Kan Ziggo modem niet bereiken...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135195

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik Ziggo Alles-in-1. Werkt prima: internet, tv, telefoon, alles werkt. Alleen kan ik niet inloggen op het modem om instellingen te checken/wijzigen/etc. Het IP van het Ziggo-modem (Cisco model) is exact hetzelfde als dat van mijn vorige modem (Fritz!Box 7170).

In het begin had ik alleen maar een draadloze verbinding via mijn laptop maar daarmee kon ik niet op het modem komen: ik kreeg simpelweg geen verbinding. Wel met internet maar niet met het modem!

Vervolgens heb ik de laptop rechtstreeks aangesloten op het modem maar toen kreeg ik nog steeds geen verbinding... terwijl ik nog steeds WEL op het internet kon en alles! Maar op het modem, ho maar!

Vervolgens heb ik vandaag mijn PC aangesloten op het Ziggo modem maar dat heb ik gedaan via de Fritz!Box die nu als switch fungeert (alles ingesteld volgens de handleiding va Fritz!Box). Dit kon niet anders omdat het Ziggo modem op een totaal andere plek staat dan het Fritz!Box modem. Maar ja... als ik nu wil inloggen op het modem, krijg ik (natuurlijk?) de Fritz!Box te zien, die de eerste 'in lijn' is...!

Hoe kom ik nou ooit op dat Ziggo modem...??? :? Zoals gezegd hebben ze beiden hetzelfde IP-adres en die Fritz!Box dringt steeds voor... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 23:40
Ipadres van de fritzbox veranderen zodat ze niet meer hetzelfde zijn :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:45:
Ipadres van de fritzbox veranderen zodat ze niet meer hetzelfde zijn :)
Heb ik net gedaan... Ik dacht dat ik de Expert mode had aangezet, maar op een of andere manier was dat niet gebeurt dus stond de optie om het IP-adres te veranderen nergens...

Maar goed, dat lijkt niet op te schieten want zodra ik het IP-adres van de Fritz!Box verander, doet het hele internet het niet op mijn PC...? 8)7 En daarnaast kan ik nog STEEDS niet het Ziggo modem bereiken...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 12-02-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:24
Waarom hang je de Ziggo router niet even rechtstreeks aan je laptop? Dan weet je zeker dat je niet op de fritzbox in kunt loggen en heb je alle tijd en ruimte om er ff voor te gaan zitten :)

Overigens klinkt dit alsof de Fritzbox! niet alleen als switch fungeert. De Fritzbox! moet als gateway het IP-adres van de Ziggo router krijgen en in mijn ogen ook het liefst geen ip-adressen uitdelen. Je zult er niet aan ontkomen om de Fritzbox! een ander IP-adres te geven, anders ga je de Ziggo router inderdaad nooit bereiken:

----Laptop------->-----Fritzbox!------>-----Ziggo router
192.168.0.11-------192.168.0.1-----------192.168.0.1

Als je het rijtje zo ziet is het natuurlijk logisch dat de Fritzbox! pagina geopend wordt, die luistert immers op hetzelfde adres.

Het grootste probleem wat ik hier echter mee kreeg toen ik het zo opstelde, is dat ik het subnetmask van de Ziggo router niet kon aanpassen, wat ervoor zorgde dat hij geen verbinding kon maken met alle adressen in de 192.168.x.x reeks, of in de 10.0.x.x. Eigenlijk met niets behalve 192.168.0.x :P Ik heb daarom de makkelijkste oplossing gekozen en een domme switch gekocht. Ik had namelijk geen zin om de Ziggo router in bridged mode te zetten, waardoor je de rollen om kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 14:10
Ziggo modem (ubee althans) heeft hier het IP : 192.168.178.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lolgast schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:18:
Waarom hang je de Ziggo router niet even rechtstreeks aan je laptop?
Eh...
Anoniem: 135195 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:40:
Vervolgens heb ik de laptop rechtstreeks aangesloten op het modem maar toen kreeg ik nog steeds geen verbinding... terwijl ik nog steeds WEL op het internet kon en alles! Maar op het modem, ho maar!
;)
lolgast schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:18:
Ik heb daarom de makkelijkste oplossing gekozen en een domme switch gekocht.
Dat ga ik ook maar doen. Bedacht me net ( }:O }:O }:O ) dat het modem waarschijnlijk toch binnenkort terug moet naar de provider (XS4all)... :o

