advies gevraagd ; DAC / Amp voor PC ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317555

Topicstarter
Binnenkort heb ik een setje A25's speakers "over" (wil toch liever vloerstaanders in de woonkamer) .
Deze wil ik nu graag voor mijn PC gebruiken.
Echter ik heb geen idee wat ik hier nu het beste tussen moet plaatsen ?

Ben nu aan het rondkijken voor een DAC & amp, maar ik heb daar toch vraagtekens bij.
is dit nu vooral bedoeld voor headphones of kunnen mijn speakers hier ook op aangesloten worden ?
is een DAC ook altijd een versterker of kunnen die ook los ? (zoja, wat is dan beter ?)
Heb totaal geen ervaring met pc audio verder, dus geen idee wat de best practice is hierbij.

ik heb een budget van 500e voor de juiste oplossing.

kan iemand me in de goede richting helpen ?

* edit : ik geen aparte geluidskaart in de pc zitten , z77 moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 317555 op 12-02-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinito
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-07 22:47
Dac + amp combinaties (2 in 1) klinkt als chinese ebay T-amps. Daar zou ik alleen voor gaan bij ruimtegebrek.

Volgens mij passen de speakers die jij hebt beter bij een versterker of receiver met meer vermogen. Op een Z77 moederbord zal waarschijnlijk spdif zitten, je krijgt dan:
pc --> spdif kabel --> receiver

Voor de receiver kan je dan kijken bij http://tweakers.net/categ...s-en-receivers/producten/

Een stereo versterker en losse dac kan ook. (pc --> spdif kabel --> dac --> analoog --> versterker)
Beetje een kwestie van smaak/voorkeur en evt. uitbreidingsplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:57
DAC is een beetje een toverwoord geworden de laatste tijd, een externe geluidskaart heet tegenwoordig ook gewoon een DAC, maar simpel gezegd is het slechts het onderdeel in de keten wat digitaal geluid omzet naar analoog.

Heeft een versterker een digitale input (spdif), dan is er ook een DAC aan boord. Heeft een geluidskaart voor de computer, bijv. eentje die je via usb verbind, een analoge uitgang, dan is ook hier een DAC aan boord.

Wat jij nodig hebt is een versterker. Gewoon zo'n stereo ding, in welke vorm dan ook. Je kunt deze analoog aansluiten op de computer. Maar als de versterker een digitale input heeft kun je deze ook digitaal aansluiten.
En dan kun je er ook voor kiezen om nog extra een losse DAC te kopen, die je digitaal aansluit op de computer, en vervolgens analoog op de versterker.
Een versterker analoog aansluiten op de computer wil nog wel eens voor mindere kwaliteit zorgen, of storing of hoogfrequente geluiden zodra je de muis beweegt bijvoorbeeld. Vandaar dat dit vaak wordt afgeraden. Maar het is de laatste tijd de trend om dit op te losse met een DAC van soms een paar honderd euro. Persoonlijk vind ik dat vrij overdreven.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
ShittyOldMan schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:04:
DAC is een beetje een toverwoord geworden de laatste tijd, een externe geluidskaart heet tegenwoordig ook gewoon een DAC, maar simpel gezegd is het slechts het onderdeel in de keten wat digitaal geluid omzet naar analoog.

Heeft een versterker een digitale input (spdif), dan is er ook een DAC aan boord. Heeft een geluidskaart voor de computer, bijv. eentje die je via usb verbind, een analoge uitgang, dan is ook hier een DAC aan boord.

Wat jij nodig hebt is een versterker. Gewoon zo'n stereo ding, in welke vorm dan ook. Je kunt deze analoog aansluiten op de computer. Maar als de versterker een digitale input heeft kun je deze ook digitaal aansluiten.
En dan kun je er ook voor kiezen om nog extra een losse DAC te kopen, die je digitaal aansluit op de computer, en vervolgens analoog op de versterker.
Een versterker analoog aansluiten op de computer wil nog wel eens voor mindere kwaliteit zorgen, of storing of hoogfrequente geluiden zodra je de muis beweegt bijvoorbeeld. Vandaar dat dit vaak wordt afgeraden. Maar het is de laatste tijd de trend om dit op te losse met een DAC van soms een paar honderd euro. Persoonlijk vind ik dat vrij overdreven.
Exactly. Het is niets magisch, het is gewoon een schakel dat digitaal omzet naar analoog. En dat doe je bij voorkeur door een apparaat dat daar goed in is: je TV (die vaak ook tulp uit heeft) heeft een slechte DAC, maar een beetje versterker heeft wel een DAC aan boord die genoeg moet zijn.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
ShittyOldMan schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:04:

