Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Nu de paus aftreed vraag ik me eigenlijk af of hij dat wel kan doen vanuit dat hij benoemd is tot de verpersoonlijking van God op aarde.

Dus eigenlijk treedt God af? Of heeft God het opgegeven om het oude lichaam van een man te andersteunen?

Of is er heel misschien toch wel een kleine onwaarheid in de bewering dat hij de verpersoonlijking van God op aarde is?
En wat zegt dat over iets als bijv ex cathedra?

Ik snap dat het voor de meeste RK-gelovigen in de praktijk niets uit gaat maken, maar ik ben meer benieuwd of dit toch nog gevolgen gaat hebben qua het instituut paus / het vaticaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
van wiki (en misschien dus waar... geen idee):
quote: wikipedia
De benaming paus (oorspronkelijk uit het Oudgrieks: πάππας, pappas, later gelatiniseerd tot papa, in de betekenis van vader) is een van de titels van het hoofd van de Katholieke Kerk. Eveneens werd de titel in de middeleeuwen opgevat als een acroniem van het Latijnse Petri Apostoli Potestatem Accipiens (Van de apostel Petrus de macht ontvangend.) De regeerperiode van een paus wordt pontificaat genoemd.

De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van sint Petrus, de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en is het staatshoofd van Vaticaanstad, het kleinste land ter wereld.
dus niet van god volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde
Dan kan je nog een hele theologische discussie gaan voeren over drie-eenheid en of Jezus nu God was of niet etc. etc. maar dat is niet echt de richting die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-07 14:09

Dido

heforshe

Tsja, als je ervan uitgaat dat de beste man een erg close band met God heft, dan zou je kunnen beredeneren dat het niet aan de mens is om te besluiten wanneer het genoeg is (God kan hem immers prima tot hem roepen als hij het genoeg vindt).

Zo heft God zijn zoon ook laten lijden aan het kruis in plaats van zijn lijden te bekorten - waarom zou een paus dat lijden niet aanvaarden?

Aan de andere kant, juist omdat de paus zo'n geode band met de Heere heeft kan je natuurl;ijk ook beargumenteren dat de Heere juist aan de paus kan laten weten dat ie misschien maar beter kan stoppen.

Nu is deze paus iemand die zijn hele leven met de neus in de boeken heeft gezeten, dus ik vermoedt dat hij echt wel tot de conclusie is gekomen dat hij deze move theologisch kan verantwoorden :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
bij mijn weten is de paus de opvolger van petrus. En deze was een mens.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

[conspiracy theorie on]
Hij had de keuze of aftreden of vergiftigd worden
[conspiracy theorie off]

Is het niet zo dat de katholieke kerk gewoon met hun tijd mee wil gaan(twitter account) en dat ze om die redenen ook een verjongende paus willen hebben? De mensen vergrijze dus zal de RK kerk jongere zieltjes moeten gaan winnen. Dus heeft waarschijnlijk god gezegt gij zult niet doden, dus treed maar af en we zoeken een jongere versie voor jouw :)

Lekker zijn is een gave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie niet echt een W&L discussie hier, het kan gewoon in Paus Benedictus XVI gaat aftreden. Vandaar dat ik deze op slot doe :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.