Maar goed, het BLIJFT vreemd dat ik het Ziggo modem zelfs niet kan bereiken als ik 'm er direct aanhang...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 12-02-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Welke modem heb je de ubee of Cisco?
Modem een keer gereset aan de achterkant?

[ Voor 37% gewijzigd door Martinusz op 12-02-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:22:
Welke modem heb je de ubee of Cisco?
Modem een keer gereset aan de achterkant?
Cisco (zie OP). Model is EPC3925 (maar dat is volgens mij het enige Cisco model dat Ziggo gebruikt). Het modem is wel al een keer aan en uitgegaan maar niet specifiek voor dit probleem. Ik zal dat vanavond laat eens proberen. (Alhoewel resetten toch gewoon moet door de stekker er 30 seconden uit te halen en niet met een of andere resetknop? Ben trouwens benieuwd hoe lang het resetten duurt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat die modem niet gewoon in bridged mode? DOCSIS modems zijn in beginsel altijd bereikbaar op 192.168.100.1, ook als ze bridgen en dus geen IPs uitdelen oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 135195 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:30:
[...]

Cisco (zie OP). Model is EPC3925 (maar dat is volgens mij het enige Cisco model dat Ziggo gebruikt). Het modem is wel al een keer aan en uitgegaan maar niet specifiek voor dit probleem. Ik zal dat vanavond laat eens proberen. (Alhoewel resetten toch gewoon moet door de stekker er 30 seconden uit te halen en niet met een of andere resetknop? Ben trouwens benieuwd hoe lang het resetten duurt.)
Anders FF bellen met ziggo die kunnen je modem uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:31:
Staat die modem niet gewoon in bridged mode? DOCSIS modems zijn in beginsel altijd bereikbaar op 192.168.100.1, ook als ze bridgen en dus geen IPs uitdelen oid.
JA! Potjandorie! Ik voer 192.168.100.1 in en hopla, ik ben in het modem! :o _/-\o_

Maar eh... excuses als dit een domme vraag is, maar moet ik iets doen met die bridged mode...? (En zo ja, waarom heeft de Ziggo installateur dat niet gedaan...?) Ik heb tot nu toe 2 laptops, een smartphone en een desktop PC op internet zitten via het modem en het werkt allemaal wel okay, lijkt het. Maar ik moet toch bridgemode uitzetten als ik meerdere computers aan wil sluiten...? Er komt nog minstens een LAN verbinding bij.

Mijn PC is momentaal aangesloten via m'n oude Fritz!Box maar morgen ga ik een switch kopen hiervoor. Moet ik nou bridge mode uitzetten...? (Ja, dit is allemaal niet voor me...) Als dat moet, dan vind ik dat wel erg slordig van de Ziggo installateur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Als je er geen eigen route achter zet, moet bridge modus uit.
FF klantenservice bellen en ze zetten het zo voor je uit :)

Maar staat hij wel in bridge modus?
Kun je zien als je naar de modem inlog gaat, als je bijna niks kunt instellen staat ie in bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:09:
Als je er geen eigen route achter zet, moet bridge modus uit.
FF klantenservice bellen en ze zetten het zo voor je uit :)