Wat jij nodig hebt is een versterker. Gewoon zo'n stereo ding, in welke vorm dan ook.
Dat is natuurlijk afhankelijk van het doel van TS. Wil TS films kijken, of met andere DD/DTS-toepassingen bezig willen gaan, dan is een versterker niet echt een optie, maar ga je al gauw naar receivers toe je dan weer digitaal aansluit. Gaat het om stereo audio, dan kan een 2-kanaals analoge versterker prima functioneren. Mogelijk dat TS dan wel een aparte audio-kaart wil overwegen. De onboard DAC's zijn niet zo heel best over het algemeen (is ook het duurste onderdeel van de audio-kaart).
Je kunt deze analoog aansluiten op de computer. Maar als de versterker een digitale input heeft kun je deze ook digitaal aansluiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
kroegtijger schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:10:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van het doel van TS. Wil TS films kijken, of met andere DD/DTS-toepassingen bezig willen gaan, dan is een versterker niet echt een optie, maar ga je al gauw naar receivers toe je dan weer digitaal aansluit. Gaat het om stereo audio, dan kan een 2-kanaals analoge versterker prima functioneren. Mogelijk dat TS dan wel een aparte audio-kaart wil overwegen. De onboard DAC's zijn niet zo heel best over het algemeen (is ook het duurste onderdeel van de audio-kaart).

[...]
Uiteraard, gemakshalve gooi ik die termen door elkaar :P Overigens is de onboard DAC niet het overwegen waard, die moet gewoon worden vervangen als dingen analoog worden aangesloten. Ruis en noise op je speakers is niet prettig.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo dat is nog eens nuttige informatie zeg. Dank allen !
Aangezien ik in een 2.0 opstelling blijf (voorlopig iig) zou de beste oplossing dus een stereoversterker zijn. Eventueel uit te breiden met een DAC dus ?

De computer wordt vooral gebruikt voor muziek (backing tracks bij gitaarspelen) en gamen .
Echter bij het gamen gebruik ik liever een headset .

Ik moet toegeven dat ik bij DAC kwam omdat ik er zoveel over hoor overal.
Lijkt dus inderdaad een toverwoord. Maar aangezien ik toch opzoek ben wil ik het wel meenemen in mijn overweging. Kwaliteit staat voorop .

Gelet op het budget van 500e, zou puur een stereo-versterker de beste kwaliteit geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Anoniem: 317555 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:43:
Zo dat is nog eens nuttige informatie zeg. Dank allen !
Aangezien ik in een 2.0 opstelling blijf (voorlopig iig) zou de beste oplossing dus een stereoversterker zijn. Eventueel uit te breiden met een DAC dus ?
Blijkbaar heb je niet echt geluisterd :P (nofi) Een DAC kost flink wat geld, ik denk dat je een heel eind komt met gewoon een goede geluidskaart.
Ik moet toegeven dat ik bij DAC kwam omdat ik er zoveel over hoor overal.
Lijkt dus inderdaad een toverwoord. Maar aangezien ik toch opzoek ben wil ik het wel meenemen in mijn overweging. Kwaliteit staat voorop .

Gelet op het budget van 500e, zou puur een stereo-versterker de beste kwaliteit geven ?
Ja, mits je er wat afhaalt voor een geluidskaart. Ik denk niet dat je veel gaat hebben aan een DAC van enkele honderden euro's en dan een versterker erbij.

Wat wel eventueel kan is een receiver halen, mits je van plan bent te upgraden naar 5.1. Dan heb je ook geen geluidskaart nodig (laat staan DAC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een DAC zet het digitale signaal om naar analoog. Dat moet sowieso ergens gebeuren tussen je computer en je speakers. De onboard DAC's zijn simpelweg heel gevoelig over overspraak, zoals al gezegd de muisbewegingen, maar ook diskseeks kan je horen. Mede ook doordat de DAC dan in de kooi van faraday zit.

Voor 500 euro heb je een prima receiver met een goeie DAC, en dan kan je de onboard S/PDIF gebruiken. Kan je eventueel naar 5.1 of hoger in de toekomst als je wil.

Als je voor een analoge stereo-versterker gaat, zou ik er wel een externe geluidskaart tussen hangen. Dan zit de DAC ook niet meer in de kooi van faraday, en hoor je muisbewegingen en diskseeks ook niet meer.

Een goeie kwaliteit geluidskaart heb je al voor onder de 9 tientjes, en dan zelf in het professionele segment. Dan kan je er een versterker naar wens tussen hangen die je dan weer goed afstemd met je speakers.

Zelf heb ik een laptop met een crappy onboard DAC, en een 20 jaar oude 2.0 stereo-installatie (7 tientjes via marktplaats). Heb ik een externe geluidskaart tussen hangen. Klinkt als een huis!. Voor de helft van het budget wat je beschikbaar hebt. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 11:44
LiquidT_NL schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:06:
[...]

