenop of vooraan de PC omdat je dan de meeste kans hebt dat je een andere root hub te pakken hebt.

Heb je de tip van een powered USB hub (een hub met een externe voeding) al geprobeerd?
Pagina: 1