Maar staat hij wel in bridge modus?
Kun je zien als je naar de modem inlog gaat, als je bijna niks kunt instellen staat ie in bridge modus.
O... ik dacht dat het feit dat 'ie alleen bereikt kan worden via 192.168.100.1 betekende dat 'ie in bridged mode staat... Ja, ik kan WEL van alles en nog wat instellen: ik krijg eerst een simpel Ziggo-scherm met wat basisinfo die je kan wijzigen, en ik kan ook naar advanced settings, en dan kom ik in een scherm van Cisco en daar heb ik tabs met namen als Setup, Wireless, Security, Access restrictions, dus... ik denk dat ik wel overal bij kan. Dan staat hij dus NIET in bridged mode? Maar waarom kan ik het modem dan niet bereiken via 192.168.178.1? Op het eerste Ziggo scherm staat wel dat DAT het IP-adres is waarop in kan inloggen op het modem...? :?

Volg het niet helemaal meer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 135195 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:19:
[...]

O... ik dacht dat het feit dat 'ie alleen bereikt kan worden via 192.168.100.1 betekende dat 'ie in bridged mode staat... Ja, ik kan WEL van alles en nog wat instellen: ik krijg eerst een simpel Ziggo-scherm met wat basisinfo die je kan wijzigen, en ik kan ook naar advanced settings, en dan kom ik in een scherm van Cisco en daar heb ik tabs met namen als Setup, Wireless, Security, Access restrictions, dus... ik denk dat ik wel overal bij kan. Dan staat hij dus NIET in bridged mode? Maar waarom kan ik het modem dan niet bereiken via 192.168.178.1? Op het eerste Ziggo scherm staat wel dat DAT het IP-adres is waarop in kan inloggen op het modem...? :?

Volg het niet helemaal meer... ;)
Dan staat bridge modus uit, heb even bij mijzelf gekeken, maar bridge modus is duidelijk herkenbaar er staat namelijk in rood grote letters route en wireless uit!

Geen idee waarom deze op een andere IP reeks zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, duidelijk. Maar inderdaad gek dat ik het modem via 192.168.100.1 moet benaderen terwijl de info zelf aangeeft dat het IP-adres 192.168.178.1 moet zijn. Nou ja, alles werkt, dus... ik vind het prima zo. Ik heb in ieder geval het standaard wachtwoord van het modem kunnen veranderen dus nu slaap ik al wat rustiger. ;)

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:08
agoNITE schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:20:
Ziggo modem (ubee althans) heeft hier het IP : 192.168.178.1
Jep hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag de Fritz!Box ertussenuit gehaald en een switch neergezet. Kan via mijn laptop nog steeds niet op het modem komen via 192.168.178.1... Blijft gek. Nou ja, dan maar met 192.168.100.1... ;)

BTW Gisteren gaf de Ziggo speed test aan dat m'n downloadsnelheid dik 30 was: nu met de switch en een CAT5e draad krijg ik de volle 60! Wel jammer dat daar in de praktijk weinig van overblijft... ;) Maar goed, alles werkt nu zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo "in praktijk weinig van overblijft" - je meet toch 60Mbps :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:08
Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:05:
Vandaag de Fritz!Box ertussenuit gehaald en een switch neergezet. Kan via mijn laptop nog steeds niet op het modem komen via 192.168.178.1... Blijft gek. Nou ja, dan maar met 192.168.100.1... ;)

BTW Gisteren gaf de Ziggo speed test aan dat m'n downloadsnelheid dik 30 was: nu met de switch en een CAT5e draad krijg ik de volle 60! Wel jammer dat daar in de praktijk weinig van overblijft... ;) Maar goed, alles werkt nu zoals het hoort.
Waar heb je dit mee gemeten?
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:14:
Van deze uitspraak snap ik ook niks, hoe kan er minder overblijven als je 60 mbps meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:14:
rolandos582 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:18:
[...]
Van deze uitspraak snap ik ook niks, hoe kan er minder overblijven als je 60 mbps meet.
Hm, verbaast me dat jullie dat niet snappen... Ja, ik MEET 60 Mbps maar dat soort snelheden MEET je alleen maar en die ervaar je nooit VOLLEDIG tijdens normaal gebruik. Tijdens normaal gebruik blijft er van die snelheid niet zo veel meer over: ik kan met moeite downloadsnelheden van 2 tot 3 Mb halen: als ik gewoon simpelweg iets download via m'n browser blijft het al gauw rond de 1 Mb/s hangen. Dus in de PRAKTIJK zie je nooit de volle snelheid terug. Als dat wel zo zou zijn, zou ik constant moeten kunnen downloaden met zo'n 7,5 Mb/s.