Exactly. Het is niets magisch, het is gewoon een schakel dat digitaal omzet naar analoog. En dat doe je bij voorkeur door een apparaat dat daar goed in is: je TV (die vaak ook tulp uit heeft) heeft een slechte DAC, maar een beetje versterker heeft wel een DAC aan boord die genoeg moet zijn.
Wat een onzin. Een DAC is wel magisch!!
Afbeeldingslocatie: http://www.cambridgeaudioshop.nl/images/producten/dacmagic_100(1).jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok prima !
Had ik het inderdaad niet helemaal begrepen.
maakt niet uit, het is nu in ieder geval duidelijk.

nu maar opzoek , leukste gedeelte !
ik ga nu maar eens wat reviews lezen.

Adviezen en tips qua merken of types blijven welkom natuurlijk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Als je mobo een spdif out heeft zoek je een versteker met een spdif in en je sluit die zo aan.

Trouwens gamen met een headset op luid volume voor lange tijd levert gehoorschade op.

En DAC is voor audiofielen of wannabe audiofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
RaZ schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:56:
Een DAC zet het digitale signaal om naar analoog. Dat moet sowieso ergens gebeuren tussen je computer en je speakers. De onboard DAC's zijn simpelweg heel gevoelig over overspraak, zoals al gezegd de muisbewegingen, maar ook diskseeks kan je horen. Mede ook doordat de DAC dan in de kooi van faraday zit.
:Y inderdaad. Daarom is een externe DAC, of een goede audiokaart eigenlijk wel een must als je wat serieuzer te werk wilt gaan met audio. Een goede audio-kaart is afgeschermd tegen de invloeden van de pc, maar vaak ga je dan naar heel erg high-end kaarten toe, en is een externe oplossing interessanter.
Voor 500 euro heb je een prima receiver met een goeie DAC, en dan kan je de onboard S/PDIF gebruiken. Kan je eventueel naar 5.1 of hoger in de toekomst als je wil.
Voor dat geld haal je niet een heel erg geweldige receiver in huis. Leuk voor huis- tuin- en keuken-gebruik, maar de meerwaarde voor je 2.0 audio blijft dan vrij beperkt. Dat kan ook niet anders voor dat geld. Immers moet niet alleen het signaal dan worden versterkt, maar wil je voor datzelfde geld plots véél meer functionaliteiten krijgen (de DAC zit in je receiver, maar ook bijvoorbeeld Dolby ProLogic techniek, tuner etc). Dan kán het niet anders dan dat je dus moet gaan inleveren wil je hetzelfde geld uit blijven geven. Oftewel: je koopt voor 500,- een aanzienlijk betere stereo-amp dan een 5.1 of 7.1 receiver.
Je kan dan imho beter investeren in een goede stereo amp met knappe speakers, of eventueel zelfs naar actieve speakers over stappen en dus geen aparte versterker erbij nemen als je doel is kwalitatief hoogwaardig stereo-geluid te verkrijgen.
Bedenk wel dat alles valt of staat bij de zwakste schakel in je systeem. Je kan nog zo'n geweldige setup hebben, maar als je versterker te kort schiet, zal het geluid nooit beter worden dan wat je versterker kan produceren. Datzelfde geldt ook bij je speakers, je DAC en tot op zekere hoogte zelfs de bekabeling. Overdrijf het dus niet, en koop geen DAC van 200,- en hang die achter een versterker van 800,- als je er vervolgens speakers van 50,- aan knoopt, want dan blijft het geluid beroerd klinken. Zorg voor een goede balans tussen de componenten.
Als je voor een analoge stereo-versterker gaat, zou ik er wel een externe geluidskaart tussen hangen. Dan zit de DAC ook niet meer in de kooi van faraday, en hoor je muisbewegingen en diskseeks ook niet meer.
Bij hoogwaardige audio-kaarten speelt dat probleem ook niet meer, maar dan ga je al gauw weer naar kaarten van 300+ toe, die meestal bedoeld zijn voor studio-doeleinden (dus de nodige inputs en outputs bieden). O.a. kaarten van bijvoorbeeld Marian, Roland of vroeger Sek'd zijn daarvoor geschikt, maar gegeven de vraagstelling van TS lijkt me dat niet waar hij naar op zoek is.
Neemt niet weg dat je voor een externe DAC ook nog steeds enorme bedragen neer kan gaan tellen als je écht high-end wilt gaan. Voor pakweg 80,- kan je een leuke DAC verkrijgen die waarschijnlijk prima volstaat. Voor de echte fanatiekeling onder ons is er nu ook de Fostex HP-A8C. Het neusje van de zalm op dit gebied, en is voor "slechts" 1450,- al in je bezit :p
Afbeeldingslocatie: http://djdj.nl/cat/l/irhpa8c.jpg
Een goeie kwaliteit geluidskaart heb je al voor onder de 9 tientjes, en dan zelf in het professionele segment. Dan kan je er een versterker naar wens tussen hangen die je dan weer goed afstemd met je speakers.
Professioneel is een groot woord, maar je kan leuk uit de voeten met dergelijke kaarten inderdaad. Wat betreft versterker wordt het weer een heel ander verhaal, en daar valt eigenlijk op basis van de nu bekende informatie weinig nuttigs over te zeggen. Dat hangt toch weer heel nauw samen met je speakers, de ruimte, je persoonlijke smaak en het volume dat je wilt bereiken. In de regel blijkt wel dat je vaak, als je weet wat je zoekt, heel goed op de 2e hands markt voor relatief weinig erg goede hardware kan oppikken wat dat betreft.
Zelf heb ik een laptop met een crappy onboard DAC, en een 20 jaar oude 2.0 stereo-installatie (7 tientjes via marktplaats). Heb ik een externe geluidskaart tussen hangen. Klinkt als een huis!. Voor de helft van het budget wat je beschikbaar hebt. :P
De leeftijd van een AMP zegt niet zo gek veel, net zoals je laptop (aangezien je gebruik maakt van een externe DAC is je laptop totaal niet meer van belang daarin).
Wat over het algemeen wordt gezien als de beste versterkers zijn toch vaak de oude modellen. Zeker een goede buizen-versterker kan heel erg mooi en warm klinken en zelfs als vele malen beter worden ervaren als een moderne transistor-amp. Maar zoals gezegd valt of staat ook dat allemaal weer met de speakers die erachter hangen. Het gaat dus heel duidelijk om het totaal-pakketje en niet om 1 of 2 componenten