Ja, ik weet dat dat komt door omstandigheden, servers, verbindingen, etc. en dat de officiele snelheid altijd 60 Mbps is, maar die volle snelheid zie je nooit helemaal terug in de praktijk. Als er van de mogelijke 7,5 Mb/s maar een dikke Mb overblijft, vind ik dat weinig. ;)
http://speedtest.ziggo.nl/ziggoportal.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:28:
[...]

[...]
Ja, ik weet dat dat komt door omstandigheden, servers, verbindingen, etc. en dat de officiele snelheid altijd 60 Mbps is, maar die volle snelheid zie je nooit helemaal terug in de praktijk. Als er van de mogelijke 7,5 Mb/s maar een dikke Mb overblijft, vind ik dat weinig. ;)

[...]

http://speedtest.ziggo.nl/ziggoportal.php
pas wel op met mbit of mb daar zit een goot verschil tussen.
60mbit is zon 7.5 MB
zie bijv: http://web.forret.com/too...rnet+[Ethernet+benchmark]
EDIT das raar, ik haal ook niet de volledige snelheid met zn ziggo 60mbit lijntje

[ Voor 35% gewijzigd door mrc4nl op 13-02-2013 21:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:39:
[...]
pas wel op met mbit of mb daar zit een goot verschil tussen.
60mbit is zon 7.5 MB
Zoals ik al aangaf, inderdaad:
Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:28:
Als dat wel zo zou zijn, zou ik constant moeten kunnen downloaden met zo'n 7,5 Mb/s.

...

Als er van de mogelijke 7,5 Mb/s maar een dikke Mb overblijft, vind ik dat weinig. ;)
;)

De daadwerkelijke snelheden die ik haal liggen tussen dus de >10 en 20 Mbps (als je de boel omrekent).

Moet toch eens op zoek naar een goede download accelerator. Gebruik nu DownThemAll en daarmee kan ik (als ik 'parts' toevoeg) snelheden halen die soms in de buurt van de 3,5 Mb/s uitkomen, al gaat het erg op en (vooral) neer.
mrc4nl schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:39:
[...]
EDIT das raar, ik haal ook niet de volledige snelheid met zn ziggo 60mbit lijntje
Bedoel je dat de Ziggo speedtest geen 60 Mbps aangeeft of dat je niet kan downloaden met 7.5 Mb/s? Dat laatste bedoelde ik dus met dat het in de praktijk altijd minder is. En da's niet raar maar heel gebruikelijk. Als de speedtest geen 60 aangeeft, is er iets niet helemaal in orde!

BTW Eigenlijk flauw dat die providers altijd in Mbps spreken terwijl de consument toch altijd in Mb/s denkt... :/

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 13-02-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de volle snelheid toch nooit haalt, waarom neem je dan het middelste abonnement van Ziggo? :?
Had dan de goedkoopste genomen, verschil merk je niet en boven de 1MB/sec downloaden haal je toch niet zeg je net. Wellicht is er dus meer in je netwerk aan de hand, bij een theoretische maximale van 7,5MB/sec moet je 6MB/sec toch zeker halen via de verbinding, wireless met gemak 5MB/sec (uit ervaring bij een kennis van me).

Ik haal, via usenet, geregeld de volle snelheid van mijn Ziggo Alles-in-1 Extra verbinding, dus ik begrijp niet dat jij dat niet haalt.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CptChaos schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:51:
Als je de volle snelheid toch nooit haalt, waarom neem je dan het middelste abonnement van Ziggo? :?
Had dan de goedkoopste genomen, verschil merk je niet en boven de 1MB/sec downloaden haal je toch niet zeg je net. Wellicht is er dus meer in je netwerk aan de hand, bij een theoretische maximale van 7,5MB/sec moet je 6MB/sec toch zeker halen via de verbinding, wireless met gemaak 5MB/sec (uit ervaring bij een kennis van me).

Ik haal, via usenet, geregeld de volle snelheid van mijn Ziggo Alles-in-1 Extra verbinding, dus ik begrijp niet dat jij dat niet haalt.
Je haalt meestal een bepaald percentage van de beloofde snelheid. Als ik het goedkoopste abonnement had genomen, was mijn praktijksnelheid NOG lager geweest. Lijkt me nogal logisch.

Ik heb Usenet nog niet geprobeerd. Gebruik je een speciale Usenet provider? Ik zou dat eens moeten proberen. Ik zit bij Easynews maar download altijd via hun site, wat denk ik trager werkt. Ik zou eens een Usenet programma moeten testen en 'rechstreeks' van Usenet downloaden. Maar jij geeft ook al aan dat je niet ALTIJD 15 Mb/s haalt... en dat je dat schijnbaar alleen 'geregeld' haalt als je download van usenet.

Misschien moet ik ook eens wat gaan klooien met MTU en dat soort settings...

P.S. Een kennis van mij heeft alleen draadloos internet via Ziggo en haalt meestal een dikke 1 Mb/s. Heeft de kennis die 5 Mb/s haalt met gemak een 60 Mbps abo of 120? Het zal allemaal ook afhangen van hoeveel buurtbewoners Ziggo gebruiken, denk ik...

P.S. 2 Mijn oude laptop haalt met die Ziggo speedtest nog maar net de 15 Mbps... ;) Maar dat ligt aan de verouderde hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 13-02-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor usenet provides icm ziggo kan je denk ik beter in [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8 kijken of in Newsservers met binaries [Deel 12].

Er zitten daar redelijk wat Ziggo routers in de buurt, maar ook andere wifi netwerken. De kennis heeft de 60/6 verbinding en haalt dus met usenet via wlan met gemak 5MB/sec.

De volle 15MB/sec zal dan ook nooit gehaald worden, dat is de theoretische max, door de overhead op de lijn zal je zoiets nooit kunnen halen, ik zit echter via usenet geregeld aan de 12MB/sec tot 13MB/sec, wat dan dus érg goed is.

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:44:
[...]

[...]

Zoals ik al aangaf, inderdaad. ;)
daar kwam ik ook een beetje laat achter, maar ik heb ook eens gemeten en kom ook op zn 1.2 MB download uit, Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2506835662.png
wat ik wel raar vind,ik heb ook een 60 mbit abbonent.

terwijl een tijdje terug ik toch echt het beter deed
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/300BEgGIFLjEMsn6bbs1ea62/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 13-02-2013 22:07 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:04:
[...]

daar kwam ik ook een beetje laat achter, maar ik heb ook eens gemeten en kom ook op zn 1.2 MB download uit, wat ik wel raar vind,ik heb ook een 60 mbit abbonent.

terwijl een tijdje terug ik toch echt het beter deed
[afbeelding]
Die link die je postte is van een test site en die geeft, net als de Ziggo site, simpelweg aan wat de beloofde snelheid is, maar NIET wat de snelheid in de praktijk is. Ik neem tenminste aan dat je die 1,2 Mb haalt als je iets download en niet met die test? Als de speedtest 1,2 Mb aangeeft i.p.v. ongeveer 7,5 is er dus wat fout...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:06:
[...]