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 14038 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:40:
Als je mobo een spdif out heeft zoek je een versteker met een spdif in en je sluit die zo aan.

Trouwens gamen met een headset op luid volume voor lange tijd levert gehoorschade op.

En DAC is voor audiofielen of wannabe audiofielen.
Het is je bekend dat DAC staat voor Digital Analog Converter? En dat, dit wetende, die spdif-connectie dus eigenlijk niet veel meer is dan het verplaatsen van het omzetten van digitaal naar analoog van je pc naar je receiver is? Of luister jij alles digitaal?? Dan ben ik erg benieuwd hoe jij die eentjes en nulletjes je oren in gepropt krijgt... Dat je dan gehoorschade oploopt verbaast me niets ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Kroetijger:
Een kaart van 300 is natuurlijk overkill voor een stereo setup. Een DJ kaart als een Audio 2 van NI van 9 tientjes heb je gewoon goed spul in handen. Zonder de overkill en de prijs daarvan.

Dan er is nog 400 over voor een stereo versterker..

En als 2de hands geen issue is, haal je via marktplaats voor 100 euro een leuke vintage hifi versterker.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
RaZ schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:59:
@Kroetijger:
Een kaart van 300 is natuurlijk overkill voor een stereo setup. Een DJ kaart als een Audio 2 van NI van 9 tientjes heb je gewoon goed spul in handen. Zonder de overkill en de prijs daarvan.

Dan er is nog 400 over voor een stereo versterker..

En als 2de hands geen issue is, haal je via marktplaats voor 100 euro een leuke vintage hifi versterker.
Dat het overkill is, geef ik ook aan ja. Net als een kaart van 300,- Ik geef zelfs aan dat je voor pakweg 90 euro een prima externe DAC voor dit doeleinde kan krijgen, maar dat het afhankelijk is van de rest van de setup, omdat het slechtste onderdeel de hoogst haalbare kwaliteit bepaald. Oftewel: koop geen versterker van 1000,- als je er speakers van 5 tientjes aan hangt, en koop geen DAC van 1500,- als je er een versterker van 100,- aan knoopt, want het heeft geen enkele toegevoegde waarde dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Met een simpele, beetje kwalitatief goede versterker met digitale ingang moet je die BA's makkelijk aan kunnen sturen. Digitale kabel van je PC naar je versterker (met ingebouwde DAC) en gaan :)

Als je evt ook nog een radio wilt, kijk naar een receiver. Die zijn vaak ook wat makkelijker met een digitale ingang te krijgen, zeker de AV-receivers :)

Mocht je op de 2e hands markt gaan kijken, check even een Philips 900 lijn versterker, Hebben over het algemeen digitale ingangen en dan heb je voor een prikkie een beest van een amp :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals bedankt.
Ik neem dit allemaal mee in de overweging.
Mocht ik op een beslissings moment uitkomen kom ik het hier weer even checken :)

Nu kijken of ik voor de verandering eens binnen mijn budget kan blijven !
Pagina: 1