Die link die je postte is van een test site en die geeft, net als de Ziggo site, simpelweg aan wat de beloofde snelheid is, maar NIET wat de snelheid in de praktijk is. Ik neem tenminste aan dat je die 1,2 Mb haalt als je iets download en niet met die test? Als de speedtest 1,2 Mb aangeeft i.p.v. ongeveer 7,5 is er dus wat fout...!
downloaden van nvidia drivers geeft ook 1.2 Mb aan, het kan aan mij liggen of aan ziggo. maar iets is mis.
EDIT: andere pc, haalt dikke 7Mb/s van nVidia site.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 13-02-2013 22:13 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik haal 100Mbit DRAADLOOS :)

Als ziggo speedtest 60Mbit aangeeft en je haalt bij andere downloadzaken maar 1 a 2 mb/sec, dan zou ik toch de boel eens nakijken :)
Misschien ethernet/wifi adapter eens nakijken? Beveiliging op WPA2-PSK? (+ AES ipv TKIP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
martinusz schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:09:
Ik haal 100Mbit DRAADLOOS :)

Als ziggo speedtest 60Mbit aangeeft en je haalt bij andere downloadzaken maar 1 a 2 mb/sec, dan zou ik toch de boel eens nakijken :)
Misschien ethernet/wifi adapter eens nakijken? Beveiliging op WPA2-PSK? (+ AES ipv TKIP)
Als de speedtest 60 Mbps aangeeft, zou je zeggen dat de adapter goed is ingesteld, toch...? Anders kon die nooit 60 Mbps halen. Dus ik zou eigenlijk niet weten waar ik naar zou moeten kijken... (maar ik heb er verder dan ook geen verstand van ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:09:
[...]

downloaden van nvidia drivers geeft ook 1.2 Mb aan, het kan aan mij liggen of aan ziggo. maar iets is mis.
EDIT: andere pc, haalt dikke 7Mb/s van nVidia site.
Interessant... Dus dan zou er bij mij mss toch iets niet goed zijn. Ik werk via een switch en twee CAT5e kabels van 10 meter... dat zou geen probleem moeten zijn. Enig idee waarom bij jou de ene pc 1.2 haalt en de ander 7...? Is die 1,2 soms draadloos?

(Oeps, dit had eigenlijk een edit van de vorige post moeten zijn, sorry.)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 13-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 135195 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:17:
[...]

Interessant... Dus dan zou er bij mij mss toch iets niet goed zijn. Ik werk via een switch en twee CAT5e kabels van 10 meter... dat zou geen probleem moeten zijn. Enig idee waarom bij jou de ene pc 1.2 haalt en de ander 7...? Is die 1,2 soms draadloos?

(Oeps, dit had eigenlijk een edit van de vorige post moeten zijn, sorry.)
beidde met draad aangesloten op de zelfde router,, minder dan 2 meter van elkaar, (tp link)
ik ga eens op onderzoek uit

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Simpelste is om even een live CD, DVD of USB-stick te pakken met een (simpele) Linux OS, Knoppix bijvoorbeeld. Vervolgens voor je een paar download tests uit. :) Werkt het dan wel goed, dan zit het gewoon in de installatie van het OS. Denk aan leeftijd van de installatie + ongewenste rotzooi, doet vaak wonderen als het er niet (meer) is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Allebei met dezelfde kabel geprobeerd?
Anti virusscanner?

Topicstarter
Vanochtend ff snel (had niet veel tijd) de snelheid gemeten met de Ziggo speed test op m'n laptop. Gisteravond haalde ik 15 Mbps en vanochtend zowat 29 Mbps... Dat geeft duidelijk aan dat je met Ziggo op een gedeeld netwerk zit: als test sites al zo'n verschil laten zien, dan krijg je dat helemaal met 'gewoon' downloaden en zo. Ik zal zodra het kan eens op m'n desktop PC kijken wat het verschil is tussen 's ochtends iets downloaden en 's avonds...

• Martinusz
Anoniem: 135195 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:04:
Vanochtend ff snel (had niet veel tijd) de snelheid gemeten met de Ziggo speed test op m'n laptop. Gisteravond haalde ik 15 Mbps en vanochtend zowat 29 Mbps... Dat geeft duidelijk aan dat je met Ziggo op een gedeeld netwerk zit: als test sites al zo'n verschil laten zien, dan krijg je dat helemaal met 'gewoon' downloaden en zo. Ik zal zodra het kan eens op m'n desktop PC kijken wat het verschil is tussen 's ochtends iets downloaden en 's avonds...
Zou op zich niet het geval mogen zijn, ziggo "garandeerd" max. 10% snelheidverlies, mits alles goed is aangesloten. Haal je dit dus niet, moeten ze het gaan oplossen, misschien moeten ze wel iets in de wijkkast aanpassen of de capacitieit verhogen.

Ik en mijn buurman zitten bijvoorbeeld allebei met volle snelheid 120Mbit en in de buurt zitten nog meer Ziggo klanten, merk weinig van lagere download door meerdere gebruikers :)

Topicstarter
martinusz schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:08:
[...]

Zou op zich niet het geval mogen zijn, ziggo "garandeerd" max. 10% snelheidverlies, mits alles goed is aangesloten. Haal je dit dus niet, moeten ze het gaan oplossen, misschien moeten ze wel iets in de wijkkast aanpassen of de capacitieit verhogen.

Ik en mijn buurman zitten bijvoorbeeld allebei met volle snelheid 120Mbit en in de buurt zitten nog meer Ziggo klanten, merk weinig van lagere download door meerdere gebruikers :)
Ah, ok...! Maar die garantie betreft alleen de theoretische beloofde snelheid, neem ik aan...? Dus dat je met de Ziggo speedtest 60 haalt als je een 60 abonnement hebt? Want ze kunnen natuurlijk nooit garanderen dat ik van een of andere server aan de andere kant van de wereld iets kan downloaden met 7,5 Mb/s...! Want dat is van veel factoren afhankelijk. Die 15 en 29 was op mijn draadloze oude laptop, dus dat is geen goede graadmeter, natuurlijk.

• Martinusz
Anoniem: 135195 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:13:
[...]

Ah, ok...! Maar die garantie betreft alleen de theoretische beloofde snelheid, neem ik aan...? Dus dat je met de Ziggo speedtest 60 haalt als je een 60 abonnement hebt? Want ze kunnen natuurlijk nooit garanderen dat ik van een of andere server aan de andere kant van de wereld iets kan downloaden met 7,5 Mb/s...! Want dat is van veel factoren afhankelijk. Die 15 en 29 was op mijn draadloze oude laptop, dus dat is geen goede graadmeter, natuurlijk.
Dat meten zij inderdaad met de ziggo speedtest :)
Rest is irrelevant, een download gaat zo snel als de server waarvan het afkomt het kan uploaden.
Ik zou als graadmeter voor het downloaden het 1000MB bestand aanhouden van de BBNED speedtest.
Dan zie je met hoeveel mb's je per seconde kunt downloaden :)

Topicstarter
martinusz schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:15:
[...]

Ik zou als graadmeter voor het downloaden het 1000MB bestand aanhouden van de BBNED speedtest.
Ah, ok, zoiets zocht ik al: ik zoek 'm ff op. Daar heb je inderdaad meer aan.

EDIT
Deze dus: www.bbned.nl/speedtest/ Mooi, die ga ik vanavond eens uitvoeren.

EDIT 2
Kijk, dit is trouwens precies wat ik bedoel als ik zeg dat er weinig van overblijft: op mijn werk heb ik, zo laat BBNED zien, een 240 Mbps verbinding en zou ik met een snelheid van 30 Mb/s moeten kunnen downloaden. In de praktijk haal ik echter een paar Mb/s... (o.a. doordat het netwerk natuurlijk druk gebruikt wordt).
Wat wel interessant is, is dat als ik dat 1000 Mb file van BBNED download, ik een snelheid haal van zo'n 20 Mb/s...! Dat geeft dus aan dat het heel belangrijk is hoe de server van waar je download is... Ben benieuwd wat ik vanavond thuis voor snelheid haal, al zal dat dus bitter weinig zeggen over wat ik bij gemiddeld gebruik zal halen...

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 14-02-2013 13:26 ]

• Martinusz
Anoniem: 135195 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:18:
[...]

Ah, ok, zoiets zocht ik al: ik zoek 'm ff op. Daar heb je inderdaad meer aan.

EDIT
Deze dus: www.bbned.nl/speedtest/ Mooi, die ga ik vanavond eens uitvoeren.

EDIT 2
Kijk, dit is trouwens precies wat ik bedoel als ik zeg dat er weinig van overblijft: op mijn werk heb ik, zo laat BBNED zien, een 240 Mbps verbinding en zou ik met een snelheid van 30 Mb/s moeten kunnen downloaden. In de praktijk haal ik echter een paar Mb/s... (o.a. doordat het netwerk natuurlijk druk gebruikt wordt).
Wat wel interessant is, is dat als ik dat 1000 Mb file van BBNED download, ik een snelheid haal van zo'n 20 Mb/s...! Dat geeft dus aan dat het heel belangrijk is hoe de server van waar je download is... Ben benieuwd wat ik vanavond thuis voor snelheid haal, al zal dat dus bitter weinig zeggen over wat ik bij gemiddeld gebruik zal halen...
Maar dat is met alles he, als de bron niet goed is (slechte server) dan kun je een 10000000Mbit lijn hebben, maar dan gaat ie nog niet fullspeed ;) je bnt afhankelijk van de bron ten alle tijden. Als de bron 60Mbit kan aanbieden, maar jij haalt dat dan niet, dan ligt het probleem aan jouw kant :)

Topicstarter
Inderdaad. Maar mijn kant is wel in orde, hoor. Ik heb zonet die BBNED test thuis gedaan en het downloaden van het 1 Gb bestand ging via de browser met een gangetje van zo'n maximaal 4,5 Mb/s (ging regelmatig ook ff naar de 2 Mb/s) en als ik 'm download met DownThemAll en een paar parts toevoeg, gaat 'ie constant met zo'n 7,15 Mb/s...

Kortom: wat ik zei: het hangt allemaal af van de omstandigheden. Ik weet nu in ieder geval zeker dat mijn verbinding helemaal in orde is! ;)

EDIT
En of het in orde is!!! Het leek me een goed plan om eens iets direct via m'n usenetprovider (Easynews) te downloaden, dus via nntp i.p.v. http. Normaal doe ik dat dus via een browser (dat gaat heel makkelijk bij Easynews) en dan kachelt het bestand (dat ik de afgelopen dagen al een paar keer als test heb gedownload) binnen met een gangetje van rond de 1 Mb/s. Dus ik heb op aanraden van iemand anders hier SABnzbd gedownload. Via de site van Easynews kon ik met 1 klik een NZB-bestand aanmaken van het bewuste bestand. SABnzbd herkende het automatisch en begon met downloaden. Zonder wat te hoeven doen (zoals extra parts aanzetten) schoot het bestand binnen met een constante snelheid van 7,1 Mb/s! Beter! _/-\o_

De verbinding is dus ECHT helemaal prima! :) Voortaan dus zoveel mogelijk via nzb's werken... ;)

EDIT 2
DVD ISO via SABnzbd: 4,5 Gb in dik 10 minuten. Ik ben blij. _/-\o_ Dat had me vorige week echt uren gekost!

Ik moet maar eens op zoek naar een andere usenet provider: Easynews werkt makkelijk via de browser maar heeft een Gb beperking (25 Gb) en dat gaat nu dus heel hard op... Maar eens een proefabo nemen bij Supernews o.i.d... (iemand nog tips?)

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 135195 op 14-02-2013 19:11 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

en ik heb heb mn probleem opgelost door 2 NIC's te gebruiken op mn pc :P

ora et labora

Pagina: 1